Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #1 Skrevet 10. november 2016 Hva er dine oppgaver i barnehagen, som leder? Tenker meg på barnehagelærer-studiet, men er usikker på den rollen på en avdeling og egentlig for resten av barnehage også. Håper noen kan si noe om oppgaver og erfaringer som leder i barnehagen. Anonymous poster hash: c16e7...2dd
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #2 Skrevet 10. november 2016 *pedagoger Anonymous poster hash: c16e7...2dd
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 Jeg jobber som pedagogisk leder på småbarnsavdeling, og dette er noen av mine oppgaver : - ansvar for det pedagogiske opplegget og lage planer sammen med medarbeiderene, at planene er forankret i rammeplanens fagområder - fylle ut observasjonsskjema før foreldresamtaler - ha foreldresamtaler og lede foreldremøter - veilede medarbeidere og passe på at de får den informasjonen de trenger - medarbeidersamtaler med de voksne på min gruppe - ha teammøter - skrive månedsbrev - passe på at dagen flyter greit for alle, flytte folk mellom teamene hvis det trengs eller finne folk som kan gå overtid ved behov eller flytte på vakter - en sjelden gang, ringe etter vikar (styrer ordner stort sett det) - delta på teammøter, ledermøter og andre samarbeidsmøter - samarbeid med styrer - finne ut hva mine medarbeidere er gode på og trives med å gjøre - samarbeid med foreldrene, passe på at de får den informasjonen de trenger. Ta avgjørelser og følge opp spørsmål som foreldre kommer med. Ansvar for de vanskelige samtalene og ting som må tas opp. - kontaktperson for andre instanser som er inne i barnehagen på barn på min gruppe, f.eks BUP, fysioterapaut osv - opplæring av vikarer og nyansatte, evt sørge for at noen andre gjør det - praktiske ting som bleieskift, ordne måltider, kle av og på, ha samlinger, leke, kose, trøste, veilede, legging, formingsaktiviteter, tilvenninger osv osv osv - samarbeid med den andre gruppen på småbarnsavdelingen + resten av huset Sikkert endel mer som jeg ikke kommer på akkurat nå. Rett og slett ha ansvar for at ting flyter greit på teamet og hele småbarnsavdelingen, at ting blir gjennomført, at barn og medarbeidere trives. Man har hovedansvaret for det som skjer. Skjer det noe, så går det tilbake på meg og mine avgjørelser, selv om jeg kanskje ikke var involvert i situasjonen. Jeg går aldri hjem fra vilt kaos, da går jeg heller litt over. Passer på at når jeg går, så er det greit med ansatte igjen (f.eks ved sykdom) Anonymous poster hash: 86d5e...e08
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #4 Skrevet 10. november 2016 Med andre ord: mye jobb med minumak ekstra betaling. DU er ansvarlig hvis noe går galt. That's it. Ingen frynsegoder eller gunstige avspaseringsordninger. I tillegg et kjedelig fagmiljø. På møter diskuteres det om man skal ha røde eller blå spader, og hvem som egentlig har kjøkkenvakt denne uken. Du har litt ubunden tid i uken. Du må ikke regne med å få gjort alt du skal på den tiden. I tillegg er det gode muligheter for at du mister den på grunn av sykdom o.l. Dessuten tar det timer før du får barnehagelukten ut av nesen. Fri flyt av snørr, urin, oppkast og avføring, bleieskift, skittentøy og sure cherrox. Gode muligheter for å pådra deg NORO-virus, influensa, lus, ringorm, skabb og annen dævelskap. Hilsen avhoppet barnehagelærer Anonymous poster hash: 0aa1b...ff6
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #5 Skrevet 11. november 2016 Jeg ble ferdig med 1. Praksis idag. Jeg fikk delta på flere av ped. Leder møtene. Det var ingen diskusjon om vi skulle ha røde eller blå spader. Anonymous poster hash: f314f...39a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #6 Skrevet 11. november 2016 Jeg ble ferdig med 1. Praksis idag. Jeg fikk delta på flere av ped. Leder møtene. Det var ingen diskusjon om vi skulle ha røde eller blå spader. Anonymous poster hash: f314f...39a Bare vent. De møtene er så utrolig lite inspirerende. Én ting barnehagelærere har mye av er en voldsom yrkesstolthet (les:selvgodhet) for ingen pedagoger er så gode som dem. Hadde aldri giddet å bruke tre år for å utdanne meg til avansert barnepike med luselønn. Anonymous poster hash: 0aa1b...ff6
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #7 Skrevet 11. november 2016 Bare vent. De møtene er så utrolig lite inspirerende. Én ting barnehagelærere har mye av er en voldsom yrkesstolthet (les:selvgodhet) for ingen pedagoger er så gode som dem. Hadde aldri giddet å bruke tre år for å utdanne meg til avansert barnepike med luselønn. Anonymous poster hash: 0aa1b...ff6 Hvordan vet du hvordan de møtene fungerer når du tydeligvis aldri har deltatt på de??? Anonymous poster hash: 86d5e...e08
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #8 Skrevet 11. november 2016 Hvordan vet du hvordan de møtene fungerer når du tydeligvis aldri har deltatt på de??? Anonymous poster hash: 86d5e...e08 Kommer kanskje litt an på barnehagen. Jeg ble i alle fall ikke imponert i de hvor jeg har jobbet. Er det ikke like greit å fraråde hi fra en håpløs karrière, da? Underbetalt, null prestisje og de sidestilles med vaskehjelpen og au pairen. Anonymous poster hash: 0aa1b...ff6
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #9 Skrevet 11. november 2016 Kommer kanskje litt an på barnehagen. Jeg ble i alle fall ikke imponert i de hvor jeg har jobbet. Er det ikke like greit å fraråde hi fra en håpløs karrière, da? Underbetalt, null prestisje og de sidestilles med vaskehjelpen og au pairen. Anonymous poster hash: 0aa1b...ff6 Poenget er jo at du har null peiling. Det ante meg at du var en forsmådd assistent Anonymous poster hash: 86d5e...e08
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #10 Skrevet 11. november 2016 Poenget er jo at du har null peiling. Det ante meg at du var en forsmådd assistent Anonymous poster hash: 86d5e...e08 Ikke forsmådd assistent. Jeg kom meg heldigvis over i skolen. Hadde jeg blitt i bhg hadde jeg blir syk. Vil oppfordre hi til å heller ta lærerhøgskolen eller førskolelærerstudiet m/påbygging undervise 1.-4.trinn. Anonymous poster hash: 0aa1b...ff6
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #11 Skrevet 11. november 2016 Med andre ord: mye jobb med minumak ekstra betaling. DU er ansvarlig hvis noe går galt. That's it. Ingen frynsegoder eller gunstige avspaseringsordninger. I tillegg et kjedelig fagmiljø. På møter diskuteres det om man skal ha røde eller blå spader, og hvem som egentlig har kjøkkenvakt denne uken. Du har litt ubunden tid i uken. Du må ikke regne med å få gjort alt du skal på den tiden. I tillegg er det gode muligheter for at du mister den på grunn av sykdom o.l. Dessuten tar det timer før du får barnehagelukten ut av nesen. Fri flyt av snørr, urin, oppkast og avføring, bleieskift, skittentøy og sure cherrox. Gode muligheter for å pådra deg NORO-virus, influensa, lus, ringorm, skabb og annen dævelskap. Hilsen avhoppet barnehagelærer Anonymous poster hash: 0aa1b...ff6 Kan si meg enig med en del her, men ikke det med kjedelig fagmiljø og at ledermøtene har slike idiotiske diskusjoner som du skisserer. Men mye av tiden blir spist opp av veiledning av ufaglærte, møter med barnevern, ansvarsgrupper o.s.v og altfor liten tid til faglig planlegging og oppfølgingsvedtak barna. Anonymous poster hash: 99000...183
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #12 Skrevet 11. november 2016 Ikke forsmådd assistent. Jeg kom meg heldigvis over i skolen. Hadde jeg blitt i bhg hadde jeg blir syk. Vil oppfordre hi til å heller ta lærerhøgskolen eller førskolelærerstudiet m/påbygging undervise 1.-4.trinn. Anonymous poster hash: 0aa1b...ff6 Og det er jo helt fint å oppfordre til det, men det kunne du vel ha klart uten å rakke ned på barnehagelærere og det yrket. Den måten du omtaler ledermøtene på, møter som du aldri har satt din fot i engang, er veldig unødvendig. Det er veldig mange ting som er galt i barnehagesystemet, og da er ikke det spadediskusjon det bør stå på. Ikke synes jeg lønna mi er luselønn heller, har 470 000, synes ikke det er så galt jeg Anonymous poster hash: 86d5e...e08
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #13 Skrevet 11. november 2016 Og det er jo helt fint å oppfordre til det, men det kunne du vel ha klart uten å rakke ned på barnehagelærere og det yrket. Den måten du omtaler ledermøtene på, møter som du aldri har satt din fot i engang, er veldig unødvendig. Det er veldig mange ting som er galt i barnehagesystemet, og da er ikke det spadediskusjon det bør stå på. Ikke synes jeg lønna mi er luselønn heller, har 470 000, synes ikke det er så galt jeg Anonymous poster hash: 86d5e...e08 Se på arbeidsmengde og ferie/avspaseringsordninger, da. Hadde ikke giddet. Anonymous poster hash: 0aa1b...ff6
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #14 Skrevet 12. november 2016 Med andre ord: mye jobb med minumak ekstra betaling. DU er ansvarlig hvis noe går galt. That's it. Ingen frynsegoder eller gunstige avspaseringsordninger. I tillegg et kjedelig fagmiljø. På møter diskuteres det om man skal ha røde eller blå spader, og hvem som egentlig har kjøkkenvakt denne uken. Du har litt ubunden tid i uken. Du må ikke regne med å få gjort alt du skal på den tiden. I tillegg er det gode muligheter for at du mister den på grunn av sykdom o.l. Dessuten tar det timer før du får barnehagelukten ut av nesen. Fri flyt av snørr, urin, oppkast og avføring, bleieskift, skittentøy og sure cherrox. Gode muligheter for å pådra deg NORO-virus, influensa, lus, ringorm, skabb og annen dævelskap. Hilsen avhoppet barnehagelærer Anonymous poster hash: 0aa1b...ff6 Jeg synes det er flott at du ikke jobber som barnehagelærer. Med de holdningene du gir utrykk for er det bok det beste både for deg og barna. Anonymous poster hash: 0ed74...17a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #15 Skrevet 12. november 2016 De som velger å jobbe i barnehage gjør det ikke for å bli rike. Utdanner man seg i den retningen, gjør man det fordi man elsker barn. Anonymous poster hash: 09720...161
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #16 Skrevet 12. november 2016 Med andre ord: mye jobb med minumak ekstra betaling. DU er ansvarlig hvis noe går galt. That's it. Ingen frynsegoder eller gunstige avspaseringsordninger. I tillegg et kjedelig fagmiljø. På møter diskuteres det om man skal ha røde eller blå spader, og hvem som egentlig har kjøkkenvakt denne uken. Du har litt ubunden tid i uken. Du må ikke regne med å få gjort alt du skal på den tiden. I tillegg er det gode muligheter for at du mister den på grunn av sykdom o.l. Dessuten tar det timer før du får barnehagelukten ut av nesen. Fri flyt av snørr, urin, oppkast og avføring, bleieskift, skittentøy og sure cherrox. Gode muligheter for å pådra deg NORO-virus, influensa, lus, ringorm, skabb og annen dævelskap. Hilsen avhoppet barnehagelærer Anonymous poster hash: 0aa1b...ff6 Er dumt du har fått så dårlig erfaring med yrket! Jeg har jobbet som barnehagelærer nå i et år. Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg elsker jobben min! Ingen kjedelige diskusjoner om farge på spader ol, men mange faglige diskusjoner. Nå er første gang jeg har blitt syk på dette året, og kjenner ingen spesiell lukt i barnehagen. Lønn er ikke det viktigeste i livet, jeg har en jobb jeg trives med, jeg får utvikle meg faglig via kurs og videreutdanninger, og frynsegoden er at det er 20 herlige barn som er glade i meg, og som kommer løpende for å gi meg kos om morgenen når de kommer, eller om jeg møter de feks på butikken. Jeg vil anbefale deg å ta denne utdanningen, hi. Jeg var utrolig usikker på meg selv k begynnelsen av studiet, men har vokst noe helt voldsomt. Turte ikke stå foran klassen en gang, nå leder jeg foreldremøter. Du merker fort om dette studiet er noe for deg. Vi hadde iallfall praksis etter tre uker på skolen. Da hoppet halve klassen av fordi de innså at dette var feil. Anonymous poster hash: 189e8...78f
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #17 Skrevet 12. november 2016 Lederrollen er for meg noe av den mest utfordrende delen av jobben, selv nå etter 18 år og jeg har bikket 40 år selv. Når man er nyutdannet som 23 åring og skal være leder for godt voksne og erfarne medarbeidere kan usikkerheten være større. Men man lærer mye underveis og så lengecman gjør en god jobb for barn og foreldre samt går foran som et godt eksempel er mye gjort. Være ydmyk, høste erfaringer fra styrer og andre kollegaer er tips. Jeg er så heldig å jobbe i en barnehage hvor vi er 2 ped.leder pr avdeling, og totalt over 50% pedagoger blant personalet så godt fagmiljø med mye kompetanse. Vi blir sendt på mye kurs, både om pedagogikk og lederrollen bla så jeg utvikler meg stadig. Elsker jobben min og gleder meg til hver dag selv om det er tøffe dager med lite personal og utfordringer. Tjener 500 tusen i året så luselønn vil jeg ikke kalle det, selv om den gjerne kunne vært høyere! Anonymous poster hash: 989d5...774
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå