Vicky 83 Skrevet 10. november 2016 #1 Skrevet 10. november 2016 Jobber dere redusert? Her er vi hjemme kl. 16.30-17.00. Har en gutt på seks år og en jente på tre år. Spiser vanligvis middag ca. klokken 17.30. En dag i uken skal gutten på fritidsaktivitet klokken 18.00 og en annen dag skal treåringen på fritidsaktivitet klokken 17.30. De dagene må vi ha ekstra rask middag og være veldig raske. Pleier å komme litt seint på aktiviteten også. I årene fremover blir det naturlig at barna får lov til å ha flere aktiviteter, men ser for meg at jeg må jobbe mindre for å kunne hente de litt tidligere. Hva gjør dere som har barn som skal på fritidsaktiviteter? Når henter dere? Når kommer dere hjem? Når er det middag? Når begynner aktivitetene?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #2 Skrevet 10. november 2016 Vi har tre barn og aktiviteter som begynner mellom 17 og 19. De dagene ungene har aktiviteter som begynner kl 17, så spiser vi middag etterpå. Ungene reiser selv hem fra skole og spiser et ene måltid eller de reiser rett fra leksehjelp til meg på jobb og så kjører vi rett på aktivitet. Vi har heldigvis fleksitid. Har unger som går på ski, og mannen reiser tidlig hjem fra jobb flere ganger i uka i vinterhalvåret for å smøre ski...... Anonymous poster hash: a8618...4a7
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 Har tre barn som alle er med på sitt. Jeg er aldri ferdig på jobb senere enn kl. 15, så det går stort sett greit. Når minste skal møte opp 16.30 blir det travelt, men det går. Anonymous poster hash: 770d2...480
Superdolly Skrevet 10. november 2016 #4 Skrevet 10. november 2016 Tidlige aktiviteter = sen middag. Da bytter vi om, tar brødskiver når vi kommer hjem og spiser middagen etterpå. Den som ikke følger barna, lager middag.
Vicky 83 Skrevet 10. november 2016 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2016 Har tre barn som alle er med på sitt. Jeg er aldri ferdig på jobb senere enn kl. 15, så det går stort sett greit. Når minste skal møte opp 16.30 blir det travelt, men det går. Anonymous poster hash: 770d2...480 Har du lang reisevei fra jobb? Henter du barn eller går de hjem selv? Spiser dere middag før aktivitetene? HI
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #6 Skrevet 10. november 2016 Jeg har to skolebarn, begge går hjem selv. Både jeg og mannen har fleksitid, så vi kan til en viss grad tilpasse arbeidsdagen. Hvis det er aktiviteter kl 17, har vi middagen etterpå. Dersom aktiviteten begynner kl 18, rekker vi middag først. En dag i uken har 5. klassingen to aktiviteter etter hverandre, og er borte fra 16 til 19.30. Da spiser hun en eller annen kjapp middag fra Fjordland når hun kommer hjem, vi andre spiser middag uten henne. I fotballsesongen har en gjerne bortekamper med oppmøte før kl 17, da kommer fleksitiden godt med. Anonymous poster hash: 48ced...617
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #7 Skrevet 10. november 2016 Jeg har to skolebarn, begge går hjem selv. Både jeg og mannen har fleksitid, så vi kan til en viss grad tilpasse arbeidsdagen. Hvis det er aktiviteter kl 17, har vi middagen etterpå. Dersom aktiviteten begynner kl 18, rekker vi middag først. En dag i uken har 5. klassingen to aktiviteter etter hverandre, og er borte fra 16 til 19.30. Da spiser hun en eller annen kjapp middag fra Fjordland når hun kommer hjem, vi andre spiser middag uten henne. I fotballsesongen har en gjerne bortekamper med oppmøte før kl 17, da kommer fleksitiden godt med. Anonymous poster hash: 48ced...617 Glemte å nevne at både jeg og mannen jobber 100% + myyye overtid. Begge bruker ca en halv time til jobb (hver vei). Anonymous poster hash: 48ced...617
TPK Skrevet 10. november 2016 #8 Skrevet 10. november 2016 Jeg er hjemme 16 og mannen 16.30 (via bhg), så det rekker vi fint. Jeg har bare 10 min til jobb da, pluss fleksitid så jeg bestemmer selv når jeg vil gå. Dere kan jo ta middag etter aktiviteten? Bare noen brødskiver, Fiskekaker eller noe enkelt på vei til trening og så skikkelig middag etterpå. Den som ikke følger til aktiviteter lager middag.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #9 Skrevet 10. november 2016 Jobber 100% begge to. Jeg henter alltid i bhg med mindre det er noe spesielt og planlagt. Jeg jobber til 15.30 og bruker 30 min til barnehagen. Mannen er hjemme ca 17.30. 3 dager i uka trener mannen med ungene fra kl 18.30 og 19, en dag i uka er mellomste på noe kl 17 og en dag på noe klokken 16.30. Relativt hektisk ja! Men alt går mye kjappe løsninger med middagen, hvertfall når minste på 3 setter igang med humøret sitt. Men de to andre går alene hjem så det hjelper! Anonymous poster hash: 17247...766
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #10 Skrevet 10. november 2016 Vi har løst dette med å droppe middag på ettermiddagen. Etter skole/SFO er det lynkjapp mat som brødskiver m makrell, eggerøre el ostesmørbrød. Så spiser vi middag til kvelds sånn rundt kl 20/20:30. Fikk mye mer behagelige dager da vi begynte med det, og vi får ro og hygge rundt middagen😊 Anonymous poster hash: 42e04...19b
Gjest Antarctica Skrevet 10. november 2016 #11 Skrevet 10. november 2016 Da barna var 3 år fikk de ikke gå på aktiviteter. Da de ble større sørget jeg for at de begge deltok på samme idrett.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #12 Skrevet 10. november 2016 Jeg har større barn. De går begge på barneskolen, eldste går hjem selv, yngste må hentes. De er med på flere fritidsaktiviteter begge to. Vi har treninger fire hverdags-ettermiddager i uka, noen dager skal barna på hver sin aktivitet så vi kjører i skytteltrafikk rundt i området her. Varierer litt hvordan vi gjør det, men ofte prøver vi å planlegge slik at vi har noe lettvindt som veldig raskt kan varmes til middag. Hvis jeg har kveldsvakt, kan jeg gjøre klart mat som mann og barn bare kan varme før de kjører til de forskjellige treningene. En annen løsning er at den eldste spiser brødskiver eller noe annet før hun går på trening, og tar middagen når hun kommer hjem igjen. Seneste i går kom jeg hjem klokka 16.10 og skulle kjøre yngste på trening og måtte ut døra 16.45. Men jeg rakk å steke fiskekaker som vi spiste med brødskiver før barna skiftet og vi satte oss i bilen. Noen lekselesing rakk vi imidlertid dessverre ikke på den halvtimen..... Vi samarbeider dessuten mye med andre foreldre i nabolaget og bytter på hvem som kjører og henter barn på treningene. Det er helt nødvendig for de fleste av oss foreldre som alle har travle ettermiddager med 2-3 barn som skal på flere treninger hver ettermiddag. De aller fleste som har skolebarn har slike ettermiddager. Men hvis du synes det er for mye stress, så er det jo ikke nødvendig å la treåringen gå på aktiviteter. Anonymous poster hash: 2be5c...4fa
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #13 Skrevet 10. november 2016 Vi har barn med aktiviteter på veldig ulik tid. Nå er de 10 og 11 år og vi trenger ikke følge dem så mye lenger. Flere aktiviteter er under en kilometer unna. Dit sykler eller går de selv. Eldste tar også toget frem og tilbake til en aktivitet. Tidspunkt for middag varierer en del. Jeg kommer hjem mellom 16 og 17, mannen som regel mellom 18 og 19. Hvis det er aktiviteter som starter før 18.00 spiser de som regel med faren etterpå. Har de sene aktiviteter spiser vi først og faren når han kommer hjem. Anonymous poster hash: 8ad90...83d
MJ<3 Skrevet 10. november 2016 #14 Skrevet 10. november 2016 Er alene med et barn på snart 9 som har en trening og en kamp i uken i snitt. Dersom det starter tidlig (17 feks) så spiser vi en brødskive før trening og vi lager middag etterpå. Lager da middag mens han dusjer eller er på trening. Dersom det er trening kl 18 så spiser vi enkel middag først. Har også fleksitid og mulighet til å jobbe hjemmefra (takk gud) hvis ikke hadde det ikke gått. Arrangerer også innimellom at vi kjører hverandres barn dersom det er bortekamper kl 17 feks.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #15 Skrevet 10. november 2016 Vår fikk ikke begynne på aktivitet før hun begynte på skolen. Samme blir for mini. De dagene eldste har aktivitet spiser vi rask mat (tilberedt dagen før eller i slow cooker), og så deler vi oss. En følger, en er hjemme med minste. Jobber begge 100%. Anonymous poster hash: 5a808...b70
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #16 Skrevet 10. november 2016 Jeg har to som går i 2. Og 4. Klasse. Jeg er alene med dem og jobber mye ettermiddag/kveld/helg. Den eldste har tre aktiviteter. Den yngste har to. De spiller begge et instrument i Kulturskolen. Det er veldig greit for vi har fått avtalt tidspunktet for spilletimen så de har time rett etter hverandre. Da går de selv dit etter skole og jeg møter dem der med instrumentene. Etterpå må de vente litt til jeg er ferdig på jobb. Den eldste synger i kor men de har øvelse som er ferdig kort etter at jeg er ferdig på jobb så da henter jeg den yngste på sfo/hos besteforeldrene imens og så drar vi sammen hjem og spiser middag etterpå. En dag går de på en idrett. Da har de trening nesten samtidig. Da har jeg en avtale at jeg bringer dem dit før jeg drar på jobb og så henter besteforeldrene dem etterpå og tar dem hjem og gir dem kveldsmat og får dem i seng osv. Når det skjer ekstrating (konserter, klassetreff osv) blir det ofte til at de kommer til meg på jobben og får en brødskive før vi drar videre på aktiviteten. Jeg har fryseren full av ferdiglagde middager slik at vi kan varme noe raskt når vi kommer sent hjem eller skal avsted igjen kjapt. Jeg ser ikke for meg at det er realistisk for meg å gå ned i stillingsprosent - selvom det hadde vært praktisk. Så jeg har vært nødt til å sette begrensninger på hvilke aktiviteter de kan gå på. Tidspunktet for trening må være slik at det kan passes inn i skjemaet vårt, og det kan ikke være noe som krever stor dugnadsinnsats av meg for det greier jeg ikke å få inn i planen. Men jeg ser at det blir enklere jo større de blir. Ja, de vil gjerne være med på flere ting, men de greier også i større grad å være der uten meg, de kan vente en stund om det er nødvendig, de kan gå til ting sammen med en ven - om det ikke er for langt unna - og man kan gjøre avtaler med dem om å møtes osv. Men om man holder fast på hjem fra jobb, så lekser og middag før man kan gjøre seg klar til å dra på noe så blir det begrenset hva barna kan være med på. Man må være litt kreativ og fleksibel og så forsøke å få uken inn i et mønster som alle parter kan leve med. Anonymous poster hash: 398ef...ada
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #17 Skrevet 10. november 2016 Har du lang reisevei fra jobb? Henter du barn eller går de hjem selv? Spiser dere middag før aktivitetene? HI Har 10 minutter til jobb med bil. Skolebarna tar buss hjem også heter jeg 5-åringen i bhg. Spiser pølse med lompe de travleste dagene. Anonymous poster hash: 770d2...480
Twintipp og himmelblå Skrevet 10. november 2016 #18 Skrevet 10. november 2016 Jeg jobber netter. Er hjemme når han kommer fra skolen, middag og lekser unnagjort før trening. Her er det stort sett hver dag trening/kamp/cup/turnering osv. Valgt å jobbe netter altså.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #19 Skrevet 11. november 2016 Med fleksitid og kort reisevei til/fra jobb, så er dette ikke noe problem. Mannen min har ikke så mange møter på jobb og jeg bestemmer ofte selv når møter skal være. Vi har felleskalender på nett/mobil (har delt kalender med hverandre). Det gjør at vi ser den andres ting umiddelbart. Vi legger inn alle familiens avtaler i "samme" kalender mao. Her i huset er det max to aktiviteter. Anonymous poster hash: 24f36...ca2
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #20 Skrevet 11. november 2016 Jeg jobber 50% og sliter av og til å få dagene til å gå opp. Visste det var travelt med barn, men trodde det verste var over når de begynte på skolen. Der tok jeg grundig feil. Det var da det begynte. Anonymous poster hash: 19d75...8c1
frk Nilsen Skrevet 11. november 2016 #21 Skrevet 11. november 2016 (endret) Er det tidlig trening eller kamp så spiser vi middag på kvelden. Ungene går selv fra skolen. Jeg er trener for yngste så han får følge. Eldste går selv. Aktivitetene er i nærområdet. Ingen har begynt med aktivitet før 5år. Er sjelden hjemme før 16, mannen er hjemme rundt 18 Endret 11. november 2016 av frk Nilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå