Gå til innhold

Det om å dele hotellrom/telt/lugar med en annen dame - synes mange her er naive

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er jo det jeg ville frem til, før jeg er blitt beskyldt for å være farget av personlige erfaringer, mangle tillit til mannen og annet. Det ER lettere å bli fristet når man får alt servert på et fat, enn når man må jobbe for det. Må man snike rundt, kanskje ha seg på stinkende do eller måtte finne unnskyldninger for sin romkamerat, passe på at kollegaene ikke ser at du går inn på dama sitt rom. Deler du rom, så må du være på det rommet uansett, trenger ikke å snike rundt, jobbe for å få dama med på rommet. Og som sagt, den norske alkoholkulturen og kulturen for "hullkort" og annet utfordrende på julebord gjør det enda lettere å gi etter for fristelsen. Svært få mennesker, både menn og damer, kan si at de ALDRI hadde vært utro under noen omstendigheter.

Anonymous poster hash: 586d4...97d

Men synes du ikke at mannen skal skjønne av seg selv hvor grensa går? Enten om han tenker 'nei, jeg deler ikke rom med heftige Janne, for det ville nok ikke kona mi ha likt, og det respekterer jeg', eller 'jeg stoler ikke helt på hvordan jeg oppfører meg sammen med villige Vigdis etter avec nr 4 på julebordet, så jeg vil ha enerom'.

Hvorfor skal kona være nødt til å ta avgjørelser for en voksen mann, for ellers er han utro så snart han får sjansen? Dette skjønner jeg ikke.

Jeg synes det er en forutsetning for et forhold at man har tillit til hverandre, og hvis man ikke stoler på den andre, så er ikke forholdet liv laga.

Å stole på den andre, er et valg man tar. Det handler ikke om at man tror at mannen (eller en selv, for den saks skyld) aldri kan komme til å være utro i gitte situasjoner. Men hvis man skal gå rundt og mistenkeliggjøre den andre, nei, det ser jeg virkelig ikke poenget med.

Endret av the amazing spidermamma
Skrevet

Er ikke jeg som er problemet her da... Det er jo de som ikke styrer dette eller greier kontrollere seg. Og de finnes det maaange av. Og plutselig en fest ramler Ola som pleier stoppe etter 2 øl utpå fylla også. Og den kvelden kom det godt med at han ikke delte lugar med heite Hege fra resepsjonen... 

Den ideele verden og reel verden har ganske stort gap, dessverre...

Anonymous poster hash: 27d31...1b9

Om fulle Ola og heite Hege vil ha et realt fylleknull så gjør de det selv om de ikke deler rom.... 

Skrevet

Dere som må dele rom, hva jobber dere med? Hadde aldri vurdert å dele rom med en kollega. Det beste med å reise med jobben er jo å få et stort dobbeltrom helt for seg selv og ta en liten "husmorferie" mens man er avgårde.

Anonymous poster hash: e0e3e...216

Forsvaret.

Anonymous poster hash: da212...307

Skrevet

Dere som må dele rom, hva jobber dere med? Hadde aldri vurdert å dele rom med en kollega. Det beste med å reise med jobben er jo å få et stort dobbeltrom helt for seg selv og ta en liten "husmorferie" mens man er avgårde.

Anonymous poster hash: e0e3e...216

Vi MÅ ikke dele hverken rom eller telt eller hytte, men vi jobber godt sammen og velger det.

Anonymous poster hash: 72971...c68

Skrevet

Vi MÅ ikke dele hverken rom eller telt eller hytte, men vi jobber godt sammen og velger det.

VELGER å dele rom med en fremmed mann fremfor å være alene? Har dere ikke behov for personlig Space altså? Kunne kle av seg uten å gå på badet, sove uten lang pysj og så videre?

Skrevet

VELGER å dele rom med en fremmed mann fremfor å være alene? Har dere ikke behov for personlig Space altså? Kunne kle av seg uten å gå på badet, sove uten lang pysj og så videre?

Er man gode venner og gode kolleger er det hyggelig å ha litt ekstra tid sammen på rommet.

Skrevet

Er man gode venner og gode kolleger er det hyggelig å ha litt ekstra tid sammen på rommet.

Og DET er nok akkurat det som skal til for å få enkelte her inne til å tippe fullstendig over.

Skrevet

Det kommer ganske tydelig fram i ditt ordvalg underveis her... Men det har da jeg også. Og forskjellen ligger jo i om man lar fortidens forsmedeligheter forpeste nåtida og framtida også.

Blir litt som å være hypokonder og å krisemaksimere alle farer: hvis jeg forbereder meg i årevis på kreft, tar prøver, engster meg, løper til legen, ser symptomer overalt og unngår matvarer og aktiviteter som plasserer meg i kontakt med kreftfremkallende stoffer - og så dør jeg i stedet av akutt hjertestans.

Hva så med alle de forholdsreglene jeg tok? Hva så med all forsiktigheten og alt jeg grua meg og bekymra meg, hva gjorde det med livet mitt? Jo; dette: Det tok fra meg livsglede, men hindret meg ikke i å dø.

På samme måte: jeg kan forfølge mannen og rense hans liv for tilgjengelige kvinner. Men det garanterer ikke at forholdet varer.

Du også tenker jo kun svart hvitt. Det går faktisk an å være obs på at man kan få kreft, ta noen forholdsregler uten at dette overskygger livet overhodet. Man lar være å røyke feks, man spiser ikke enkelte ting, bruker solkrem. Det er jo slik de fleste tenker, og det at de da istedenfor dør av noe annet er jo bare slik det er. 

Noen av dere tror visst at man enten er panisk paranoid sjalu og kontrollerende, eller så er man trygg, full av tillit og synes det er helt greit at mannen ligger og sover naken og full med annen dame. Ingen mellomting liksom...

Forholdsregler trenger hverken være preget av mistilit eller sjalusi, bare sunn fornuft.

Gjest Antarctica
Skrevet

Du også tenker jo kun svart hvitt. Det går faktisk an å være obs på at man kan få kreft, ta noen forholdsregler uten at dette overskygger livet overhodet. Man lar være å røyke feks, man spiser ikke enkelte ting, bruker solkrem. Det er jo slik de fleste tenker, og det at de da istedenfor dør av noe annet er jo bare slik det er. 

Noen av dere tror visst at man enten er panisk paranoid sjalu og kontrollerende, eller så er man trygg, full av tillit og synes det er helt greit at mannen ligger og sover naken og full med annen dame. Ingen mellomting liksom...

Forholdsregler trenger hverken være preget av mistilit eller sjalusi, bare sunn fornuft.

Nei, der tar du feil. Og du ser heller ikke gråsonene...

Jeg vet for eksempel at samboeren min verken er naken eller full når han skal dele rom med en fremmed. Om det nå er kvinne eller mann. Av respekt for seg selv og den han deler rom med.

Men det er egentlig et sidespor, for det aller viktigste er: jeg vet at det ikke er mitt verk hvis han klarer å unngå utroskap. Det er et valg. Og det er ikke noe man slumper til å unngå, bare fordi man var heldig og fikk eget rom...

Skrevet

Jeg vet for eksempel at samboeren min verken er naken eller full når han skal dele rom med en fremmed. Om det nå er kvinne eller mann. Av respekt for seg selv og den han deler rom med.

Men det er egentlig et sidespor, for det aller viktigste er: jeg vet at det ikke er mitt verk hvis han klarer å unngå utroskap. Det er et valg. Og det er ikke noe man slumper til å unngå, bare fordi man var heldig og fikk eget rom...

Eh..nei, DU ser virkelig ikke gråsonene. Dette blir jo nesten latterlig, for du beviser jo mitt poeng ved å svare som du gjør. Naive damer som VET at deres mann aldri gjør noe galt. Så hvem er alle disse mennene som er utro da? 

Skrevet

Men det er jo nettopp det at du ikke kan vite. Du VET ingenting når du ikke ser ham, du kan bare velge å stole på at han ikke gjør det, men du vet fortsatt ingen ting. PLUTSELIG er han full. PLUTSELIG flørter han. Man kan som sagt kun stole 100 % på seg selv, og ikke en gang alltid da heller. Man kan ikke VITE at mannen aldri gjør noe galt, så hvorfor tilrettelegge ved å sove i samme seng eller dele soverom med en annen dame på fylletur? Tror du at han ikke rører alkohol på julebord, eller tror du at han aldri gjør feil eller har risiko for å drikke litt for mye? Ja, utroskap er valg. Men under rette omstendigheter er det flere som velger det, enn hvis omstendighetene er ugunstige. Det er naivt å tro at alle kan holde seg 100 % trofaste hele livet, uansett hvilken sjanse man får.

Gjest Antarctica
Skrevet

Eh..nei, DU ser virkelig ikke gråsonene. Dette blir jo nesten latterlig, for du beviser jo mitt poeng ved å svare som du gjør. Naive damer som VET at deres mann aldri gjør noe galt. Så hvem er alle disse mennene som er utro da? 

Du misser poenget mitt. Jeg vet det fordi han sier det. Bør jeg undersøke nøyere...?

Hvis han en vakker dag bestemmer seg for å ligge med et annet individ så er det 1) ikke på grunn av eller på tross av noen forholdsregler JEG har funnet på, og 2) noe som angår to sett med kjønnsorganer - men ikke nødvendigvis oss som par.

Skrevet

Nødvendigheten ligger i at man kanskje er ansatt i et lite firma uten allverden å gå på. Kostnaden ved reisen dobles om man må bestille to lugarer eller to rom. Det blir gjerne forskjellen om man kan dra på kurset eller hva det nå er eller ikke.

Evt kunne man nok betalt rommet sitt selv, men jeg hadde aldri brukt egne penger på enerom om dette var en kollega jeg kjente godt, stolte på og trivdes sammen med.

Anonymous poster hash: 774bf...ec8

Selv i den mest sparsommelige bedriften sv alle er det lite akseptert å plassere kvinner og menn i samme rom.

Tanken på å dele rom med noen av mine mannlige kolleger er faktisk litt ekkelt. Det er noen ting jeg virkelig ikke vil se og høre fra kolleger altså. Kvinnelige kolleger er ok nok. Enerom ftw

Anonymous poster hash: 17ef9...991

Gjest Antarctica
Skrevet

Men det er jo nettopp det at du ikke kan vite. Du VET ingenting når du ikke ser ham, du kan bare velge å stole på at han ikke gjør det, men du vet fortsatt ingen ting. PLUTSELIG er han full. PLUTSELIG flørter han. Man kan som sagt kun stole 100 % på seg selv, og ikke en gang alltid da heller. Man kan ikke VITE at mannen aldri gjør noe galt, så hvorfor tilrettelegge ved å sove i samme seng eller dele soverom med en annen dame på fylletur? Tror du at han ikke rører alkohol på julebord, eller tror du at han aldri gjør feil eller har risiko for å drikke litt for mye? Ja, utroskap er valg. Men under rette omstendigheter er det flere som velger det, enn hvis omstendighetene er ugunstige. Det er naivt å tro at alle kan holde seg 100 % trofaste hele livet, uansett hvilken sjanse man får.

Og det er enøyd å tro at alle ser på utroskap som det verste et forhold kan rammes av. Men hva med å snu på flisa? La oss f eks si at det verste et forhold kan rammes av er vold.

Jeg kunne like godt starte en laaaaaang argumentasjonsrekke, der jeg overbeviser alle damene på DiB om at joda, joda, selv om din mann virker snill som et lam, så kaaaaaaan han en vakker dag bli voldelig, mange menn slår, hvorfor ikke din? Du VET det jo ikke? Plutselig har han tatt partydop, eller mista jobben, blir aggressiv av frustrasjoner, blir kranglete når han drikker og vips! så har han klappa til deg.

Tenk om DET skjer, da! Det er jo naivt å tro at kun din mann aldri vil gjøre det, sant? selv om det er mot hans verdier, så er det jo testosteronet og alkoholen som sammen blir en farlig cocktail. Ingen er "bedre" eller "dårligere" enn andre. Alle kan ramle utpå og gjøre noe dumt.

Så hva kan vi gjøre? Låse inn alt av børst? Gjemme kjøttøksa? Eller lene oss tilbake og tenke: fram til det skjer, har vi ingen problemer.

Skrevet

Du misser poenget mitt. Jeg vet det fordi han sier det. Bør jeg undersøke nøyere...?

Hvis han en vakker dag bestemmer seg for å ligge med et annet individ så er det 1) ikke på grunn av eller på tross av noen forholdsregler JEG har funnet på, og 2) noe som angår to sett med kjønnsorganer - men ikke nødvendigvis oss som par.

hehe... og hun bare fortsetter... det er da virkelig du som ikke tar poenget her. De fleste av de bedratte damene har også menn som sier det til dem. Likevel er de utro. 

Og hele poenget i denne tråden er at det tross alt et lettere å havne uti utroskap når alt ligger til rette for det enn når man må snike, skjule og planlegge det. Hvis mannen har litt respekt for kona så godtar han jo at han ikke skal dele rom med annen dame. Men klart det beste er at han selv bestemmer at han ikke vil det. 

Det virker jo unektelig å leve i en slik naiv verden da, men vanskelig å sette opp skylapper når man vet hvordan verden fungerer. De som ikke vet det kan jo få fortsette å leve lykkelig uvitende, men da gjør det enda vondere når ting skjer da.

Skrevet

Men da er du ikke representativ for flesteparten av damene hvis du mener at utroskap ikke har noe med dere som par å gjøre. De fleste har sammenheng mellom det å dele noe intimt med en tredjepart og sitt eget parforhold. Hvis du mener at utroskap ikke har noe innvirkning på forholdet, så er det ikke rart at du ikke reagerer på hva mannen din gjør og ikke gjør.

Skrevet

Og det er enøyd å tro at alle ser på utroskap som det verste et forhold kan rammes av. Men hva med å snu på flisa? La oss f eks si at det verste et forhold kan rammes av er vold.

Jeg kunne like godt starte en laaaaaang argumentasjonsrekke, der jeg overbeviser alle damene på DiB om at joda, joda, selv om din mann virker snill som et lam, så kaaaaaaan han en vakker dag bli voldelig, mange menn slår, hvorfor ikke din? Du VET det jo ikke? Plutselig har han tatt partydop, eller mista jobben, blir aggressiv av frustrasjoner, blir kranglete når han drikker og vips! så har han klappa til deg.

Tenk om DET skjer, da! Det er jo naivt å tro at kun din mann aldri vil gjøre det, sant? selv om det er mot hans verdier, så er det jo testosteronet og alkoholen som sammen blir en farlig cocktail. Ingen er "bedre" eller "dårligere" enn andre. Alle kan ramle utpå og gjøre noe dumt.

Så hva kan vi gjøre? Låse inn alt av børst? Gjemme kjøttøksa? Eller lene oss tilbake og tenke: fram til det skjer, har vi ingen problemer.

Du har en utrolig evne til å ikke greie å holde deg til tema... Har du statistikk på hvor mange menn som plutselig slår kona i forhold til hvor mange som er utro... I denne tråden var det altså utroskap som var tema. Skjønner at du velger å tro at utroskap ikke finnes. Men det gjør det altså, og det er veldig mange som er det/har vært det som har det helt fint med kona og en aldri ville trodd det om. 

Og jeg tror at i mange tilfeller er det slike naive koner som deg som muligjør det, for mannen har full tillit, kona tror ikke han gjør noe galt uansett. Og da blir han jo heller ikke mistenkt for noe, så da er det bare å kjøre på. Er hvertfall slik for mange av de jeg vet om. De som er utro har koner som sitter hjemme og "godtar" alt mannen måtte gjøre og tror at "min mann ville aldri gjøre noe slikt, så jeg nekter ham ikke noe..." Du later jo heller ikke til å ha noe imot litt utroskap og da er det hvertall bare å kjøre på.

Skrevet

hehe... og hun bare fortsetter... det er da virkelig du som ikke tar poenget her. De fleste av de bedratte damene har også menn som sier det til dem. Likevel er de utro. 

Og hele poenget i denne tråden er at det tross alt et lettere å havne uti utroskap når alt ligger til rette for det enn når man må snike, skjule og planlegge det. Hvis mannen har litt respekt for kona så godtar han jo at han ikke skal dele rom med annen dame. Men klart det beste er at han selv bestemmer at han ikke vil det. 

Det virker jo unektelig å leve i en slik naiv verden da, men vanskelig å sette opp skylapper når man vet hvordan verden fungerer. De som ikke vet det kan jo få fortsette å leve lykkelig uvitende, men da gjør det enda vondere når ting skjer da.

Litt påfallende at du påberoper deg å være den som vet hvordan verden fungerer og at hovedargumentet ditt er at din innstilling er den eneste som ikke er naiv. Samme argumentasjonsmåte bruker blant annet rasister og innvandringsmotstandere for å legitimere sitt hat.

Skrevet

Og det er enøyd å tro at alle ser på utroskap som det verste et forhold kan rammes av. Men hva med å snu på flisa? La oss f eks si at det verste et forhold kan rammes av er vold.

Jeg kunne like godt starte en laaaaaang argumentasjonsrekke, der jeg overbeviser alle damene på DiB om at joda, joda, selv om din mann virker snill som et lam, så kaaaaaaan han en vakker dag bli voldelig, mange menn slår, hvorfor ikke din? Du VET det jo ikke? Plutselig har han tatt partydop, eller mista jobben, blir aggressiv av frustrasjoner, blir kranglete når han drikker og vips! så har han klappa til deg.

Tenk om DET skjer, da! Det er jo naivt å tro at kun din mann aldri vil gjøre det, sant? selv om det er mot hans verdier, så er det jo testosteronet og alkoholen som sammen blir en farlig cocktail. Ingen er "bedre" eller "dårligere" enn andre. Alle kan ramle utpå og gjøre noe dumt.

Nå trenger man jo ikke akkurat å legge alt til rette for å få seg en på trynet heller, da. Litt vin til gullrekka, og en irriterende kone som maser om at han må hjelpe til mer husarbeid, ja, da er det jo ikke rart hvis han ikke kan styre seg. Han er jo bare en mann.

Eller var det ikke så enkelt...?

Skrevet

Du har en utrolig evne til å ikke greie å holde deg til tema... Har du statistikk på hvor mange menn som plutselig slår kona i forhold til hvor mange som er utro... I denne tråden var det altså utroskap som var tema. Skjønner at du velger å tro at utroskap ikke finnes. Men det gjør det altså, og det er veldig mange som er det/har vært det som har det helt fint med kona og en aldri ville trodd det om. 

Og jeg tror at i mange tilfeller er det slike naive koner som deg som muligjør det, for mannen har full tillit, kona tror ikke han gjør noe galt uansett. Og da blir han jo heller ikke mistenkt for noe, så da er det bare å kjøre på. Er hvertfall slik for mange av de jeg vet om. De som er utro har koner som sitter hjemme og "godtar" alt mannen måtte gjøre og tror at "min mann ville aldri gjøre noe slikt, så jeg nekter ham ikke noe..." Du later jo heller ikke til å ha noe imot litt utroskap og da er det hvertall bare å kjøre på.

Stråmannsargumenter. Pashla og vi andre som står på den andre siden her har aldri nektet for at utroskap finnes, det er noe du tillegger oss for å fortsette harangen.

Skrevet

Litt påfallende at du påberoper deg å være den som vet hvordan verden fungerer og at hovedargumentet ditt er at din innstilling er den eneste som ikke er naiv. Samme argumentasjonsmåte bruker blant annet rasister og innvandringsmotstandere for å legitimere sitt hat.

hat faktisk. dette var jo enda mer usaklig enn pashla. gratulerer med det...

Skrevet

Problemet er jo at de fleste ikke aksepterer utroskap. De fleste mener også at respekt for partner er viktig, og at å dele seng med en annen dame ikke er forenlig med respekt for partneren. Og jo, hvis mannen har voldelige tendenser i fylla, så kan man sette krav om at han slutter å drikke helt og holdent. Man kan ta forholdsregler der også. Man kan ta forholdsregler i forhold til psykisk mishandling, økonomisk utroskap og andre ting. Hvis du vet at mannen din er en sløser, så lar du ikke ham overta hele lønna di og ha hovedansvaret for familieøkonomien. Hvis du vet at mannen ikke klarer å styre seg med alkohol og alltid drikker seg dritings, så bør man avtale at mannen ikke drikker. Og så videre.

Skrevet

Nå trenger man jo ikke akkurat å legge alt til rette for å få seg en på trynet heller, da. Litt vin til gullrekka, og en irriterende kone som maser om at han må hjelpe til mer husarbeid, ja, da er det jo ikke rart hvis han ikke kan styre seg. Han er jo bare en mann.

Eller var det ikke så enkelt...?

Du misser poenget. Det ene skjer ofte, det andre ikke. Hvis en skulle ta forholdregler for alt så måtte en jo også tenke på alt annet som omtrent aldri skjer. For plutselig vold hos en ellers ikke voldelig skjer veldig mye sjeldnere enn utroskap. Men vi skal vel ikke være relaister her? Usaklighet lenge leve? Når du ikke har flere argumenter så ville jeg heller gjort noe annet enn å begynne å bli så usaklig at det blir dumt...

Skrevet

Stråmannsargumenter. Pashla og vi andre som står på den andre siden her har aldri nektet for at utroskap finnes, det er noe du tillegger oss for å fortsette harangen.

får aldri svar på ting jeg spør om bare usakligheter tilbake. hvem er utro da? Ikke de som sier de ikke er det tydeligvis. Og hvor mange menn sier at de er det uten videre? Er det bare de som er det?

Skrevet

Pashla synes at utroskap ikke er så farlig og ikke har noe innvirkning på parforhold. Hun mener også at utroskap dreier seg om kjønnsorganer, og har tidligere skrevet at hun ikke eier sin manns underliv. For de aller aller aller fleste handler utroskap overhode ikke om kjønnsorganer alene, og ikke alltid om sex heller. Det handler om å dele noe intimt som er forbeholdt par med en tredjepart, følelser som følger med sexen, løgn og svik. De fleste får noe slags følelser ved å ha sex, det er de færreste som bare knuller på uten å føle noen ting. Man har tiltrekning, sympati, kanskje kjærlighetslignende følelser for den man har sex med. Det er også svært problematisk hvis man skal fortsette å omgås den "andre" 8 timer hver dag, gjerne mye mer enn man omgås egen kone eller samboer. Det er klin umulig å ikke føle noe når man har hatt sex med en man treffer hver eneste dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...