Gå til innhold

Har utleier lov til å kreditt sjekke leieboer

Anbefalte innlegg

Vi skal leie hus. Fikk dette spørsmålet etter at vi har fått vite at vi får leie og dato for flytte inn. Vi skal skrive kontrakt til lørdag.

I dag kom det en meld om at han vil kreditt sjekke oss? Jeg lurer på om dette er lov.

Ønsker ikke hakking på det er ikke farlig om man ikke skjuler noe. Jeg skjuler ingenting. Men min samboer har 2 anmerkninger som han rydder for å Gjøre opp for seg.

Anonymous poster hash: e9d02...5cb

Fortsetter under...

Selvsagt er det lov. Jeg synes til og med det er naturlig å ønske å gjøre det, all den tid den som leier ut nok også er avhengig av å få inn pengene sine for å sikre egen økonomi. Hvis man leier gjennom feks. Utleiemegleren så blir det tatt kredittsjekk av alle leietakere rutinemessig.

Anonymous poster hash: 93919...ae7

Selvsagt er det lov. Jeg synes til og med det er naturlig å ønske å gjøre det, all den tid den som leier ut nok også er avhengig av å få inn pengene sine for å sikre egen økonomi. Hvis man leier gjennom feks. Utleiemegleren så blir det tatt kredittsjekk av alle leietakere rutinemessig.

Det jeg leser på nettet så har firma lov men ikke privat personer. Jeg skjønner også hvorfor. Men finner ingen steder det står at det er lov.

Det jeg leser på nettet så har firma lov men ikke privat personer. Jeg skjønner også hvorfor. Men finner ingen steder det står at det er lov.

Nei, sant det. Ser det jeg også nå, når jeg googler litt. Men da vil jeg jo tro at det egentlig ikke er noe problem heller, for hvis det ikke er lov, så vil jo vedkommende heller ikke klare å få ut slike opplysninger om dere fra noe sted. Skulle man tro?

Nei, sant det. Ser det jeg også nå, når jeg googler litt. Men da vil jeg jo tro at det egentlig ikke er noe problem heller, for hvis det ikke er lov, så vil jo vedkommende heller ikke klare å få ut slike opplysninger om dere fra noe sted. Skulle man tro?

Det vet jeg ikke. Hva han vil få ut av opplysninger.

Han er daglig leder for en bil verksted så aner ikke om han bruker jobben sin for å gjøre dette.

Vi ønsker ikke at folk skal vite om dette. Min samboer rydder opp og har fått hjelp av nav rådgiver så gjelda går nedover og han kan bidra hjemme.

Jeg og min samboer brukte 3 år på å finne leilighet fordi alle skulle kredittsjekke oss! Siden begge har en del inkasso fra da vi var unge så gikk dette utover oss når vi fikk barn. Helt jævlig! Men om det er lov å kredittsjekke eller ikke aner jeg ikke..

Anonymous poster hash: aa252...7d2

Annonse

Burde jo absolutt være lov! 

Når ice kan kredittsjekke meg for et abonnement på 99,-/mnd, kan jeg jo skjønne at de som skal ha feks. 10.000,-/mnd vil sikre seg at leia kommer inn... 

Anonymous poster hash: 11e7b...8af

Det er vel ikke lov fordi om alle kan kredittsjekke hvem som helst så er jo det ekkelt for mange. Kanskje noen kredittsjekker naboen for morro skyld, om det var lov. Men jeg skjønner godt at uleiere ønsker det. Kanskje det er lov om leieboer ordner kredittsjekken? Man må jo kunne få ut papirer om seg selv.

Anonymous poster hash: 13aea...2e5

Det burde de i hvert fall ha. Hvem vil leie ut til folk som ikke gjør opp for seg?

Det er jo ikke spørsmål de lege ferenda, altså hva man BURDE ha, men hva man per i dag har (de lege lata) i henhold til norsk lov. Selv om man er kredittverdig, er det i seg selv ingen garanti for at folk gjør opp for seg.

Anonymous poster hash: 2b33c...9d1

Det er jo ikke spørsmål de lege ferenda, altså hva man BURDE ha, men hva man per i dag har (de lege lata) i henhold til norsk lov. Selv om man er kredittverdig, er det i seg selv ingen garanti for at folk gjør opp for seg.

Anonymous poster hash: 2b33c...9d1

Sjansen er jo brått noe større, da.  At man burde ha det burde jeg nok også få lov å nevne, synes du ikke? Og latin er ikke så imponerende som du håper.

Jeg og min samboer brukte 3 år på å finne leilighet fordi alle skulle kredittsjekke oss! Siden begge har en del inkasso fra da vi var unge så gikk dette utover oss når vi fikk barn. Helt jævlig! Men om det er lov å kredittsjekke eller ikke aner jeg ikke..

Anonymous poster hash: aa252...7d2

Man får vel ikke betalingsanmerkning kun ved inkasso? Må det ikke helt til forliksrådet?

Anonymous poster hash: 43235...941

Hva som er lov eller ikke spiller egentlig ingen rolle her. Han spør dere om han får lov til dette. Om dere sier nei vil han nok lure på om det er noen god ide å leie ut til dere.

Har dere referanser?

Anonymous poster hash: cbd28...aee

Annonse

Vi skal leie hus. Fikk dette spørsmålet etter at vi har fått vite at vi får leie og dato for flytte inn. Vi skal skrive kontrakt til lørdag.

I dag kom det en meld om at han vil kreditt sjekke oss? Jeg lurer på om dette er lov.

Ønsker ikke hakking på det er ikke farlig om man ikke skjuler noe. Jeg skjuler ingenting. Men min samboer har 2 anmerkninger som han rydder for å Gjøre opp for seg.

Det er kun lov dersom dere gir samtykke til det.

Anonymous poster hash: 4ba47...abc

Burde jo absolutt være lov! 

Når ice kan kredittsjekke meg for et abonnement på 99,-/mnd, kan jeg jo skjønne at de som skal ha feks. 10.000,-/mnd vil sikre seg at leia kommer inn... 

Anonymous poster hash: 11e7b...8af

Det sikrer ikke at leia kommer inn, det har man depositum til. Det er ellers mange med betalingsanmerkninger som betaler punktlig hver måned.

Nei, det er ulovlig uten skriftlig samtykke. Utleiemegleren innhenter dette før de foretar kredittsjekk helt til slutt.

Det koster penger å foreta kredittsjekk, så jeg ville ha sagt ja og enten satset på at utleier ikke kom til å gjøre det eller at utleier synes at to anmerkninger ikke var allverdens og at det holdt at du ikke hadde noen anmerkninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...