Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #1 Skrevet 30. oktober 2016 Hvordan oppdaget dere det? Anonymous poster hash: a1b35...4ee
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #2 Skrevet 30. oktober 2016 Hvis du mistenker blodpropp så ring legevakt med en gang. hevelse, misfarge og smerte er typiske tegn. Anonymous poster hash: 8b2a9...866
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #3 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg har ikke hatt det selv, men har sett noen. De fleste har hatt smerter, lokalt eller i større område. De fleste har også hatt rødhet, varme og ev. hevelse over der blodproppen har vært (de som har hatt overfladiske blodpropper), men dype blodpropper kan være vanskeligere å si like sikkert. Er det mistanke om blodpropp så bør man oppsøke lege asap og få tatt blodprøver som vil vise om du har det eller ikke. Anonymous poster hash: 75cbf...01e
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #4 Skrevet 30. oktober 2016 Kjenner ei som hadde slike symptomer(som jeg nevnte over her), og da hun ringte legevakt og samtidig oppga at hun gikk på p-piller, svarte de med å sende ambulanse for å hente henne. Det var heldigvis ingen blodpropp, men det sier litt om hvor alvorlig det er. Så jeg gjentar meg selv, er det mistanke så ring legevakten nå. Anonymous poster hash: 8b2a9...866
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #5 Skrevet 30. oktober 2016 Ja, hevelse, smerte og rødhet. Smalt i lungene til slutt, like før jeg døde. Så ikke noe å tulle med! Anonymous poster hash: 862a4...3d4
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2016 #6 Skrevet 31. oktober 2016 Ja har hatt det. Den ene leggen ble tykkere enn den andre. Omtrent ingen smerter eller rødhet. Min blodpropp spredte seg til lungene, så kom deg til legevakten! Du kan sammenlikne de to leggene dine med et målebånd for å se om du har hevelse. Anonymous poster hash: e862c...e34
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2016 #7 Skrevet 31. oktober 2016 Eldste datteren min hadde det da hun var 18 år og den flyttet seg til lungene men det gikk heldigvis bra. Hun var verken rød eller hoven i foten. Følte smerter som minnet om anspente muskler og gangsperr. Gikk først til fastlege som mente det var muskulært. Da hun fikk smerter i ryggen og brystet ringte vi legevakt og de ba henne komme. Legen undersøkte henne og syns ikke det virket så alvorlig men kunne likevel ikke utelukke noe så hun ville legge henne inn. Takk og pris for at det ble gjort for da fikk hun konstatert blodpropp i den ene lungen. De tok prøver av henne som og tilsa at hun har Leiden mutasjon ( Genmutasjon som gjør at blodet hennes koagulerer lettere enn normalt og øker risikoen for blodpropp) Hun brukte P-piller og var og uvanlig sliten og mye stillesittende og sengeliggende i perioden i forkant av blodproppen. Blodprøver på sykehuset viste at hun hadde hatt kyssesyken. Hun ble satt på blodfortynnende medisiner umiddelbart på sykehuset og måtte ta sprøyter i magen selv med blodfortynnende i en lang periode. Måtte og naturligvis slutte med P-piller. P-stav går heldigvis bra og bruke. Bruker strøttestrømper på lengre flyturer ellers lever hun som normalt nå. Anonymous poster hash: 31909...043
HjerteKunnskap Skrevet 31. oktober 2016 #8 Skrevet 31. oktober 2016 Ca. 10 000 nordmenn får blodpropp hvert år. Spesielt blodpropp i lungene er en svært alvorlig tilstand. Risikofaktorer inkluderer lang tids inaktivitet, fedme, røyking, arv, kreft og p-pillebruk. De fleste som rammes er eldre enn 50 år. Les mer om blodpropp, risiko og konsekvenser her: http://unikard.org/blodpropp/
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2016 #9 Skrevet 31. oktober 2016 Hadde i lysken. Trodde det var bekkenlåsning. Det var det også, men kiropraktoren sa at om du ikke er bedre om noen timer, så går du til legen umiddelbart. Jeg gjorde det. De tok fram målebåndet og fant at det ene benet var tykkere enn det andre. Så var det rett inn på sh og få medisiner. Anonymous poster hash: 95a7d...a42
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2016 #10 Skrevet 31. oktober 2016 Ca. 10 000 nordmenn får blodpropp hvert år. Spesielt blodpropp i lungene er en svært alvorlig tilstand. Risikofaktorer inkluderer lang tids inaktivitet, fedme, røyking, arv, kreft og p-pillebruk. De fleste som rammes er eldre enn 50 år. Les mer om blodpropp, risiko og konsekvenser her: http://unikard.org/blodpropp/ Nei, den største risikoen er faktisk svangerskap og fødsel. Anonymous poster hash: 2f958...698
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2016 #11 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg oppdaget det ved at jeg hadde UFATTELIG VONDT I BENET. Ingen hevelse, jeg hadde bare ekstreme smerter. Hadde det i andre benet først (da jeg lå innlagt på sykehuset med lungeemboli), men det gadd ikke legene å sjekke engang. "Det er ikke hovent", sa de og smilte. Men det var blodpropp. Så fikk jeg i andre benet da de sendte meg hjem uten rett medisin, så det gjorde bare veldig vondt. VELDIG vondt, klarte ikke å gå på benet. Det hovnet ikke opp før lenge etterpå. Startet med at det føltes som en småstein i benet, så gikk det raskt over til å gjøre vondt. Hvis du mistenker det må du være bastant og si at du mistenker det, og hvorfor du mistenker det. Ellers vil du bli undersøkt for alt mulig annet... Anonymous poster hash: 2f958...698
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2016 #12 Skrevet 31. oktober 2016 Første gangen trodde jeg det var gangsperr i beinet (venstre). Andre gangen ble foten enorm. Anonymous poster hash: 022b8...b08
HjerteKunnskap Skrevet 31. oktober 2016 #13 Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Nei, den største risikoen er faktisk svangerskap og fødsel. Anonymous poster hash: 2f958...698 Det er riktig at svangerskap øker risikoen for blodpropp. Jeg viste til en lenke med etterrettelig informasjon om tilstanden, og nevnte noen av de vesentligste risikofaktorene for venøs blodpropp. Jeg sa ikke at jeg hadde ramset opp alle sammen :-) Edit: Selv om risikoen for blodpropp er inntil 20 ganger økt i forbindelse med et svangerskap, sammenlignet med for andre kvinner i samme alder, er risikoen fortsatt veldig lav. For å tegne et lite bilde: Det var 748 tilfeller av blodpropp i løpet av nesten 1 300 000 danske svangerskap mellom 1995 og 2009 (inkludert perioden rett etter fødselen). Risikoen var ytterligere økt (men fortsatt lav) for gravide som opplevde svangerskapskvalme, svangerskapsforgiftning eller ble lagt inn på sykehus med infeksjoner i løpet av svangerskapet. Fedme, keisersnitt og større blødninger var blant faktorene som var koblet til økt risiko for blodpropp under eller rett etter fødselen. Endret 31. oktober 2016 av HjerteKunnskap
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå