Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #1 Skrevet 10. november 2016 ? Anonymous poster hash: 11bec...a15
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 Det er vel ingen fasit på sorg? Nei, jeg vet det, men det er alltid normer rundt det. Jeg har en alvorlig syk mor som etter all sannsynlighet går bort snart. Jeg aner selvsagt ikke hvordan jeg vil reagere, og hvor lenge det vil gjøre vondt. Har andre erfaring? Anonymous poster hash: 11bec...a15
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #4 Skrevet 10. november 2016 Når mamman til mannen min døde (hun tok sitt eget liv) så var han sykmeldt ca 3 uker. Men du må selv ta den tiden du trenger, man vet jo ikke hvordan man reagerer. Leit å høre om din mor. Anonymous poster hash: 2a5ed...c9d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #5 Skrevet 10. november 2016 Når mamman til mannen min døde (hun tok sitt eget liv) så var han sykmeldt ca 3 uker. Men du må selv ta den tiden du trenger, man vet jo ikke hvordan man reagerer. Leit å høre om din mor. Anonymous poster hash: 2a5ed...c9d Tusen takk. Anonymous poster hash: 11bec...a15
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #6 Skrevet 10. november 2016 Jeg har hatt kolleger som kun har vært borte fra jobb for å gå i begravelsen, og kolleger som har vært borte i måneder. Anonymous poster hash: c6eab...c1f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #7 Skrevet 10. november 2016 Det vanligste er vel 1-3 dager tror jeg og så litt ekstra fravær til begravelsen. Anonymous poster hash: 4efae...b15
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #8 Skrevet 10. november 2016 Jeg synes 1- 3 dager virker som veldig kort tid. Anonymous poster hash: 11bec...a15
beef sister Skrevet 10. november 2016 #9 Skrevet 10. november 2016 Nei, jeg vet det, men det er alltid normer rundt det. Jeg har en alvorlig syk mor som etter all sannsynlighet går bort snart. Jeg aner selvsagt ikke hvordan jeg vil reagere, og hvor lenge det vil gjøre vondt. Har andre erfaring? Anonymous poster hash: 11bec...a15 Jeg tror ikke det er lurt å lage seg tanker om hvor lang tid det skal ta før man er tilbake til hverdagen. Det tar den tiden det tar, uavhengig av hvor lang tid andre har brukt.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #10 Skrevet 10. november 2016 Jeg var sykemeldt i 9 uker. Mistet faren plutselig pga hjerteinfarkt. Har var på ferie i sør amerika, uten reiseforsikring. Var et rent helvete å få han hjem. Anonymous poster hash: 5ab5d...e82
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #11 Skrevet 10. november 2016 Jeg tror ikke det er lurt å lage seg tanker om hvor lang tid det skal ta før man er tilbake til hverdagen. Det tar den tiden det tar, uavhengig av hvor lang tid andre har brukt. Jeg ser den! Anonymous poster hash: 11bec...a15
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #12 Skrevet 10. november 2016 Det er vel ikke noen fasit her. Kan se for meg at omstendighetene rundt dødsfallet også har noe å si. Forhold til forelder, om det kom brått på, om ting rundt begravelse og arv er spesielt krevende osv. Har hatt kolleger som har vært borte i mange uker. Hadde en kollega som nylig mistet mannen sin, det kom brått på mens de var på ferie i utlandet. Da begravelsen var over var hun tilbake på jobb uka etter. Folk er forskjellige, samtidig som hun ønsket å vise barna (ungdommer) at det var viktig at de fortsatte å gå på skolen. Anonymous poster hash: a6019...786
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #13 Skrevet 10. november 2016 Trist med moren din Men synes det blir litt spesielt å sitte og lure på hvor lang fraværsperiode som er sosialt akseptabel etter foreldres dødsfall, selv om jeg skjønner at du gjør deg mange tanker. For det første får du neppe fri med lønn. Det må ev bli sykemelding som må begrunnes med egen sykdom. Omstendighetene rundt dødsfallet vil være avgjørende for hvor lang tid man trenger. Mange pårørende har vært gjennom en tung prosess der de har vært søvnløse og kanskje sittet på dødsleiet. Andre er i sjokk fordi døden kom som følge av ulykke, akutt sykdom eller kanskje det verste: selvmord. Og så har du de som har jobben som terapi. Folk og situasjoner er unike. Anonymous poster hash: 7c868...88b
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #14 Skrevet 10. november 2016 Jeg var borte fra jobb den dagen min bestefar døde og fram til og med begravelsen! Han tok dessverre sitt eget liv og var en person som betydde mye for meg. Vet ikke hva arb giver fjor, men fikk full lønn hver dag, men det var det siste jeg tenkte på. Har en jobb som kundebehandler og klarte ikke snakke med folk uten å gråte... Anonymous poster hash: 6e892...76e
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #15 Skrevet 10. november 2016 Syns heller ikke det er noen fasit på det. Jeg var borte i 2 uker med sykemelding. Anonymous poster hash: 2ff39...e46
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #16 Skrevet 10. november 2016 Da svigerfar døde måtte jeg gå hjem utpå dagen tirsdag (han døde lørdag morgen, og mandag måtte vi ordne med begravelsesbyrå osv). Svigermor døde natt til en mandag, ordnet til begravelse mandag, på jobb tirsdag. Pappa står nok snart for tur. Litt avhengig av hvordan mamma reagerer, så regner jeg vel med fravær i et par dager, noe liknende når hennes dag kommer. Alle disse er gamle mennesker. Det er noe annet når avdøde er for unge, hvis det skjer ulykker osv. Anonymous poster hash: f7926...6d1
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #17 Skrevet 10. november 2016 Hva med nå mens din mor fortsatt lever? Har du omsorgslønn/velferdspermisjon/sykmelding? Må jo være mye viktigere å ha fri nå, så dere får mest mulig tid sammen. Min far døde brått. Var sykemeldt i tre uker. Anonymous poster hash: 08026...5a7
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #18 Skrevet 10. november 2016 Sorg er ikke en sykdom ihht nav. Det betyr at i utgangspunktet er det permisjonsreglementet og uttak av ferie og avspassering som gjelder. Anonymous poster hash: ceab7...8df
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #19 Skrevet 10. november 2016 Sorg er ikke en sykdom ihht nav. Det betyr at i utgangspunktet er det permisjonsreglementet og uttak av ferie og avspassering som gjelder. Anonymous poster hash: ceab7...8df Du får selvfølgelig sykmelding av legen hvis du er langt nede etter et dødsfall i nær familie! Anonymous poster hash: c94cc...ee1
Nyttårs barn Skrevet 10. november 2016 #20 Skrevet 10. november 2016 Du får selvfølgelig sykmelding av legen hvis du er langt nede etter et dødsfall i nær familie! Anonymous poster hash: c94cc...ee1 Ja du gjør nok det. Men legene har ingen sorgdiagnose så da må det bli en psykisk diagnose som igjen kan gjøre at noen får problemer med å tegne forsikring i noen år etterpå.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #21 Skrevet 10. november 2016 Jeg har en kollega som forsker på kvinners sykefravær i Norge. Hun sier at sykefravær som følge av foreldres bortgang var svært sjeldent for 20-30 år siden. Det er noe som har kommet gradvis de senere år, og fraværslengden øker. Kvinners sykefravær på grunnlag av dette er også vesentlig høyere enn hos menn. Bare en liten betraktning oppe i det hele... Anonymous poster hash: c0ab7...52c
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #22 Skrevet 10. november 2016 En av mine foreldre tok selvmord..jeg var 'flat' og 'borte(fra livet)' i 2-3 mnd, før jeg begynte å komme tilbake til livet igjen. Anonymous poster hash: abd09...bfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå