Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #1 Skrevet 11. november 2016 Brukte du psykolog? Og hvor mye koster det? Har testet via mensa som gir max score >135, som vil si jeg ikke har fått mim nøyaktige score. Trenger det ikke til noe spesielt men at jeg har høy IQ forklarer mye når jeg tenker på hvordan jeg har hatt det hele oppveksten og mange av de utfordringene jeg har i dag. Det var på en måte en lettelse som kan sammenlignes med å endelig ha fått en diagnose etter å ha vært syk hele livet.. innbiller meg at om jeg får nøyaktig score, og en å snakke med kan det bli lettere å leve med disse utfordringene men vet ikke helt hvor jeg skal begynne Anonymous poster hash: 3a4bf...3d6
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #2 Skrevet 11. november 2016 Mannen min ble henvist til og utredet av psykolog på sykehus, pga konsentrasjonsproblemer. Ble henvist dit av fastlege. Etter samtaler og tester over mange uker ble det oppdaget at han hadde en IQ på godt over 140 (husker ikke tallet). Psykologen sendte, i samråd med mannen min, scoren over til Mensa, og mannen min ble tilbudt medlemsskap. Høy intelligens forklarer også en del av de tingene mannen min slet med i barndommen. Anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din i første omgang. Anonymous poster hash: 88699...b67
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #3 Skrevet 11. november 2016 Mannen min ble henvist til og utredet av psykolog på sykehus, pga konsentrasjonsproblemer. Ble henvist dit av fastlege. Etter samtaler og tester over mange uker ble det oppdaget at han hadde en IQ på godt over 140 (husker ikke tallet). Psykologen sendte, i samråd med mannen min, scoren over til Mensa, og mannen min ble tilbudt medlemsskap. Høy intelligens forklarer også en del av de tingene mannen min slet med i barndommen. Anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din i første omgang. Anonymous poster hash: 88699...b67 OK visste ikke jeg kunne ta kontakt med fastlegen ang. dette. Da skal jeg prøve det. Ble mannen din medlem? Er usikker på om det er verdt det. Kanskje for å møte "likesinnede" og dele erfaringer men er egentlig ikke så komfortabel med å treffe folk jeg ikke kjenner uansett. Andre fordeler med å være medlem? Anonymous poster hash: 3a4bf...3d6
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #4 Skrevet 11. november 2016 Han er medlem ja, men mest "sovende" medlem. Det har hjulpet ham veldig psykisk å få vite dette faktisk, da mange brikker har falt på plass. Tror du bør si mer til fastlegen din enn at du ønsker henvisning pga mulig høy intelligens. Fortell om problemer du har hatt med oppvekst/skole o.l., og at du ønsker å finne ut hva som ligger bak. Om du har slitt med å tilpasse deg skolen, så er det ofte slik at høy intelligens faktisk kan bli forvekslet med ADHD, da en del ting er like når det gjelder oppførsel og problemer. Google "children adhd high intelligence". Da kan du ta opp med legen dette med mulige diagnoser, der høy intelligens kan være en av dem, og be om å bli henvist til utredning. Lykke til! Anonymous poster hash: 88699...b67
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #5 Skrevet 11. november 2016 Han er medlem ja, men mest "sovende" medlem. Det har hjulpet ham veldig psykisk å få vite dette faktisk, da mange brikker har falt på plass. Tror du bør si mer til fastlegen din enn at du ønsker henvisning pga mulig høy intelligens. Fortell om problemer du har hatt med oppvekst/skole o.l., og at du ønsker å finne ut hva som ligger bak. Om du har slitt med å tilpasse deg skolen, så er det ofte slik at høy intelligens faktisk kan bli forvekslet med ADHD, da en del ting er like når det gjelder oppførsel og problemer. Google "children adhd high intelligence". Da kan du ta opp med legen dette med mulige diagnoser, der høy intelligens kan være en av dem, og be om å bli henvist til utredning. Lykke til! Anonymous poster hash: 88699...b67 Tusen takk:) Anonymous poster hash: 3a4bf...3d6
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #6 Skrevet 11. november 2016 Brukte du psykolog? Og hvor mye koster det? Har testet via mensa som gir max score >135, som vil si jeg ikke har fått mim nøyaktige score. Trenger det ikke til noe spesielt men at jeg har høy IQ forklarer mye når jeg tenker på hvordan jeg har hatt det hele oppveksten og mange av de utfordringene jeg har i dag. Det var på en måte en lettelse som kan sammenlignes med å endelig ha fått en diagnose etter å ha vært syk hele livet.. innbiller meg at om jeg får nøyaktig score, og en å snakke med kan det bli lettere å leve med disse utfordringene men vet ikke helt hvor jeg skal begynne Anonymous poster hash: 3a4bf...3d6 Det eksakte nummeret gjør ingen forskjell. Men jeg skjønner at du hekter en del følelser på det? Jeg ble testet til 152 på noe jeg syntes var en latterlig test. Så kanskje er den ikke presis nok, og det "rette" tallet kan være bare 120, eller motsatt, mye mer? Jeg har slått meg til ro med at jegikke trenger å vite det. Men det er likevel godt å vite hvorfor jeg har hatt både gode og onde dager i barndommen. Og det er en lettelse å kunne tenke at når verden rundt meg er helt uforståelig, så skyldes det mitt tempo og hvordan jeg ser verden. Anonymous poster hash: 99ee4...d5c
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #7 Skrevet 12. november 2016 Det eksakte nummeret gjør ingen forskjell. Men jeg skjønner at du hekter en del følelser på det? Jeg ble testet til 152 på noe jeg syntes var en latterlig test. Så kanskje er den ikke presis nok, og det "rette" tallet kan være bare 120, eller motsatt, mye mer? Jeg har slått meg til ro med at jegikke trenger å vite det. Men det er likevel godt å vite hvorfor jeg har hatt både gode og onde dager i barndommen. Og det er en lettelse å kunne tenke at når verden rundt meg er helt uforståelig, så skyldes det mitt tempo og hvordan jeg ser verden. Anonymous poster hash: 99ee4...d5c Hehe.. for deg var testen latterlig. Satt litt med samme følelse: "dette er jo altfor lett". Men det er rett og slett ikke alle som ser de logiske mønstrene. For meg er det like logisk som at etter 2-4-6 kommer 8. Så er derfor rart å tenke på at noen ikke ser det. Godt å få en forklaring på alle frustrasjonene mine opp gjennom årene. Men jeg sliter med mye ennå og håper det fins metoder som kan hjelpe meg å takle disse tingene bedre. Vil ikke gå for dypt inn i hva det gjelder men kjenner meg veldig igjen i det dere har skrevet begge to. Anonymous poster hash: 3a4bf...3d6
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #8 Skrevet 12. november 2016 Hehe.. for deg var testen latterlig. Satt litt med samme følelse: "dette er jo altfor lett". Men det er rett og slett ikke alle som ser de logiske mønstrene. For meg er det like logisk som at etter 2-4-6 kommer 8. Så er derfor rart å tenke på at noen ikke ser det. Godt å få en forklaring på alle frustrasjonene mine opp gjennom årene. Men jeg sliter med mye ennå og håper det fins metoder som kan hjelpe meg å takle disse tingene bedre. Vil ikke gå for dypt inn i hva det gjelder men kjenner meg veldig igjen i det dere har skrevet begge to. Anonymous poster hash: 3a4bf...3d6 Ikke latterlig som i "for lett", men jeg følte at det var useriøst. Mye som ikke ble testa, fordi fokuset var ensidig på matematikk, litt språk og på visuell rom/formforståelse. Intelligens er MYE mer enn disse... Anonymous poster hash: 99ee4...d5c
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #9 Skrevet 12. november 2016 Jeg har også høy iq, men dessverre ikke så lukrativt som det høres ut... Anonymous poster hash: 14cf5...66a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå