Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #1 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg syns hun har en herlig humor, og vi ler mye. Hun ler særlig av ironiske ting. Men opplever at folk tar henne veldig bokstavelig på skolen. Hun behersker ironi veldig godt, så det er ikke der problemet ligger. Når begynte barna deres å bruke ironi? Anonymous poster hash: 5ab74...1a5
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #2 Skrevet 30. oktober 2016 De begynte ganske tidlig, men jeg vil si at om hun bruker så mye ironi som ingen forstår på skolen at det blir et problem så er det ikke de andre det er noe i veien med.. Hun må lære seg å kjenne sitt publikum, lære seg sosiale antenner, lære seg basic kommunikasjon. Det hjelper fint lite at du synes hun er hylende morsom hvis vennene hennes bare synes hun prater tull... Anonymous poster hash: 4ae4b...a9b
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #3 Skrevet 30. oktober 2016 Mener å ha hørt at barn som tar ironi tidlig ofte er veldig intelligente. Og de jeg har sett som har tatt ironi tidlig har også vært over gjennomsnittet intelligent. Før ble det sagt at barn ikke forstår ironi før de er 10 år. Men barn ned i 4-årsalder kan forstå ironi, men da mest fra personer de har et nært forhold til og føler seg trygge med, som foreldre. Googler du "når forstår barn ironi" så finner du en del om det, f.eks. her: http://utdanningsforskning.no/artikler/ironi-i-skolen-og-i-klasserommet/ Min erfaring er at det også er kulturelle forskjeller i Norge når det kommer til ironi. Jeg kommer fra et sted hvor ironi brukes mye i humoristisk sammenheng, men her jeg har bodd i mange år nå må jeg være forsiktig med bruk av ironi, for mange tar det som blir sagt ironisk helt bokstavelig. Jeg og en god venninne hjemmefra satt på en kafe for noen år siden, vi skulle møte noen andre venner herfra, men vi var veldig tidlig ute, så vi tok en kaffe før de andre kom. Satt og hygget oss veldig, hadde det kjempemorsomt. Uten at vi hadde oppdaget de andre hadde de kommet og de hadde fått med seg det siste av det vi hadde sagt. Da fikk vi beskjed om at det kanskje var på tide å innrømme at vi ikke var så gode venner, eller i det minste måtte vi slutte å være så stygge med hverandre! Vi satt da som to enorme spørsmålstegn, for DE var ikke ironiske, de mente seriøst det de sa. Min venninne og jeg hadde da hatt en samtale hvor kommentarene gikk raskt mellom oss, og det som for oss uten tvil bare var masse humoristisk ironi, det ble tatt som om vi satt og slengte dritt til hverandre. Så til og med voksne kan slite med ironi. Jeg har bodd mange steder i Norge og det er store forskjeller hvor mye ironi blir brukt og forstått. Jeg tror det kan være lurt å prøve å forklare jenta di at ikke alle forstår ironi på samme måte, og hvordan de da oppfatter det som blir sagt som veldig bokstavelig. Anonymous poster hash: 5a6ad...401
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #4 Skrevet 30. oktober 2016 Mine har egentlig alltid gjort det. Sikkert fordi vi ofte er ironiske (med glimt i øyet) hjemme. Tror ikke de bruker det så mye blant venner. Det er litt 90-talls, og ikke så mye brukt blant barna og ungdommen her. Anonymous poster hash: 6cba2...e16
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #5 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg syns hun har en herlig humor, og vi ler mye. Hun ler særlig av ironiske ting. Men opplever at folk tar henne veldig bokstavelig på skolen. Hun behersker ironi veldig godt, så det er ikke der problemet ligger. Når begynte barna deres å bruke ironi? Anonymous poster hash: 5ab74...1a5 Hun høres intelligent ut! Så morsomt hun høres ut da:-) Anonymous poster hash: f8dc6...564
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #6 Skrevet 30. oktober 2016 Hvilke ironiske ting sier hun da? Anonymous poster hash: 3a5c8...b59
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #7 Skrevet 30. oktober 2016 Ja hva sier hun da? Datteren min brukte ironi fra hun var enda mindre, men her vi bor, i Nordfjord, er det veldig vanlig. Anonymous poster hash: b4624...1b3
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #8 Skrevet 30. oktober 2016 De begynte ganske tidlig, men jeg vil si at om hun bruker så mye ironi som ingen forstår på skolen at det blir et problem så er det ikke de andre det er noe i veien med.. Hun må lære seg å kjenne sitt publikum, lære seg sosiale antenner, lære seg basic kommunikasjon. Det hjelper fint lite at du synes hun er hylende morsom hvis vennene hennes bare synes hun prater tull... Anonymous poster hash: 4ae4b...a9b Neida, jeg uttrykket meg nok dårlig Hun har venner, og hun forstår de sosiale kodene. Hun bare opplever at det hun syns er morsomt ikke deles helt av de andre 😊 Hun kan både vitser og annet hun, men hun liker best situasjonskomikk, og det er ikke det de andre i hennes trinn syns er mest morsomt. Tilpasser seg gjør hun... HI Anonymous poster hash: 5ab74...1a5
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #9 Skrevet 30. oktober 2016 Vår 8-åring har skjønt ironi siden ca 5 års alder og selv brukt det siden 6 års alder. MEN vi har alltid vært svært nøye på at vi viser at det er ironi når vi bruker ironi. Det har hun da også lært seg. Hun har derfor ikke det problemet (hermetegn i lufta f.eks eller blunke med det ene øyet e.l.). Det er viktig å lære dem å bruke ironi på den rette måten slik at det ikke blir sårende. Det kan fort ironi bli. Anonymous poster hash: ad363...d4f
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #10 Skrevet 30. oktober 2016 Så gøy 😃 8-åringen min forstår ikke ironi 😕 Dvs han forstår det av og til.. tåler dårlig at noen drar en spøk på "hans bekostning" 🙁 Anonymous poster hash: e30df...fad
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #11 Skrevet 30. oktober 2016 Vår 8-åring har skjønt ironi siden ca 5 års alder og selv brukt det siden 6 års alder. MEN vi har alltid vært svært nøye på at vi viser at det er ironi når vi bruker ironi. Det har hun da også lært seg. Hun har derfor ikke det problemet (hermetegn i lufta f.eks eller blunke med det ene øyet e.l.). Det er viktig å lære dem å bruke ironi på den rette måten slik at det ikke blir sårende. Det kan fort ironi bli. Anonymous poster hash: ad363...d4f Godt innspill! Hun bruker ansiktsmimikk som understreker ironien, men jeg kan tipse henne om å blunke etc. Jeg snakker også med henne om at ironi i ikke må overdrives. Jeg kjenner noen voksne også som misbruker ironi, og det kan bli slitsomt. Hun er mer sånn at hun er litt kjapp i kommentaren. For eksempel hvis noe går galt med noe hun lager så kan hun si "ja,det gikk jo bra" eller "Det var jo en hyggelig ting å si" hvis noen er frekke.. Også elsker hun situasjoner når noen sier en ting og viser det motsatte med ansiktsuttrykk. Vi har ganske lik humor. Var på kino i går, og da lo vi spontant på mange av de samme plassene.. ikke alltid i takt med resten av salen 😂😂😂 Det som redder henne inn er at hun har en fantastisk fantasi, og er en god historieforteller. Det tror jeg de rundt henne setter pris på. Men det er noe hun savner med å kunne dele gleden over ironien med ☺ HI Anonymous poster hash: 5ab74...1a5
Hjertefru Skrevet 30. oktober 2016 #12 Skrevet 30. oktober 2016 Mitt eldste (og smarteste) barn var ironisk helt ned i 4-5-årsalderen. Tror ikke hun brukte så mye ironi blant jevnaldrende. Det var mest sammen med oss foreldre. Har nok lært det av oss, ekte barn av ironigenerasjonen.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #13 Skrevet 30. oktober 2016 Høres ut som du synes din jente er helt fantastisk, mens alle andre ikke er smarte nok til å forstå henne. Og så prøver du å kamuflere det, men det blir bare kjedelig å lese. Anonymous poster hash: 72cf7...84a
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #14 Skrevet 30. oktober 2016 Høres ut som du synes din jente er helt fantastisk, mens alle andre ikke er smarte nok til å forstå henne. Og så prøver du å kamuflere det, men det blir bare kjedelig å lese. Anonymous poster hash: 72cf7...84a Også klarte du å dekode det.. så strålende. Selvfølgelig syns jeg at min jente er fantastisk! Syns ike du at dine barn er fantastiske? Jeg kan selvsagt lage et innlegg om svakhetene hennes, om testene hun har måttet gå gjennom motorisk. Men vet du? Denne gangen landet det på et innlegg som fremstiller henne som den RÅ bra ungen hun er! Jeg er helt klart interessert i å høre når barna deres startet å bruke ironi, fordi jeg er nysgjerrig og fordi det er noe jenta mi har lurt på selv. Nå er det jo godt mulig at ironi forsvant med 90-tallet, eller Bergensområdet.. Men det var da altså et innlegg helt uten skjulte hensikter.. HI Anonymous poster hash: 5ab74...1a5
Caelyn Skrevet 30. oktober 2016 #15 Skrevet 30. oktober 2016 Godt innspill! Hun bruker ansiktsmimikk som understreker ironien, men jeg kan tipse henne om å blunke etc. Jeg snakker også med henne om at ironi i ikke må overdrives. Jeg kjenner noen voksne også som misbruker ironi, og det kan bli slitsomt. Hun er mer sånn at hun er litt kjapp i kommentaren. For eksempel hvis noe går galt med noe hun lager så kan hun si "ja,det gikk jo bra" eller "Det var jo en hyggelig ting å si" hvis noen er frekke.. Også elsker hun situasjoner når noen sier en ting og viser det motsatte med ansiktsuttrykk. Vi har ganske lik humor. Var på kino i går, og da lo vi spontant på mange av de samme plassene.. ikke alltid i takt med resten av salen Det som redder henne inn er at hun har en fantastisk fantasi, og er en god historieforteller. Det tror jeg de rundt henne setter pris på. Men det er noe hun savner med å kunne dele gleden over ironien med ☺ HI Anonymous poster hash: 5ab74...1a5 Det jeg har uthevet ville jeg vel kanskje heller kalt sarkasme, enn ironi, hvert fall sånn jeg ville ha tolket det. Og jeg er generelt også veldig glad i ironi, humor og sarkasme på de rette plassene og med de rette folkene.
Plutselig_gravid Skrevet 30. oktober 2016 #16 Skrevet 30. oktober 2016 (endret) Vi bruker masse ironi og humor i hverdagen. Helt vanlig der jeg kommer fra. Barna mine har derfor forstått og brukt ironi veldig tidlig. 7-åringen her i huset tilpasser humoren etter dem hun er med. Jeg gjør det samme. Her vi bor nå tar de fleste det meste bokstavelig. Husker ikke akkurat når de begynte å forstå ironi, men 3 åringen forstår mye ironi, og har begynt å bruke det litt selv også. Endret 30. oktober 2016 av Plutselig_gravid
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #17 Skrevet 30. oktober 2016 Min eldste på 5 bruker ironi, men yngste på 3 skjønner ikke ironi enda. Det høres ut på eksemplene du kom med at det er mer over mot sarkasme hun kjører og det trenger vel ikke akkurat bli så godt mottar av jevnaldrende. Det høres litt ut som jenta di (og du) kanskje har litt sær humor siden dere ler på "feil" plasser. Og det i kombinasjon med sarkasme kan fort slå litt feil ut. Hun trenger nok øve litt på å tilpasse seg hvem hun snakker med, men det kommer når man modnes. Merker hun at andre ofte ikke synes hun er morsom, så kanskje hun ikke er det? For de fleste? Pleier oftere være den ene "det er noe galt med" enn at alle andre har et problem. Anonymous poster hash: a7139...189
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #18 Skrevet 30. oktober 2016 Det jeg har uthevet ville jeg vel kanskje heller kalt sarkasme, enn ironi, hvert fall sånn jeg ville ha tolket det. Og jeg er generelt også veldig glad i ironi, humor og sarkasme på de rette plassene og med de rette folkene. I min bok bruker man ironi for å si en tingang, gjerne det motsatte av det man egentlig mener. Det tydeliggjøres gjerne av tonefall og mimikk, og ikke minst tydelighet av at det man sier ikke passer til å beskrive den aktuelle situasjonen. Sarkasme er likt ironi, men er en hån eller latterliggjøring av eneste person, ting eller situasjon. Det du uthevet går under ironi slik jeg tolker begrepet. Hva tenker du på som ironi da? Wiki om ironi: "Ironi er en tilsiktet gjennomskuelig, uoppriktig språklig ytring. Som virkemiddel i muntlig kommunikasjon brukes 'ironi' som et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier én ting, men mener noe annet, ofte det motsatte" HI Anonymous poster hash: 5ab74...1a5
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #19 Skrevet 30. oktober 2016 Unger er forskjellige, og minsta her har alltid brukt mye ironi og hun har ganske mørk humor itilegg. Dette har vist seg å være ett problem, hun har måtte lære seg å tenke seg om før hun sier noe. Læreren hennes sier hun har så bra humor og hun lik den veldig godt, men desverre er det ikke så mange i klassen hennes som skjønner ironi og ikke hennes mørke hvertfall. Hun sleit med å ikke si noe ironisk, så hun endte med å si ironi etter hver gang hun sa noe ironisk. Det tok vel ett år før hun gradvis kunne slutt med dette på skolen igjen, da hadde de i klassen lært henne å kjenne godt nok til å ikke ta seg nør av hva hun sa. Jeg skjønner godt det var vanskelig for henne å ikke vøre ironisk, for herr i huset så bruker vi veldig mye ironi noe igrunn alle i slekta på alle sider gjør. Bare svigermor som ikke skjønner noe, men hun oppfatter alt alltid feil så der har vi gitt opp. Anonymous poster hash: dc280...5d1
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #20 Skrevet 30. oktober 2016 Min eldste på 5 bruker ironi, men yngste på 3 skjønner ikke ironi enda. Det høres ut på eksemplene du kom med at det er mer over mot sarkasme hun kjører og det trenger vel ikke akkurat bli så godt mottar av jevnaldrende. Det høres litt ut som jenta di (og du) kanskje har litt sær humor siden dere ler på "feil" plasser. Og det i kombinasjon med sarkasme kan fort slå litt feil ut. Hun trenger nok øve litt på å tilpasse seg hvem hun snakker med, men det kommer når man modnes. Merker hun at andre ofte ikke synes hun er morsom, så kanskje hun ikke er det? For de fleste? Pleier oftere være den ene "det er noe galt med" enn at alle andre har et problem. Anonymous poster hash: a7139...189 Neida, hverken jeg eller hun opplever å være folka som blir særingene på sidelinja. En person kan ha mange ulike humoristiske uttrykk, og tilpasser seg situasjonen. Men hun opplever at bruk av ironi ikke er noe som noen spiller ball på. Det er noe hun syns er synd, fordi hun syns det er veldig morsomt selv 😊 Dette var altså ikke et angrep på barn som ikke syns ironi er morsomt. Det var et spørsmål om når barn vanligvis begynner å bruke ironi. Min opplevelse er at det er noe voksne veldig ofte bruker.. så regner med det begynner en gang Her er det tydelig at mange har barn som benytter ironi i språket, og at det kommer an på om de bruker det mye i familien, så da er nok det tilfellet her også ☺ HI Anonymous poster hash: 5ab74...1a5
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #21 Skrevet 30. oktober 2016 Neida, hverken jeg eller hun opplever å være folka som blir særingene på sidelinja. En person kan ha mange ulike humoristiske uttrykk, og tilpasser seg situasjonen. Men hun opplever at bruk av ironi ikke er noe som noen spiller ball på. Det er noe hun syns er synd, fordi hun syns det er veldig morsomt selv Dette var altså ikke et angrep på barn som ikke syns ironi er morsomt. Det var et spørsmål om når barn vanligvis begynner å bruke ironi. Min opplevelse er at det er noe voksne veldig ofte bruker.. så regner med det begynner en gang Her er det tydelig at mange har barn som benytter ironi i språket, og at det kommer an på om de bruker det mye i familien, så da er nok det tilfellet her også ☺ HIAnonymous poster hash: 5ab74...1a5 Virker ikke som du greier helt bestemme deg her? Synes folk hun er morsom eller opplever hun det som problematisk at ikke de andre tar humoren hennes? Anonymous poster hash: a7139...189
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #22 Skrevet 30. oktober 2016 Såeh, dette innlegget var ironisk ment? Ironi er slitsomt ass. Anonymous poster hash: 2c1d2...add
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #23 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg syns hun har en herlig humor, og vi ler mye. Hun ler særlig av ironiske ting. Men opplever at folk tar henne veldig bokstavelig på skolen. Hun behersker ironi veldig godt, så det er ikke der problemet ligger. Når begynte barna deres å bruke ironi? Anonymous poster hash: 5ab74...1a5 Jeg tok ironi veldig tidlig. Mor er halvt engelsk, så vi hadde mye britisk humor hjemme. Det fikk meg mye i trøbbel som barn, uten at jeg helt forstod hvorfor. Det er ikke før jeg ble voksen at det gikk opp for meg at nordmenn flest ikke tar den formen for humor. De tror du er slem eller prøver å drite dem ut. Det er jo selvfølgelig ikke tilfelle, men den ironiske humoren har jo en "sting" som folk kan bli såret av. Men jeg skjønte ikke det før jeg ble voksen som sagt. Jeg ville snakket litt med datteren din om det. Sagt at det er ikke alle som forstår at man ikke mener det ondsinnet. Det kan spare henne for mye trøbbel. Anonymous poster hash: b8015...980
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #24 Skrevet 30. oktober 2016 Virker ikke som du greier helt bestemme deg her? Synes folk hun er morsom eller opplever hun det som problematisk at ikke de andre tar humoren hennes? Anonymous poster hash: a7139...189 Tror hun oppfattes som helt på gjennomsnittet morsom Jeg har forsøkt å si over her også at hun syns det er synd at hun ikke føler at ironi bruk går rett hjem. Når noen kommer med en ironisk kommentar så er det gjerne noe som andre spiller videre på.. Det er en av måtene man kan skape internhumor på... Hun møtes sjelden på ironi, men jeg har et inntrykk av at andre typer humor og historiefortelling er godt innafor den sosiale koden på skolen. Men som sagtar det er noe hun selv har påpekt, at hun ikke blir forstått når hun bruker ironi Det kan også være fordi hun bruker den i feil sammenheng, mangler ansiktsmimikk som understreker at det er ironi, eller gjør andre feil som gjør at de andre ikke fanger opp at det er ironi. Siden jeg ikke er på skoen sammen med henne, så vet jeg ikke 😊 HI Anonymous poster hash: 5ab74...1a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå