Gå til innhold

Kan smokkbruk føre til lesping?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn brukte mye smokk fra fødsel til 3-års alder, og lesper veldig på S-lyden.

En bekjent mente det var relatert til smokk-bruk. Er det noe i det?

Han er 6 år. Er det noe som vil gå over av seg selv? Erfaringer?

Anonymous poster hash: ce56a...b96

Skrevet

Vet ikke, men mitt barn var også veldig smokkunge. Sluttet med smokk da han var 3, men lesper veldig. 4 1/2 år nå. Håper det skal gå over!

Anonymous poster hash: 0c3a8...a34

Skrevet

Så lenge man avkrever at barnet ikke snakker med smokk i munnen, så tror jeg det ikke er noe problem som skyldes det. Lar dere ungene skravle i vei med smokken i munnen, så vil det nødvendigvis gå utover språket. Særlig dersom dere velger å skjønne hva barnet sier med smokk i munnen (prøv selv - se om det går an å snakke med noe så stort i munnen som en smukk tilsvarende størrelse som barnet har ifht sin munn)

Anonymous poster hash: 70137...13f
Skrevet

Ingen av ungene mine lesper, til tross for smokkebruk til 4 års alder. Og nei, ingen feilstillinger på tenner heller.

Anonymous poster hash: d07f8...e16
Skrevet

Begge mine har brukt smokk til over 3 år og begge har lespet på s en. Måtte få logoped og det hjalp heldighvis.

Anonymous poster hash: e420e...7ca

Skrevet

Shit - fra å med i morgen blir det ikke noe mer smokk på de !!!

Anonymous poster hash: 43891...e93

Skrevet

Eldste brukte sutt,lesper ikke.

Nr 2 lesper ,men brukte ikke sutt.

Så her stemmer det ikke

Skrevet

Men hvorfor la en 3 åring bruke smokk? De er jo altfor stor til smokk når de er 2-3 år!

Anonymous poster hash: 14ee9...cd0

Skrevet

Språket blir jo litt føkka av smokkbruk, det samme med tennene. Hvorfor bruke smukk etter babystadiet?

Flere venner som påstår smokken ikke har påvirket noe. Men bittet er jo slik at en kan tre smukken inn uten st de trenger åpne kjeven. Og mange lesper ja.

Anonymous poster hash: 61e34...13b

Skrevet

Min sønn og en kompis av han har aldri brukt smokk, begge to prater kjempe tydelig og rent, mens to andre kompiser som hadde brukt smokk, lesper og har litt feil tannstilling. Dem er forresten 6 år og går i 1.klasse.

Anonymous poster hash: 68815...f1e

Skrevet

To unger. Begge brukte smokk til de var 2-3 år. Men kun på natta og ved lengre bilkjøring fra ca 1.5 år. Ingen av de lesper eller har feilstillinger. Men jeg var konsekvent på at jeg ikke forsto hva de sa med smokken i munnen.

Anonymous poster hash: 5f3d6...e5b

Skrevet

Men hvorfor la en 3 åring bruke smokk? De er jo altfor stor til smokk når de er 2-3 år!

Anonymous poster hash: 14ee9...cd0

Hvorfor? Bare ut av nysgjerrighet.

Anonymous poster hash: 3f114...19a

Skrevet

Språket blir jo litt føkka av smokkbruk, det samme med tennene. Hvorfor bruke smukk etter babystadiet?

Flere venner som påstår smokken ikke har påvirket noe. Men bittet er jo slik at en kan tre smukken inn uten st de trenger åpne kjeven. Og mange lesper ja.

Tennene blir ikke "føkka" av smokkbruk. Så lenge barnet slutter før fireårsalder og ikke bruker smokk døgnet rundt før det. Evt feilstillinger som oppstår før barnet fyller fire rettes som regel spontant.

Skrevet

Tennene blir ikke "føkka" av smokkbruk. Så lenge barnet slutter før fireårsalder og ikke bruker smokk døgnet rundt før det. Evt feilstillinger som oppstår før barnet fyller fire rettes som regel spontant. Anonymous poster hash: 3f114...19a

Men før fireårsalder?? Bare diagnosebarn bruker smokk etter 3 da. Og jo, det påvirker helt klart tannstilling hos mange og går heller ikke på plass spontant. Hvorfor skulle tennene gå tilbake av seg selv?

Skrevet

Men før fireårsalder?? Bare diagnosebarn bruker smokk etter 3 da. Og jo, det påvirker helt klart tannstilling hos mange og går heller ikke på plass spontant. Hvorfor skulle tennene gå tilbake av seg selv?

Benet tennene er festet til er enkelt forklart som en tempurmadrass frem til omtrent da. Dersom barnet avslutter smokkbruket innen fireårsalder vil et eventuelt åpent bitt sakte lukke seg.

Skrevet

Benet tennene er festet til er enkelt forklart som en tempurmadrass frem til omtrent da. Dersom barnet avslutter smokkbruket innen fireårsalder vil et eventuelt åpent bitt sakte lukke seg.

Det har ikke skjedd for de unga jeg kjenner som har brukt mye smokk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...