Gå til innhold

Er høyere utdanning verdt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes absolutt det var verd det for jeg kan jobbe med det jeg elsker å jobbe med ❤️ Uten høyere utdanning hadde det ikke vært mulig

Anonymous poster hash: c0ff8...a69

Skrevet

Tja jeg har lurt på det samme selv. Jeg er sykepleier og har "drømmejobben" i den forstand at jeg får jobbe med min hjertesak som er barn med kreft. Tjener under 400 000 i året.

Min bror kom innpå boligmarkedet mange år før meg da han begynte å jobbe rett etter VGs for en databedrift. Han har de siste 15 år jobbet seg oppover og virkelig hatt riktige kontakter. Han har nå sin drømmejobb i en bedrift(IT) og tjener godt over 1 mill i året vis ikke mer. Han eier enebolig til 12 mill og kjører bil til 7-800 000 tusen. Han har hele veien tjent mye mer enn meg og hans lønn stiger og stiger.

Selv sitter jeg med 300 000 i boliglån og bolig til 4 mill(kjøpte for 3 mill for 3 år siden og det var smertegrensen vår).

Vi har gått to forskjellige veier for å få jobbe med det vi brenner for. Men ingen tvil om at han har kommet mye bedre ut av det enn meg.

Anonymous poster hash: 15667...871

Skrevet

Tja jeg har lurt på det samme selv. Jeg er sykepleier og har "drømmejobben" i den forstand at jeg får jobbe med min hjertesak som er barn med kreft. Tjener under 400 000 i året.

Min bror kom innpå boligmarkedet mange år før meg da han begynte å jobbe rett etter VGs for en databedrift. Han har de siste 15 år jobbet seg oppover og virkelig hatt riktige kontakter. Han har nå sin drømmejobb i en bedrift(IT) og tjener godt over 1 mill i året vis ikke mer. Han eier enebolig til 12 mill og kjører bil til 7-800 000 tusen. Han har hele veien tjent mye mer enn meg og hans lønn stiger og stiger.

Selv sitter jeg med 300 000 i boliglån og bolig til 4 mill(kjøpte for 3 mill for 3 år siden og det var smertegrensen vår).

Vi har gått to forskjellige veier for å få jobbe med det vi brenner for. Men ingen tvil om at han har kommet mye bedre ut av det enn meg.

Mente 300 000 i studielån 😊

Skrevet

Jeg har en mastergrad som jeg nesten ikke ikke har fått brukt i arbeidslivet pga sykdom, men jeg ville uansett ikke vært den foruten. Jeg synes jeg har lært mye verdifullt, både rent personlig og faglig, og jeg synes jeg utviklet meg utrolig mye gjennom studiet. Selv om jeg i verste fall aldri får brukt utdannelsen min i arbeidslivet, føler jeg overhode ikke at den er bortkastet. Om jeg kommer tilbake i jobb vil jeg tjene mye dårligere enn mange med kun vgs, men jeg vil kunne fordype meg i noe kreativt, noe jeg elsker å gjøre. Så for meg er ikke en utdannelses verdi noe som kan måles i kroner og øre.

Anonymous poster hash: dc1b4...b87

Skrevet

Jeg tjener ca 400 000 som hjelpepleier i året, skulle jeg tatt sykepleien hadde jeg tapt 1,2 mill i studietiden + studielån + pensjon.

Ville aldri tjent det inn igjen.

I tillegg stortrives jeg i jobben min som den er nå.

Anonymous poster hash: 7ac74...d29

Hvor mange år ansiennitet har du?

Anonymous poster hash: 8c744...201

Skrevet

Enig. Dette gjelder meg også.

Vil tro de færreste med master og ti års arbeidserfaring tjener 1 million kroner. Da er du på et felt med lønninger som er betydelig høyere enn snittet. Og ganske sikkert en mannsdominert sektor?

Anonymous poster hash: f298d...9f9

Nei. Jeg jobber i offentlig sektor og det er i en bransje med kjønnsbalanse.

Anonymous poster hash: b9e55...130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...