Gå til innhold

Hvis noen sier "beklager hvis du oppfatter det sånn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de egentlig sagt beklager til deg da, eller beklager de bare din oppfattelse av en hendelse?

Sitter her og analyserer det en bekjent har skrevet til meg nemlig (haha, morsom aktivitet på en lørdagskveld, I know).

Anonymous poster hash: b623f...9d5

Fortsetter under...

Skrevet

Oppfatter det ikke som en ordentlig unnskyldning. Heller en slags hersketeknikk.

Anonymous poster hash: c3ad0...14d

Skrevet

Da har personen beklaget din oppfattelse av hendelse/utsagn etc. Som avsender av et slikt "beklager at du oppfattet det slik", ville jeg lagt til grunn at du faktisk hadde oppfattet noe som ikke var min intensjon.

F.eks, jeg kan ikke komme i din bursdag fordi jeg er sjuk, men du oppfatter det slik at jeg ikke kommer fordi jeg synes du er teit - da kan jeg beklage din oppfattelse av det - også ville jeg gjerne presisert at jeg ikke hadde utrykkt meg godt nok.

Anonymous poster hash: 2a6d4...d13
Skrevet

Det er ofte brukt som noe i nærheten av 'hersketeknikk' i en diskusjon (selv om jeg vil nødig misbruke uttrykket hersketeknikk). Det kan ofte bety 'mulig at DU oppfatter det sånn, men jeg driter i din oppfattelse'. Ellers er det for å få en slutt på diskusjonen.

Anonymous poster hash: c9887...1fb

Skrevet

Det vedkommende mener er at han/hun mente nettopp det som ble sagt, men at det ikke var meningen at du skulle ta sånn på vei for det og at det kanskje var ment på en annen måte enn du oppfattet det som.

Jeg har en venninne som er oversnalyserende og tar alt - og da mener jeg alt!! i verste mening. Da har det blitt noen slike tilbakemeldinger som du har fått nå.

Anonymous poster hash: 37d07...30b

Gjest Antarctica
Skrevet

Har de egentlig sagt beklager til deg da, eller beklager de bare din oppfattelse av en hendelse?

Sitter her og analyserer det en bekjent har skrevet til meg nemlig (haha, morsom aktivitet på en lørdagskveld, I know).

Anonymous poster hash: b623f...9d5

Da svarer jeg "Det skal du ikke beklage, for jeg tar selv ansvar for hvordan jeg oppfatter ting. Men du kan heller beklage det du valgte å si."

Annonse

Skrevet

Da svarer jeg "Det skal du ikke beklage, for jeg tar selv ansvar for hvordan jeg oppfatter ting. Men du kan heller beklage det du valgte å si."

Det der kommer HELT an på hva som har blitt sagt!

Anonymous poster hash: 37d07...30b

Skrevet

Takk for svar dere 😊👍 Føler at det er sagt mer som en hersketeknikk i denne situasjonen og ikke en oppriktig beklagelse for det personen har sagt til meg. Ser det er noen som tolker det uttrykket sånn og andre på en litt annen måte.

Hi😊

Anonymous poster hash: b320f...055

Skrevet

Om jeg bruker det uttrykket, ber jeg ikke om unnskyldning får det jeg har sagt, jeg beklager at du oppfatter det som noe annet enn det jeg sa / mente å si. Enten fordi du missforstår meg eller fordi du tolker det på din måte. I noen tilfeller kan det nok brukes som en form for herseteknikk også. Det kommer an på situasjonen og hva som har blitt sagt og hvordan.

Skrevet

Hi her igjen...

Takk for svar 😊

Dere som bruker dette uttrykket innimellom; hvis dere sier noe dere vet sårer den andre parten, i en krangel for eksempel, ville dere brukt dette uttrykket for å si unnskyld etterpå da?

Det ble sagt til meg etter en chatutveksling hvor denne personen sa noe ekstremt sårende, og personen vet at det var sårende også. Etterpå får jeg en melding hvor personen skriver "jeg beklager hvis du oppfatter det sånn". Jeg synes ikke det er en oppriktig unnskyld og klarer ikke å tilgi utsagnet med dette. Mener dere jeg har fått en unnskyldning?

Skrevet

Nei, du har ikke fått en unnskyldning. Du har fått beskjed om at personen ikke bryr seg om at du er såret, og ikke orker å fortsette diskusjonen. I min verden er det en måte å avslutte en ubehagelig samtale på. Brukt av feige folk.

Skrevet

Jeg har opplevd det noen ganger. En person som sier ekstremt mye sårende og som har fått beskjed av andre om å be om tilgivelse, da har hn dratt "beklager at du oppfatter det sånn"-kortet. Har skjønt at hn overhodet ikke mener å beklage, hn gjør det bare fordi hn da kan si at hn har "bedt om tilgivelse". Det er hersketeknikk, arrogant, uten empati.

Jeg har svart, og da har jeg fått se hvor ille personen faktisk har vært. Nok til at jeg ser på hn som narcisstisk/sosiopat-ish og holder meg laaaangt unna.

Anonymous poster hash: 3af6e...dff

Skrevet

Svarer jeg på den måten er det fordi at jeg mente det jeg sa og egentlig driter i hva mottaker måtte mene om det

Ellers pleier jeg feks si: det var virkelig ikke meningen at jeg skulle oppfattes på den måten, det jeg mente å si var......, unnskyld!

Ellers vil jeg generelt si at å diskutere og hevde sin rett osv i kampens Hege er lite fruktbart. Gi det noen dager og spør deg så hvor viktig det er at dere får skværa opp og bli venner igjen. Er det ikke viktig så overse og unngå mer kontakt.

Anonymous poster hash: 2c9c0...59b

Annonse

Skrevet

Jeg har brukt den noen ganger. Ikke som hersketeknikk, men som oppklaring. Jeg kan si " Beklager at du oppfatter det sånn", men det er ofte helt til slutt i en diskusjon. For eksempel, hadde jeg en situasjon for ikke så lenge siden, hvor en person var ekstremt nærtagende, tok alt personlig og vridde rundt på alt som ble sagt. Jeg forklarte gang på gang, at ting som ble sagt, overhodet ikke skulle fortolkes på den måten. (Vi var en gruppe, hvor hun feiltolket alt folk sa. Slitsom helg!). Hun fortsatte å lage drama, helt til jeg endte opp med å si "Beklager at du oppfatter det sånn, men jeg er ikke ansvarlig for dine fortolkninger!"

Og ja, jeg synes det er lov å si. Jeg ser det ikke som en hersketeknikk. Men det er ikke å stikke under stol, at noen kvinner overanalyserer situasjoner over alle grenser? Som deg nå HI. Hvor du sitter å bruker verdifull tid av ditt liv, til å fortolke den lille setningen. Det skal analyseres, og man SKAL finne baktanken. 

Hvis noen sier "Beklager at du oppfatter det sånn", så er det ofte (i min hverdag), mer en "Det der misforsto du" -mening. Så er ikke avsender ansvarlig for reaktionsmønsteret til mottaker heller, som jeg ser det. 

Anonymous poster hash: b57a5...6f6
Skrevet

Jeg har brukt den noen ganger. Ikke som hersketeknikk, men som oppklaring. Jeg kan si " Beklager at du oppfatter det sånn", men det er ofte helt til slutt i en diskusjon. For eksempel, hadde jeg en situasjon for ikke så lenge siden, hvor en person var ekstremt nærtagende, tok alt personlig og vridde rundt på alt som ble sagt. Jeg forklarte gang på gang, at ting som ble sagt, overhodet ikke skulle fortolkes på den måten. (Vi var en gruppe, hvor hun feiltolket alt folk sa. Slitsom helg!). Hun fortsatte å lage drama, helt til jeg endte opp med å si "Beklager at du oppfatter det sånn, men jeg er ikke ansvarlig for dine fortolkninger!"

Og ja, jeg synes det er lov å si. Jeg ser det ikke som en hersketeknikk. Men det er ikke å stikke under stol, at noen kvinner overanalyserer situasjoner over alle grenser? Som deg nå HI. Hvor du sitter å bruker verdifull tid av ditt liv, til å fortolke den lille setningen. Det skal analyseres, og man SKAL finne baktanken.

Hvis noen sier "Beklager at du oppfatter det sånn", så er det ofte (i min hverdag), mer en "Det der misforsto du" -mening. Så er ikke avsender ansvarlig for reaktionsmønsteret til mottaker heller, som jeg ser det.

Anonymous poster hash: b57a5...6f6

Men da må du heller si "du misforstod meg"...

Anonymous poster hash: 3af6e...dff

Gjest Antarctica
Skrevet

Hi her igjen...

Takk for svar 😊

Dere som bruker dette uttrykket innimellom; hvis dere sier noe dere vet sårer den andre parten, i en krangel for eksempel, ville dere brukt dette uttrykket for å si unnskyld etterpå da?

Det ble sagt til meg etter en chatutveksling hvor denne personen sa noe ekstremt sårende, og personen vet at det var sårende også. Etterpå får jeg en melding hvor personen skriver "jeg beklager hvis du oppfatter det sånn". Jeg synes ikke det er en oppriktig unnskyld og klarer ikke å tilgi utsagnet med dette. Mener dere jeg har fått en unnskyldning?

Nei. Vedkommende tar ikke ansvar for det hun/han sa, men dytter det tilbake på deg. Det er en omskrivning av "så trist at du er hårsår."

Skrevet

Nei. Vedkommende tar ikke ansvar for det hun/han sa, men dytter det tilbake på deg. Det er en omskrivning av "så trist at du er hårsår."

Ja, er jo egentlig det jeg tenker. Måtte bare dobbeltsjekke om jeg tenkte riktig. Kjipt å få den servert etter en sånn sårende melding som kom først.😣😕😔 hi

Skrevet

Svarer jeg på den måten er det fordi at jeg mente det jeg sa og egentlig driter i hva mottaker måtte mene om det

Ellers pleier jeg feks si: det var virkelig ikke meningen at jeg skulle oppfattes på den måten, det jeg mente å si var......, unnskyld!

Ellers vil jeg generelt si at å diskutere og hevde sin rett osv i kampens Hege er lite fruktbart. Gi det noen dager og spør deg så hvor viktig det er at dere får skværa opp og bli venner igjen. Er det ikke viktig så overse og unngå mer kontakt.

Anonymous poster hash: 2c9c0...59b

Takk for svar. Jeg tenker jo at denne personen egentlig driter litt i mine følelser når den sier det der. Det hadde vært noen annet å fått en unnskyldning ala det du skriver som eksempel her. Men nei, dette kan jeg nok ikke komme over og få skværa opp ser ganske usannsynlig ut. Jeg drøyer den noen dager med å svare ja, jeg orker ingen ordkrig frem og tilbake.

Skrevet

Nei, du har ikke fått en unnskyldning. Du har fått beskjed om at personen ikke bryr seg om at du er såret, og ikke orker å fortsette diskusjonen. I min verden er det en måte å avslutte en ubehagelig samtale på. Brukt av feige folk.

Takk for svaret ditt. Jeg tenker det samme som deg. Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Eller av kyniske folk som gir litt faen.

Skrevet

Det er jo trist at du oppfatter det slik.

I min verden er det en måte å runde av på når man har innsett at man ikke er i stand til å møtes, meningsavstanden er for stor.

Anonymous poster hash: e53c5...a28

Skrevet

I min verden er "beklager hvis du oppfatter det sånn" en sjelden gang det eneste svaret man kan gi noen som vrir og vrenger på alt man sier til dem og som alltid tolker til verst mulige mening.

Noen ganger vil jeg ikke legge meg flat for noen som har blitt såret over noe jeg verken har sagt, ment eller tenkt.

Skrevet

I min verden er "beklager hvis du oppfatter det sånn" en sjelden gang det eneste svaret man kan gi noen som vrir og vrenger på alt man sier til dem og som alltid tolker til verst mulige mening.

Noen ganger vil jeg ikke legge meg flat for noen som har blitt såret over noe jeg verken har sagt, ment eller tenkt.

Veldig enig i dette.

Skrevet

Kan jo være så enkelt som : Beklager at du oppfatter det slik, men jeg mente det ikke slik. Kommer mye an på resten av mld

Anonymous poster hash: c7528...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...