Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #1 Skrevet 25. oktober 2016 Hva gjør man ? Det ble vedtatt i 1 klasse at vi skal etablere klassekonto, og at denne disponeres av klassekontaktene. Pengene brukes til å kjøpe inn litt saft, mat etc når vi arrangerer spillkveld, avslutninger og diverse i regi av klassen. Problemet er at det er mange som ikke betaler inn, selv om dette ble vedtatt på møte, skrevet på ukeplan og sendt ut i meldemappen til alle elevene. Man kan jo ikke tvinge noen, men når halvparten ikke betaler blir det ikke nok penger til å gjøre aktiviteter. Vi kan jo ikke nekte de elevene som ikke har betalt å komme på det sosiale... Et år la jeg ut til blomster til lære fra egen lomme. Det er snakk om 150-200 kr pr år pr elev. Er dette for mye ? Hvordan fungerer klassekassen til deres barn ? I eldstes klasse har dette aldri vært er problem, og vi har alltid hatt en del penger på denne kontoen. Anonymous poster hash: b5fc1...b44
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 Har dere facebook side? Ville skrevet at kassen er snart tom og at mange antakelig har glemt å betale i år. Anonymous poster hash: 3ef1c...ab8
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #3 Skrevet 25. oktober 2016 Samme hvir mye det blir vedtatt har dere ikke lov til å kreve inn penger til klassekasse, slikt er helt frivillig. Er ikke mange som vil reise seg opp på klassemøter og stemme imot pga dårlig råd. Det beste er å dele inn klasse så nien tar med saft og noen tar med kake på tilstelninger. Så selgee dere lodd til intekt til klassekassa. Vi setter også fram en skål så de som vil kan bidra anonymt. Da kan de som har litt til overs bidra og de som kun har så de klarer seg slipper å vise det. Vi har fått inn rekordmye på den måten. Klassekassa spares til noe gøy for klassen. Anonymous poster hash: 95b05...c0a
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #4 Skrevet 25. oktober 2016 Har dere facebook side? Ville skrevet at kassen er snart tom og at mange antakelig har glemt å betale i år. Anonymous poster hash: 3ef1c...ab8 Ja, men det er ikke alle som er med på den facebooksiden. Det er liksom de som engasjerer seg ellers som også er med der. Resten er invitert, men har ikke godtatt. Det er nok ikke alle som bruker facebook aktivt. Anonymous poster hash: b5fc1...b44
Ziva Skrevet 25. oktober 2016 #5 Skrevet 25. oktober 2016 Her har vi juleavslutning med loddsalg. Alle tar med en premie hver ca 50.- Pengene fra loddsalget går til klassekassen.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #6 Skrevet 25. oktober 2016 Tror det har litt med klassekultur å gjøre. Vi samler inn ca 100 kroner i året (noen år innimellom 200 (100 x2). I klassen til eldste har dette aldri vært noe problem. I klassen til yngste er det få som betaler inn. De fleste fordi de ikke vil (de har god økonomi). Det er noen foreldre der som er misfonøyd med alt og mot alt. Når ting skal stemmes over stemmer disse alltid mot og siden læreren ikke vil innføre aktiviteter som noen er mot er mange forslag som forkastes. Jeg synes det er kjekt å gi lærer og assistenter en liten oppmerksomhet til jul (ca 100 kroner), men det var visst feil i følge disse foreldrene...Miljøet blant foreldrene er mye bedre i eldste sin klasse enn i yngste på grunn av dette negative fokuset og det er mange flere i eldste sin klasse som betaler inn for å gjøre noe positivt med klassen i og med at de ser verdien det gir elevene. Anonymous poster hash: 3541e...70c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #7 Skrevet 25. oktober 2016 Her har vi ikke lov å ha klassekasse. Ser heller ikke behovet. Som ei skriver her,man deler klassen,noen tar med drikke,andre kaker osv. Loddsalg,og salg av kakeboks gjør vi også. Anonymous poster hash: 455a5...a62
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #8 Skrevet 25. oktober 2016 Vi har en spare "boks" som står tilgjenngelig ved jule- og sommer avsluttningen og det oppfordres til at hver familie legger på 50 kr. Dette er selvfølgelig frivillig og de som vil gir mer. Vi bruker å ha kurvfest der alle tar med noe til felles buffet og hver familie tar med egen drikke, tallerken, bestill og det de mått trenge for å spise. Fungerer veldig greit Anonymous poster hash: 09da4...43b
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #9 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg glemmer det, også får jeg påminnelse, også glemmer jeg det.... det er fælt, men sant. Så jeg betaler alltid dobbelt opp når jeg husker på det! Anonymous poster hash: 83b11...c67
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #10 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg betaler aldri av prinsipp. Men det har jeg gitt beskjed om også. Jeg har derimot sagt at jeg gjerne selger vafler o.l med elevene en dag, til inntekt for klassen. Anonymous poster hash: 6e70c...a77
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #11 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg betaler aldri av prinsipp. Men det har jeg gitt beskjed om også. Jeg har derimot sagt at jeg gjerne selger vafler o.l med elevene en dag, til inntekt for klassen. Anonymous poster hash: 6e70c...a77 Men kan du ikke gjøre det da, og gi de pengene til klassekassen ? Så kan de foreldrene som ikke vil selge vafler betale direkte ? Anonymous poster hash: b5fc1...b44
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #12 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg er også en sånn som glemmer det. Det er ikke av vrang vilje, det er bare en innbetaling uten frist, og da glemmer jeg det. Men vi har ikke innbetaling til klassekonto. Vi har loddsalg på avslutninger, alle tar med en liten gevinst og så fordeler vi hvem som tar med ulike typer mat og drikke. Det fungerer veldig greit. Anonymous poster hash: 9bb5d...2c8
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #13 Skrevet 25. oktober 2016 Det er gmet ganske kjent problem, skolen går under gratisprinsippet og derfor er det ikke lov å kreve innbetaling. Vi løste det med å selge kaker via nordkak. Fra å motta noen kr fra under halve klassen, deltok 80-90 % på kakesalg. Vi endte opp med en solid klassekasse. Anonymous poster hash: 26714...805
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #14 Skrevet 25. oktober 2016 Men kan du ikke gjøre det da, og gi de pengene til klassekassen ? Så kan de foreldrene som ikke vil selge vafler betale direkte ? Anonymous poster hash: b5fc1...b44 Jo det er jo det jeg gjør Poenget er at innbetalinger med frist, og "alle skal betale 100 kr, merk konvolutt og/eller meld i banken med elevens navn" har ingen ting i skolen å gjøre. Skolen skal være gratis. I klassen til yngste har de heldigvis sluttet med det. Merkelig nok får de is, lager vafler/boller, drar på lekeland o.l. innimellom de også. På felles arrangementer tar den som kan/ønsker med seg noe. Det er alltid rikelig med mat. Anonymous poster hash: 6e70c...a77
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #15 Skrevet 25. oktober 2016 Det er gmet ganske kjent problem, skolen går under gratisprinsippet og derfor er det ikke lov å kreve innbetaling. Vi løste det med å selge kaker via nordkak. Fra å motta noen kr fra under halve klassen, deltok 80-90 % på kakesalg. Vi endte opp med en solid klassekasse. Anonymous poster hash: 26714...805 Ja, det er frivilig. Likevel er det jo rett og rimelig at man betaler den slanten dersom nan også deltar eller lar barna delta på arrangementene hvor disse pengene benyttes. Synes jeg da. Fotballaget selger norkak, toalettpapir etc så klassen kan ikke gjøre det i tilegg. Anonymous poster hash: b5fc1...b44
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #16 Skrevet 25. oktober 2016 Her var det innsamling i 1. klasse, tror det var 100-150 kr. De pengene gikk til rumpeakebrett og fotballer, og så blomster til læreren flere år på rad. Vi har innbetalt kun to ganger og de er nå i 5. klasse. Når klassen møtes så har det vært grilling i fjæra (alle tar med egen mat) eller pizzakveld (påmelding i forkant og betaler i døra). Anonymous poster hash: 9d3ad...b5d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #17 Skrevet 25. oktober 2016 Det e gratis å ha barn på skolen. Derfor kan dere ikke kreve betaling. I alle våre barns klasser på to forskjellige skoler sender klassekontaktene ut blanke konvolutter hjem. Her kan man velge sum å levere tilbake. Også tom konvolutt. Syns penger på konto er en uting for det blir veldig synlig hvem som ikke betaler. Anonymous poster hash: 085aa...4a6
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #18 Skrevet 25. oktober 2016 Det er gmet ganske kjent problem, skolen går under gratisprinsippet og derfor er det ikke lov å kreve innbetaling. Vi løste det med å selge kaker via nordkak. Fra å motta noen kr fra under halve klassen, deltok 80-90 % på kakesalg. Vi endte opp med en solid klassekasse. Anonymous poster hash: 26714...805 Og så har du slike som meg som synes salg av kaker er pyton. Betaler mer enn gjerne for å slippe kakebakst og kakesalg. Anonymous poster hash: 6b004...e44
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #19 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg syns det er en uting (og lover støtter min innstilling) å kreve penger av foreldrene. Hovedinntektskilden her er loddsalg og lotteri av smågevinster som foreldrene tar med til jul- og sommeravslutning. Klassekassen er godt fylt. Når det nærmer seg klassetur kommer jeg å nekte den forferdelige dorullsalg og foreslå at foreldrene får vite hva turer koster per elev. De som har økonomi betaler beløpet og litt til. Jeg gir heller litt mer penger og dermed betaler jeg for en elev som har foreldre med dårlig råd (eller som er gjerrige...) enn til en bedrift. Anonymous poster hash: b6cec...ce3
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #20 Skrevet 25. oktober 2016 H is det ikke er nok foreldre som betaler inn er det så enkelt som at dere reduserer utgiftene. Dere kan ikke sende ut purringer eller mase for å få inn mer. Det skal være frivillig å betale inn til klassekamp og da må det være helt greit å velge å ikke gjøre det. Anonymous poster hash: 2d1e8...4c1
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #21 Skrevet 25. oktober 2016 I klassen til min eldste er det 500,- pr halvår. Det syntes jeg er alt for mye. Det er mange ganger jeg ikke har betalt. Alenemor og med ikke verdens beste økonomi har det stoppet seg selv. Har kun betalt når jeg har hatt penger til å avse. Hun som er ansvarlig er også veldig på. Sender giro på giro, mailer med navn på hvem som har betalt og ikke har betalt. Er nok mange som føler seg tvunget til å betale for å ikke stå på ikke betalt listen. Det syntes jeg er helt unødvendig. Anonymous poster hash: a3d66...14e
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #22 Skrevet 25. oktober 2016 I klassen til min eldste er det 500,- pr halvår. Det syntes jeg er alt for mye. Det er mange ganger jeg ikke har betalt. Alenemor og med ikke verdens beste økonomi har det stoppet seg selv. Har kun betalt når jeg har hatt penger til å avse. Hun som er ansvarlig er også veldig på. Sender giro på giro, mailer med navn på hvem som har betalt og ikke har betalt. Er nok mange som føler seg tvunget til å betale for å ikke stå på ikke betalt listen. Det syntes jeg er helt unødvendig. Anonymous poster hash: a3d66...14e Det der er svært ugreit! 500,- per halvår er jo sinnsykt mye. Hva bruker man dette til da? Lister over hvem som har betalt og ikke er jo rett og slett utdriting av de som ikke betaler og totalt uakseptabelt. Anonymous poster hash: 6b004...e44
BareEnTil Skrevet 25. oktober 2016 #23 Skrevet 25. oktober 2016 Alle har ikkje råd. Me betaler inn, men veit at dette er frivillig og at det er fleire som ikkje har råd. Verdt å tenke på at ikkje alle har like mye. Noen sliter med å få penger til bursdager og andre ting barna "må " ha. Ver så snill å tenke på at for noen er 200 Kr myyye penger.
BareEnTil Skrevet 25. oktober 2016 #24 Skrevet 25. oktober 2016 Ja, det er frivilig. Likevel er det jo rett og rimelig at man betaler den slanten dersom nan også deltar eller lar barna delta på arrangementene hvor disse pengene benyttes. Synes jeg da. Fotballaget selger norkak, toalettpapir etc så klassen kan ikke gjøre det i tilegg. Anonymous poster hash: b5fc1...b44 Rett og rimelig? Nei. Skulen skal vere gratis. Arrangementene er barna gjerne med på fordi dei andre barna er med, eller det er noko felles for klassen eller obligatorisk eller noko foreldra har bestemt på foreldremøte. Det er ikkje lett å sei at en ikkje har råd. Skulen skal vere gratis så en sleppe stigmatiseringen av barna som gjerne ikkje har foreldre som har råd.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2016 #25 Skrevet 25. oktober 2016 I klassen til min eldste er det 500,- pr halvår. Det syntes jeg er alt for mye. Det er mange ganger jeg ikke har betalt. Alenemor og med ikke verdens beste økonomi har det stoppet seg selv. Har kun betalt når jeg har hatt penger til å avse. Hun som er ansvarlig er også veldig på. Sender giro på giro, mailer med navn på hvem som har betalt og ikke har betalt. Er nok mange som føler seg tvunget til å betale for å ikke stå på ikke betalt listen. Det syntes jeg er helt unødvendig. Anonymous poster hash: a3d66...14e Hvor i alle dager er dette? Betaler dere 7000 for barneskolen/9000 for grunnskolen? Det blir for drøyt. Anonymous poster hash: 3ef1c...ab8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå