Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2016 #1 Skrevet 29. oktober 2016 Fikk meg en skikkelig kink i korsryggen igår, skulle bare bøye meg ned med noe i maskinen. Har så sykt vondt, klarer nesten ikke gå på do (nr. 2) og ser jeg ned, stråler det ned gjennom låret. Ser ut som en høygravid kvinne med verste grad av bekkenløsning når jeg går. Holdte meg aktiv igår, og har gått tur i skogen idag... men det er så vondt.. Tatt 2 paralgin forte på 4 timer uten effekt... noen tips? Anonymous poster hash: 3a495...c29
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2016 #2 Skrevet 29. oktober 2016 Det kan være at du ikke har enzymene som kreves for å nyttegjøre deg av PF. Eller at du har en annen variant slik at du brenner gjennom kodeinet ekstra fort. Anonymous poster hash: d8aa7...ecd
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2016 #3 Skrevet 29. oktober 2016 Må bare nevne at jeg ikke bruker paralgin, tatt 1 for kanskje 5 år siden... fikk 3 stk av min mor. Anonymous poster hash: 3a495...c29
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2016 #4 Skrevet 29. oktober 2016 Det kan være at du ikke har enzymene som kreves for å nyttegjøre deg av PF. Eller at du har en annen variant slik at du brenner gjennom kodeinet ekstra fort. Anonymous poster hash: d8aa7...ecd Åh, okei... får bare pine meg gjennom dette da, har bare tilgang på ibux... Anonymous poster hash: 3a495...c29
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2016 #5 Skrevet 29. oktober 2016 Det er noen( ganske mange) som ikke har enzymene som kreves for nyttigjøringen av stoffene Anonymous poster hash: 67026...f43
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2016 #6 Skrevet 29. oktober 2016 Jeg har et enzymfeil i leveren som gjør at flere typer smertestillende ikke fungerer på meg, bl.a paralgin forte. Enzymfeilen har ingenting å si for livskvalitet eller har andre konsekvenser i livet annet enn at jeg er resistent mot en del type smertestillende Anonymous poster hash: f95d9...ace
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2016 #7 Skrevet 29. oktober 2016 Fikk meg en skikkelig kink i korsryggen igår, skulle bare bøye meg ned med noe i maskinen. Har så sykt vondt, klarer nesten ikke gå på do (nr. 2) og ser jeg ned, stråler det ned gjennom låret. Ser ut som en høygravid kvinne med verste grad av bekkenløsning når jeg går. Holdte meg aktiv igår, og har gått tur i skogen idag... men det er så vondt.. Tatt 2 paralgin forte på 4 timer uten effekt... noen tips? Anonymous poster hash: 3a495...c29 Prøv 2 i slengen eller 1 Paracet og 1 p forte Anonymous poster hash: 55492...1f1
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2016 #8 Skrevet 29. oktober 2016 Som andre sier, det kan være du har en slik cyp-enzymfeil som gjør at du ikke får normaleffekt av visse medikamenter. Hvis du har problemer med avføring og/eller å tisse, da bør du kontakte legevakten raskt! Problemer med dette er indikasjon for akuttoperasjon! Skal sies at man også bare pga. smerter kan slite med å få til avføring, men for sikkerhetsskyld så synes jeg du bør ta en telefon til legevakten. Du bør også vurdere å få fastlegen til å ta en blodprøve for å utrede om du har en slik CYP-feil, det er lurt å vite hvis du senere også skal komme til å trenge slike medikamenter (det er mer enn smertestillende det kan påvirke). Men ta en telefon til legevakten nå i kveld slik at de kan vurdere situasjonen din. God bedring Anonymous poster hash: 54edd...d15
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2016 #9 Skrevet 29. oktober 2016 Som andre sier, det kan være du har en slik cyp-enzymfeil som gjør at du ikke får normaleffekt av visse medikamenter. Hvis du har problemer med avføring og/eller å tisse, da bør du kontakte legevakten raskt! Problemer med dette er indikasjon for akuttoperasjon! Skal sies at man også bare pga. smerter kan slite med å få til avføring, men for sikkerhetsskyld så synes jeg du bør ta en telefon til legevakten. Du bør også vurdere å få fastlegen til å ta en blodprøve for å utrede om du har en slik CYP-feil, det er lurt å vite hvis du senere også skal komme til å trenge slike medikamenter (det er mer enn smertestillende det kan påvirke). Men ta en telefon til legevakten nå i kveld slik at de kan vurdere situasjonen din. God bedring Anonymous poster hash: 54edd...d15 Tusen takk for svar! Åh, tror du det? Hater å kontakte legevakta her, fryktelig misfornøyd med dem. Det jeg mener med problemer med do, er at det er så vondt når jeg prøver å presse. Vondt i korsryggen altså, men jeg har pint meg gjennom det. ikke noe problem å tisse. Men har også ilende/stikkende smerter på undersiden av venstre lår, av og på, og som forverres kraftig hvis jeg ser ned (når jeg står feks).... Skal nevne det med enzymfeil for legen min! Anonymous poster hash: 3a495...c29
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2016 #11 Skrevet 29. oktober 2016 Tusen takk for svar! Åh, tror du det? Hater å kontakte legevakta her, fryktelig misfornøyd med dem. Det jeg mener med problemer med do, er at det er så vondt når jeg prøver å presse. Vondt i korsryggen altså, men jeg har pint meg gjennom det. ikke noe problem å tisse. Men har også ilende/stikkende smerter på undersiden av venstre lår, av og på, og som forverres kraftig hvis jeg ser ned (når jeg står feks).... Skal nevne det med enzymfeil for legen min! Anonymous poster hash: 3a495...c29 Kan selvfølgelig ikke si det sikkert, men det virker som om du kan ha fått en prolaps. Ordentlige kinker kan også gi samme symptomer med stråling, men da sjeldnere utstrålende smerter slik du får når du bøyer hodet fremover, det er mer en prolapsindikasjon. At du greier å gå på do (om vi ser bort fra smertene) er et godt tegn. Men jeg synes likevel at du kan ta en telefon til legevakten just in case. Det kan også være en idé for deg å ta movicol for å sikre at avføringen din er løs nå når du er så dårlig i ryggen, da blir det mindre belastning og smerter når du går på do. Anonymous poster hash: 54edd...d15
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2016 #12 Skrevet 29. oktober 2016 Er sykepleier og legen hos oss sluttet å gi paralgin forte til pasienter og han stiller seg veldig undrende til at det fortsatt er i bruk da 7-10% av den vestlige befolkningen ikke klarer å omdanne stoffet i paralgin forte, får kun paracet delen. God bedring! Anonymous poster hash: 9e16f...51d
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #13 Skrevet 30. oktober 2016 Takk for svar!:-) Anonymous poster hash: 3a495...c29
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #14 Skrevet 30. oktober 2016 Prøv en pf og en Ibux. Pleier ofte hjelpe bedre. *kronisk smertepasient* Anonymous poster hash: 73342...3bf
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #15 Skrevet 30. oktober 2016 Er sykepleier og legen hos oss sluttet å gi paralgin forte til pasienter og han stiller seg veldig undrende til at det fortsatt er i bruk da 7-10% av den vestlige befolkningen ikke klarer å omdanne stoffet i paralgin forte, får kun paracet delen. God bedring! Anonymous poster hash: 9e16f...51d Er da mange medisiner ikke hjelper alle mem det betyr ikke at medisinene blr sluttes å lages. Om de hjelper på 90% så er jo det bra. F.eks jeg har kronisk migrene og de to første forebyggende medisinene jeg prøvde fungerte ikke på meg og noen andre jeg kjenner som har prøvd de samme. Men jeg kjenner også de som har kjempe god effekt av de to. Den tredje er helt super for meg men hjelper langt fra alle, det hadde vært krise for meg om den ble tatt ut av produksjon fordi de ikke hjelper alle. Å være sengeliggende 24-7 med migrene er ikke forenelig med et normalt liv, jeg hadde det sånn i 15 mnd. Ergo selv om medisiner ikke hjelper alle så er de super for noen. Jeg blir kjempe rusa av paralgin forte så jeg unngår den, men vet om de som må ta den pga kroniske smerter og har super effekt av den og ikke av svakere saker. Skal de måtte ta sterkere og mer avhengighetsskapende smertestillende? Anonymous poster hash: 1862f...080
Gjest Pusikatt Skrevet 30. oktober 2016 #16 Skrevet 30. oktober 2016 Da fikk jeg plutselig svar på hvorfor PF aldri har funket på meg!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #17 Skrevet 30. oktober 2016 Tramadol og Nobligan fungerer ikke på meg, men jeg har effekt av paralgin/pinex forte. Kanskje du kan ha effekt av annen type smertestillende? Ta en tlf til legevakten så du kan få smertelindring frem til du kommer deg til fastlegen. Smerten du har ned i låret er nok pga irritasjon ved isjasnerven. Når jeg får slike anfall går jeg til naprapat, eneste legen kan bidra med er smertelindring og eventuell henvisning til mr for å finne ut hva som har forårsaket "smellen". Prolaps, betennelse, artrose... Anonymous poster hash: 1393d...0d4
Blomstogbier Skrevet 30. oktober 2016 #18 Skrevet 30. oktober 2016 Pf funker ikke på meg, men ibux funker ganske bra. Paracet synes jeg virker dårlig, men ibux ja.. ganske bra. Normalt sett hjelper "ingentin" når jeg har migrene, men ibux tok smertetoppene
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2016 #19 Skrevet 30. oktober 2016 Fikk tak i sterke ibux og paracet, som jeg blandet. Det funket litt, i hvertfall slik at jeg slipper å gråte av smerte når jeg reiser meg opp fra seng/sofa/stol. Men tok en ganske høy dose da, som egentlig sikkert skulle vært i samråd med lege... men skal møte opp imorgen når legekontoret åpner! Anonymous poster hash: 3a495...c29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå