Gå til innhold

Montessoriskole, for barn som ikke passer i vanlig skole?


Anbefalte innlegg

Min sønn finner seg ikke til rette i den kommunale skolen. Han er ikke en spesialundervisningselev, har normalt evnenivå.

 

Vurderer å flytte slik at han kan starte i en Montessoriskole. Noen som vil dele erfaringer? Gjerne spesifikke skoler på Østlandet, men inntrykk av pedagogikken generelt settes også pris på.

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Fortsetter under...

Barn med normalt evnenivå kan også ha behov for spesialundervisning. Er han testet eller kartlagt?

Hva er det han strever med?

Ja, jeg vet, PPTs ord dette med spesialundervisning. Testet med wppsi, noe svak på verbal, andre områder var sterke. Supplert med språk 5-6 som havner litt over gjennomsnittet, så "passer" liksom ikke helt med wppsi.

 

Vet ikke helt hva han strever med. Om jeg skal tolke det læreren sier handler det mest om vilje. Jobber av og til bra, men velger ofte ikke å jobbe. Kan nekte skikkelig, han blir av og til sendt ut med assistent, av og til til rektor fordi han virkelig protesterer. Passiv i "felles aktiviteter" som når hele klassen leser et ord sammen. Han vil heller ikke rydde etter seg i klasserommet, og det ødelegger stasjonsundervisning feks. Har heller ikke funnet seg til rette blant medelever, men har venner i parallellklassen. Men de ser hverandre ikke så ofte i løpet av dagen, og de mister mer og mer kontakt. Han tar kontakt med medelever på en måte som ikke akkurat inviterer til lek, han klovner.

 

Hver uke får jeg mail om hvor vanskelig uken har vært.

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Der hvor jeg egentlig er fra har det dukket opp flere slike skoler i det siste og de har vært veldig populære, lang venteliste for å få plass. Har ikke skjønt hvorfor, folk sier bare at de er bra men hva de legger i det vet de liksom ikke. Men så at en facebookvenn skrev at de må ha datteren i den skolen, altså at hun går der allerede og derfor kan de ikk2 flytte. Så kan være at datteren trenger noe ekstra hjelp.

 

Anonymous poster hash: f7617...8ea

Annonse

Gjest Antarctica

Jeg ser forbi slike svar. Hva er A4, uansett?

 

Du har ikke noen tanker om pedagogikken du, da?

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Jo, mange.

Men IKKE om foreldrene. Og det var kommentaren om dem jeg reagerte på...

 

Jeg har ikke selv jobbet på sånn skole. Men jeg har besøkt en del, og vært inne med diverse prosjekter, og syns det er et fantastisk alternativ, med mye praktisk arbeid og konkret læring. Også ideologien om aldersblandede grupper tiltaler meg.

Endret av Pashla
Gjest Antarctica

Ja, jeg vet, PPTs ord dette med spesialundervisning. Testet med wppsi, noe svak på verbal, andre områder var sterke. Supplert med språk 5-6 som havner litt over gjennomsnittet, så "passer" liksom ikke helt med wppsi.

 

Vet ikke helt hva han strever med. Om jeg skal tolke det læreren sier handler det mest om vilje. Jobber av og til bra, men velger ofte ikke å jobbe. Kan nekte skikkelig, han blir av og til sendt ut med assistent, av og til til rektor fordi han virkelig protesterer. Passiv i "felles aktiviteter" som når hele klassen leser et ord sammen. Han vil heller ikke rydde etter seg i klasserommet, og det ødelegger stasjonsundervisning feks. Har heller ikke funnet seg til rette blant medelever, men har venner i parallellklassen. Men de ser hverandre ikke så ofte i løpet av dagen, og de mister mer og mer kontakt. Han tar kontakt med medelever på en måte som ikke akkurat inviterer til lek, han klovner.

 

Hver uke får jeg mail om hvor vanskelig uken har vært.

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Er det mulig at han egentlig ligger noen nivåer over de andre i klassen? At fellesarbeidet er "for lett"?

Er det mulig at han egentlig ligger noen nivåer over de andre i klassen? At fellesarbeidet er "for lett"?

Jeg vet ikke helt konkret hva læreren hans mener er vanskelig. Men tror ikke han er over de andre. Han kan de fleste bokstavlydene, men kan ikke trekke sammen til ord når det blir mer enn to-tre bokstaver. Mye frustrasjon og utålmodighet med leseleksen her hjemme, gjetter mye. Han blir også frustrert av arbeidet i norskboken, vil bare bli fort ferdig. Jeg har inntrykk av at han ikke prøver en gang, så må veilede han mye. Han skårer i øvre del av normalområdet på prosessering. Hjemme går matematikken lekende lett, men jeg må lese teksten for han. Skårer i øvre del av normalområdet på logiske evner. Men han er jo ikke evnerik ut ifra målt evnenivå heller. Visuelt er gjennomsnittlig, hukommelse rett under gjennomsnittlig og verbalt under normalområdet.

 

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Gjest Antarctica

Jeg vet ikke helt konkret hva læreren hans mener er vanskelig. Men tror ikke han er over de andre. Han kan de fleste bokstavlydene, men kan ikke trekke sammen til ord når det blir mer enn to-tre bokstaver. Mye frustrasjon og utålmodighet med leseleksen her hjemme, gjetter mye. Han blir også frustrert av arbeidet i norskboken, vil bare bli fort ferdig. Jeg har inntrykk av at han ikke prøver en gang, så må veilede han mye. Han skårer i øvre del av normalområdet på prosessering. Hjemme går matematikken lekende lett, men jeg må lese teksten for han. Skårer i øvre del av normalområdet på logiske evner. Men han er jo ikke evnerik ut ifra målt evnenivå heller. Visuelt er gjennomsnittlig, hukommelse rett under gjennomsnittlig og verbalt under normalområdet.

 

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Men det er jo ikke barnet det er "feil" på. Det er jo undervisningsmetodene som ikke treffer hans læringsmetoder.

 

Veldig mange lærere bruker veldig mye snakk. Og når elever ikke skjønner snakket, da kompenserer læreren med mer snakk (les: nye forklaringer fra andre vinkler, men fortsatt snakk.) Noe som altså ikke hjelper dem som ligger litt bakut på det verbale!

 

På montessoriskolen finnes bokstavene som "konkreter", dvs utskårne i tre. Der kunne han bruke sine visuelle evner. Ordbildelesning (logografisk/syntetisk lesning) kalles en metode som ble brukt i skolen i perioder. Den er stort sett erstattet av lydering (fonetisk/analytisk lesning). Men barn er ulike, og ordbildelesning kan hjelpe ham til å finne delene etter at han har gjenkjent helheten? F eks; hvis han kjenner logoene der det står REMA, SOLO, RIMI og ESSO, vil han på sikt kunne dele dem opp i sine enkeltelementer når han ser ord som sol, les, mer, mor etc.

Endret av Pashla

Kan han ha spesifikke språkvansker? De blir ofte omtalt som vanskelige men grunnen er at de har problemer med å forstå beskjeder. Min sønn testet normalt på alle områder utenom språk. Han har dårlig hukommelse og sliter med samspill med andre barn.

 

Anonymous poster hash: e1367...425

Men det er jo ikke barnet det er "feil" på. Det er jo undervisningsmetodene som ikke treffer hans læringsmetoder.

 

Veldig mange lærere bruker veldig mye snakk. Og når elever ikke skjønner snakket, da kompenserer læreren med mer snakk (les: nye forklaringer fra andre vinkler, men fortsatt snakk.) Noe som altså ikke hjelper dem som ligger litt bakut på det verbale!

 

På montessoriskolen finnes bokstavene som "konkreter", dvs utskårne i tre. Der kunne han bruke sine visuelle evner. Ordbildelesning (logografisk/syntetisk lesning) kalles en metode som ble brukt i skolen i perioder. Den er stort sett erstattet av lydering (fonetisk/analytisk lesning). Men barn er ulike, og ordbildelesning kan hjelpe ham til å finne delene etter at han har gjenkjent helheten? F eks; hvis han kjenner logoene der det står REMA, SOLO, RIMI og ESSO, vil han på sikt kunne dele dem opp i sine enkeltelementer når han ser ord som sol, les, mer, mor etc.

Jeg har ikke turt å si til læreren at kanskje han må jobbe med min sønns motivasjon, og at det kanskje innebærer refleksjon over det han gjør i klasserommet. I følge han treffer han alle de andre elevene med sine metoder.

 

Jeg har heller ikke turt å si hva jeg syns om klasseledelsen hans når han sender 5-6 åringer til rektor.

 

Mye snakk går ikke inn, vi foreldre vet det, vi kjenner jo gutten vår. Jeg må kanskje be om et nytt møte. Kan ikke ha det sånn her. Skal ta en titt på de ulike leseinnlæringsmetodene. Har forsøkt litt stl, men jeg kjenner ikke metoden godt nok.

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Annonse

Kan han ha spesifikke språkvansker? De blir ofte omtalt som vanskelige men grunnen er at de har problemer med å forstå beskjeder. Min sønn testet normalt på alle områder utenom språk. Han har dårlig hukommelse og sliter med samspill med andre barn.

 

Anonymous poster hash: e1367...425

Jeg har vært inne på tanken. Men han skåret litt over gjennomsnittet på en test som heter "språk 5-6". Så PPT mente at det ikke var det, men at kanskje resultatene fra verbaldelen på wppsi ikke var helt korrekte.

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Gjest Antarctica

Jeg har ikke turt å si til læreren at kanskje han må jobbe med min sønns motivasjon, og at det kanskje innebærer refleksjon over det han gjør i klasserommet. I følge han treffer han alle de andre elevene med sine metoder.

 

Jeg har heller ikke turt å si hva jeg syns om klasseledelsen hans når han sender 5-6 åringer til rektor.

 

Mye snakk går ikke inn, vi foreldre vet det, vi kjenner jo gutten vår. Jeg må kanskje be om et nytt møte. Kan ikke ha det sånn her. Skal ta en titt på de ulike leseinnlæringsmetodene. Har forsøkt litt stl, men jeg kjenner ikke metoden godt nok.

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Men å sende mail til DERE om alt som var vanskelig PÅ SKOLEN denne uka - det er jo en fallitterklæring?! Han forteller jo bare i hver eneste mail at "igjen denne uka feilet jeg i mine forsøk på å nå inn til ett bestemt barn, og jeg feilet så grundig at jeg valgte å straffe barnet"! Altså, hva skal dere liksom gjøre? Be barnet begynne å forstå hans metoder? Han legger skylda for manglende forståelse på eleven...

 

Og hvis han ser på det som et rent disiplinærproblem ("barnet hører ikke etter"), er det likevel en håpløs reaksjon å skrive til foreldrene. Hva skal de gjøre med dét? Hjelpe læreren med hans egen forfeilede klasseledelse? Kjefte på seksåringen en uke på etterskudd? Det hjelper jo ikke. Man kan like godt ule mot månen...

 

Tror du må ta dette opp et nivå.

Ja, jeg vet, PPTs ord dette med spesialundervisning. Testet med wppsi, noe svak på verbal, andre områder var sterke. Supplert med språk 5-6 som havner litt over gjennomsnittet, så "passer" liksom ikke helt med wppsi.

 

Vet ikke helt hva han strever med. Om jeg skal tolke det læreren sier handler det mest om vilje. Jobber av og til bra, men velger ofte ikke å jobbe. Kan nekte skikkelig, han blir av og til sendt ut med assistent, av og til til rektor fordi han virkelig protesterer. Passiv i "felles aktiviteter" som når hele klassen leser et ord sammen. Han vil heller ikke rydde etter seg i klasserommet, og det ødelegger stasjonsundervisning feks. Har heller ikke funnet seg til rette blant medelever, men har venner i parallellklassen. Men de ser hverandre ikke så ofte i løpet av dagen, og de mister mer og mer kontakt. Han tar kontakt med medelever på en måte som ikke akkurat inviterer til lek, han klovner.

 

Hver uke får jeg mail om hvor vanskelig uken har vært.

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Få han flyttet over til paralellklassem.

Tenker mobbing i form av utestenging i klassen han går. Muligens dårlig elev lærer relasjon.

Meldinger hver uke om hvor vanskelig en unge er? Da er det en lærer som ikke går det helt til, og heller legger skylden på eleven.

 

Kan jeg ha rett?

 

Anonymous poster hash: b56ef...cfe

Oj.

Fordommer much...?

Her jeg bor snakkes det om å legge ned den kommunale skolen og starte montessoriskole, for å si det sånn så hadde det ENE OG ALENE vært flyttegrunn for oss.

 

 

Anonymous poster hash: 03a2b...e39

Førsteklassingene trenger ofte litt tid på å lære seg å gå på skolen. For meg høres ikke det du beskriver så uvanlig ut. Det rare er heller at det bare gjelder en elev i klassen.

 

Anonymous poster hash: f71b6...998

Gjest Antarctica

Her jeg bor snakkes det om å legge ned den kommunale skolen og starte montessoriskole, for å si det sånn så hadde det ENE OG ALENE vært flyttegrunn for oss.

 

 

Anonymous poster hash: 03a2b...e39

Men det er det jo kommunen som bestemmer.

 

De som vil starte opp Montessoriskoler i nedlagte kommunale skoler, gjør det jo for nettopp å slippe å flytte. Det er som regel en stiftelse av foreldre som tar fatt når de ser at kommunestyret begynner å skrape i budsjettene.

Få han flyttet over til paralellklassem.

Tenker mobbing i form av utestenging i klassen han går. Muligens dårlig elev lærer relasjon.

Meldinger hver uke om hvor vanskelig en unge er? Da er det en lærer som ikke går det helt til, og heller legger skylden på eleven.

 

Kan jeg ha rett?

 

Anonymous poster hash: b56ef...cfe

Kanskje, men jeg vet ikke. Får også inntrykk av at han er god på enkelte områder, i hvert fall.

 

Er redd ting kan bli verre om gutten min må tilpasse seg en ny klasse.

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Førsteklassingene trenger ofte litt tid på å lære seg å gå på skolen. For meg høres ikke det du beskriver så uvanlig ut. Det rare er heller at det bare gjelder en elev i klassen.

 

Anonymous poster hash: f71b6...998

Jeg er enig i det, at de trenger tid. Om det bare gjelder min gutt vet jeg ikke. Kan være noe læreren sier fordi han føler for å forsvare seg selv. Skolen mener de aldri har møtt en så sta førsteklassing.

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Gjest Antarctica

Jeg er enig i det, at de trenger tid. Om det bare gjelder min gutt vet jeg ikke. Kan være noe læreren sier fordi han føler for å forsvare seg selv. Skolen mener de aldri har møtt en så sta førsteklassing.

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Men da plasserer de jo igjen problemet hos HAM.

Å begynne med adjektiver på små barn er ikke hensiktsmessig!

Når læreren har en negativ relasjon til en elev, viser observasjonsstudier at læreren oftere uttrykker negative følelser i samspillet med denne eleven enn med andre elever (Stuhlman & Pianta, 2001). Nedsettende kommentarer til en elev fra lærerens side har tydelig sammenheng med at andre elever vurderer eleven negativt og videre oppgir at de oppfatter eleven som vanskelig å samarbeide med (White & Kistner, 1992; Hughes, Cavell & Willson, 2001). Dette kan også gå ut over elevens faglige utvikling ved at hun eller han ikke blir trukket med i gruppearbeid og lignende av de andre elevene.

 

Få ungen vekk fra den læreren, og det er godt mulig ungen vil blomstre.

 

http://www.udir.no/laring-og-trivsel/laringsmiljo/psykososialt-miljo/Relasjoner-mellom-elever/Larerelev-relasjonen-og-elevelev-relasjoner/

 

Barnet går i 1.klasse og bør ha et positivt bilde av skolen.

En kan ikke pålegge en lærer å endre dette, om det ikke ligger i læreren selv, at de forstår seg på dette, nytter det ikke.

 

Anonymous poster hash: b56ef...cfe

Ja, jeg vet, PPTs ord dette med spesialundervisning. Testet med wppsi, noe svak på verbal, andre områder var sterke. Supplert med språk 5-6 som havner litt over gjennomsnittet, så "passer" liksom ikke helt med wppsi.

 

Vet ikke helt hva han strever med. Om jeg skal tolke det læreren sier handler det mest om vilje. Jobber av og til bra, men velger ofte ikke å jobbe. Kan nekte skikkelig, han blir av og til sendt ut med assistent, av og til til rektor fordi han virkelig protesterer. Passiv i "felles aktiviteter" som når hele klassen leser et ord sammen. Han vil heller ikke rydde etter seg i klasserommet, og det ødelegger stasjonsundervisning feks. Har heller ikke funnet seg til rette blant medelever, men har venner i parallellklassen. Men de ser hverandre ikke så ofte i løpet av dagen, og de mister mer og mer kontakt. Han tar kontakt med medelever på en måte som ikke akkurat inviterer til lek, han klovner.

 

Hver uke får jeg mail om hvor vanskelig uken har vært.

 

Anonymous poster hash: f1f63...4d9

Har dere sjekket hørsel og syn? Regner med at dette er gjort. Hos meg ville skolebytte ha sittet langt inne. Sjekk syn og hørsel hvis dere ikke har gjort det. Som skritt nr.2 ville jeg ha søkt om å få bytte klasse og dernest fått en henv. fra fastlegen til BUP.

Så tidlig i skoleløpet er det ikke lett å si hva som er "problemet". Kjemi med lærer, lærevansker, dårlig miljø i klassen, litt umoden gutt..

Hadde en venninne som flyttet gutten sin fra offentlig til steinerskole fordi han ikke "passet inn".

Vel, han passet visst ikke så godt inn der heller, og har tilpasset opplæring i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...