Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #1 Skrevet 5. november 2016 Kjæresten min sliter psykisk og har flere diagnoser bla angst depresjon og ptsd. Vi var lenge oppe i går kveld og så på serier så vi sov lenge i dag. Våknet i to-tiden av at han skriker og roper, presser seg inn i et hjørne. må ha vært angstanfall pga ptsd tenker jeg men har aldri sett det så ille før. Jeg måtte sende SMS til naboene og fortelle hva som skjedde for de har garantert hørt det. For et par timer siden sendte jeg han hjem. Trenger være alene. Jeg ligger i sengen, slapper av, gråter litt, er fortvilet og vet ikke om jeg orker være i dette forholdet så mye lenger. Så banker det på døra.. så ringer de på.. jeg tør ikke åpne, vet ikke hvorfor.. så banker de hardt på igjen. Tenker det er politiet eller barnevernet som kommer.. men dørs er ulåst så hadde de vært bekymret hadde de vel gått inn??? Jeg ligger her stiv av skrekk og tør ikke åpne samtidig som jeg er svært nysgjerrig på hvem det er.. etter en stund (20 minutter??) ringer det på igjen. Jeg lurer sånn på hvem det er men klarer ikke gå til døra. Så banker det på døra.. hardt. Og så ringer de på igjen... nå ligger jeg bare her og lurer på hvem det er?? Får jo angst selv av dette!! Og det er ikke kjæresten min, da hadde han jo gått inn. Døra er ikke låst. Hvem kan det være? En nabo? (Fikk svar "håper det går bra".. rart de ikke ringer/sender SMS).. kan det være andre som har hørt? Men i så fall hvorfor nå 3 timer etter de kunne ha hørt noe?!? Har noen ringt barnevern eller politi eller noe? Ville de ikke gått inn da når døra står ulåst? Barna er ikke hjemme altså. Så jeg ligger her alene og lurer på hva jeg skal gjøre.. har vist utviklet angst selv når jeg ikke tør åpne døra.😳😢 Anonymous poster hash: b3a71...4a2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #4 Skrevet 5. november 2016 Hva med å lese innlegget? Jeg tør ikke. Frykt for sånne ting, er det angst? Vet ikke. Men jeg ligger her og klarer ikke røre meg. Altså, jeg kan ikke åpne døra. Anonymous poster hash: b3a71...4a2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #5 Skrevet 5. november 2016 Hva med å lese innlegget? Jeg tør ikke. Frykt for sånne ting, er det angst? Vet ikke. Men jeg ligger her og klarer ikke røre meg. Altså, jeg kan ikke åpne døra. Anonymous poster hash: b3a71...4a2 Få hjelp..du er ikke skikket til å ta vare på barn hvis du fungerer slik Anonymous poster hash: 23444...95c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #6 Skrevet 5. november 2016 Hva med å lese innlegget? Jeg tør ikke. Frykt for sånne ting, er det angst? Vet ikke. Men jeg ligger her og klarer ikke røre meg. Altså, jeg kan ikke åpne døra. Anonymous poster hash: b3a71...4a2 Det er jo ikke bedre å ligge i senga full av frykt for hvem som står utenfor. Sannsynligvis er det noe viktig, siden de ikke gir seg. Lukk opp Anonymous poster hash: f75fc...c09
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #7 Skrevet 5. november 2016 Det er vel noen som lurer på om du og ungen har blitt slått ihjel av kjæresten, da. Det er sånt som skjer når man holder seg med psykisk ustabile partnere. Du får se å åpne. Anonymous poster hash: dadae...7a8
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #8 Skrevet 5. november 2016 Det er vel noen som lurer på om du og ungen har blitt slått ihjel av kjæresten, da. Det er sånt som skjer når man holder seg med psykisk ustabile partnere. Du får se å åpne. Anonymous poster hash: dadae...7a8 Som sagt i innlegget: 1. Jeg har tatt kontakt med naboer på sms 2. Det skjedde for mange timer siden, hvorfor kommer de nå?? Og hvorfor er jeg ikke skikket til å ta meg av barn? Jeg mener at det er sunt å reagere på noe som dette. Hadde jeg vært helt upåvirket etter hendelsen som om det var helt normalt så ville jeg vært mer bekymret for barna.. Anonymous poster hash: b3a71...4a2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #9 Skrevet 5. november 2016 Som sagt i innlegget: 1. Jeg har tatt kontakt med naboer på sms 2. Det skjedde for mange timer siden, hvorfor kommer de nå?? Og hvorfor er jeg ikke skikket til å ta meg av barn? Jeg mener at det er sunt å reagere på noe som dette. Hadde jeg vært helt upåvirket etter hendelsen som om det var helt normalt så ville jeg vært mer bekymret for barna.. Anonymous poster hash: b3a71...4a2 Men la oss tenke worst case scenario, at det er politi eller barnevern, hva skal de gjøre? Det har ikke skjedd noe lovbrudd og du har ikke utøvd omsorgssvikt. Frykten din er totalt irrasjonell og du virker uansvarlig som ikke lukker på døren når noen prøver å få tak i deg. Noen som kanskje er bekymra til og med. Og med din oppførsel underbygger du bare denne bekymringen ved å gjemme deg og ikke svare. Anonymous poster hash: ffe4e...66e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #10 Skrevet 5. november 2016 Men la oss tenke worst case scenario, at det er politi eller barnevern, hva skal de gjøre? Det har ikke skjedd noe lovbrudd og du har ikke utøvd omsorgssvikt. Frykten din er totalt irrasjonell og du virker uansvarlig som ikke lukker på døren når noen prøver å få tak i deg. Noen som kanskje er bekymra til og med. Og med din oppførsel underbygger du bare denne bekymringen ved å gjemme deg og ikke svare. Anonymous poster hash: ffe4e...66e OK.. ser den. men det er mange ting jeg lurer på. Feks. Hadde det vært politi/bv, hadde de ikke gått inn da når døra står ulåst? Hvis de faktisk lurer på om han har slått meg ihjel? Anonymous poster hash: b3a71...4a2
Von Hertelhofen Skrevet 5. november 2016 #11 Skrevet 5. november 2016 Jeg er ikke lege, men 1. det virker som om kjæresten din hadde en psykotisk episode. 2. du har tydeligvis angst (få hjelp) 3. Ingen her vet hvem som banket på, men siden de var så pågående så var det kanskje viktig. 4. Jeg anbefaler deg å ringe en venn eller familiemedlem som kan komme innom til deg.
Von Hertelhofen Skrevet 5. november 2016 #12 Skrevet 5. november 2016 Ta deg sammen. Åpne døren. Ja det er jo kjempelett hvis en har angst. Jeg blir faktisk litt forbanna når svaret på alle psykiske problemer er " ta deg sammen"! Du har ikke mye greie på psykisk helse, har du?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #13 Skrevet 5. november 2016 Jeg er ikke lege, men 1. det virker som om kjæresten din hadde en psykotisk episode. 2. du har tydeligvis angst (få hjelp) 3. Ingen her vet hvem som banket på, men siden de var så pågående så var det kanskje viktig. 4. Jeg anbefaler deg å ringe en venn eller familiemedlem som kan komme innom til deg. Har meldt til venner. Takk💕 Anonymous poster hash: b3a71...4a2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #14 Skrevet 5. november 2016 Ja det er jo kjempelett hvis en har angst. Jeg blir faktisk litt forbanna når svaret på alle psykiske problemer er " ta deg sammen"! Du har ikke mye greie på psykisk helse, har du? Tusen takk❤️ Anonymous poster hash: b3a71...4a2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #15 Skrevet 5. november 2016 Hvordan greier du deg egentlig i hverdagen? Anonymous poster hash: 6bac5...f36
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #16 Skrevet 5. november 2016 Ja det er jo kjempelett hvis en har angst. Jeg blir faktisk litt forbanna når svaret på alle psykiske problemer er " ta deg sammen"! Du har ikke mye greie på psykisk helse, har du? Nå skriver hi utelukkende om kjæresten sin psykiske helse og ikke om hun ev. sliter selv. Jeg synes heller ikke det var et særlig fintfølende eller empatisk svar, men hvis man tar utgangspunkt i at hi er helt frisk som faktisk de fleste er virker jo hennes reaksjon nå å være noe som kommer i etterkant av kjæresten sitt anfall. Hun oppfører seg irrasjonelt på grunn av det som skjedde med kjæresten tidligere på dagen. Hun skriver ikke at hun pleier å ha problemer med å åpne døren ellers. Anonymous poster hash: ffe4e...66e
Von Hertelhofen Skrevet 5. november 2016 #17 Skrevet 5. november 2016 Nå skriver hi utelukkende om kjæresten sin psykiske helse og ikke om hun ev. sliter selv. Jeg synes heller ikke det var et særlig fintfølende eller empatisk svar, men hvis man tar utgangspunkt i at hi er helt frisk som faktisk de fleste er virker jo hennes reaksjon nå å være noe som kommer i etterkant av kjæresten sitt anfall. Hun oppfører seg irrasjonelt på grunn av det som skjedde med kjæresten tidligere på dagen. Hun skriver ikke at hun pleier å ha problemer med å åpne døren ellers. Anonymous poster hash: ffe4e...66e Men om hun har angst til vanlig - eller om dette var et engangstilfelle er ikke relevant. Det er like reelt for den som har det uansett.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #18 Skrevet 5. november 2016 At du er engstelig for hvem som ringer på døra, betyr ikke at du er psykisk syk! Herregud, slutt å synes synd på deg selv! Kvinn deg opp, og åpne døra. De aller fleste av oss har hatt noe "irrasjonelle frykter" innimellom, det er ganske så vanlig. Det er en del av den menneskelige natur.Og det eneste som hjelper er å ta grep. Komme seg opp, og møte hva enn det er du frykter utenfor døra. Det eneste du oppnår ved å ikke åpne, er å øke din egen frykt, samt forstørre andres eventuelle engstelse for hva som kan ha hendt deg og barna. Skjerpings. Anonymous poster hash: 0146e...aad
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #19 Skrevet 5. november 2016 Men om hun har angst til vanlig - eller om dette var et engangstilfelle er ikke relevant. Det er like reelt for den som har det uansett. Selvsagt er det det! Men skal man ta høyde for det hver gang man er borti noen som agerer irrasjonelt? Er ikke samfunnet sykeliggjort nok fra før? Anonymous poster hash: ffe4e...66e
Ophiophagus Hannah Skrevet 5. november 2016 #20 Skrevet 5. november 2016 Selvsagt er det det! Men skal man ta høyde for det hver gang man er borti noen som agerer irrasjonelt? Er ikke samfunnet sykeliggjort nok fra før?Anonymous poster hash: ffe4e...66e Det er akkurat det (sykeliggjøring) som skjer med samfunnet vårt. Når man støter på noe som er ubehagelig, vanskelig eller skremmende er det angst. Irrasjonell frykt er ikke det samme som angstanfall. Jeg har selv opplevd, i likhet med de fleste andre, irrasjonell frykt noen ganger i livet. Og det som ikke hjelper er at folk, i god tror, duller med deg, og forstår at dette er fryktelig vanskelig, og skjønner at "dette greier du ikke akkurat nå". Det som hjelper er å få beskjed om å skjerpe seg, og et skikkelig mentalt spark bak. Det er selvfølgelig ikke det man vil høre der og da, men det er ikke alltid at det som er koseligste å høre, er det du trenger å høre. Jeg vet at mange mener det godt når de forstår hi i denne situasjonen. Jeg personlig tror det hi trenger å høre nå er helt konkret at frykten hennes er grunnløs. Og at å la seg "forsvinne ned" i den, og ikke åpne døra, bare gjør det verre. Det er klart hun kan klare å åpne døra, selv om det skremmer vannet av henne. Vi mennesker kan i stor grad trosse vår egen frykt når vi må. Sannsynligheten er stor for at personen som ringer på er bekymret for henne, og sannsynligheten er stor for at det vil være bra for både hi, og den som ringer på, at hi åpner døra.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #21 Skrevet 5. november 2016 Men du har vel ikke dratt inn en psyk kjæreste i samme hus som barna dine bor?? I så fall er du jo helt fjern, hva tenker du med?? Hadde hatt full forståelse for det hvis barnevernet sto på døra, tenk på hva du utsetter ungene dine for! Anonymous poster hash: e440e...129
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #22 Skrevet 5. november 2016 Få hjelp..du er ikke skikket til å ta vare på barn hvis du fungerer slik Anonymous poster hash: 23444...95c Skjerp deg, for dette kan du visst lite om. Hun har tydeligvis en akutt stress/ angstreaksjon akkurat nå, og det er forståelig etter alt som nylig hendte. Dette vil høyst sannsynlig gå over i løpet av en dag eller to, så fremt det ikke oppstår flere lett traumatiske hendelser de neste dagene som forlenger dette . Anonymous poster hash: 2a6cc...5db
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #23 Skrevet 5. november 2016 For å svare på spørsmålet ditt; hvis det er barnevernet, så har de mest sannsynlig med seg politiet. Og politiet kjenner på døra hvis ingen lukker opp. Anonymous poster hash: f47a4...653
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #24 Skrevet 5. november 2016 Men la oss tenke worst case scenario, at det er politi eller barnevern, hva skal de gjøre? Det har ikke skjedd noe lovbrudd og du har ikke utøvd omsorgssvikt. Frykten din er totalt irrasjonell og du virker uansvarlig som ikke lukker på døren når noen prøver å få tak i deg. Noen som kanskje er bekymra til og med. Og med din oppførsel underbygger du bare denne bekymringen ved å gjemme deg og ikke svare. Anonymous poster hash: ffe4e...66e Frykten er da ikke irrasjonell? Hvis det bor barn delvis eller helt på adressen, så er da frykten både høyst berettiget og reell. Jeg antar at barna kanskje ikke er hjemme nå? Jeg synes ikke det er rart at hun ikke orker å snakke med noen akkurat nå. Jeg tenker også at det beste for henne er å roe ned seg selv ned akkurat nå, ikke å bruke krefter på å berolige andre som er nysgjerrige på hva som har skjedd. det kan hun heller gjøre senere. Jeg antar at det mest sannsynlig er naboer som lurer på hvordan det går som banker på, politiet hadde sikkert ropt at hun måtte åpne eller noe slikt. Ellers åpner ikke jeg døren når det banker på heller, dersom jeg sier "hvem er det?" og ingen svarer. Det er sunn fornuft, mener jeg. Anonymous poster hash: 2a6cc...5db
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #25 Skrevet 5. november 2016 Jeg har ikke barna her når han er her nei. Når de er hos pappaen så e han her. Han har vært åpen om sine psykiske plager men jeg har aldri opplevd de på denne måten før. Derfor ble jeg ganske satt ut. Grunnen til jeg skrev her var jo fordi jeg håpte det ville hjelpe meg å bli mindre redd. Det er i det minste mer enn å ligge og grave meg ned i angsten. Hi Anonymous poster hash: b3a71...4a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå