Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #1 Skrevet 10. november 2016 Jeg har generelt veldig lav selvtillit/selvfølelse. Gikk med regulering i nesten 3 år i tenårene, men burde aldri tatt d på før visdomsjekselene kom for det ødela alt (som min første tannlege sa det ville. Men spesialisten sa at det var bare tull, og sa hånlig "er det jeg eller han som er spesialist?" Vel.... Uansett, nå er jeg 32 og det er kun de to fremste tennene mine som er fullstendig feil, og det plager meg så innmari at jeg aldri smiler lenger. Iallefall ikke sånn at tennene vises. Jeg merker jeg blir mer og mer innesluttet pga dette. Jeg har vurdert å ordne ny regulering, men fant fort ut at det vil jeg aldri i verden få råd til! 😕 Har veldig lite inntekt, og pga sykdom får jeg ikke gjort mer for å spe på inntekten.. Hva gjør man? Jeg har sett på nett at man kan bestille en slik gom/plate, men det er jo ikke akkurat laget for min munn. Men går d an? Noen som har fått en slik gom/plate istedet for regulering? Er det billigere? Anonymous poster hash: 8baa8...2d6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #2 Skrevet 10. november 2016 Hmm.. kanskje du kan prøve å spare deg opp til regulering ? Eller sjekke ut om noen har sånn avbetaling på det? Jeg har akkurat satt på regulering bak tennene . Gleder meg enormt til den skal av om to år og jeg endelig kan smile skikkelig ☺️ Anonymous poster hash: 4f1e1...9fe
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 Sjekke ut om det er mulig for støtte? Evt klage inn for feilbehandling? Anonymous poster hash: f170e...e8b
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #4 Skrevet 10. november 2016 Sjekke ut om det er mulig for støtte? Evt klage inn for feilbehandling? Anonymous poster hash: f170e...e8b Kan man det altså? Er jo tydelig at d ikke var vits i å ha regulering.. 😔 Anonymous poster hash: 8baa8...2d6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #5 Skrevet 10. november 2016 Skal jo noe til å bevise at du ikke hadde fått mer skjeve tenner uten regulering. Og hvis visdomstennene skulle skape problem, hvorfor ble ikke de trukket fortløpende når de dukket opp? Kanskje psykolog hadde vært mer riktig. Lære seg til å like seg selv slik man er. Hvis selvfølelsen er dårlig, er du sikker på at rette tenner løser det problemet? Personlig synes jeg det er mye finere når tennene har litt "karakter". Regulering bør kun brukes for å bedre bitt, ikke slik at alle skal ha like tenner når de smiler. Sønnen min er overbitt med en skjev fortann. Skoletannlegen sendte henvisning til kjevekirurg. Han kunne få 75%(?) dekningsgrad, men erklærte selv at han liker tennene sine slik de er! Da ble jeg faktisk litt glad. Anonymous poster hash: 9f1df...564
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #6 Skrevet 10. november 2016 Har du brukt platen da? Altså ikke bare det første året? For den skal brukes resten av livet og prøves på et par ganger i mnd for å sjekke om det er endring. Det med visdomsjeksler, ingen har fått visdomsjekslene når de har regulering i ungdommen. Du gikk 3 år med regulering? Det er lenge! Det betyr at tennene dine var ganske skjeve og skakke, så det er bra du fikk hjelp. MEN tennene ønsker å gå tilbake til biologisk satt plass til en viss grad sa en kjeveortoped til meg, så mye de får "lov" til. Det er derfor man skal bruke den hersens plata resten av livet. Det er klart visdomstenner kan ha litt innvirkning på tennene, men de er ikke alene grunnen for at det er skakt hos deg nå. Hadde du brukt plata når de brøt ut hadde du avverget det. Nå påpeker jeg ikke ting for være frekk og slem, for jeg er i samme bås som deg Det ble ikke sagt at man skulle bruke plate resten av livet for 25 år siden. Det var 1 år. Det ble ikke prentet inn i hodet hvor viktig den var! Den er halve reguleringen sa kjeveortopeden til barnet mitt. Da mitt barn fikk tatt av sin regulering fikk vi med informasjon hjem. Plata skal prøves titt og ofte hele livet slik at ved endring så måtte den brukes hver dag igjen til det roet seg. Jeg spurte kjeveortopeden for 25 år siden om jeg ikke kunne få limt på streng oppe? Nei det går ikke var svaret. Nede har jeg streng enda, den skal stå på resten av livet, eller til limet slipper. Så tennene er flotte nede naturlig nok. Du må bare belage deg på å betale nytt smil. Nå er du ikke alene om det da! Alle som har hatt regulering i min familie, og det er ikke få, har slurvet med plata! Så ingen har det berømte reguleringssmilet lengre Anonymous poster hash: f0ada...2f0
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #7 Skrevet 11. november 2016 Ingen har fått visdomstenner når de har regulering. Brukte du retaineren din som du skulle? Anonymous poster hash: 75f1c...17d
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #8 Skrevet 11. november 2016 Det er utrolig sjarmerende med skjeve tenner. Se på Venke Knutsson. Nydelig jente med et flott smil😊 Og hennes tenner er skakke og skjeve. Det hjelper kanskje ikke så mye, men smil med de tennene du har. Ujevnheter og utstråling gir personlighet. Ikke gjem deg eller skam deg. Og hver gang du vil gjøre det: Tenk på Venke 😊 Klem! Anonymous poster hash: 55544...d26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå