Gå til innhold

Sarotex og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er begynt på Sarotex. Merker at jeg blir trett av de, og tar de derfor før jeg legger meg. Men problemet er at jeg fortsatt kjenner at jeg er trett  neste morgen, og da må jeg kjøre bil for å komme meg på jobb. Bor på landet, så jeg er helt avhengig av bilen. Jeg kjører jo helt greit, men liker ikke at jeg kjenner at jeg er trettere en normalt, spesielt ikke når jeg skal kjøre bil. Hva gjør dere andre som bruker Satotex og er avhengig av å kjøre bil.

Anonymous poster hash: 26840...6c5

Fortsetter under...

Skrevet

Du skal ikke kjøre bil de første to ukene på medisiner som kan påvirke kjøreevnen din.

Kom nye regler 1 oktober og det har blitt veldig strengt i forhold til dette med medisiner og det å få beholde førerkortet. Antall medisiner som står på listen (inkludert sarotex) og styrken på medisinen virker inn...

Jeg har måtte slutte på medisiner for å få beholde førerkortet, jeg er også avhengig av å ha det.

Anonymous poster hash: 1a7b5...890

Skrevet

Legen nevnte ingenting om det, og jeg har jo fortsatt sertifikatet. Er ikke noe problem å kjøre, men kjenner at jeg er trettere en normalt på morgenen. Hva skal jeg gjøre da? Kan jo ikke la være å dra på jobb heller. 

Skrevet

Har googlet litt, og fant en post her inne hvor en hadde fått sykemelding i 2 uker ved oppstart av Sarotex. Kan jeg få sykemelding for så lite? Selvsagt hadde det vært supert, men vil føle jeg utnytter systemet. Jeg er jo arbeidsfør.

Skrevet

Blir du stoppet i kontroll av politiet så risikerer du å miste førerkortet, mye lenger enn de to ukene ved oppstart. Da får du en dom på ruskjøring...

Om du kan få sykemelding er noe du må spørre legen om, ellers må du finne andre løsninger på hvordan du skal komme deg på jobb. Det er ditt ansvar å ikke kjøre på medisiner, så loven tar ikke hensyn til behov eller manglende info fra legen.

At du fremdeles har førerkortet betyr ikke at du har lov til å kjøre, uansett om du får brev fra fylkeslegen eller ei. I oppstartsfaser av nye medisiner har alle to ukers karantene. Går medisinene over grensa for bilkjøring vil apoteket sende advarsel til fylkeslegen og de vil opprette en sak på det.

Skrevet

Jeg går på 50mg Sarotex og tar de kl 20 på kvelden, da er jeg helt fin på morgenen, samtidig som jeg får sove på kvelden.

Har gått på Sarotex siden 2012 da, så det tar jo litt tid før man kommer over "oppstarten" liksom.

Annonse

Skrevet

Jeg bruker kun 10mg, så tviler på det slår ut som "mye" på en eventuell blodprøve. 

HI

Skrevet

Blir du stoppet i kontroll av politiet så risikerer du å miste førerkortet, mye lenger enn de to ukene ved oppstart. Da får du en dom på ruskjøring...

Om du kan få sykemelding er noe du må spørre legen om, ellers må du finne andre løsninger på hvordan du skal komme deg på jobb. Det er ditt ansvar å ikke kjøre på medisiner, så loven tar ikke hensyn til behov eller manglende info fra legen.

At du fremdeles har førerkortet betyr ikke at du har lov til å kjøre, uansett om du får brev fra fylkeslegen eller ei. I oppstartsfaser av nye medisiner har alle to ukers karantene. Går medisinene over grensa for bilkjøring vil apoteket sende advarsel til fylkeslegen og de vil opprette en sak på det.

Du aner jo ikke hva du snakker om. Hun blir ikke tatt for ruskjøring

Anonymous poster hash: 55216...4f7

Skrevet

Du aner jo ikke hva du snakker om. Hun blir ikke tatt for ruskjøring

Blir man tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand er det like ille om det er pga alkohol eller medisiner, jo.

Tro hva du vil, det kommer du ikke langt med uansett. Med kunnskap er man forberedt. Loven er klar og de nye reglene som kom tidligere denne mnd er mye strengere enn tidligere.

Skrevet

Blir man tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand er det like ille om det er pga alkohol eller medisiner, jo.

Tro hva du vil, det kommer du ikke langt med uansett. Med kunnskap er man forberedt. Loven er klar og de nye reglene som kom tidligere denne mnd er mye strengere enn tidligere.

Men hun blir jo ikke tatt for det dagen etterpå

Skrevet

Men hun blir jo ikke tatt for det dagen etterpå

Hvis hun kjører på medisiner som står på lista over medisiner som påvirker kjøreevnen vil det opprettes undersøkelse, kommer det da frem at hun egentlig er innenfor karantenetiden eller dosen er høyere enn hva som er tillatt så vil hun det, jo. Sarotex er langtidsvirkende og dermed ikke ute av kroppen på morgenen, noe hun også tydelig skriver at hun merker siden hun har hangover. Samme regel om karantenetid gjelder forøvrig ved dosejustering også.

Vi er like ansvarlige for vår egen kropp og helse i forhold til bilkjøring som vi er når det gjelder tilstand på bilen vi kjører. Ved oppstart og justering av medisiner er vi pliktige til å selv sjekke opp hvilke regler som gjelder.

Skrevet

Jeg for min del forstår hvorfor de nye reglene har komt. Etter oppstart med Sarotex var jeg ikke til å stole på bak rattet pga hangover. Ikke alle får det like ille som jeg, men det er også mange som presser grensene.

Anonymous poster hash: 80aad...613

Skrevet

Noen som har en link til de nye reglene?

Annonse

Skrevet

Men disse reglene gjelder for narkotiske smertelindrende medisiner (opioider), Sarotex er vel ikke narkotisk? Kunne ikke finne Sarotex på listen heller.

I går tok jeg tabletten en time tidligere, og i dag var jeg helt fin når jeg satte meg i bilen, men ble jo litt bekymret om jeg faktisk har lov til å kjøre. 

Skrevet

Hvis hun kjører på medisiner som står på lista over medisiner som påvirker kjøreevnen vil det opprettes undersøkelse, kommer det da frem at hun egentlig er innenfor karantenetiden eller dosen er høyere enn hva som er tillatt så vil hun det, jo. Sarotex er langtidsvirkende og dermed ikke ute av kroppen på morgenen, noe hun også tydelig skriver at hun merker siden hun har hangover. Samme regel om karantenetid gjelder forøvrig ved dosejustering også.

Vi er like ansvarlige for vår egen kropp og helse i forhold til bilkjøring som vi er når det gjelder tilstand på bilen vi kjører. Ved oppstart og justering av medisiner er vi pliktige til å selv sjekke opp hvilke regler som gjelder.

Men Sarotex står jo ikke på lista

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...