Gå til innhold

Klassekonto og manglende innbetaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags hjelp tenker du da? Det er altså ingen som kaster penger etter deg fordi du ikke har råd til å betale inn til klassekassa...

Anonymous poster hash: 7e752...9d3

Det er et ganske godt tegn på at barna kanskje mangler annet også og det bør undersøkes synes jeg, forde jeg var ett av de barna

Anonymous poster hash: 0694e...c99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så å finne på sosiale happeninger for å skape gode klassemiljø osv er altså frekt og ULOVLIG? Er du også den som hyler høyt om at ditt barn aldri blir invitere med andre hjem, men selv ikke inviterer heller?

Det trenger ikke å koste penger å gjøre noe sosialt. Å dra på grilltur i skogen der alle tar med egen mat, koster ikke noe ekstra. Uansett hva du mener, LOVEN er klar. Det er ikke lov å kreve inn penger for sånt. Og det skaper heller ikke et godt klassemiljø å henge ut foreldre som ikke betaler.

Skrevet

Det skal også sies at det er planlagt salg av pepperkaker i år (som i fjor, jeg fikk ikke solgt alt og ble sittende med flere bokser og en regning på 600,-) og det er planlagt 2-3 kakelotteri.

Dette fordi det er noen foreldre som ønsker leirskole i 10 klasse, kommuneøkonomien har kun penger til leirskole i 6 klasse.

Vi får ett bidrag fra kommunen i form at lærerne får lønn for å være med.

Siden foreldregruppen nå planlegger leirskole blir det utenlandstur, vi må nok regne med en ekstra innbetaling i løpet av året, siden det i løpet av årene har vært flere som har vært dårlige betalere (ja det er rart du ).

Yngste sin klassekasse er 300,- i året. En mye mer fornuftig sum, den har jeg betalt hvert år.

Dette er i Oppland, du som lurte på det.

Anonymous poster hash: a3d66...14e

Problemer med nordkak og lignende er at skolen får kun 10-15 % av salget, resten går til de griske selskapene. Hadde aldri i verden støttet det.

Skrevet

Det er gmet ganske kjent problem, skolen går under gratisprinsippet og derfor er det ikke lov å kreve innbetaling.

Vi løste det med å selge kaker via nordkak. Fra å motta noen kr fra under halve klassen, deltok 80-90 % på kakesalg. Vi endte opp med en solid klassekasse. Anonymous poster hash: 26714...805

Du vet vel at ved å selge disse tingene fra nordkak gjør dete noe få steinrike da de tar syørsteparten av fortjenesten?

Ser kanskje ut som dere tjemte en del, men det er ingenting i forhold til de som styrer dette.

Så engang et regnestykke på dette og har ikke kjøpt en boks siden.

Anonymous poster hash: 95b05...c0a

Skrevet

Det er et ganske godt tegn på at barna kanskje mangler annet også og det bør undersøkes synes jeg, forde jeg var ett av de barna

For noe sprøyt..

Anonymous poster hash: c704c...e15

Skrevet

Det er ikke gratis skole i praksis. Man har klassekasse, FN dager der man skal kjøpe lodd, kaker, barnas kunst... og man skal ha med kaker og mat i hytt og pine. Ja det er frivillig, men hva sier man til barnet hvis man ikke kan kjøpe det de har laget??

Skrevet

Det er ikke gratis skole i praksis. Man har klassekasse, FN dager der man skal kjøpe lodd, kaker, barnas kunst... og man skal ha med kaker og mat i hytt og pine. Ja det er frivillig, men hva sier man til barnet hvis man ikke kan kjøpe det de har laget??

Betale for barnas kunst? I skolen? I alle dager. Noe så frekt. Hadde tatt kontakt med rektor hva hn syns om det, og så enda et hakk høyere. Mange lærere/FAU som tror de kan bestemme over sånne ting og det er dessverre for få som setter dem på plass.

Anonymous poster hash: b6cec...ce3

• 2 uker senere...
Skrevet

Vår eldste fikk med seg hjem en tom konvolutt merket "donasjon til klassekasse", og vedlagt denne fulgte et brev fra klassekontakten hvor gratisprinsippet, frivillighet og anonymiteten ble tydelig understreket. Hxn hadde også skrevet litt om hva pengene var tenkt å brukes til f.eks bussbillett, ekskursjoner, oppmerksomhet til lærene ved avslutning o.l. Dette synes jeg var en god måte å gjøre det på, og det føltes absolutt ikke som noen tvang. Man kunne også returnere en tom konvolutt:-)

Jeg har faktisk mye større betenkeligheter ved disse loddsalgene hvor enkelte foreldre har som mål i å overgå hverandre i å ta flest lodd. Tanken om at en klassekasse skal være med på å gi barna våre flere gode sosiale opplevelser synes jeg er en god ide, samt at man skal "donere" etter evne. Det gjør meg bare trist at enkelte ikke ser verdien av dette "fellesskapsdannedetiltaket" tiltross for god økonomi. Det faktum at du fastholder på et for meg mindre godt "prinsipp" fører i prinsippet til at en familie med dårligere familieøkonomi enn deg, betaler for ditt barn.

Anonymous poster hash: bd24c...334

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...