Gå til innhold

Hvor kan man levere ødelagte/kastbare tekstiler?

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Har lest at Fretex er lei av å få ødelagte klær og at de kun vil ha brukbare klær.

Jeg klipper opp gensrer ol og bruker de som kluter når jeg skal tørke støv eller vaske badet.

Anonymous poster hash: 8af75...f64

Hos oss fikk vi beskjed om at de også tar imot de ødelagte klærne, for selve tekstilene blir revet opp til fibre som brukes til å produsere shoddy.

Skrevet

Hos oss fikk vi beskjed om at de også tar imot de ødelagte klærne, for selve tekstilene blir revet opp til fibre som brukes til å produsere shoddy.

Jeg leste litt på hjemmesiden og her går det tydelig frem at ødelagte klær brukes til nye produkter:

https://www.fretex.no/gi-til-fretex/miljo/hva-blir-toyet-til

Når ombruk ikke lenger er mulig, kan materialgjenvinning være mulig. I Fretex lager vi trekk til varmeflasker av ødelagte pledd, pc-vekser av ødelagte skinnvesker og møbler osv. Fretex selger også pussefiller som er laget av brukte og ødelagte tekstiler. Når materialgjenvinning ikke lenger er mulig, er neste stopp energigjenvinning. Nederste nivå i hierarkiet er deponi, noe som ikke er aktuelt for tesktiler.

Hver kunde har sine måter å bruke materialene som er til overs på, for eksempel blir tøy til fyll i nydelige puter i Irak, mens i Polen blir det til isolasjon i betong.

Anonymous poster hash: d514d...8c3

Skrevet

Da har Fretex begynt med noe nytt da eller at det vairer alt etter hvor man bor. For det har vært i avisen her jeg bor at de ikke vil ha slitte/ødelagte klær fordi det koster så mye for de å hive det, siden de får så mye av det.

Anonymous poster hash: 8af75...f64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...