Gå til innhold

Fadder av barnet dukket ikke opp på 1-årsdag og heller ingen gave...

Anbefalte innlegg

En fadder til barnet mitt var selvskreven i 1-årsfeiringen til barnet.

Fikk skikkelig invitasjon og informasjon lenge før selskapet skulle være.

Men jeg synes bare det er så merkelig at ingen bursdagsgave dukker opp i etterkant heller?

Greit at fadder gav beskjed om at h*n ikke kom altså. Men som fadder til et barn bør man ikke i det minste gi gave når man er invitert?

Jeg har hvertfall alltid gjort sånn.

Anonymous poster hash: 1a59a...439

Fortsetter under...

Her fikk ikke 1-åringen gave fra noen av fadderene sine. Jeg synes det er ganske elendig rett og slett. Ikke fordi det er så viktig med gave, men et kort eller noe form for oppmerksomhet synes jeg er et minstekrav. Jeg valgte fadderene fordi jeg oppriktig trodde de ville bety noe for mini og kunne få et nært forhold (familie). Men der tok jeg visst feil. 

Anonymous poster hash: 7c297...952

Du er for materialistisk

Synes du virkelig det, når fadder allerede ved barnets 1-årsdag synes å ikke bry seg? Materialisme mener jeg er å måle tingene man får i kroner og ører. En gave kan vel være hva som helst. Og om ikke vedkommende gidder å gi så mye som et sokkepar til 19,90 en gang, da blir det faktisk veldig tydelig at dem ikke bryr seg..

Hilsen hi som er skuffet ja.

Synes du virkelig det, når fadder allerede ved barnets 1-årsdag synes å ikke bry seg? Materialisme mener jeg er å måle tingene man får i kroner og ører. En gave kan vel være hva som helst. Og om ikke vedkommende gidder å gi så mye som et sokkepar til 19,90 en gang, da blir det faktisk veldig tydelig at dem ikke bryr seg..

Hilsen hi som er skuffet ja.

Ja, det synes jeg. Kanskje kommer der gave senere. Kanskje ønsket ikke den personen egentlig være fadder. Har denne fulgt opp barnet det første året. Jeg hadde heller fokusert på hvorfor fadder ikke prioriterer bursdag, enn manglende gave. For noen er det ikke naturlig å gi gave i en bursdag de ikke går i. Senk forventningene.

Annonse

Nei en må ikke gi gave for å bry seg.

Men fadder i det minste gitt ett kort å gratulert med dagen eller kommet i burdagen å feiret den store dagen.

For den første burdagen ER jo stort :)

Anonymous poster hash: c5cb1...2c2

Å være fadder er utelukkende en kjedelig sosial tvang. Det innebærer å måtte stille i både dåp og konf - sistnevnte har man heldigvis fjorten år på å finne en god unnskyldning for. Og så må man late som man liker ungen uansett hvilket lite monsterkryp det viser seg å være, uansett hvor feilslått oppdragelse det får. Uæh. Mens det eneste man tenker er TRÅKK PÅ DET! Er det noe foreldre bør gi seg med er det den uspiselige ideen at noen stikker opp som fadder av annet enn sur tvang.

Endret av sug lut

Mine faddere som er familiemedlemmer gir gave til dåprsdage, konfirmasjon og bryllup. Ingen bursdag og julegaver utover dette. Helt greit synes jeg. Ungene mine har faddere som er i nærere familie enn mine faddere så de gir gaver til alt. Det er tanter/onkler og oldefar (sistnevnte var det faren som ønsket, eneste kriteriet for st vi skulle døpe. Han har en veldig relgiøs familie og han er litt utstøtt siden han ikke er så mye. Mens jeg føler jeg ikke er noe, men samtidig føler jeg meg litt nør kirken også. Har vørt der faktisk ganske mye, selv om jeg er usikker på om jeg vil kalle meg kristen. Jeg har vært med i kor uten å synge, ordnet med ditten og datten, vips så ble jeg dratt med på noe her og der. Gudstjenester var jeg sjeldent på, men i en periode var jeg nesten mer der enn hjemme så for meg var det en selvfølge å døpe barna mine.)

Anonymous poster hash: a037a...1f8

Nei en må ikke gi gave for å bry seg.

Men fadder i det minste gitt ett kort å gratulert med dagen eller kommet i burdagen å feiret den store dagen.

For den første burdagen ER jo stort :)

Anonymous poster hash: c5cb1...2c2

Første bursdagen er stort ja.. for foreldrene! Barnet er 1 år! Vet vel ikke at han har bursdag engang;-) nei, dette er det ingenting å ta på vei for ;-)

Anonymous poster hash: 2dc17...55f

Annonse

Faddere skal sørge for å overvåke om foreldrene gir opplæring i kristen tro, og supplere hvis de ikke gjør det. Det materielle skal foreldre selv ta seg av.

Enig i dette.

Anonymous poster hash: bea36...41d

Jeg forstår deg litt hi, men det med gave er ikke så viktig da.

Jeg har selv noen nære familiemedlemmer som ikke gidder prioritere ungene sin bursdag. Minste legger ikke merke til det men eldste har de to siste årene blitt veldig lei seg fordi de "ikke har tid" de har barn som vår eldste synes det er veldig stas å treffe. Fikk så vondt av henne i år når jeg spurte henne hva hun ønsket seg, hun ønsket mest av alt at X og X hadde tid å komme i år.

Anonymous poster hash: 765ca...589

Å være fadder er å påse at barnet blir oppdratt i kristen tro og hjelpe / veilede barnet inn i kristendommen.

Hva er dette gavetullet?

Anonymous poster hash: 2b782...8da

Da burde vel personen være tilstede i barnets liv. Hi sier personen ikke en gang gidder stille i bursdagen. 

Anonymous poster hash: 1d1f5...9df

Lag deg en kopp te, og slapp litt av - slikt hysteri får du magesår av til slutt.

Å være fadder er en meget symbolsk greie i kirken, og med mindre man er svært religiøse så tenker jeg at ansvaret stort sett stopper der. Om det skulle være noe ansvar utenom det så er det som flere sier å påse at ungen blir oppdratt etter kristne verdier (ikke materalistiske).

Har skjønt at veldig mange henger seg opp i dette med gaver og at om man er fadder skal gavene koste over en viss sum osv.  Om det var dette du ville ha ut av valg av fadder så burde du tatt en prat på forhånd om hva du forventa slik at personen kunne bestemme seg etter det.

Nå bunner nok dette ut i at du skulle ønske at denne personen var med tilstede i ditt og barnets liv, og da må du spørre deg sjøl om du gjør nok for å inkludere det, siden denne personen ikke prioriterte dagen - er det første gang han er blitt invitert til dere etter dåpen? Har dere kontakt i hverdagen? Eller har alt liksom forsvunnet litt i unger og styr? Ta ditt ansvar først, før du sitter og er bitter (og hysterisk).

Anonymous poster hash: 77207...feb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...