Gå til innhold

Bichon frise eller andre allergivennlige hunder ...?

Anbefalte innlegg

Siden det alltid dukker opp en kommentar i den retningen på slike innlegg kan jeg jo først begynne med å skrive at jeg VET at ingen hunder er helt allergivennlige! Men jeg vet også at mange med allergi i større eller mindre grad kan tåle en del raser mye bedre, så mye bedre at de kan bo med dem uten noen videre plager. Sånn, så var det avklart.

Det jeg egentlig lurer på er om noen har erfaring med personer som er middels allergisk mot hund og det å ha en hund som for eksempel bichon frise? Fungerer det greit? Er det slik at den som er allergisk fint tåler å leve med hunden i huset og kan klappe den osv, eller må de holde seg litt unna? Eller går det helt fint uansett? Eller ikke fint? Problemstillingen her er at vi har en 12-åring som er litt allergisk, men ikke sånn veldig. Sist vi var med noen med hund, var dette en valp av en rase som skal være ganske allergivennlig, men ikke av de aller mest allergivennlige. Det gikk helt fint i flere timer, men etter å ha kost veldig med valpen (type ansiktet ned i pelsen på den) kom det en lett reaksjon (litt kløe og tett nese). Vi har snakket om å kjøpe hund, men må jo på en eller annen måte teste ut hva som går greit og ikke, og det å spørre etter erfaringer er også et ok sted å begynne. Jeg blir glad for alt av erfaringer :)

Anonymous poster hash: aadab...f28

Fortsetter under...

Broren min har Bichon frise. Han har astma og allergi og reagerer på mange dyr, både hunder og katter.  Han blir skrekkelig tett i pusten, man kan høre det piper. Men han reagerer ikke på hunden sin i det hele tatt. Er med den hele tiden. Om han putter ansiktet ned i pelsen vet jeg ikke da

Anonymous poster hash: 2f489...e01

Jeg er litt allergisk mot hund. Vi skaffet oss først en blandingsvalp på 1 ukes prøve. den var blanding av en allergivennlig og en kanskje litt allergivennlig rase. Den tror jeg at jeg reagerte litt på ( men det var også i pollensesongen, så jeg er ikke 100 % sikker), så den turde vi ikke å kjøpe.

Så kjøpte jeg en som var blanding av 2 allergivennlige raser. I starten sprayet vi den med et antiallergimiddel, men det sluttet vi med etter det første året, for jeg merket ingenting. Fortsatt går det helt fint. Jeg kan sove med nesen ned i pelsen på den, og likevel merker jeg ikke noe. Jeg tar noen ganger allergimedisin men det er fordi jeg også er allergisk mot noen andre ting, som katt og pollen, men det kan jo også hende at det bidrar ytterlgere til at jeg ikke merker noe. Vi har hatt hunden i 3 år.

Anonymous poster hash: d9a76...c8f

Problemet er at allergi og allergi ikke er det samme hos to forskjellige personer. Jeg vet om en som er allergisk. Hun hadde bichon frise i mange år, og det gikk helt fint. Jeg kjenner en annen som er allergiker, de hadde elghund i mange år. Det gikk også helt fint. Men de hadde hunden mye ute, og avgrenset hvilke rom den fikk lov å være på inne i huset. Ikke tilgang på soverommene for eksempel.

Det beste rådet er å prøve å finne noen som har bichon frise og besøke dem. Kanskje spørre om dere kan få passe hunden noen dager.

Vi har ekstrem allergi i familien, og har hatt puddel konstant siden 1968. Det er den eneste rasen ingen av oss (tanter, onkler og søskenbarn inkludert) ikke reagerer på. Vi er veldig fornøyd. Samme slektslinje på hundene da. Vet ikke hva or mye det har å si.

Anonymous poster hash: da231...495

Annonse

Vi er alle 5 i familien allergikere. Jeg er super allergisk mot støv og mot"alle" dyr jeg noen gang har vært i nærheten av. Hovner opp i munnen, rundt øynene, begynner og klø og sliter med og puste. De andre har en mer moderat allergi men er allergiske likevel (mot dyr). Vi har kjøpt en yorkshire terrier, og ingen reagerer! 

Anonymous poster hash: f7516...e35

Vi er alle 5 i familien allergikere. Jeg er super allergisk mot støv og mot"alle" dyr jeg noen gang har vært i nærheten av. Hovner opp i munnen, rundt øynene, begynner og klø og sliter med og puste. De andre har en mer moderat allergi men er allergiske likevel (mot dyr). Vi har kjøpt en yorkshire terrier, og ingen reagerer! 

Anonymous poster hash: f7516...e35

Ikke i det hele tatt? For vår gutt reagerte ikke før han stappet ansiktet ned i pelsen på hunden.

HI

Anonymous poster hash: aadab...f28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...