Gå til innhold

Ang barnebidrag og idretter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far betaler noen bidrag da jeg har barna mest, det ene barnet går på flere idretter som koster en del, bør ikke da far bidra noe her? Bidraget dekker jo ikke slikt?

Anonymous poster hash: ee3d0...98d

Fortsetter under...

Skrevet

Far betaler noen bidrag da jeg har barna mest, det ene barnet går på flere idretter som koster en del, bør ikke da far bidra noe her? Bidraget dekker jo ikke slikt?

Anonymous poster hash: ee3d0...98d

Er det du eller faren som ønsker at barna går på flere idretter?

Hvis far ønsker dette bør han bidra mer syns jeg. Men i utgangspunktet skal ikke far bidra mer enn bidraget. Er ikke en menneskerett å delta i dyre / flere idretter

Anonymous poster hash: 2056a...925

Skrevet

Vi ønsker begge at barnet skal delta i flere idretter.

Skrevet

Bidraget dekker kun nødvendige ting. Fritidsaktiviteter er ikke en nødvendig utgift. Om far ønsker at de skal gå på mer er det jo rimelig at han dekker halvparten av det og.

Man kan søke særtilskudd for briller, regulering og konfirmasjon

Anonymous poster hash: bc660...d3f

Skrevet

Vi ønsker begge at barnet skal delta i flere idretter.

Da syns jeg far bør bidra.

Kommer jo ann på hvor godt samarbeid dere har og

Skrevet

Nei dessverre gjør det ikke det 😢 Er ikke i nærheten av å dekke reelle kostnader.

Her må du bare håpe far gjør det beste for barna og bidrar, ellers er det ikke mer å gjøre. Ta en ordentlig prat med han og se hva dere kan bli enige om.Jeg har to sønner som spiller ishockey, her snakker vi oppimot 100,000 i året på utstyr, treningsavgifter, cuper osv.

Er en grunn til at jeg ikke går til frisøren, kjøper nye klær og alt annet. Gutta mine skal aldri lide for fars manglende bidrag.

Nå stiller han ikke opp på andre måter heller da, men det er en annen historie.

Anonymous poster hash: 9330e...986

Annonse

Skrevet

Bidrag dekker idrettsaktiviteter.

Men om barnet driver en idrett på høyt nivå og som derfor koster mer enn vanlig kan du søke om ekstra bidrag til dette.

Om du vil ha ekstra bidrag fordi barnet driver med mange forskjellige idretter, er det et valg du har tatt. Du har større påvirkningskraft på barnet om du har hovedomsorgen. Du kan si nei til barnet om du ikke har råd til alle aktivitetene.

Anonymous poster hash: f6b03...961

Skrevet

Nei dessverre gjør det ikke det 😢 Er ikke i nærheten av å dekke reelle kostnader.

Her må du bare håpe far gjør det beste for barna og bidrar, ellers er det ikke mer å gjøre. Ta en ordentlig prat med han og se hva dere kan bli enige om.Jeg har to sønner som spiller ishockey, her snakker vi oppimot 100,000 i året på utstyr, treningsavgifter, cuper osv.

Er en grunn til at jeg ikke går til frisøren, kjøper nye klær og alt annet. Gutta mine skal aldri lide for fars manglende bidrag.

Hvis du har råd til å bruke 100.000 i året på idrett så har du vel ikke så dårlig råd, vel?

Vi hadde aldri noensinne godtatt en så dyr idrett her, og jeg kjøper klær når jeg må og vil og går til frisøren når jeg trenger det. Jeg hadde aldri hatt råd til 100.000 på en idrett selvom jeg forsaket det

Skrevet

Hjelper meg.

Jeg og mine søsken og søskenbarn hadde gifte foreldre. Men aldri i livet om vi hadde råd til sånne dyre idretter. Det er ditt valg regner jeg med. Hvis far brente for det hadde det vært noe annet. Men de færreste har råd til sånt. Du kan ikke bare skylde på far

Skrevet

Hvis du har råd til å bruke 100.000 i året på idrett så har du vel ikke så dårlig råd, vel?

Vi hadde aldri noensinne godtatt en så dyr idrett her, og jeg kjøper klær når jeg må og vil og går til frisøren når jeg trenger det. Jeg hadde aldri hatt råd til 100.000 på en idrett selvom jeg forsaket det

1) barna har rett på bidrag uavhengig av min inntekt.

2) jeg er heldig som har generøse foreldre som hjelper meg når det kniper

3) du kan ikke bare nekte barnet ditt å slutte med en idrett de lever og ånder for, selvfølgelig skal jeg støtte dem så de får satse på idretten sin!

4) Man vet ofte ikke hvor dyr en idrett blir før ungene når en viss alder, og da er det for sent å be dem slutte. De begynte på skøyteskole når de var 2-3 år gamle, og elsket det!

Og ikke noe av dette har noe å si uansett. Selvfølgelig skal far støtte opp om barnas idrett og bidra hvis ikke han er en fjott som min eksmann!

Skrevet

3) du kan ikke bare nekte barnet ditt å slutte med en idrett de lever og ånder for, selvfølgelig skal jeg støtte dem så de får satse på idretten sin!

4) Man vet ofte ikke hvor dyr en idrett blir før ungene når en viss alder, og da er det for sent å be dem slutte. De begynte på skøyteskole når de var 2-3 år gamle, og elsket det!

Og ikke noe av dette har noe å si uansett. Selvfølgelig skal far støtte opp om barnas idrett og bidra hvis ikke han er en fjott som min eksmann!

Du virker så sur og bitter.

Skrevet

Jeg forstår at du er bitter på far, det lyser lang vei. Men det et ditt valg å la barna gå på dette når du ikke har råd. Javel, så begynte de på skøyteskole når en var 3. Men hva så? Livet er ikke alltid bygd rundt barna. Flott det, at du har foreldre som stiller opp. Men du kan ikke forvente at far skal betale for dette gildet??

Far her bidrar med ingenting han heller. 1500 i mnd i bidrag, det er det. Ingen klær til ny skoledag, ingen sekk til 4.klasse, ingen ny drakt til idretten, ikke engang et par jævla fotballstrømper har han sponsa ungen med. Men JEG kan ikke sette meg i gjeld fordi ungen har lyst til sånn eller slik. Mitt eldste barn har lyst å ri. Jeg har sagt det er uaktuelt, det er altfor dyrt. Og hun kan elske å ri så mye hun bare vil, jeg har ikke råd. Og skulle irritere meg over at far ikke kan betale, han som tjener dobbelt så mye som meg? Nei. Skal man bruke tid på å irritere seg over ting man ikke får gjort noe med, da blir man veldig veldig sliten...

Skrevet

......

Annonse

Skrevet

betaler far bidrag, skal man bruke av det

Skrevet

Jeg forstår at du er bitter på far, det lyser lang vei. Men det et ditt valg å la barna gå på dette når du ikke har råd. Javel, så begynte de på skøyteskole når en var 3. Men hva så? Livet er ikke alltid bygd rundt barna. Flott det, at du har foreldre som stiller opp. Men du kan ikke forvente at far skal betale for dette gildet??

Far her bidrar med ingenting han heller. 1500 i mnd i bidrag, det er det. Ingen klær til ny skoledag, ingen sekk til 4.klasse, ingen ny drakt til idretten, ikke engang et par jævla fotballstrømper har han sponsa ungen med. Men JEG kan ikke sette meg i gjeld fordi ungen har lyst til sånn eller slik. Mitt eldste barn har lyst å ri. Jeg har sagt det er uaktuelt, det er altfor dyrt. Og hun kan elske å ri så mye hun bare vil, jeg har ikke råd. Og skulle irritere meg over at far ikke kan betale, han som tjener dobbelt så mye som meg? Nei. Skal man bruke tid på å irritere seg over ting man ikke får gjort noe med, da blir man veldig veldig sliten...

Dere leser ikke hva jeg skriver. Far i min sak betaler hverken bidrag eller har samvær. Selvfølgelig er jeg både forbanna og bitter. Fikk ikke to barn for å oppdra dem fysisk og økonomisk alene.

Men nå handler ikke dette om meg og mitt. Men et eksempel på at bidrag ikke dekker de reelle kostnadene ved å ha barn, og at idrett kan være sinnsykt dyrt. Min mening er at om far er oppegående og grei så er han med å drar lasset der også.

Du ber ikke ungene dine kutte ut det de lever og ånder for, du støtter dem.

Men dette er bare min mening og i deres verden er det annerledes. Respekter at andre strekker seg langt for barna når de har funnet sin idrett og har talent.

Skrevet

Nei dessverre gjør det ikke det Er ikke i nærheten av å dekke reelle kostnader.

Nå stiller han ikke opp på andre måter heller da, men det er en annen historie.Anonymous poster hash: 9330e...986

Hvordan i huleste kan hockey være så dyrt for to barn?

Med mindre de er 16 og på toppnivå uten sponsorer.

Har selv en gutt på hockey og er langt unna den summen.

Utstyr koster men varer lenge, og treningsavgift er lav i forhold til andre idretter søsken går på.

Anonymous poster hash: 0ce0a...8c1

Skrevet

Hvordan i huleste kan hockey være så dyrt for to barn?

Med mindre de er 16 og på toppnivå uten sponsorer.

Har selv en gutt på hockey og er langt unna den summen.

Utstyr koster men varer lenge, og treningsavgift er lav i forhold til andre idretter søsken går på.

Anonymous poster hash: 0ce0a...8c1

Det er nettopp det de er, 14 og 17 år gamle. Bare treningsavgift for eldste er 13,000kr i år. Utstyr varer kanskje lenge for en 10-12 åring men ikke når de begynner og vokse. Så bare vent til din/dine blir eldre. Det er den dyreste idretten etter alpint.

Skrevet

Avsporing til diskusjonen, men for de som mener hockey ikke er en dyr idrett; har dere noen erfaring med denne idretten i det Hele tatt?

Jeg kommer fra en hockeyfamilie, og mannen min spiller også på profesjonelt nivå. Barna er enda små, så vi har ikke de største utgiftene for de ENDA, men det kommer dersom de velger å fortsette med hockey'en.

Vet dere hvor mye utstyr barna skal ha?

De skal ha svettetøy under, og man kan faktisk ikke bruke hva som helst, kvalitet koster penger. Man skal ha

-svettetøy

-knebeskyttere

-albuebeskyttere

- susp (selv for jenter)

-vest m kopper

- halsbeskytter

-tannbeskytter

-hjelm med gitter

-bukse/shorts

-strømper i skøytene

-strømper (som en del av drakta)

-drakt

-hansker

-kølle

-tape til kølla

-tape til utstyret (brukes hver gang)

-pucker

-softpucker til trening av isen

-kølle til trening av isen

-skøyter

-lisser til skøyter (forbruksvare)

Vi bruker sikkert 200 kr i bare tape til barna hver mnd. Barna trenger flere køller, de knekker lett. Vi har et lager av lisser fordi det er forbruksvare. Med istid tre ganger i uka PR barn trenger de flere sett svettetøy.

De må kjøres til og fra trening, cuper arrangeres utenbys og utenlands. Det koster sinnsykt mye penger i reise og hotell. De må kjøres til matcher, det koster også penger.

Barna vokser sinnsykt fort, i løpet av en sessong kan de gå opp en til to str i utstyr. Gode skøyter koster opp mot 3000 kr. Skøyter, hansker, hjelm og køller kan ikke arves videre da det tilpasses den som bruker det. Vest med kopper kan arves, men er individuelt tilpasset så lillebror her kan ikke Arve storesøster sitt da de bruker ulike modeller.

Hockey er sinnsykt dyrt!

Her kommer barna etterhvert til å måtte velge mellom sommerferie til utlandet eller idretten. Lik som både mannen min og jeg måtte da vi var i tenårene og spilte aktivt. Jeg husker da vi begge var 15 og skulle op treningsleir i utlandet, det kostet 15 000 kr! Min mann fikk dra, men mine foreldre hadde ikke råd.

Anonymous poster hash: b4b85...a83

Skrevet

Dere leser ikke hva jeg skriver. Far i min sak betaler hverken bidrag eller har samvær. Selvfølgelig er jeg både forbanna og bitter. Fikk ikke to barn for å oppdra dem fysisk og økonomisk alene.

Men nå handler ikke dette om meg og mitt. Men et eksempel på at bidrag ikke dekker de reelle kostnadene ved å ha barn, og at idrett kan være sinnsykt dyrt. Min mening er at om far er oppegående og grei så er han med å drar lasset der også.

Du ber ikke ungene dine kutte ut det de lever og ånder for, du støtter dem.

Men dette er bare min mening og i deres verden er det annerledes. Respekter at andre strekker seg langt for barna når de har funnet sin idrett og har talent.

Ditt valg !

Dessuten er guttene dine så store at de kan få seg en jobb. Avisbud. Lagerjobb for. Eks.

Far skal betale bidrag og mor må bruke bidraget mest mulig fornuftig. Sånn er det

Skrevet

Ditt valg !

Dessuten er guttene dine så store at de kan få seg en jobb. Avisbud. Lagerjobb for. Eks.

Far skal betale bidrag og mor må bruke bidraget mest mulig fornuftig. Sånn er det

Antar at du har småbarn? Veldig lett å buse ut med sånne lette løsninger. Når skal man ha tid til å jobbe når man er på skolen til 15:30 (idrettsgymnas) og drar rett i hallen. Aldri hjemme før 22-23 i ukedagene og hver helg er det kamper. Mange bortekamper rundt om kring i landet.

Jeg støtter gutta mine 100% og hadde heller tatt på meg flere vakter enn å be dem slutte med idretten de satser på.

Her er ikke det et alternativ engang! Du får håpe at ungen din ikke utvikler et talent i idrett og heller håpe han blir en gamer som sitter på promperommet og spiser pottis.

Mye billigere 😉

Skrevet

En del idretter er veldig dyre. Det må vi bare innse, men vi må også godta at ikke alle har råd til å være med på alt selv om de synes det er gøy. Noen ganger må vi foreldre si nei og noen ganger må vi tørre å reise oss på årsmøtet i idrettslaget og si at utgiftene er for høye.

Anonymous poster hash: 45e6e...6d0

Skrevet

En del idretter er veldig dyre. Det må vi bare innse, men vi må også godta at ikke alle har råd til å være med på alt selv om de synes det er gøy. Noen ganger må vi foreldre si nei og noen ganger må vi tørre å reise oss på årsmøtet i idrettslaget og si at utgiftene er for høye.

Anonymous poster hash: 45e6e...6d0

Amen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...