Gå til innhold

Hvorfor trives du med å bo i et lite bygdesamfunn vs. hvorfor trives du med å bo i by/bynære områder?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bor i nærområdet til en stor by.

Trives bra. Det viktigste er at jeg har familie og venner her og er oppvokst her. Jeg kjenner stedene og historiene. Jeg vet hvor jeg finner markjordbær og hvorfor korpset bare spiller utenfor det ene sykehjemmet på 17. Mai, jeg vet hvorfor butikken på hjørnet heter det den heter og hvilke bar e hager som har godt ord på seg. Det er kort vei til skog og sjø. Byen bruker jeg nesten aldri. Jeg har det jeg trenger her.

Det negative er at det er fryktelig mange innflyttere her.

Anonymous poster hash: fb154...a3d

Jeg liker å bo i bygd fordi:

1: Jeg må ha tilgang på skog og mark

2: Jeg må ha muligheten for å gå tur, og ha det stille rundt meg

3: Jeg blir stresset av biler, folk, eksos, bygninger, foretrekker skog og trær (natur)

4: Jeg synes innvandrere er bedre integrerte på bygda, her har vi noen fra polen og noen fra afrika et sted, og de er hyggelige og helt OK :) (kjenner dem ikke så godt), det er ikke som Grønland i Oslo liksom, som for meg virker som et mareritt

5: Jeg må ha stor hage! Rekkehus eller leilighet er ikke min greie...

6: Jeg liker kjæledyr, så da passer det best å bo på landet synes jeg, følte alltid det var ekkelt hvis jeg var i byen med hunden og han tisset på bygningshjørner etc, der skal jo folk gå :P Kunne ikke ha med skurefille og vaskebøtte heller ;) Bedre å tisse i veigrøfta, da.

7: Hvis jeg sammenligner nærmeste BY med BYGD så er det ufattelig mye MINDRE dop her i bygda. Jeg har selv vokst opp her, og det er trygt og fint for barn å vokse opp. Min samboer kommer fra Horten og der er det ekstremt mye dop, både i og utenfor skolene. Og dårlig miljø. 

Ellers så skjønner jeg at folk vil bo i byen for anonymitetens skyld, akkurat det kunne jeg tenkt meg selv, men det andre veier opp så noe må jeg ofre :)

Anonymous poster hash: b1342...5c8

Bor på et tettsted med 1000 innbyggere, ca 1 mil utenfor en liten by. Nærmeste storby ligger 2,5 t (med bil) unna.

Elsker at det er på "landet". Har stor hage og hus til billig pris. Naboen er ikke langt unna, men langt nok..

Det er nært skog og nært havet.

Har vokst opp her/i den lile byen. Og det er relativt kort vei til storbyen hvis trangen til noe urbant skulle melde seg.

Under skolegangen på vgs bodde jeg i en mellomstor by, og er utrolig glad for det.

Tror nok det er viktig, om man liker hjemplassen sin aldri så godt, å dra en tur.

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. "Home is where your heart is".... Skikkelig klisje. Bare passer godt her jeg bor.

Anonymous poster hash: 46ade...0cd

Bor på et tettsted ned ca 3000 innbyggere. Det er 15 mil til nærmeste by. Men er helt ved kysten så det er mulig å ta rutebåt mye raskere enn å kjøre bil.

Har bodd i en større by og flyttet hit for to år siden. Her jeg bor nå har jeg familien min og det var hovedgrunnen til at jeg flyttet hit. Men jeg trives med at alt er så nært, det betyr effektivt med tid, slipper pendling. Alle kjenner alle, på godt og vondt.

Men det er mange butikker og andre servicetilbud vi mangler her da, det er et stort minus.

Anonymous poster hash: 14cbf...4bf

Annonse

Jeg bor på bygda med kort avstand til alle Mjøsbyene.

Jeg elsker å bo her fordi:

Lokalsamfunnene brenner for sine områder. Derfor er det et godt tilbud sportslig, kulturelt og sosialt.

Det er akkurat stort nok til å ha en vis oversikt over de sosiale miljøene, men for stort til at alle kjenner alle.

Folk, både barn, unge og eldre bryr seg om hverandre. Mao. bryter bilen ned eller du opplever noe tungt så vet folk det, og de hjelper deg. Havner barna på vidveie får du beskjed.

Det er fjell, skog og sjøliv tilgjengelig hele året.

Hovedgrunnen til at jeg elsker å bo her er at det er trygt. Det er lite grov kriminalitet.Folk støtter hverandre, og du treffer alltid noen du kjenner på forskjellige arrangementer. Folk har ikke, som i byene, nok med sitt. De har tid og er åpne for nye bekjentskap. Itillegg gjør kommunene og befolkningen en massiv innsats for trivsel og utvikling. Dessuten er det ikke mer enn 50 min til Gardermoen, og en drøy time inn til Oslo.

Anonymous poster hash: f9915...f22

Bor i Oslo, ca 15 min med bane utenfor sentrum.

Bor i boligområde med lite næring utover matbutikker og kiosker. Veldig rolig og fint, rett ved marka, blanding av lavblokker, rekkehus og eneboliger. Alle typer folk, det liker jeg. Gamle og unge, fattig og rik, brune og hvite.

Liker at barna mine vokser opp et sted som til en viss grad gjenspeiler verden. Nærområdet er som en liten by (eller, liten og liten, bor rundt 45 000 i bydelen), men "storbyen" er rett ved med alt den kan tilby. Jeg elsker å dra med banen til sentrum og føle meg litt travel og ute i verden, og så er det deilig å komme hjem til stille nabolag. Nedi byen er jeg anonym, i nabolaget kjenner jeg folk og er på hils. Fin blanding.

Det negative er at det er grusomt dyrt med bolig, og at fortettingen av Oslo stadig når nye høyder og på langt nær er over.

Anonymous poster hash: c4289...1b5

Elsker å bo i Oslo i min sentrumsbydel med 57000 innbyggere. Det er flotte bygårder og eneboliger, brede gater med trær på begge sider, kort vei til Bygdøy og Frognerparken. I vår bygård så løper barna inn og ut hos hverandre og alle er på hils. Vi har alt vi trenger rett utenfor døra, vi kan gå til jobb og skole og er barn syke PG må hentes så er en av oss der på fem minutter med sykkel. Vi svømmer i sjøen om sommeren og går på ski i marka om vinteren. Elsker byen min ❤️

Anonymous poster hash: ae70b...543

Trives bra. Det viktigste er at jeg har familie og venner her og er oppvokst her. Jeg kjenner stedene og historiene. Jeg vet hvor jeg finner markjordbær og hvorfor korpset bare spiller utenfor det ene sykehjemmet på 17. Mai, jeg vet hvorfor butikken på hjørnet heter det den heter og hvilke bar e hager som har godt ord på seg. Det er kort vei til skog og sjø. Byen bruker jeg nesten aldri. Jeg har det jeg trenger her.

Hvorfor er det negativt med mange innflyttere?

Anonymous poster hash: 10324...f5e

Ja 😂 Du kan undres hvorfor folk skyr landet og alle bygdedyra 😂😂😂

Anonymous poster hash: ab97e...7e8

De vet ingenting om stedet. Det tar lang tid før de begynner å engasjere seg lokalt. Veldig mange ser bare på stedet som der de bor, mens fokusert på kultur, venner, jobb og fritid ligger andre steder.

Veldig mange av de som kommer flyttende, spessielt de unge og nyetablerte, som kommer fra byer eller veldig bynære områder, er veldig opptatte av rettigheter og hvordan alle bør ta hensyn til dem, uten at de er interessert i å yte noe selv.

I tillegg tar de plass. På den mest kjente badestranda ligger folk som sild i tønne, helt til ferien begynner. Da er det plutselig tomt. Samme med parkeringsplassene i marka. De mest kjente er stappfulle i skisesongen, men tomme i jul, vinter og påskeferie.

Mange klager på at det ikke skjer noe her, men det skjer en masse. Innflytterne får bare ikke vite om det da de ikke leser lokalavisen og ikke er engasjerte. (De som kommer fra mindre steder eller fra andre land er ofte flinkere til å bruke det tilbudet som er og folk fra små steder engasjerer seg også ofte ganske raskt)

Hvorfor er det ille med mange innflyttere? Er innflytter selv her jeg bor...håper ikke folk tenker sånn om meg? Hmm..kanskje derfor jeg aldri blir invitert med på noe av de som kommer herfra? Er jo snill og grei, men...nei klart, er man innflytter kan man nok bare glemme å bli inkludert ja

Anonymous poster hash: 2f425...acf

Annonse

Hvorfor er det ille med mange innflyttere? Er innflytter selv her jeg bor...håper ikke folk tenker sånn om meg? Hmm..kanskje derfor jeg aldri blir invitert med på noe av de som kommer herfra? Er jo snill og grei, men...nei klart, er man innflytter kan man nok bare glemme å bli inkludert ja

Les svaret over. Der har jeg forklart hvorfor det er negativt med mange innflyttere.

Ser nå at du svarte på det. Men merkelig holdning du har altså. Jeg synes jeg har engasjert meg masse, men kommer ikke "inn" her. Nydelig sted, men jeg er ensom og savner den åpne, sosiale naturligheten som finnes i Oslo

Ser nå at du svarte på det. Men merkelig holdning du har altså. Jeg synes jeg har engasjert meg masse, men kommer ikke "inn" her. Nydelig sted, men jeg er ensom og savner den åpne, sosiale naturligheten som finnes i Oslo

Det er slik jeg opplever å bo på et sted med veldig mange innflyttere. Jeg aner ikke hvordan vi kunne vært mer inkluderende. Det er mange bra folk som flytter hit, men det virker ikke som om det er så mange som har fokuset sitt her og som vil gjøre noen innsats for at alle som bor her skal ha det bra.

Det kan godt hende det er noe ved kulturen som gjør at de tror de ikke er velkomne i lag og foreninger, men jeg vet ikke hva det skulle være.

De fleste i komunen er første generasjons innflyttere. Det er veldig mye. De som har vokst opp her får et helt annet forhold til stedet enn de som kommer flyttende og når innflytterene utgjør en så stor del av befolkningen blir det få til å bringe videre stedets egen kultur og egenart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...