Gå til innhold

Baby kan ikke sitte lenge i bilstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er så mange som kjøper babyer på kjøpesenter/henting/levering i barnehage..

Er dette skadelig?

Hvordan ellers gjøre det?

Anonymous poster hash: 43da7...68d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort tur ut og inn av butikken er nok ikke skadelig. Men det er ikke bra at de blir sittende i bilstolen i timevis.

Selv lirket jeg barnet ned i vognen om jeg skulle gå på senteret. Evt. så valgte jeg buss/tog slik at jeg slapp å løfte på en sovende baby.

Anonymous poster hash: 292e5...bda

Skrevet

De skal taes ut av setet minst annenhver time. Setet skal heller ikke brukes til rutinemessig søvn, dvs det er ikke til å unngå at de sovner i setet, men man putter dem ikke i setet for å sove, og de skal ikke sitte i setet i flere timer etter at man har kommet hjem. Babyen skal flyttes til et trygt sted så snart det er mulig, dvs en plass de kan ligge flatt på ryggen.

Med de setene som kan taes ut av bilen må man være ekstra forsiktig, siden vinkelen på setet når de settes på gulvet el.l. kan føre til at babyens hode faller fremover og luftrøret kommer i klem. De kan da kveles i stillhet på under ett minutt. Man merker ikke at noe er galt før det er for sent.

Skrevet

Kort tur ut og inn av butikken er nok ikke skadelig. Men det er ikke bra at de blir sittende i bilstolen i timevis.

Selv lirket jeg barnet ned i vognen om jeg skulle gå på senteret. Evt. så valgte jeg buss/tog slik at jeg slapp å løfte på en sovende baby.

Så tungvindt 😕😕

Hva med en sånn:

Bébé Confort Windoo Plus safety carrycot

http://www.bebeconfort.com/car-seats/windoo-safety-carrycot.aspx

Erfaringer?

Skrevet

Er det sånn man bruker i bilen også?

Det er i såfall ikke anbefalt. Kun bilstol i bilen!

Skrevet

Er det sånn man bruker i bilen også?

Det er i såfall ikke anbefalt. Kun bilstol i bilen!

Bag med 3 punkt sele. Godkjent for bil.

Ikke bra nok?

Skrevet

Vår sønn løftet jeg over i barnevogna/handlevogna når jeg skulle handle på senter/matbutikk. Det var aldri et problem.

Anonymous poster hash: 3a91d...e47

Skrevet

Bag med 3 punkt sele. Godkjent for bil.

Ikke bra nok?

Godkjent, men ikke anbefalt.
Skrevet

Dette er en "tilsammen" spørsmål - om det blir mye bilkjøring en dag så pass på at babyen ligger mye resten av dagen - så den ikke går fra bilstol til vippestol til stokke newborn sete hele dagen.

Babyene skal ligge mest mulig, så vær litt obs på å passe på at den får strekt seg nok. 

Om man skal kjøre langt en dag, ta en god pause ca hver halvannen time :)

Skrevet

Dette er en "tilsammen" spørsmål - om det blir mye bilkjøring en dag så pass på at babyen ligger mye resten av dagen - så den ikke går fra bilstol til vippestol til stokke newborn sete hele dagen.

Babyene skal ligge mest mulig, så vær litt obs på å passe på at den får strekt seg nok.

Om man skal kjøre langt en dag, ta en god pause ca hver halvannen time :)

Det stemmer vel ikke helt? Man vekker ikke en baby som sover i bilen for å la den strekke påmseg etter 1 1/2 time. Man stopper når den våkner, fikk vi beskjed om av fysioterapeut

Anonymous poster hash: 39a40...585

Skrevet

Bilstolene i dag er så gode at det ikke er noen fare om babyen sitter et par-tre timer i den. Man gjør vel ikke det hver dag uansett.

Med min bilstolvogn blir babyen mer liggende enn sittende, og synes det er uproblematisk å ha han der mens vi er på kjøpesenter.

Anonymous poster hash: 92040...ebc

Skrevet

Bilstolene i dag er så gode at det ikke er noen fare om babyen sitter et par-tre timer i den. Man gjør vel ikke det hver dag uansett.

Med min bilstolvogn blir babyen mer liggende enn sittende, og synes det er uproblematisk å ha han der mens vi er på kjøpesenter.

Hvilken er dette da?

Hi

Skrevet (endret)

Det stemmer vel ikke helt? Man vekker ikke en baby som sover i bilen for å la den strekke påmseg etter 1 1/2 time. Man stopper når den våkner, fikk vi beskjed om av fysioterapeut

Nei, man vekker babyen minimum annenhver time og tar den ut av setet for bleieskift og mating og for å la den strekke på seg. Akkurat som voksne burde strekkes på seg ofte, skal babyer få strekke seg for å forhindre blodpropp.

Babyer kan jo sove i maaaaange timer i et sete, og det er ikke sunt.

Endret av Pobie
Skrevet

Nei, man vekker babyen minimum annenhver time og tar den ut av setet for bleieskift og mating og for å la den strekke på seg. Akkurat som voksne burde strekkes på seg ofte, skal babyer få strekke seg for å forhindre blodpropp.

Babyer kan jo sove i maaaaange timer i et sete, og det er ikke sunt.

Jeg fikk også beskjed fra fysioterapeut og helsesøster at man ikke skal vekke sovende babyer i bil. Søvnsyklus var viktigere enn å strekke seg. Min erfaring fra en langtur er at babyer våkner jevnlig av seg selv uansett.

Å rusle på kjøpesenter med bilstol er jeg mye mer skeptisk til. Der har man alternativ med vogn!

Anonymous poster hash: 677e3...8d0

Skrevet

Vi kjørte 10,5 time om natta da mini var 6 mnd. Var oppe av stolen for mat 1 gang, ellers sov han. Jeg snakket med både fysio, hs, lege, barsel og kiropraktor før vi dro og alle sa at det var helt ok. Vet ikke om dere klassifiserer en på 6 mnd som baby da...

Anonymous poster hash: 2cecc...8ec
Skrevet

Nå skulle jeg skrive hver andre time og ser det er feil. Men, er jo mer en tommelfingerregel enn noe å følge slavisk. 

Her har vi kjørt litt fra Bergen til Østlandet, og har latt sove i tre timer om hun har gjort det, eller kjørt en ekstra halvtime for å nå en ferje og latt henne strekke på seg der. Også har vi kanskje stoppe hver time hun har vært våken og urolig og strekt på ryggen da. Er jo litt som jeg sier et "tilsammen" regnestykke.

Skrevet

#3: er du fullstendig gal-skremme folk slik? Babyens luftrør klemmes da ikke av ved at hodet faller litt frem-vi er utstyrt med bruskringer (og hodet faller heller ikke frem i en babybilsete). Skjerp deg.

HI: noen timer i bilstol av og til har ingeting å si, men fortrinnsvis bør en liten baby få strekt ut ryggen en gang i timen hver annen time. Men tenk på hvordan babyen ligger i magen-sammenkrøllet som en ball. Ikke stress :)

Anonymous poster hash: 5b5eb...faa
Skrevet

Hvilken er dette da?

Hi

Har en maxi cosi pebble + bilstol og en bugaboo buffalo bilstolvogn.

Skrevet

#3: er du fullstendig gal-skremme folk slik? Babyens luftrør klemmes da ikke av ved at hodet faller litt frem-vi er utstyrt med bruskringer (og hodet faller heller ikke frem i en babybilsete). Skjerp deg.

HI: noen timer i bilstol av og til har ingeting å si, men fortrinnsvis bør en liten baby få strekt ut ryggen en gang i timen hver annen time. Men tenk på hvordan babyen ligger i magen-sammenkrøllet som en ball. Ikke stress :)

Anonymous poster hash: 5b5eb...faa

Babyer yngre enn 4 mnd har syltynne luftrør og er spesielt utsatt for kvelning hvis de sover i sittende stilling. Bilseter er trygge så lenge de er installert i riktig vinkel. De er ikke nødvendigvis trygge når de taes ut av bilen.

"Car Seats and Other Sitting Devices Are not Recommended for Routine Sleep at Home or in the Hospital, Particularly for Young Infants"

"Because they still have poor head control and often experience flexion of the head while in a sitting position, infants younger than 1 month in sitting devices might be at increased risk of upper airway obstruction and oxygen desaturation."

Og her er et tilfelle hvor en baby døde i et bilsete som ble satt på gulvet: http://www.kidspot.com.au/health/family-health/safety/warning-the-simple-safety-mistake-that-killed-baby-cooper
Skrevet

Jeg fikk også beskjed fra fysioterapeut og helsesøster at man ikke skal vekke sovende babyer i bil. Søvnsyklus var viktigere enn å strekke seg. Min erfaring fra en langtur er at babyer våkner jevnlig av seg selv uansett.

Å rusle på kjøpesenter med bilstol er jeg mye mer skeptisk til. Der har man alternativ med vogn!

Anonymous poster hash: 677e3...8d0

Akkurat!  Så lenge man ikke kjører bil hele dagen hver dag, så går det nok helt fint.  Det er variasjon i hverdagen og over tid som gjelder.  Jeg har puttet bilstolen i handlevogna med verdens beste samvittighet også, tross alt bruker jeg ikke såå lang tid på å handle når jeg har hatt babyen med meg.  Jeg har også latt babyen sove seg ferdig hjemme uten å tatt den ut, men da har jeg gjerne tippet setet litt bakover sånn at belastningen på ryggen har blitt mindre.  Det jeg der i mot alltid var veldig nøye på, var at babyens hode ikke skulle tippe framover sånn at luftveiene kunne komme i klem. 

Hos oss vekkes ikke sovende babyer uten at det er tvingende nødvendig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...