Gå til innhold

Hva gjør vi nå? Lærer nekter å hjelpe vår sønn som sliter med dogåing.

Anbefalte innlegg

Var det de velutdannede foreldrene som sørget for assistenter og lesekrok...?

Nei, de sørget for at femåringene - de fleste av dem fire da de startet - faktisk kunne fungere i en skolesituasjon, og de var den kunnskapsbasen barn trenger for å gjøre det godt.

Anonymous poster hash: 6f8ef...bd0

Fortsetter under...

Jeg er lærerutdannet og jeg tror at mange ikke-lærere ikke skjønner problemet her. Det er en lærer i klassen med sikkert mangeogtjue elever og det er helt uforsvarlig å forlate en så stor gruppe med så små barn alene. I utdanningen fikk vi vite at det hadde vi ikke lov til. Få skoler er nybygde og praktiske og nærmeste toalett kan være to etasjer ned og bort en korridor, eller det kan være at man må gå helt ut og så inn på toalettet lengre borte i bygningen.

Jeg tror heldigvis at ytterst få lærere for førsteklassinger nekter å hjelpe ved slike uhell. Selv har jeg ingen problemer med det. Problemet her er bare at det er umulig så lenge det bare er en voksen i klasserommet.

Anonymous poster hash: 32b0b...34e

Jeg priser meg lykkelig for å slippe unna de dårligfungerende barna deres, foreldrene i denne tråden er det beste argumentet for å droppe å bli lærer. Men hadde jeg vært det ville jeg tro at i et tilfelle som dette er nok én gang som ingen, to som ti. Er dette en gjentatt situasjon er det ikke læreren som må finne en løsning, det er barnet det er noe galt med og det barnet har foreldre. Fungerer ikke barnet i skolen fordi dette skjer så får DE finne annen måte å løse opplæringsplikten på.

Jeg priser meg lykkelig for å slippe unna de dårligfungerende barna deres, foreldrene i denne tråden er det beste argumentet for å droppe å bli lærer. Men hadde jeg vært det ville jeg tro at i et tilfelle som dette er nok én gang som ingen, to som ti. Er dette en gjentatt situasjon er det ikke læreren som må finne en løsning, det er barnet det er noe galt med og det barnet har foreldre. Fungerer ikke barnet i skolen fordi dette skjer så får DE finne annen måte å løse opplæringsplikten på.

Det er nok flere enn deg som takker for å slippe å møte på deg der barna våre er!

Anonymous poster hash: 04fbe...072

Gjest Antarctica

Nei, de sørget for at femåringene - de fleste av dem fire da de startet - faktisk kunne fungere i en skolesituasjon, og de var den kunnskapsbasen barn trenger for å gjøre det godt.

Og dermed er vi jo tilbake til at det ikke er skolesystemet i England som skaper vinnere. Riktig dyktige foreldre kunne ha fått en vinner utav et barn også uten noen som helst skole.

Og i tillegg er vel dette fortsatt en avsporing.

Gjest Antarctica

Hovedgrunnen til at ikke du bør bli lærer er vel at du ikke vet foran og bak på lovverket. Unger med alle mulige funksjonsnivåer skal inn i en fellesskole. Dette er Norge. "Spesialskoler" ble med få unntak fjernet for 40 år siden.

Annonse

Hovedgrunnen til at ikke du bør bli lærer er vel at du ikke vet foran og bak på lovverket. Unger med alle mulige funksjonsnivåer skal inn i en fellesskole. Dette er Norge. "Spesialskoler" ble med få unntak fjernet for 40 år siden.

Selvsagt kjenner jeg lovverket. Men praktiseringen av det viser jo bare med all mulig tydelighet at det var et feilgrep. Det er ingen som har tjent på det - ikke de dårligfungerende barna og slett ikke våre velfungerende, som uforskyldt må drasse på og vente på og ta hensyn til en hel masse som bare aldri burde vært i fellesskolen i det hele tatt.

Skremmende at så mange på DIB mener at en seksåring skal få hjelp i en sånn situasjon :-(

Mulig at lærer ikke har mulighet til å hjelpe,men da bør i allefall læreren hjelpe til med å finne en løsning.

Det er en medisinsk situasjon som ikke barnet styrer selv,og en seksåring er et et lite barn som sikkert ønsker at dette ikke hadde skjedd.

Synes forøvrig ut at det høres supert ut med en "pakke" med våtservietter ,klær og sånn.

Men noen må hjelpe barnet til å klare å gjøre dette selv. Sammen med barnet ,og på en sånn måte ar det ikke føler skam :-)

Lykke til HI, håper det ordner seg for barnet ditt.

Som lærer er jeg enig med andre lærere. Å tørke unger i rumpa er ikke vår jobb. Vår jobb er å undervise. Men! Det er stor forskjell på å tørke alle ungene, og et barn som faktisk har en medisinsk tilstand som gjør at han ikke klarer å styre det selv! Skal en unge med CP bare "gå på do" alene siden "det ikke er vår jobb"?! Jeg forstår frustrasjonen din HI. Dette er ikke noe han kan noe for, så dette må det finnes en løsning på som fungerer for begge parter! Be om et møte! Du må legge til rette for at han har (som andre har nevnt) en pose eller flere med skift, våtservietter og pose til skittent tøy. Hjemme må dere øve på hva han skal gjøre dersom uhellet er ute på skolen. Men hvis læreren nekter å hjelpe i det hele tatt, må det settes inn andre tiltak. Jeg personlig ser ikke problemet med at assistenten eller læreren hvertfall hjelper gutten inn på do med posen og venter til han er ferdig. Mest sannsynlig skjer det ikke veldig ofte? Hvis det er ofte, må dere finne ut hvordan rutinene bør være. Det burde være minst mulig oppmerksomhet rundt dette for gutten din sin skyld! Derfor er det også best om han klarer seg selv. Men som flere sier, noen er mer modne enn andre og sånn er det bare! Så man kan ikke forvente at alle 1 klassinger skal klare seg selv i en slik situasjon. Et møte må nok til!

Anonymous poster hash: 75098...172

Enig. Her må skolen lage en strategi for hvordan de best løser problemet slik at det går minst mulig ut over undervisningen og barnet blir varetatt på en omsorgsfull og respekfull måte. Det er ikke barnets feil det har en stigmatiserende diagnose! Hvordan skolen velger å løse det kommer an på skolen (hvor langt det er til toalettet og hvor ofte det skjer uhell).

Tror mange som svarer her, har lite innsikt i hvordan det er å være lærer i 1.klasse. 27 elever, med en lærer og ingen assistent er vanlig i Oslo. Da kan rett og slett ikke lærer forlate klasserommet for å hjelpe en elev. HI sier at dette ikke skjer ofte, men vi er bare 2 måneder inn i skoleåret, så om det har skjedd mer enn en gang vil jeg si det er ofte. Kollegaen min har en jente som sliter med det samme, hun blir også sendt hjem. I klassen til min mor er det også en sånn elev, også sendt hjem. Det virker som om det er den vanlige fremgangsmåten, da skolen ikke har ressurser til dette. Å unngå stigma rundt dette tror jeg dessverre er komplett umulig. Selvom barnet blir skiftet på skolen vil de andre få med seg ar han forsvinner fra undervisningen for så å komme tilbake med andre klær. Barn er ikke dumme, de skjønner jo hva som har skjedd. Jeg ville tatt et møte med skolen og gjerne hatt med barnets lege. Prøv å finne en løsning med en fast person som kan hjelpe barnet i disse sammenhengene, men læreren blir det nok ikke.

Tror mange som svarer her, har lite innsikt i hvordan det er å være lærer i 1.klasse. 27 elever, med en lærer og ingen assistent er vanlig i Oslo. Da kan rett og slett ikke lærer forlate klasserommet for å hjelpe en elev. HI sier at dette ikke skjer ofte, men vi er bare 2 måneder inn i skoleåret, så om det har skjedd mer enn en gang vil jeg si det er ofte. Kollegaen min har en jente som sliter med det samme, hun blir også sendt hjem. I klassen til min mor er det også en sånn elev, også sendt hjem. Det virker som om det er den vanlige fremgangsmåten, da skolen ikke har ressurser til dette. Å unngå stigma rundt dette tror jeg dessverre er komplett umulig. Selvom barnet blir skiftet på skolen vil de andre få med seg ar han forsvinner fra undervisningen for så å komme tilbake med andre klær. Barn er ikke dumme, de skjønner jo hva som har skjedd. Jeg ville tatt et møte med skolen og gjerne hatt med barnets lege. Prøv å finne en løsning med en fast person som kan hjelpe barnet i disse sammenhengene, men læreren blir det nok ikke.

Jeg skjønner absolutt utfordringen, men det er skolens forbannede plikt å sørge for at barnet ikke får mer problemer enn det alt har. Og å sende barn hjem med buksa full i bæsj? Kan dere tenke dere den følelsen? Hvert skritt minner en på hva som har skjedd. Grusomt!

Så dere beskytter en voksen person som kaller en elev ekkel, mens vi som påpeker at det er ugreit blir slettet? Fantastisk! Gud forby at noen må stå til ansvar for at de får reaksjoner når de signerer med tittel.

Enig med denne! Hun får alltid beskyttelse, men burde egentlig beskyttes mot seg selv. Dvs hennes innlegg burde slettes!

Anonymous poster hash: c5bf0...066

Barn med utfordringer har rett på tilpasning for å fungere i skolehverdagen.

Ta kontakt med rektor, be om møte og forklar problemet, hva dere ønsker og spør skolen hvordan de kan hjelpe.

Hjemme øver dere på å gjøre barnet selvstendig. Og med støtte av en voksen en periode i skoletiden, vil nok barnet mestre dette innen jula.

Håper skolen hjelper dere å ivareta barnet deres.

Det er mennesker vi jobber med, små, sårbare mennesker. Ikke roboter.

Hilsen småskolelærer.

Anonymous poster hash: 93f8b...11b

Annonse

Enig med denne! Hun får alltid beskyttelse, men burde egentlig beskyttes mot seg selv. Dvs hennes innlegg burde slettes!

Jøss.

Er det vikelig 1.klasser med opptil 30 elever og bare 1 lærer?

Glad jeg bor her jeg bor. Ca 20 elever i klassen, 2 kontaktlærere, 1 assistent (for 1 elev), og ofte 1 annen assistent.

Anonymous poster hash: 133d3...b32

Skulle likt å se svarene på et innlegg om "Læreren forlot klassen til min førsteklassing helt alene i 10 minutter!"

Det er vel tre problemer her, hva bør/skal læreren gjøre i de tilfellene det skjer, hvordan skal skolen/samfunnet som helhet håndtere de som trenger litt ekstra hjelp, og hva kan man forvente at en lærer skal gjøre.

Den logiske løsningen hadde jo vært at (alle) klassen skulle hatt en assistent. En voksen alene på 25 små er ikke ideelt på alle vis. Det kommer nok aldri til å skje, pga ressursene det krever.

Hva som blir riktig i deres tilfelle hi synes jeg er vanskelig. For meg er det åpenbart at læreren ikke kan følge hvis det er slik at de er alene i klasserommet, med mindre de har do rett utenfor, rett og slett pga ansvaret læreren har for alle de andre elevene.

Da ender man opp med å måtte tilkalle noen, enn så stigmatiserende det er.

Kan barnet ditt få en ordning med at han henvender seg på et kontor de gangene han trenger hjelp? Siden du sier det skjer sjelden, og han trenger vel ikke hjelp hver gang det skjer?

Anonymous poster hash: 2b396...019

I all verden. Folkeskikk eier du ikke hvetfall.

Anonymous poster hash: aa52b...d6a

Da setter vi strek for diskusjon rundt moderering i denne tråden. Det er helt ok å diskutere det, men ta det i en egen tråd på ris og ros. Nye innlegg om dette i denne tråden vil bli moderert bort som avsporing.

MB, moderator

Det folk ikke ser her er ikke at det er ETT barn som jevnlig bæsjer seg ut, det er dette barnet, gutten som må ha konstant oppsyn ellers er han utagerende, jenta med epilepsi, han med adhd, hun som er svært usikker og gråter i usikre situasjoner osv osv.

Altså ikke " bare" å gå ut med gutten for å tørke ørten ganger i uken og la klassen være uten tilsyn.

Hva om dette var en avisartikkel " Barn skadet i klasserom, var uten tilsyn over lengre tid", hva tenker dere da?

Merker at jeg gruer meg til skolestart, for min forsiktige smarte jente kommer jo til å drukne i alle behovene og de som gauler høyest

Anonymous poster hash: 62428...be7

Jeg kan fint se begge sider her. Som andre sier, det er ikke bare å forlate en førsteklasse alene og "la dem jobbe med oppgaver i mens." Samtidig må jo skolen sørge for at gutten får hjelp, slik at han kan få vasket seg og skiftet klær og få deltatt i resten av undervisningen.

Jeg tenker at skolen enten må sette inn assistent, eller så må de sørge for at læreren har mulighet til å tilkalle et menneske ved behov som kan komme og hjelpe barnet. Ingen kan forlange at en førsteklasse skal sitte alene i ti minutter (eller hvor lang tid dette tar), for da kan det skje fryktelig mye som ikke skal skje. Mange skoler er også bygget slik at toalettene er langt unn klasserommene, ikke rett utenfor.

At læreren bare nekter uten å prøve å hjelpe til med å legge en plan for hvordan det kan løses, er for dårlig. Skolen må bare finne en løsning. Men det er altså ikke sikkert at løsningen er at læreren forlater resten av klassen.

Skulle likt å se svarene på et innlegg om "Læreren forlot klassen til min førsteklassing helt alene i 10 minutter!"

Det er vel tre problemer her, hva bør/skal læreren gjøre i de tilfellene det skjer, hvordan skal skolen/samfunnet som helhet håndtere de som trenger litt ekstra hjelp, og hva kan man forvente at en lærer skal gjøre.

Den logiske løsningen hadde jo vært at (alle) klassen skulle hatt en assistent. En voksen alene på 25 små er ikke ideelt på alle vis. Det kommer nok aldri til å skje, pga ressursene det krever.

Hva som blir riktig i deres tilfelle hi synes jeg er vanskelig. For meg er det åpenbart at læreren ikke kan følge hvis det er slik at de er alene i klasserommet, med mindre de har do rett utenfor, rett og slett pga ansvaret læreren har for alle de andre elevene.

Da ender man opp med å måtte tilkalle noen, enn så stigmatiserende det er.

Kan barnet ditt få en ordning med at han henvender seg på et kontor de gangene han trenger hjelp? Siden du sier det skjer sjelden, og han trenger vel ikke hjelp hver gang det skjer?

Anonymous poster hash: 2b396...019

Læreren til vår førsteklassing forlot klassen på 26 elever for å leite etter en unge som hadde stikki av. Det ble en huskestue uten like, læreren fikk masse klager og måtte stå å høre på illsinte foreldre som mente hun var fullstendig uegnet og ansvarsløs.

Mens her inne mener man altså at læreren skal forlate klassen for å hjelpe en elev med rumpevask og klesskift.

Klassisk tilfelle av damned if you do, damned if you don't?

Anonymous poster hash: 423c3...ce8

Så ille at han har denne lidelsen... Hvorfor??? Han må tømmes? Mener du med sonde og olje?

Hvilke relevans har det til hi's spørsmål? Eller er du beint fram nysgjerrig?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...