Gå til innhold

Inspirert, er det ikke vanlig med assistent i 1.klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På skolen der mine barn går er de kontaktlærer, og en assistent(denne jobber også på SFO). Jeg trodde dette var vanlig praksis. De er alltid to voksne i timen gjennom hele 1.klasse.

Anonymous poster hash: 479da...d35

Skrevet

Jo.

Anonymous poster hash: 8f7ce...940

Skrevet

Her er de også minst to stykker i klasserommet til enhver tid, også i 2.klasse.

Anonymous poster hash: 228ee...f32
Skrevet

Jo, men nedskjæringer har gitt oss en assistent på deling i to 1.klasser hos oss.

Anonymous poster hash: 77c14...95e

Skrevet

Hvis dette er vanlig praksis ville vel ikke barnet i den andre tråden hatt problemer med oppfølging ?

Skrevet

Her er det også alltid 2 voksne i klassen, av og til 3, av og til 4.

Anonymous poster hash: 1dbf3...11b
Skrevet

Assistenten kan i mange tilfeller være knyttet opp mot 1-2 barn med spesielle behov. Jeg jobber som lærer i 1.klasse og har en assistent i klassen som har øynene på en utagerende gutt hele tiden.

(Han kan velte pulter og kaste stoler og rive ned ting, så hverken hun eller jeg kunne gått på do med andre elever som bæsjer på seg...)

Foreldrene til den gutten som må ha hjelp på do må lære opp gutten til å tørke seg selv. De gangene det er så mye at han ikke klarer det må skolen ringe hjem, inntil han har fått et enkeltvedtak og rett på egen hjelp på skolen.

Anonymous poster hash: 92ae6...369

Skrevet

Assistenten kan i mange tilfeller være knyttet opp mot 1-2 barn med spesielle behov. Jeg jobber som lærer i 1.klasse og har en assistent i klassen som har øynene på en utagerende gutt hele tiden.

(Han kan velte pulter og kaste stoler og rive ned ting, så hverken hun eller jeg kunne gått på do med andre elever som bæsjer på seg...)

Foreldrene til den gutten som må ha hjelp på do må lære opp gutten til å tørke seg selv. De gangene det er så mye at han ikke klarer det må skolen ringe hjem, inntil han har fått et enkeltvedtak og rett på egen hjelp på skolen.

Vell, hos oss er det ikke slik. De har en assistent uansett. I klassen til min eldste datter var det en utagerende gutt og da hadde de en ekstra på han- altså 3 voksne i klassen.

Skjønner nå at vi er utrolig heldig med skolen vår.

Skrevet

Dessverre ikke regelen.

Skulle ønske det var slik. Da hadde det kanskje vært mer orden i 3. klasse......

Anonymous poster hash: b7500...980
Skrevet

Hos oss prioriterer de ressurser i førsteklasse, så de er alltid 2 lærere og kun 20 i klassen!

Anonymous poster hash: 21a41...3e4

Skrevet

Hos oss må minst en elev ha rett på assistent, for at vi skal ha assistent i klassen. Uten en slik elev, står lærer alene.

Anonymous poster hash: 4f859...3aa

Skrevet

På eldste sin skole hadde de assistent i klassen ut 4 klasse. Ingen med spesielle behov.

Anonymous poster hash: 16fd9...4c7

Skrevet

Hos oss er det kun elever med spesielle behov som får assistenter. De har en del timer med to lærere, men da deler de klassen så de kan ha mindre grupper, så de er sjelden flere voksne i klasserommet.

Anonymous poster hash: 7f66a...c33

Skrevet

Bare en hos oss, men så er de bare 14 førsteklassinger og ingen "nut-cases" blant barna så det går helt fint.

Anonymous poster hash: 6dc09...b55

Skrevet

18 i klassen og ingen "spesielle", så ingen assistent.

Anonymous poster hash: 3d589...78c

Skrevet

Jeg er mamman til den nå så meget omtalte "problem" gutten.

Synes jeg ser kommunen setter inn assistent på han, som skal sitte og vente på når han har uhell. Det kan bli lange og drøye dager og uker.

Når man ikke er 6 år en gang er det ikke så lett å skifte og vaske seg selv på en bås hvor det kommer større gutter.

Han klarer seg fint hjemme, men her har han jo ting tilrettelagt og er trygg på at han får være i fred.

Anonymous poster hash: 1326b...605

Skrevet

Bare en hos oss, men så er de bare 14 førsteklassinger og ingen "nut-cases" blant barna så det går helt fint.

Anonymous poster hash: 6dc09...b55

Hva feiler det deg? Kalle barn med medisinske diagnoser for nutcases!?! Datteren til søsteren min har diabetes, Hun og en annen gutt deler på en assistent, er de også nutcases?

Anonymous poster hash: e3679...d9a

Skrevet

Hos oss har klasser, uansett trinn, kun assistent / ekstra voksen i klassen dersom det er elever med spesielle behov.  Førsteklasse har noen få timer i uka med en ekstra voksen, som da er fordelt på hele førsteklasse, ikke bare på en klasse.  Når elever med tildeling ikke er på skolen, går gjerne assistenten / spesialpedagogen til en av klassene som kunne trengt litt ekstra hjelp, men ikke har. 

Skrevet

Er det vanlig? Eg trodde og håpte det når guttungen i år begynte på skolen.. Men nei... Bare en lærer på de 18 ungene.. Til og med når de er på utflukter og tar buss... Syns det da er fryktelig lite mwd kun en voksen for å hokde styr på alle barna!

Anonymous poster hash: a5058...85b

Skrevet

I vår kommune legger de mye penger i skolen. Så mye at de har penger og ressurser til små klasser.

På min sønns trinn er det 2 klasser. Er 13 og 14 i hver klasse. Begge lærerne har hver sin assistent. I tillegg deler de på en tredje som følger opp et par barn med diagnoser. Helt fantastisk luksus for både lærere og barn. 

Anonymous poster hash: 2056c...566
Skrevet

Her er det lærer og assistent i alle førsteklassene. Assistent jobber også på sfo.

20 elever i hver klasse.

Anonymous poster hash: 55809...60d

Skrevet

Ingen automatikk i det på vår skole.

Anonymous poster hash: 8f09a...fa8

Skrevet

Her er det 4 lærere og 2 assistenter i 4. De er 51 i klassen.

3 lærere og 2 assistenter i 3. med 43 elever.

2 lærere og en assistent i 1. med 30 elever. Resten vet jeg ikke, for der har jeg ikke barn, men hørt at 2. Klasse har 4 assistenter da de har 2 barn med spesielle behov

Anonymous poster hash: 6743d...14c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...