Gå til innhold

Frustrert!!! Økonomi på jobben..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i kommunen i en av fe fattigste kommunene i landet, og har ansvar for godkjenning av innkjøp og budsjett. Skal nå godkjenne budsjettet for neste år, og sett gjennom alle postene det ulike innkjøp skal føres.

Det er helt sykt hvilke priser firmaene vi har avtale med tar!! Jeg har akkurat fått hjemmekontor (betalt selv, ikke gjennom jobb), og kjøpt pult, stol, hyller, arkivskap, dokumentmapper, permer osv. Alt er kjøpt på stedet som IKEA, europris, Nille osv.

Nå ser jeg at stedene kommunen har avtale med og vi MÅ kjøpe fra tar fire ganger så mye for en ringperm enn det jeg selv har betalt, og slik et det med alt innventar! Helt sykt! Kommunen kutter stillinger og bevilgninger i øst og vest, batna i kommunen har så vidt krav på lovpålagte tjenester, og paykisk helsevern er et kapittel for seg selv, og så sitter jeg her og skal betale 72 kr for en ringperm som koster 19 kr på europris! Syyyykt frustrerende!!

Anonymous poster hash: 61081...9fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innkjøpsavtaler blir gjort etter anbudsrunde med en gruppe av varer man ber om pris på og som er utgangspunktet for anbudet.

Dersom dere finner at prisene er for høye ifht hva dere mener dere kan få i markedet, så har dere gjort noe feil i andbudsprosessen, eller så har dere rett og slett valgt feil gruppering av varer.

Husk å regne inn priser for fakturabehandling, levering osv osv når du ser på pris.

Hvis hver enkelt skal gå å handle, så må du regne med også utgifter til lønn, sosiale utgifter og reisekostnader i tillegg til tapt tid til å bruke på pasienter/kunder/brukere osv.

Anonymous poster hash: cec8b...ebc
Skrevet

I know! Har endel med bestillinger og faktura og gjøre via jobb. Vi kjøper f.eks små avlastningsbord til 3400 kr pr stk via firma, istedenfor til 149 på ikea. Det er helt drøyt. Også skal vi spare penger...

Anonymous poster hash: b9929...71a

Skrevet

I know! Har endel med bestillinger og faktura og gjøre via jobb. Vi kjøper f.eks små avlastningsbord til 3400 kr pr stk via firma, istedenfor til 149 på ikea. Det er helt drøyt. Også skal vi spare penger...Anonymous poster hash: b9929...71a

Og hva slags timepris har dere som evt. Skulle ut å kjøpe på IKEA? Da må man regne inn lønn, arbeidsgiveravgift, sosiale utgifter, feriepenger osv.....

Hva er prisen for transport av bordene?

Skal dere legge ut selv og så skrive regning som må behandles av noen andre i organisasjonen? Hva slags timepris er det på dette?

Anonymous poster hash: 85aa4...202

Skrevet

Innkjøpsavtaler blir gjort etter anbudsrunde med en gruppe av varer man ber om pris på og som er utgangspunktet for anbudet.

Dersom dere finner at prisene er for høye ifht hva dere mener dere kan få i markedet, så har dere gjort noe feil i andbudsprosessen, eller så har dere rett og slett valgt feil gruppering av varer.

Husk å regne inn priser for fakturabehandling, levering osv osv når du ser på pris.

Hvis hver enkelt skal gå å handle, så må du regne med også utgifter til lønn, sosiale utgifter og reisekostnader i tillegg til tapt tid til å bruke på pasienter/kunder/brukere osv.

Anonymous poster hash: cec8b...ebc

Jo da, jeg ser alt dette, og det er ikke jeg som bestemmer hvem vi har avtale med. Jeg skjønner at det er gjort en helhetlig vurdering når det er inngått bedriftsavtaler med de ulike firmaene. Likevel er det frustrerende når vi nå skal få nye møbler til et venterom og vi betaler 8500 kr for er bord og to stoler når vi kunne får tilsvarende på IKEA for 1500 (ja, jeg har brukt fritiden min til å sjekke dette). Sekretæren bruker tid på å bestille dette på nett, og hun bruker ikke lengre tid på p bestille det på IKEA.no enn på vær leverandør. Frakt måtte vi uansett betalt, og IKEA leverer jo også på døren.

Når jeg skal bestille 50 ringpermer til kontoret og betale 6300 kr for det fremfor 950 kr på europris som ligger rett oppi gata fra arbeidsplassen blir jeg frustrert, spes fordi vi har mistet to stillinger i min etat pga kutt i budsjett og konstant får påpakk pga kursing av ansatte osv. Kontorrekvisita budsjette vårt har fra 2017 krympet med 53 000 kr, likevel skal vi bruke svindyre bedrifter vi har avtale med!

Skrevet

Du har jo mange gode poeng! Ta det opp med ledelsen. Tenk så mye sløseri når man kutter stillinger 🙈

Over noen år blir det jo snakk om astronomiske summer!

Anonymous poster hash: 63683...fea

Skrevet

Og hva slags timepris har dere som evt. Skulle ut å kjøpe på IKEA? Da må man regne inn lønn, arbeidsgiveravgift, sosiale utgifter, feriepenger osv.....

Hva er prisen for transport av bordene?

Skal dere legge ut selv og så skrive regning som må behandles av noen andre i organisasjonen? Hva slags timepris er det på dette?

Anonymous poster hash: 85aa4...202

I forbindelse med dette skulle både jeg og en annen på ikea og nær fremtid og kunne tatt det med oss. Gratis.

Vi har og avtale med elkjøp, så når husmor skal ut å handle til kjøkkenet så må hun dit. Da må jeg først lage innkjøpsordre og gi til henne som hun må gjennom bomringen for å kjøpe, istedenfor å ta det på dags marked som ligger i nærheten. Hun handler i arbeidstiden. Så i mange tilfeller er det et merforbruk av penger på et allerede stramt budsjett

Anonymous poster hash: b9929...71a

Skrevet

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt frem eksempler som du husker fra i år eller fra de siste årene - sett det opp og få det frem for kommunestyret på en eller annen måte.

Anonymous poster hash: 9b986...b1a
Skrevet

Du har jo mange gode poeng! Ta det opp med ledelsen. Tenk så mye sløseri når man kutter stillinger 🙈

Over noen år blir det jo snakk om astronomiske summer!

Anonymous poster hash: 63683...fea

Både min leder og jeg har tatt dette opp med øverste økonomisjef, og svaret vi får er at vi må bruke bedriftene vi har avtaler med så sant de har varene vi trenger. Dersom de mottar bilag på f.eks europris på varer de har i bedriftene vi har avtale med får vi avvik. Her om dagen kom en ansatt til meg og spurte om hun kunne få et deksel til sin mobiltelefon (hun har betalt av kommunen). Ja, det skulle hun selvfølgelig få, men så ser jeg at bedriften vi har avtale med på IKT utstyr kun har originale deksler, og et veldig lite utvalg. De rimeligste kostet 450 kr. Jeg har samme telefon selv, og har betalt 30 kr for mitt deksel på eBay, men kommunen ville aldri godtatt et bilag derfra selvom varen tjener samme formål.

Jeg river meg i håret! Her må jeg fortelle mine ansatte at de ikke får nødvendig kontorrekvisita og andre ting fordi det er så dyrt. Resultatet er at de selv betaler for ting av egen lomme fordi jeg sier nei pga restriksjoner fra øverste hold når jeg vet at jeg kunne gitt de ansatte det de trener og mer til dersom jeg fikk lov å bruke eksterne butikker. Som sagt, det er tatt opp med øverste hold flere ganger og svaret er alltid det samme; bruk bedriftene vi har avtale meg og hold deg innenfor budsjettet, om ikke får du personlig avvik.

Skrevet

Slik er det også i vår kommune. Har vi kunne handlet mat på butikken så har kanskje budsjettet vært lettere å holde...

Når det er billigere å handle på coop obs enn med avtalen kommunen har....

Anonymous poster hash: 8be56...21b

Skrevet

Dårlige innkjøpsavtaler er drepen :/ dere har gjort dårlige avtaler og anbudsrunder!

Har jobbet litt med kontorrekvisita og har definitivt sett forskjellene på de ulike innkjøpsavtalene. Der jeg jobbet fikk kommunen 20% påslag av innkjøpspris og frakt, mens andre hadde da 40% påslag. Vi lette alltid etter de beste prisene for kundene og lå sjeldent mer enn maks et par kroner over hvis vi ikke matchet de vanlige butikkene eller var billigere. På tonere sparte de uhorvelig mye via våre avtaler enn å kjøpe dem i vanlig butikk. Kommunen bør stille andre krav neste anbudsrunde og få mer konkurransedyktige priser.

Anonymous poster hash: 39f32...bee

Skrevet

Er det så sikkert at dere bare har inngått dårlige avtaler?

Hvem er det som eier disse bedriftene som overfakturerer? Hvem er det som er venner med noen som eier disse firmaene?

Hvem i kommunen er gift med de som kan ha eierinteresser i firmaet?

Kan de ha noe å vinne på å velge ut et spesielt firma, som de vil få en eller annen form for gjenytelse fra?

Dvs. Anbudet sendes kun til dyre firmaer, og så kan man velge "sitt" firma fordi det er marginalt billigere. Gjenytelser kan jo ogsæ være av privat art.

Det er jo ikke sikkert at det er slik i det hele tatt, kanskje det bare er totalt manglende økonomisk sans, men dette er jo kontrollspørsmål man kan stille seg.

Anonymous poster hash: cfb22...be2

Skrevet

Er det så sikkert at dere bare har inngått dårlige avtaler?

Hvem er det som eier disse bedriftene som overfakturerer? Hvem er det som er venner med noen som eier disse firmaene?

Hvem i kommunen er gift med de som kan ha eierinteresser i firmaet?

Kan de ha noe å vinne på å velge ut et spesielt firma, som de vil få en eller annen form for gjenytelse fra?

Dvs. Anbudet sendes kun til dyre firmaer, og så kan man velge "sitt" firma fordi det er marginalt billigere. Gjenytelser kan jo ogsæ være av privat art.

Det er jo ikke sikkert at det er slik i det hele tatt, kanskje det bare er totalt manglende økonomisk sans, men dette er jo kontrollspørsmål man kan stille seg.

Anonymous poster hash: cfb22...be2

Jeg aner ikke, jeg altså... Det er jo ikke slik at ALLE vi har avtaler med er dyre, vi har mange gunstige avtaler også. Vi bestiller f.eks kopiark, kulepenner osv fra samme firma vi bestiller ringpermer og arkiveringshyller fra, og førstnevnte får vi rimelig, mens sistnevnte betaler vi dyre dommer for. Da skulle jeg bare ønske vi fikk lov av kommunen å bestille fra andre firmaet, eller føre bilag på varer fra f.eks europris som ligger 500 m fra våre lokaler. Likevel forstår jeg jo at prisene på noen varer er rimelige fordi priser på andre varer er høye, og at vi i det større bildet ant har en gunstig avtale. Jeg forstår derimot ikke at vi ikke får lov til p handle der det er mest prisgunstig når de kutter i budsjett i øst og vest, konstant maser om innsparinger og til og med kutter sårt trengte stillinger.

Når det er sagt har vi mistet to stillinger i min etat, og vi leier nå inn konsulenter istedenfor fordi vi er overarbeidet og ikke klarer å holde lovpålagte tidsfrister. Konsulenter som på fem mnd tjener det samme de faste ansatte har i årslønn. Hvor er logikken i det?!

Skrevet

I min kommune gikk boliger for psykisk utviklingshemmede før på butikken og handlet inn det de trengte av mat.

Nå MÅ de bestille på nett av en eller annen leverandør som kommunen har fått avtale med.

Så om de mangler 2 kg mel, kan de ikke gå på nærbutikken 50 meter unna, men de må bestille på nett, som så blir levert på døra.

Og det til hinsides priser, feks 40 kr for en agurk osv.

Det har også blitt holdt møter om innsparing på pålegg, maks et pålegg pr skive (altså, enten syltetøy eller ost) og hvordan man kan spare inn på osten ved å legge den rett vei på skiva...

Kjempelønnsomt å kalle inn til møte, med mat, for å spare en skive gulost!

Anonymous poster hash: 21c32...85c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...