Gå til innhold

Hvis man tisser mer enn man drikker, hva er tisset da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri kalt meg lærer...

Mht blank urin siterer jeg hun treningsguruen som hadde sitt eget program på NRK for noen år siden. Husker ikke hva hun het, hun skrev også en spalte i KK.

"Når man drikker nok, presterer man bedre", var hennes greie, og da skulle urinen være blank. (Men jeg antar hun mente at man bare kikka ned i do. Tar man en urinprøve på et glass, vil den sikkert ha litt farge uansett.)

Jeg vil anbefale deg å finne sikrere kilder enn KK når det gjelder slikt som dette fremover. Urinen SKAL ikke være blank.

Anonymous poster hash: e45e7...587

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Nyresvikt kan også gi polyuri.

Riktig. Jeg har hatt det, så vet hva jeg snakker om. Tisset enorme mengder...

Anonymous poster hash: 7388a...fd6

Skrevet

Jeg har målt drikke i noen dager nå, og for hver dl jeg drikker, tisser jeg ut enda litt mer. Drikker jeg 3 dl, tisser jeg 3,5 en stund etterpå. Drikker jeg 5 dl, tisser jeg ut 6,5 dl neste gang jeg skal tisse. Drikker jeg 1 dl, tisser jeg ut 1,5. Det er et tydelig mønster.

Jeg får selvsagt i meg væske gjennom mat også, men det er ikke stort. Jeg har ikke spist suppe, grøt eller lignende disse dagene.

Anonymous poster hash: f6221...c26

Ca 70 % av all væske får vi faktisk i oss gjennom maten.

Anonymous poster hash: 9d7b9...d6c

Skrevet

Det varierer nok voldsomt. Jeg drikker i hvertfal vesentlig mer enn jeg spiser på en dag. Normalt sett drikker jeg rundt 2,5 l i døgnet, men jeg spiser langt fra 2.5 kg mat. Selv om det er mye vann i mange matvarer blir det jo ikke mer enn vi spiser regner jeg med. Vi puster jo riktignok inn oksygen som i teorien kunne ha reagert med hydrogen fra maten og dannet vann, men så vidt jeg vet er ikke det noe som skjer i vesentlig grad i kroppen. Oksygenet bindes i steden hovedsakelig til karbonet slik at vi kan puste det ut som CO2.

Anonymous poster hash: a04f9...387

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å finne sikrere kilder enn KK når det gjelder slikt som dette fremover. Urinen SKAL ikke være blank.

Det har ingen her hevdet. Ikke jeg heller.

Men det verserer altså blant idrettsutøvere. (Eksen min drev også og framholdt hvor viktig det var.)

Skrevet

Så hvis det anbefales 2 liter væske daglig og 70% av det skal være fra maten, så trenger vi bare å drikke ca 6 dl daglig? Eller 4,5 dl hvis man går ut fra et daglig inntak på 1,5 liter. Det høres ikke helt riktig ut.

Men uansett, å tisse 1 liter før lunsj (når man har drukket en kopp te og spist en brødskive til frokost) det virker ikke helt riktig.

Skrevet

Så hvis det anbefales 2 liter væske daglig og 70% av det skal være fra maten, så trenger vi bare å drikke ca 6 dl daglig? Eller 4,5 dl hvis man går ut fra et daglig inntak på 1,5 liter. Det høres ikke helt riktig ut.

Men uansett, å tisse 1 liter før lunsj (når man har drukket en kopp te og spist en brødskive til frokost) det virker ikke helt riktig.

Det høres helt riktig ut for meg. Man skal ikke trenge å drikke litervis med drikke hver dag.

Anonymous poster hash: 1ec55...c4d

Skrevet

Det høres helt riktig ut for meg. Man skal ikke trenge å drikke litervis med drikke hver dag.

Men man skal jo tisse ca 1-1,5 liter pr dag. Hvordan kan det da høres riktig ut med 1 liter før kl 10?

Skrevet

Jeg har forresten aldri hørt noen si at to glass med drikke om dagen er mer enn nok. Du kan ikke si at det høres riktig ut.

Skrevet

Men man skal jo tisse ca 1-1,5 liter pr dag. Hvordan kan det da høres riktig ut med 1 liter før kl 10?

Nei, det høres ikke riktig ut.

Skrevet

Jeg har forresten aldri hørt noen si at to glass med drikke om dagen er mer enn nok. Du kan ikke si at det høres riktig ut.

Hva er anbefalt å drikke da?

Skrevet

Det er på tide å slutte å være så opptatt av mengder her. Det hele er såre enkelt: Drikk når du er tørst, la være når du ikke er tørst. :Rema1000:

Skrevet

Hva er anbefalt å drikke da?

Drikk det du føler for - drikk når du er tørst. Ikke mer komplisert enn som så for friske folk i sin beste alder, ihvertfall.

Skrevet

Det er på tide å slutte å være så opptatt av mengder her. Det hele er såre enkelt: Drikk når du er tørst, la være når du ikke er tørst. :Rema1000:

Jeg blir selvsagt opptatt av symptomer på at noe i kroppen ikke er som det skal.

Skrevet

Drikk det du føler for - drikk når du er tørst. Ikke mer komplisert enn som så for friske folk i sin beste alder, ihvertfall.

Jeg har svart akkurat det samme selv, grunnen til at jeg spør er fordi hi mener at to-tre glass er alt for lite. det er ikke nødvendigvis det...kroppen vil reagere dersom man begynner å bli dehydrert.

Skrevet

Tror du det kan være psykisk HI? Etter å ha fulgt tråden din så har jeg blitt mer bevisst på inn/ut selv. jeg bruker vanligvis å gå fire-seks ganger på do i løpet av en dag. idag har jeg vært maaange ganger. Veldig tissetrengt hver gang. Får også følelsen av at jeg må "fylle opp igjen" etter at jeg har vært på do. Veldig spesielt.

Skrevet

Tror du det kan være psykisk HI? Etter å ha fulgt tråden din så har jeg blitt mer bevisst på inn/ut selv. jeg bruker vanligvis å gå fire-seks ganger på do i løpet av en dag. idag har jeg vært maaange ganger. Veldig tissetrengt hver gang. Får også følelsen av at jeg må "fylle opp igjen" etter at jeg har vært på do. Veldig spesielt.

Jeg er veldig sikker på at det ikke er psykisk. Jeg har hatt problemet i snart ett år (9mnd) med at jeg er så tissetrengt hele tiden. Jeg har prøvd å ignorere det og vente på at det skulle gå over. Til slutt valgte jeg å gå til legen og da ble jeg klar over mengdene. Så jeg vil si at jeg frem til nå ikke har fokusert på det særlig mye annet enn at det har vært plagsomt at jeg føler jeg skal tisse på meg allerede mens vi sitter i bilen når vi skal på tur feks. Ellers har jeg verken tenkt noe over inntak eller "utløp".

Skrevet

Er det vann du drikker? Prøv å bytt ut vann med f.eks farris. Da får du i deg salt også som hjelper å binde væsken slik at kroppen greier å holde på den også. Kanskje tisser du litt mindre da ogblir mindre tørst.

Anonymous poster hash: 68297...403

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...