Gå til innhold

Når noen bruker mine bilder uten å gi meg "cred".. (ooops ble visst litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greit, jeg jobber ikke som fotograf i dag. Men jeg studerte fotografi i to år "i min ungdom" og har hatt godt betalte jobber både på arrangement, bilder brukt i reklamer, bilder til CD-cover osv... noen venner av meg ba meg ta bilder på et arrangement i fjor. Jeg sa ja og forventet selvfølgelig ikke betalt eller noe men da de la ut bildene på Facebookgruppen sin etterpå uten å skrive hvem som hadde tatt bildene sa jeg fra på en fin måte at de må "gi meg cred" for de bildene de bruker. De svarte ja, men endret det ikke og de ligger der fremdeles. Det er snakk om et band. Jeg står i fare for å bli gjenkjent her nå da det er lett å forstå hvem jeg er men det får bare være da får de i hvert fall meningen min. Nå ba de meg ta bilder igjen på en spillejobb og jeg svarer selvfølgelig ja, siden det er snakk om gode venner, men minnet de på at jeg ikke ønsker de skal bli spredt "fritt" på nettet uten å skrive hvem de er sine. Nå har jeg fått "mas" fra før jeg sto opp om at de må få bildene, jeg sa jeg må gå gjennom de, det tar tid, noen må kanskje behandles mtp. lys for eksempel, men det brydde de seg ikke om. Bare send alt.. jaja.. er ikke en big deal tenker jeg og plukker ut de beste og sender over.. nå har de postet flere titalls bilder, tagget folk, mange bruker som profilbilde, og nå dukket det opp på Instagram.. uten at mitt navn blir nevnt. Jeg har aldri sett at andre har delt bilder uten å skrive foto: Ola nordmann på.. trodde det var en selvfølge jeg. Kjenner faktisk jeg blir irritert.. sa fra igjen, med et smil, at de har glemt det men virker ikke som de bryr seg.. vet ikke hva jeg vil med innlegget men er dere ikke enige at det er dårlig gjort? I fotografmiljlet er i hvert fall dette skikkelig fyfy. Men vil ikke klage mer på vennene mine liksom.. det verste er jo at nå har de spurt om de kan "booke meg" til et annet oppdrag også. Kjenner jeg har ikke lyst å bruke mer tid og krefter på denne jobben om jeg ikke får et takk engang. Føler de er lite takknemlige. Har ikke svart ennå.

Anonymous poster hash: beb7b...78e

Fortsetter under...

Skrevet

Hadde sagt noe som at jeg dessverre ikke kan ta bilder av de mer gratis når de ikke setter mitt navn på bildene de deler i media. Dere må booke en annen fotograf.

Anonymous poster hash: 124a5...e59

Skrevet

Hvis du sier ja hadde jeg i det minste merket bildene med navnet ditt.

Anonymous poster hash: 1c5d7...5cc

Skrevet

Hvis du sier ja hadde jeg i det minste merket bildene med navnet ditt.

Anonymous poster hash: 1c5d7...5cc

Ja, vurderte å gjøre dette denne gangen men så får jeg så mange meldinger på morgenkvisten at de er så utålmodige og vil se bildene med en gang og det var ikke farlig med redigering, de skulle ordne alt selv. så vil jeg ikke være sær heller og si nei når det faktisk er snakk om venner, føler det ikke er en jobb da men heller en tjeneste. Hadde bare vært fint om de satt litt mer pris på tjenesten. Noe de hadde vist om de i det minste hadde takket og merket med navnet mitt..

Anonymous poster hash: c7ab2...45e

Skrevet

Ja, vurderte å gjøre dette denne gangen men så får jeg så mange meldinger på morgenkvisten at de er så utålmodige og vil se bildene med en gang og det var ikke farlig med redigering, de skulle ordne alt selv. så vil jeg ikke være sær heller og si nei når det faktisk er snakk om venner, føler det ikke er en jobb da men heller en tjeneste. Hadde bare vært fint om de satt litt mer pris på tjenesten. Noe de hadde vist om de i det minste hadde takket og merket med navnet mitt..

Men ja, forstår nå du mener neste gang.. om jeg sier ja til dette oppdraget også liksom..

Skrevet

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke tatt ett eneste bilde mer eller gjort noe med de bildene du har tatt før de har skrevet på alle bildene hvem fotografen er.

Det de gjør er nærmest en form for tyveri, det er utrolig dårlig gjort, og det viser at de ikke har respekt for deg eller det arbeidet du gjør. De utnytter deg, enkelt og greit.

Du bør begynne å ta betalt av dem også.

Ville gitt dem klar beskjed om at du forventer at alle bilder du har tatt blir merket med ditt navn av dem, alle bilder de har offentliggjort på noen som helst måte.

For ettertiden bør du selv legge ditt navn tydelig på bilder du sender fra deg slik at de ikke kan offentliggjøres uten ditt navn på. Og om de vil bruke bildene kommersielt så får de betale for å få dem.

Ikke la deg utnytte mer! Det er IKKE gode venner som utnytter deg slik!

Anonymous poster hash: 5914c...078

Annonse

Skrevet

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke tatt ett eneste bilde mer eller gjort noe med de bildene du har tatt før de har skrevet på alle bildene hvem fotografen er.

Det de gjør er nærmest en form for tyveri, det er utrolig dårlig gjort, og det viser at de ikke har respekt for deg eller det arbeidet du gjør. De utnytter deg, enkelt og greit.

Du bør begynne å ta betalt av dem også.

Ville gitt dem klar beskjed om at du forventer at alle bilder du har tatt blir merket med ditt navn av dem, alle bilder de har offentliggjort på noen som helst måte.

For ettertiden bør du selv legge ditt navn tydelig på bilder du sender fra deg slik at de ikke kan offentliggjøres uten ditt navn på. Og om de vil bruke bildene kommersielt så får de betale for å få dem.

Ikke la deg utnytte mer! Det er IKKE gode venner som utnytter deg slik!

Takk. Jeg er egentlig bare altfor usikker på meg selv og om jeg har rett. Tenker i utgangspunktet at dette ikke er greit men så tenker jeg videre og begynner å tvile på mine følelser.. er jeg hårsår, er det egentlig ikke så viktig osv.. og så vet jeg at når andre lufter sånne ting her inne så får de enten støtte eller en wake up call. Men ser dere er enige med meg. Så får være enda tydeligere når jeg snakker med de neste gang. Og vurdere om jeg i det hele tatt gidder..

Skrevet

Møkkafolk. Selvfølgelig må de kreditere fotografen.

Anonymous poster hash: a98b3...67e
Skrevet

Takk. Jeg er egentlig bare altfor usikker på meg selv og om jeg har rett. Tenker i utgangspunktet at dette ikke er greit men så tenker jeg videre og begynner å tvile på mine følelser.. er jeg hårsår, er det egentlig ikke så viktig osv.. og så vet jeg at når andre lufter sånne ting her inne så får de enten støtte eller en wake up call. Men ser dere er enige med meg. Så får være enda tydeligere når jeg snakker med de neste gang. Og vurdere om jeg i det hele tatt gidder..

De er bare utrolig frekke, og jeg mener det - venner utnytter ikke venner på den måten disse utnytter deg!

Du sier jo at de ikke en gang takker deg.

Tror du trenger en alvorlig wakeup-call, ja ;)

Gi dem beskjed i morgen at du forventer at alle bildene du tok sist og i denne siste omgangen blir merket tydelig med ditt navn i løpet av morgendagen. Vis til at du har stilt opp for dem gratis, de har purret på deg og du har levert, at du har tatt bildene gratis for dem og at du dermed forventer at de følger Åndsverkloven (les den, de bryter helt klart § 3 ved å ikke gi deg tydelig cred for bildene hver gang de offentliggjøres og for alle bildene - jeg kjenner ikke hele loven, så sikre deg om at du også gjør din del, mener du må stille krav til dem, men sjekk det ut. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2 ).

De purret på deg, de er frekke nok til å ikke oppgi ditt navn. I verste fall kan de kanskje også selge bildene eller tjene penger på dem på annen måte. Disse folkene bør du ikke lenger hjelpe uten ordentlig kontrakt mellom dere! Selv om du skulle ta bilder gratis heretter (noe jeg mener du bør slutte med nå!) så bør du ha en kontrakt hvor du sikrer deg at ditt navn alltid skal følge med bildene og at du har alle rettigheter til bildene.

Nå er det på tide å stå opp for deg selv!

Skrevet

Men hvorfor er dette så farlig når det ikke er levebrødet ditt? Mener du at dersom jeg tar et bildet av venninna mi med telefonen min, sender det til henne, hvorpå hun bruker det som profilbilde på Facebook, så må hun kreditere meg? Hvis ikke, hva er forskjellen til ditt tilfelle?

Anonymous poster hash: 39e82...303

Skrevet

Men hvorfor er dette så farlig når det ikke er levebrødet ditt? Mener du at dersom jeg tar et bildet av venninna mi med telefonen min, sender det til henne, hvorpå hun bruker det som profilbilde på Facebook, så må hun kreditere meg? Hvis ikke, hva er forskjellen til ditt tilfelle?

Forskjellen er at Hi har utdannelse i det hun gjør. Hun gjør dem en tjeneste de ellers måttet betale andre fotografer tusenvis av kroner for. De kan bruke (og bruker) disse bildene kommersielt uten at hun får en krone for det selv om det er hun som egentlig har opphavsretten til bildene. Hun har gitt beskjed om at de må oppgi henne som fotograf, de gjør det ikke. De bryter loven.

Skrevet

Nei som sagt jobber jeg ikke som fotograf nå, derfor jeg ber om deres mening. Likevel, å ta bilde av en venninne med telefonen (som jeg også gjør uten å kreve navnet mitt på det) er ikke det samme. De har bedt meg om en tjeneste fordi de vet jeg er dyktig og nemlig fordi de trenger bedre bilder (og filmer) for å promotere seg selv. Bildene de hadde fra før var dårlige mobilbilder som fulle publikummere har tatt. De trengte mine bilder til et formål, som da er å reklamere for bandet sitt for å skaffe seg flere spillejobber. Selv om jeg har utdannet meg til noe helt annet enn fotograf så er på en måte bildene CVen min om jeg skulle trenge ekstra penger eller av en eller annen grunn trenger å vise hva jeg har gjort senere så kan jeg vise til at disse bandbildene og konsertbildene har jeg tatt. En annen ting med dette er at Det var mange bekjente som så meg fotografere under konserten og når det blir lagt ut bilder på siden deres etterpå er det minst 30 personer som vet hvem jeg er som bare går utifrå at de bildene er mine. MEN noen av bildene var ikke mine, de la IT mine bilder blandet med dårlige bilder tatt av andres mobilkamera som de også har fått tilsendt. Og jeg vil ikke at flere titalls mennesker skal tro jeg har tatt de dårlige bildene. Om du skjønner.

Skrevet

Forskjellen er at Hi har utdannelse i det hun gjør. Hun gjør dem en tjeneste de ellers måttet betale andre fotografer tusenvis av kroner for. De kan bruke (og bruker) disse bildene kommersielt uten at hun får en krone for det selv om det er hun som egentlig har opphavsretten til bildene. Hun har gitt beskjed om at de må oppgi henne som fotograf, de gjør det ikke. De bryter loven.

Takk for støtten. Nå er ikke fotograf en beskyttet tittel så hvem som helst kan kalle seg det. Likevel er jeg enig i at det er en forskjell. Da disse bildene er tatt med kommersielle formål. Og jeg har vært ganske tydelig mer enn en gang at jeg ønsker navnet mitt på bildene i så fall. Det som gjør det ekstra vanskelig er at de er venner (og som du sier, tar du bilde av en venn som hun senere bruker som profilbilde forventer du ikke hun skal kreditere det for det).

Annonse

Skrevet

Takk for støtten. Nå er ikke fotograf en beskyttet tittel så hvem som helst kan kalle seg det. Likevel er jeg enig i at det er en forskjell. Da disse bildene er tatt med kommersielle formål. Og jeg har vært ganske tydelig mer enn en gang at jeg ønsker navnet mitt på bildene i så fall. Det som gjør det ekstra vanskelig er at de er venner (og som du sier, tar du bilde av en venn som hun senere bruker som profilbilde forventer du ikke hun skal kreditere det for det).

Det er ingen beskyttet tittel, men det har ikke noe å si, du er likevel beskyttet av Åndsverkloven.

Jeg ville skrevet en melding til dem som var litt formell.

Skriv at du har tatt bilder av konsert dato sånn og konsert sånn (og ev. andre dager/anledninger du har tatt bilder av dem) for bandet og at du forventer at absolutt alle bilder de på noen som helst måte offentliggjør eller bruker i promotering merkes med ditt navn som fotograf og opprettshaver. Skriv også at du forventer at de nå gjør som du har bedt om flere ganger tidligere, og merker alle bildene de har lagt ut og brukt med ditt navn. Videre bør du formulere på et eller annet vis at hvis de bruker bildene kommersielt så må dere forhandle om en kompensasjon før de offentliggjøres. Vis gjerne til Åndsverkloven.

Jeg mener du må gjøre dette for å sikre deg selv slik at du kan få en kompensasjon hvis de bruker bilder på f.eks. et album, på konsertplakater eller lignende. Gjør du dette vil du også ha dokumentert at du har gjort dette, at bildene er dine og at du har bedt dem om å gi deg cred som fotograf. Det kan være viktig for deg i fremtiden.

For fremtiden bør du derfor heller ikke gi fra deg noen bilder uten å stå for den endelige redigeringen, synes jeg. At de er utålmodig er ikke ditt problem.

Du ser på dem som venner, men jeg mener at venner ikke utnytter venner slik disse gjør. Men fordi de gjør det må du gjøre ting formelt mellom dere. Skal man blande venner og økonmi (som dette kan bli) så må man ha klare regler som alle har å forholde seg til.

Skrevet

Jeg synes ikke det spiller noen rolle om du har studert,,om du er dyktig eller om du jobber som fotograf.

Har du gjort en jobb for disse, betalt eller ei, skal du krediteres. Bildene er dine og du bestemmer over de og bruken av de. De kan ikke brukes kommersielt uten ditt samtykke.

Men som en annen her sa: tar du et bilde, sender det til veninna de og hun velger å bruke det på sin private profil, ville jeg neppe krevd kreditering

Anonymous poster hash: 10f72...6d9
Skrevet

Huff, så pinlig av dem. Jeg er musiker selv, og kjøper bilder for penger når jeg ønsker noe til promo-materiale.

Anonymous poster hash: fc171...5cd

Skrevet

Takk for svar og tips. Tar det med meg videre og skal prøve å stå opp for meg selv og si fra hva jeg faktisk syns om dette. Som dere sikkert har skjønt er det ekstra vanskelig når det er snakk om venner :) føler meg ikke utnyttet, de er faktisk gode venner altså, tror bare ikke de tenker seg om. Så skal si fra en gang til. Denne gang enda tydeligere ;)

Hi

Skrevet

Merk bildene dine på selve bilde med navn. Eventuelt vannmerke bildene (over hele bilde) og si at viss se vil ha med mindre så må de også tagge deg på at du har tatt bildene.

Du kan også si neste gang de spør at nei du ønsker ikke ta flere bilder av dem da de faktisk ikke gjør som se sier de skal med og gi deg cred for og ha tatt bildene.

De burde lære seg det, vil de at folk skal spille deres sanger og ikke si hvem sin sang det er?

Anonymous poster hash: 7fd01...dee

Skrevet

Jeg har en god venn som er en kjempeflink fotograf, ikke yrkesfotograf og ikke utdannet, men utrolig dyktig. Når vi er på tur sammen, får jeg alltid mange av bildene han har tatt, enten det er av meg, familien, naturen eller andre ting vi har opplevd sammen.  Bruker jeg disse bildene offentlig, er det en selvfølge for meg å sette hans navn på bildene. Det burde det være for alle.

Skrevet

Min søster er ikke fotograf, men veldig dyktig. Hun har tatt flere bilder av barna mine. Hun sender ALDRI fra seg uredigerte bilder og de er alltid vannmerket.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt klar beskjed når de etterlyste bildene "jeg gir ikke fra meg uredigerte bilder og bildene skal krediteres meg ved bruk"

Anonymous poster hash: 014b0...172

Skrevet

Det de såkalte vennene dine gjør er ikke bare ugreit, det er ulovlig. Du har opphavsrett til disse bildene. Hvis det et seriøst band, er det helt utrolig at de holder på sånn til tross for påminnelser. Jeg ville ikke sagt ja til flere oppdrag, og jeg ville bedt dem ta ned de eksisterende bildene fra sine sider. Du må tydelgvis vannmerke bildene, og ikke send fra deg uredigerte bilder.

Min bror og svigerinne spiller i band og krediterer selvsagt alltid fotografen på alt de legger ut. Det er jo barnelærdom for alle i bransjen.

Anonymous poster hash: 329aa...09c

Skrevet

Altså, hva hadde det kostet dem å skrive ditt navn?? Dette er ikke gode venner, de unner ikke deg det beste tydeligvis og de eier ikke skamvett!

Skrevet

Merk bildene dine selv,så har de ikke noe valg

Skrevet

Gi beskjed om at du ikke tar flerebilder før de setter ditt navn på de du allerede har tatt.

Venner? Virker som om du blir utnyttet.

Anonymous poster hash: 9cb1a...c38

Skrevet

Ehm.. HI her igjen..

Nå blir jeg usikker på meg selv igjen.. Har brukt hele dagen til å samle opp mot til å sende en melding og si fra. Men å hisser jeg meg litt opp da for å tørre å sende denne meldingen. Og nå sendte jeg en litt lang melding på facebook og angrer med en gang. Var jeg for sint/hissig i meldingen? Herregud jeg sliter altså haha :P Men må bli ferdig med dette på en måte så det ikke plager meg mer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...