Hjertefru Skrevet 25. oktober 2016 #26 Skrevet 25. oktober 2016 Har aldri opplevd et slikt opplegg. Dette bør dere unngå. Skole skal være gratis, og hvem vil stille seg opp på foreldremøte å si at de ikke har dårlig økonomi? Dette er en prinsippsak, og jeg hadde ikke betalt av den grunn.Det kan godt hende de foreldrene som ikke betaler er av samme oppfatning, men at de ikke er tøffe nok til å hevde dette på foreldremøte. Dette bør løses på en annen måte. Fex salg av lodd eller kaker. Sistnevnte er veldig populært her.
Yellow Brick Road Skrevet 25. oktober 2016 #27 Skrevet 25. oktober 2016 (endret) Jeg betaler til klassekassen med glede, men jeg hadde ikke betalt en krone om det skulle betales inn på konto eller på annen måte i en merket konvolutt. I solidaritet med de som ikke har mulighet til å betale. Det er forresten ikke lov å gjøre det sånn heller, ingen skal vite hvem som har betalt eller ikke. Enten bør man ha en kasse / kurv som man kan legge penger i anonymt, eller så bør alle få like konvolutter som returneres anonymt. Vi har aldri blitt oppfordret til et spesielt beløp. Endret 25. oktober 2016 av Yellow Brick Road
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #28 Skrevet 25. oktober 2016 I klassen til min eldste er det 500,- pr halvår. Det syntes jeg er alt for mye. Det er mange ganger jeg ikke har betalt. Alenemor og med ikke verdens beste økonomi har det stoppet seg selv. Har kun betalt når jeg har hatt penger til å avse. Hun som er ansvarlig er også veldig på. Sender giro på giro, mailer med navn på hvem som har betalt og ikke har betalt. Er nok mange som føler seg tvunget til å betale for å ikke stå på ikke betalt listen. Det syntes jeg er helt unødvendig. Anonymous poster hash: a3d66...14e Det er jo rett og slett mobbing og uthenging Anonymous poster hash: 913d3...95c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #29 Skrevet 25. oktober 2016 Intet barn skal være nødt til å føle på ubehag i småskolealder, fordi foreldrene ikke kan hoste opp hundrelapper til klassekassa. Anonymous poster hash: 88847...a77
Gjest Antarctica Skrevet 25. oktober 2016 #30 Skrevet 25. oktober 2016 Innbetalinger til klassekassen er frivillige og må være det.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #31 Skrevet 25. oktober 2016 Her betaler vi 100 i halvåret til klassekassa. Men det er også gitt beskjed om at det IKKE er noen tvang! Anonymous poster hash: 53083...ac7
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #32 Skrevet 25. oktober 2016 Min 11-åring har ikke klassekasse. Når det er arrangementer tar alle med seg enten noe å spise, drikke osv. De samler inn noen kroner før avslutningen til jul/sommer til blomster til lærerne. 1000 kr pr år, slik det refereres til over her er totalt hinsides all fornuft! Anonymous poster hash: 6c62a...39e
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #33 Skrevet 25. oktober 2016 Det får nå være måte på hva man skal betale inn. 100 kr året/halvåret må være helt greit. De som gnåler høyest om at de ikke har råd er som regel de som tenner røyken med en gang de er utafor døra etter foreldremøtet. Anonymous poster hash: 3bf33...93b
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #34 Skrevet 25. oktober 2016 Dette er vel strengt tatt ikke lov, skolen skal være gratis. Her på skolen er det liddsalg, de som vil kjøper de loddene de vil og har råd til. 5kr loddet og det skal ikke mere til for at ett barn føler seg utenfor. Læreren kjøpte ett lidd ett år, og hun var super som sa dette når hun vant. Så selv de barna som syns de har lite lodd, så at det var ikke mengden lodd som alltid har noe å si. Alle tar med en gave til en verdi av 20kr. Om noen har med mer eller mindre gjør ikke noe, om en ikke har så gjør ikke det noe heller for alt legges bare ett sted og ingn ser hvem som legger noe eller ikke noe. Noen ganger er det flere pakker enn elever, andre ganger mindre. Helt greit. Og med dette loddsalget kan det bli mye penger. Året jeg telte opp loddsalget var det i underkant av 4000kr. Da jeg satt med rgnskapet for en annen klasse var det rundt 2000kr. Og jeg vet at det er flere med dårlig økonomi som ikke har mulighet til å gi en hundrelapp, men ett lodd til 5kr går greit. Og jeg har vært med på å bruke opp klassekassa til en klasse, utrolig hvor mye vi satt igjen med selv hvor mye klassen hadde gjort. Noen fantastiske foreldre som hadde forhandlet gode priser på aktiviteter ungen var med på, ett flott ball som plutselig ble sponset noen dager før det var slik at vi satt igjen med overskudd npr ballet var over. Da måtte nye aktiviter til for å bruke opp pengene. Anonymous poster hash: d2357...fed
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #35 Skrevet 26. oktober 2016 Godt jeg leste denne tråden for jeg har faktisk glemt og sette inn til klassebaserte i år😛 Men dt som jeg synes var litt småfrekt i fjor av de som styrer dette var at etter en liten stund så kom dt ny varsel om at dt var lite penger i klassekassen så de spurte etter nytt beløp. Altså å betale 150-200kr 2 ganger på et år, greit pengene blir med videre til åra som kommer men man kan ikke ha et så durt forbruk som dt vertfall om alle betaler inn. Anonymous poster hash: 5f663...75f
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #36 Skrevet 26. oktober 2016 Alle burde ha råd til en 100lapp pr skoleår. Vi har ikke verdens beste økonomi men klarer fint 150-200kr til klassekassen 1 gang i året. Anonymous poster hash: 5f663...75f
Hjertefru Skrevet 26. oktober 2016 #37 Skrevet 26. oktober 2016 Alle burde ha råd til en 100lapp pr skoleår. Vi har ikke verdens beste økonomi men klarer fint 150-200kr til klassekassen 1 gang i året.Anonymous poster hash: 5f663...75f Det kan du gjerne si, men det er ikke det dette handler om. Det er prinsippet om at skole skal være gratis. Derfor må en klassekasse baseres på frivillighet, og ikke sosiale sanksjoner mot de som ikke betaler, uthenging osv.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #38 Skrevet 26. oktober 2016 Dette er vel strengt tatt ikke lov, skolen skal være gratis. Her på skolen er det liddsalg, de som vil kjøper de loddene de vil og har råd til. 5kr loddet og det skal ikke mere til for at ett barn føler seg utenfor. Læreren kjøpte ett lidd ett år, og hun var super som sa dette når hun vant. Så selv de barna som syns de har lite lodd, så at det var ikke mengden lodd som alltid har noe å si. Alle tar med en gave til en verdi av 20kr. Om noen har med mer eller mindre gjør ikke noe, om en ikke har så gjør ikke det noe heller for alt legges bare ett sted og ingn ser hvem som legger noe eller ikke noe. Noen ganger er det flere pakker enn elever, andre ganger mindre. Helt greit. Og med dette loddsalget kan det bli mye penger. Året jeg telte opp loddsalget var det i underkant av 4000kr. Da jeg satt med rgnskapet for en annen klasse var det rundt 2000kr. Og jeg vet at det er flere med dårlig økonomi som ikke har mulighet til å gi en hundrelapp, men ett lodd til 5kr går greit. Og jeg har vært med på å bruke opp klassekassa til en klasse, utrolig hvor mye vi satt igjen med selv hvor mye klassen hadde gjort. Noen fantastiske foreldre som hadde forhandlet gode priser på aktiviteter ungen var med på, ett flott ball som plutselig ble sponset noen dager før det var slik at vi satt igjen med overskudd npr ballet var over. Da måtte nye aktiviter til for å bruke opp pengene. Anonymous poster hash: d2357...fed Med slikt loddsalg blir det jo mer press på de familiene med dårlig råd bed at deg blir mer synlig for barna. Ikke gøy å si til din sønn at han kan kjøpe 1 lodd hvis alle vennene får 10 hver. Da må det være bedre å gi et frivillig beløp i lukket konvolutt hvor ingen ser hvor mye du har gitt. Enig i at innbetaling til konto og purringer med navn ikke er ok. Anonymous poster hash: 4dc8c...5cf
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #39 Skrevet 26. oktober 2016 Så mye for gratis skole. Anonymous poster hash: 0e579...129
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #40 Skrevet 26. oktober 2016 Med slikt loddsalg blir det jo mer press på de familiene med dårlig råd bed at deg blir mer synlig for barna. Ikke gøy å si til din sønn at han kan kjøpe 1 lodd hvis alle vennene får 10 hver. Da må det være bedre å gi et frivillig beløp i lukket konvolutt hvor ingen ser hvor mye du har gitt. Enig i at innbetaling til konto og purringer med navn ikke er ok. Anonymous poster hash: 4dc8c...5cf Du har et poeng her, særlig siden lotteri er avslutningens høydepunkt for barna. Hm. Anonymous poster hash: b6cec...ce3
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2016 #41 Skrevet 26. oktober 2016 Vi og fikk et slik press brev. Vi har valgt å ikke betale da vårt barn bytter skole i november. Jeg syns dette er tull å presse foreldre il dette. Selg lodd og slik på juletrefest. Skal ikke Være slik at vi foreldre med dårlig råd må betale 100 kr PR barn til en klasse kasse. Har barn i 3 klasse.. aldri betalt inn noe. Vi har kjøpt lodd og slike ting. Vi har over 6000 kr i kassa nå. 1 klasse skal man presses til å betale. Anonymous poster hash: 2648e...b82
Firekids Skrevet 26. oktober 2016 #42 Skrevet 26. oktober 2016 Gratis skole i 12 år og så skal man lage bråk for en hundrelapp i semesteret? Så rare vi nordmenn har blitt. Andre land ville bare måpt.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2016 #43 Skrevet 27. oktober 2016 Ikke noe er gratis her i livet, ei heller barn. Å vere gratispassasjer av prinsipp er lavmål og frekt! Å vere gratispasssjer pga økonomi når man snakker en hundrelapp eller to, en til to ganger i året får meg til å lure. Kanskje på tide å kontakte hjelp for barnet og seg selv...?! Anonymous poster hash: 0694e...c99
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2016 #44 Skrevet 27. oktober 2016 Ikke noe er gratis her i livet, ei heller barn. Å vere gratispassasjer av prinsipp er lavmål og frekt! Å vere gratispasssjer pga økonomi når man snakker en hundrelapp eller to, en til to ganger i året får meg til å lure. Kanskje på tide å kontakte hjelp for barnet og seg selv...?! Anonymous poster hash: 0694e...c99 Det som er frekt og ulovlig er disse foreldrene som lager arrangement i regi av skolen og krever betaling. Da må dere ordne dette på fritiden deres. Anonymous poster hash: 09da4...43b
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2016 #45 Skrevet 27. oktober 2016 Det som er frekt og ulovlig er disse foreldrene som lager arrangement i regi av skolen og krever betaling. Da må dere ordne dette på fritiden deres. Anonymous poster hash: 09da4...43b Så å finne på sosiale happeninger for å skape gode klassemiljø osv er altså frekt og ULOVLIG? Er du også den som hyler høyt om at ditt barn aldri blir invitere med andre hjem, men selv ikke inviterer heller? 😳 Anonymous poster hash: 0694e...c99
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2016 #46 Skrevet 27. oktober 2016 Så å finne på sosiale happeninger for å skape gode klassemiljø osv er altså frekt og ULOVLIG? Er du også den som hyler høyt om at ditt barn aldri blir invitere med andre hjem, men selv ikke inviterer heller? Anonymous poster hash: 0694e...c99 Nei jeg er ikke den. Jeg er den med klasse arr. som har frivillig innbetaling. Vi betaler inn, men vet vi har flere på trinnet som ikke har muligheten til det og da skal man ikke gjøre det vannskelig for de. Det går ann å tenke lenger enn egen nesetipp. Anonymous poster hash: 09da4...43b
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2016 #47 Skrevet 27. oktober 2016 Nei jeg er ikke den. Jeg er den med klasse arr. som har frivillig innbetaling. Vi betaler inn, men vet vi har flere på trinnet som ikke har muligheten til det og da skal man ikke gjøre det vannskelig for de. Det går ann å tenke lenger enn egen nesetipp. Anonymous poster hash: 09da4...43b Og da tenker jeg det etter all sannsynlighet er mer det skorter på der hjemme og at de trenger hjelp! Og det ikke vondt ment!! Anonymous poster hash: 0694e...c99
soleia Skrevet 27. oktober 2016 #48 Skrevet 27. oktober 2016 I klassen til min eldste er det 500,- pr halvår. Det syntes jeg er alt for mye. Det er mange ganger jeg ikke har betalt. Alenemor og med ikke verdens beste økonomi har det stoppet seg selv. Har kun betalt når jeg har hatt penger til å avse. Hun som er ansvarlig er også veldig på. Sender giro på giro, mailer med navn på hvem som har betalt og ikke har betalt. Er nok mange som føler seg tvunget til å betale for å ikke stå på ikke betalt listen. Det syntes jeg er helt unødvendig. Anonymous poster hash: a3d66...14e Dette er heilt hisides! Hjå oss har det vore 100 - 200 i året. Eg betalar gjerne det i staden for å feks selge vaflar, men som andre seier, så skal det vere frivillig. Dette vert presisert, og vi får gjerne ei påminning om kontonummer i trinngruppa på facebook, men ellers er det ikkje nokon purring.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2016 #49 Skrevet 27. oktober 2016 Og da tenker jeg det etter all sannsynlighet er mer det skorter på der hjemme og at de trenger hjelp! Og det ikke vondt ment!! Anonymous poster hash: 0694e...c99 Hva slags hjelp tenker du da? Det er altså ingen som kaster penger etter deg fordi du ikke har råd til å betale inn til klassekassa... Anonymous poster hash: 7e752...9d3
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2016 #50 Skrevet 27. oktober 2016 I klassen til min eldste er det 500,- pr halvår. Det syntes jeg er alt for mye. Det er mange ganger jeg ikke har betalt. Alenemor og med ikke verdens beste økonomi har det stoppet seg selv. Har kun betalt når jeg har hatt penger til å avse. Hun som er ansvarlig er også veldig på. Sender giro på giro, mailer med navn på hvem som har betalt og ikke har betalt. Er nok mange som føler seg tvunget til å betale for å ikke stå på ikke betalt listen. Det syntes jeg er helt unødvendig. Anonymous poster hash: a3d66...14e Det skal også sies at det er planlagt salg av pepperkaker i år (som i fjor, jeg fikk ikke solgt alt og ble sittende med flere bokser og en regning på 600,-) og det er planlagt 2-3 kakelotteri. Dette fordi det er noen foreldre som ønsker leirskole i 10 klasse, kommuneøkonomien har kun penger til leirskole i 6 klasse. Vi får ett bidrag fra kommunen i form at lærerne får lønn for å være med. Siden foreldregruppen nå planlegger leirskole blir det utenlandstur, vi må nok regne med en ekstra innbetaling i løpet av året, siden det i løpet av årene har vært flere som har vært dårlige betalere (ja det er rart du 🙄). Yngste sin klassekasse er 300,- i året. En mye mer fornuftig sum, den har jeg betalt hvert år. Dette er i Oppland, du som lurte på det. Anonymous poster hash: a3d66...14e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå