Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #1 Skrevet 10. november 2016 Har fått ny jobb, og ser de jobber endel med det å være en autoritativ voksen. Det er noe jeg ikke har vært borti i det hele tatt. Noen som kan enkelt forklare meg hva det går ut på, gjerne med konkrete eksempler? Er veldig takknemlig for all hjelp Anonymous poster hash: 10030...4e9
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #2 Skrevet 10. november 2016 Varm og bestemt. Til forskjell fra varm og ettergivende, og motsatt kald og streng (autoritær) Anonymous poster hash: aeb40...909
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 Ha nødvendig kontroll og god relasjon til barna. Ikke motsetninger, som noen tror. Anonymous poster hash: 7f6de...4a0
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #4 Skrevet 10. november 2016 Dette har jeg hentet fra en bok som brukes på lærerutdanningen, men begrepet "autoritativ" har nok samme betydning for barnehagelærere. Begrepene (autoritær og autoritativ) stammer fra latin og betyr myndighet. Til tross for likheten i betydning, er det en vesentlig forskjell på dem. Mens "autoritær" innebærer myndighet på en bydende og ikke-demokratisk måte, ligger det i begrepet "autoritativ" at den som har myndighet, har autoritet samtidig som vedkommende er dialogisk og åpen for innspill. ...Om den autoritative lærer blir det for det første fremhevet at denne læreren er en voksenperson som er trygg på seg selv og sin egen lærerrolle. ... Den autoritative læreren har autoritet og myndighet gjennom å spille på lag med elevene. ...Den autoritative læreren "rører og berører" barna med tanke på at de skal bli motiverte til aktiv deltakelse i undervisnings- og læringsaktiviteter. Dette kan skje ved at læreren for eksempel knutter undervisningstemaet til elevenes interesser og opplevelser, til dagsaktuelle hendelser, eller ved at hun eller han gjennom historier og fortellinger som er relevante i forhold til tema, skaper mening for barna. Anonymous poster hash: f5d46...d8b
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #5 Skrevet 10. november 2016 Det betyr at du skal være en varm og grensesettene voksen. Ikke kjefte å skrike over barna, gå ned på barnas nivå og forklare hva barna skal gjøre. Et barn slår et annet barn fordi barnet vil ha spaden, sett deg ned med barnet å si "når du slår Anna får Anna vond å blir lei seg,ser du at Anna er lei seg? Nå syns jeg du skal si unnskyld, hvis du vil ha en spade må du finne en ny, kom så skal jeg hjelpe deg så kan vi grave i sanden sammen alle 3" For å sette grenser på barn er det viktig at baret har en god relasjon til deg. Anonymous poster hash: b5a7f...086
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #6 Skrevet 10. november 2016 Hvordan kan de ansette folk i stillinger som går ut på å passe barn uten at personen er kvalifisert?? Hvis du ikke har hørt om noe så grunnleggende innen pedagogikk har du ingenting i barnehage å gjøre. Anonymous poster hash: 58470...ae0
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #7 Skrevet 10. november 2016 Det betyr at du skal være en varm og grensesettene voksen. Ikke kjefte å skrike over barna, gå ned på barnas nivå og forklare hva barna skal gjøre. Et barn slår et annet barn fordi barnet vil ha spaden, sett deg ned med barnet å si "når du slår Anna får Anna vond å blir lei seg,ser du at Anna er lei seg? Nå syns jeg du skal si unnskyld, hvis du vil ha en spade må du finne en ny, kom så skal jeg hjelpe deg så kan vi grave i sanden sammen alle 3" For å sette grenser på barn er det viktig at baret har en god relasjon til deg. Anonymous poster hash: b5a7f...086 Det eksempelet der er vel ikke akkurat en fasit. Anonymous poster hash: 7f6de...4a0
Søte Satan Skrevet 10. november 2016 #8 Skrevet 10. november 2016 Hvordan kan de ansette folk i stillinger som går ut på å passe barn uten at personen er kvalifisert?? Hvis du ikke har hørt om noe så grunnleggende innen pedagogikk har du ingenting i barnehage å gjøre. Anonymous poster hash: 58470...ae0 Dette er totalt pissprat. Mennesker kan ta til seg læring og handle ut fra dette. Personen som har klippet ut fra læreboken har gitt deg god informasjon.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #9 Skrevet 10. november 2016 Hvordan kan de ansette folk i stillinger som går ut på å passe barn uten at personen er kvalifisert?? Hvis du ikke har hørt om noe så grunnleggende innen pedagogikk har du ingenting i barnehage å gjøre. Anonymous poster hash: 58470...ae0 Det er ikke alle som jobber i barnehage som har lest seg opp eller utdannet seg innen pedagogikk. Likevel har jeg opplevd disse som like gode omsorgspersoner for barna! Ikke misforstå, jeg mener at det bør være pedagoger i barnehager som tar ansvar for at det pedagogiske opplegget blir fulgt opp, men at det er ufaglærte som jobber der i tillegg har jeg aldri tenkt noe negativt om. Mangfold er bra, og i bunn og grunn er det vel viktigere at personen bryr seg om barna og gjør en god jobb, enn å kunne svare på kontrollspørsmål om fagbegreper. For alt du vet er HI en autoritativ person, bare at hun ikke har brukt dette begrepet før. Syns du skal være litt forsiktig med å bestemme hvem som har noe i en barnehage å gjøre eller ei. Det er ikke opp til deg, skjønner du. Og, om alle som nærmer seg barnet ditt må ha pedagogisk utdannelse bør du nok ta barnet ut av barnehagen og holde det hjemme. Det lar seg sjelden gjennomføre. Anonymous poster hash: f5d46...d8b
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #10 Skrevet 10. november 2016 Takk for alle svar Hi Anonymous poster hash: 10030...4e9
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #11 Skrevet 10. november 2016 Dette er totalt pissprat. Mennesker kan ta til seg læring og handle ut fra dette. Personen som har klippet ut fra læreboken har gitt deg god informasjon. Bør de ikke ha tatt til seg den lærdommen før de kommer inn i en jobb der man betror dem barna våre...? Anonymous poster hash: b052b...4c5
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #12 Skrevet 10. november 2016 Bør de ikke ha tatt til seg den lærdommen før de kommer inn i en jobb der man betror dem barna våre...? Anonymous poster hash: b052b...4c5 Kommer det som en bombe at det er ufaglærte i barnehagen? At hun ikke skjønner begrepet betyr ikke at hun ikke potensielt gjør det riktig, bare at hun ikke har teorisert det. Anonymous poster hash: 617e6...046
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #13 Skrevet 10. november 2016 Bør de ikke ha tatt til seg den lærdommen før de kommer inn i en jobb der man betror dem barna våre...? Anonymous poster hash: b052b...4c5 Er det ikke det hun gjør når hun spør da?? Anonymous poster hash: f9ea2...49f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #14 Skrevet 10. november 2016 Har fått ny jobb, og ser de jobber endel med det å være en autoritativ voksen. Det er noe jeg ikke har vært borti i det hele tatt. Noen som kan enkelt forklare meg hva det går ut på, gjerne med konkrete eksempler? Er veldig takknemlig for all hjelp Anonymous poster hash: 10030...4e9 Helt enkelt: du skal både være en omsorgsperson og en "oppdrager". Du skal være streng, ikke ettergivende. Men ikke bare streng, det skal balanseres med omsorg. Det skaper trygghet. Begrepet er oftere brukt i skole enn i bhg tror jeg. Hvis du har for mye omsorg/relasjon og total mangel på kontroll, er du ettergivende. Er det mest kontroll strenge regler, men aldri kos/omsorg/relasjoner, er du autoritær. (Ved mangel på begge: forsømmelse/omsorgssvikt) Kunsten er å balansere det sånn at du er på midten av skalaen liksom;) Anonymous poster hash: f9ea2...49f
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #15 Skrevet 11. november 2016 Er det ikke det hun gjør når hun spør da?? Anonymous poster hash: f9ea2...49f Litt i seneste laget hvis jobben allerede er utlyst, tenker nå jeg. Eller skal hun søke den og så øve seg på ungene? Litt sånn "learning by doing". Anonymous poster hash: b052b...4c5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #16 Skrevet 11. november 2016 Litt i seneste laget hvis jobben allerede er utlyst, tenker nå jeg. Eller skal hun søke den og så øve seg på ungene? Litt sånn "learning by doing". Anonymous poster hash: b052b...4c5 Hva tror du feks studenter gjør i barnehagen da? Virker som du bare er ute etter å hisse på deg folk så jeg gidder ikke svare deg mer. Anonymous poster hash: 10cf6...e06
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #17 Skrevet 11. november 2016 Hva tror du feks studenter gjør i barnehagen da? Virker som du bare er ute etter å hisse på deg folk så jeg gidder ikke svare deg mer. Anonymous poster hash: 10cf6...e06 Jeg registrerer at å forvente fagkunnskap og forberedelse er synonymt med "å hisse på seg folk". Jeg syns det er en feilslutning. Men alle Trumpvelgere vil nok være enig med deg, det er for mye forlangt å anta at noen forbereder seg til jobben de skal overta... Anonymous poster hash: b052b...4c5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #18 Skrevet 11. november 2016 Jeg registrerer at å forvente fagkunnskap og forberedelse er synonymt med "å hisse på seg folk". Jeg syns det er en feilslutning. Men alle Trumpvelgere vil nok være enig med deg, det er for mye forlangt å anta at noen forbereder seg til jobben de skal overta... Anonymous poster hash: b052b...4c5 Det er jo det jeg gjør, jeg forbereder meg Hi Anonymous poster hash: 10030...4e9
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #19 Skrevet 11. november 2016 Det er jo det jeg gjør, jeg forbereder meg Hi Anonymous poster hash: 10030...4e9 Du har jo allerede FÅTT jobben og har gått i gang? Anonymous poster hash: b052b...4c5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #20 Skrevet 11. november 2016 Litt i seneste laget hvis jobben allerede er utlyst, tenker nå jeg. Eller skal hun søke den og så øve seg på ungene? Litt sånn "learning by doing". Anonymous poster hash: b052b...4c5 Herregud...folk som deg.. Min bestemor ble født tidlig i 1900-tallet, gikk bare noen år på skole og var en autoritativ omsorgsperson uten å ha lest et ord om pedagogikk. Ellers har jeg hatt forelesere som var altfor ettergivende. Ironisk nok unnderviste den mest udugelige foreleseren jeg har hatt om foreldrestiler.. Alt kan ikke leses seg til. Faglærte kan være gode og dårlige, samme med ufaglærte. Anonymous poster hash: aeb40...909
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #21 Skrevet 11. november 2016 Du har jo allerede FÅTT jobben og har gått i gang? Anonymous poster hash: b052b...4c5 Har ikke begynt enda Anonymous poster hash: 10030...4e9
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #22 Skrevet 14. november 2016 Tusen takk for alle svar Noen flere? Anonymous poster hash: 10030...4e9
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #23 Skrevet 14. november 2016 Kjøp deg en lærebok. Anonymous poster hash: 58470...ae0
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #24 Skrevet 14. november 2016 Herregud...folk som deg.. Min bestemor ble født tidlig i 1900-tallet, gikk bare noen år på skole og var en autoritativ omsorgsperson uten å ha lest et ord om pedagogikk. Ellers har jeg hatt forelesere som var altfor ettergivende. Ironisk nok unnderviste den mest udugelige foreleseren jeg har hatt om foreldrestiler.. Alt kan ikke leses seg til. Faglærte kan være gode og dårlige, samme med ufaglærte. Anonymous poster hash: aeb40...909 Og hun tok jobb i barnehage? Anonymous poster hash: b052b...4c5
Anonym bruker Skrevet 15. november 2016 #25 Skrevet 15. november 2016 Anbefaler deg boken "Se meg" av Anne Aasgaard. Den inneholder mange temaer, i tillegg til at den er lettlest. Den inneholder det du lurer på og masse mer. De andre ansatte pleier å komme å låne den av meg, siden den forklarer ting på en lett forståelig måte. Anonymous poster hash: 2bd17...2ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå