Gå til innhold

Hva gjør vi nå? Lærer nekter å hjelpe vår sønn som sliter med dogåing.

Anbefalte innlegg

Kan ikke dere som sier det ikke er lærerens jobb, som er lærere selv, heller komme med en løsning?

Er forresten flere lærlinger og barne ungdomsarbeidere på skolen til mine barn. Ufaglærte assistenter har de også.

Det er ikke en diskusjon om hvem som skal gjøre det, men hvordan ha en løsning så barn og mor kan være trygg på at det blir tatt hånd om, på en hod måte.

Anonymous poster hash: 4633f...d38

Fortsetter under...

Nå får du gi deg. Det kan være 25-30 barn i en skoleklasse. Det er én lærer. Hvem skal undervise/passe på resten av klassen når læreren er på toalettet med et barn? Helt OK hvis læreren ringer foresatte hvis uhell skjer.

Dessuten: helt OK å stelle eget barn. DØDSEKKELT når det er andres.

En ting til: hvis en seksåring ikke er pottetrent/i stand til å klare seg på wc er det ikke sikkert læringsutbyttet hadde vært så stort uansett ...

ungen har jo en diagnose! Er du lærer?

Anonymous poster hash: efbf5...f93

For en holdning! Helt greit at ikke rumpevask skal være lærerens hovedfokus, men uhell skjer nok rett som det er med 6-åringer, Skulle bare mangle at ikke de ansatte på skolen skal kunne bistå med dette. Det kan også være friske barn som har uhell, og det kan skje andre ting også. Skal ikke læreren yte førstehjelp ved skader heller da kanskje?

Her har faktisk skolen plikt på seg til å tilrettelegge for barnet, inntil han greier seg selv. Om nødvendig med å sette ekstra ressurser inn.

Sette inn assistent for å tørke barn i stumpen?? Flott bruk av ressurser. Blås i lesing, skriving og regning - her er det rumpetørking som gjelder.

Nå får du gi deg. Det kan være 25-30 barn i en skoleklasse. Det er én lærer. Hvem skal undervise/passe på resten av klassen når læreren er på toalettet med et barn? Helt OK hvis læreren ringer foresatte hvis uhell skjer.

En ting til: hvis en seksåring ikke er pottetrent/i stand til å klare seg på wc er det ikke sikkert læringsutbyttet hadde vært så stort uansett ...

Men her er det jo ikke snakk om det. Det er snakk om et barn med en medisinsk tilstand.

Hvis du jobber som lærer, vet du nok at det forekommer barn opp i ungdomsskolealder som kan ha uhell ift til både urin og avføring.

Det er umenneskelig å ikke hjelpe til da.

Tenk hvis du selv skulle ha gjort deg ut og ingen vil hjelpe(ja det kan skje).

ungen har jo en diagnose! Er du lærer?

Forstoppelse? Er vel ikke noe galt med det kognitive.

Forslag til løsning: Send med barnet skiftetøy, plastposer, våtservietter og antibac på skolen. Lær ham hva han skal gjøre hvis han har et uhell. Hvis han av en eller annen grunn ikke får det til må foresatte kontaktes.

Om barnet har diagnose eller ei, dette er ikke lærerens jobb. Barnet må ha med seg skift og gjerne våtservietter, og må kunne gå på do, vaske seg og skifte selv. Er man skolebarn så må man klare seg på do selv, gjør man ikke det, så vil jeg tro barnet også har behov for assistent i flere situasjoner.

Anonymous poster hash: 667f2...a74

Annonse

Det er ikke lærerens oppgave å bistå barn på toalettet. Lærerens oppgave er å undervise i fag. Om vi hadde ønsket "rumpe-tørking" som en av våre arbeidsoppgaver hadde vi jobbet i barnehage eller på gamlehjem.

Skolen har ikke kapasitet til å tilby samme "service" som barnehagen.

Når et normalt fungerende har begynt på skolen _skal_ det være i stand til å klare seg selv på wc.

Gi ditt barn instrukser om hva han skal gjøre ved uhell. Dette er ikke lærerens sak.

Jeg er lærer for 19åringer. Jeg, som egentlig kun er timelærer for myndige, har gjort alt i fra å trøste ved kjærlighetsorg til å hjelpe med neseblod og oppkast.

Når man jobber med mennesker kan man ikke tenke kun fag.

Blir som en bankmann kun skal tenke tall, og ikke takle at folk viser følelser over låna han innvilger eller avslår. Eller en bussjåfør som kun tenker rutetid, istedet for å vente til olga på 99 har satt seg ned før han kjører videre.

Når man jobber på småskolen er man der IKKE kun for å undervise fag. Da kunne elevene like gjerne lært av robot.

Det burde du som hevder du er spesialpedagog virkelig vite.

Medmenneskelighet er alfa og omega i en slik setting.

Noe jeg begynner å lure på om du mangler fullstendig.

Anonymous poster hash: 3a9b4...d92

Det er stor forskjell på å tørke unger bak og hjelpe et barn som har hatt et uhell! Dersom en kollega eller venn av meg er uheldig og tisser på seg ville jeg gjort alt jeg kunne for å hjelpe han eller henne! På samme måte som jeg selvsagt (!!!) hjelper er barn som har hatt et uhell. Det er snakk om å ha respekt for menneskene en jobber med.

Det er jo ikke snakk om uhell i HI sin situasjon. Det er en medisinsk diagnose som gjør at barnet ikke er kontinent for avføring. Dersom barnet ikke er istand til å ivareta egen hygiene trenger det assistent. Det er helt urimelig å pålegge lærer pleieoppgaver.

Anonymous poster hash: aa52b...d6a

Jeg er lærer for 19åringer. Jeg, som egentlig kun er timelærer for myndige, har gjort alt i fra å trøste ved kjærlighetsorg til å hjelpe med neseblod og oppkast.

Blir som en bankmann kun skal tenke tall, og ikke takle at folk viser følelser over låna han innvilger eller avslår. Eller en bussjåfør som kun tenker rutetid, istedet for å vente til olga på 99 har satt seg ned før han kjører videre.

Når man jobber på småskolen er man der IKKE kun for å undervise fag. Da kunne elevene like gjerne lært av robot.

Likevel. Som lærer for en klasse med 6-åringer så kan du ikke gå ifra 20 stk i klasserommet for å hjelpe én.

Det er ikke lærerens oppgave å bistå barn på toalettet. Lærerens oppgave er å undervise i fag. Om vi hadde ønsket "rumpe-tørking" som en av våre arbeidsoppgaver hadde vi jobbet i barnehage eller på gamlehjem.

Skolen har ikke kapasitet til å tilby samme "service" som barnehagen.

Når et normalt fungerende har begynt på skolen _skal_ det være i stand til å klare seg selv på wc.

Gi ditt barn instrukser om hva han skal gjøre ved uhell. Dette er ikke lærerens sak.

Da er jeg glad for at jeg ikke jobber eller har barn på en skole med en sånn oppfatning. Hos oss vasker både lærere og andre både bæsj, tiss, spy og blod om det trengs. 

Likevel. Som lærer for en klasse med 6-åringer så kan du ikke gå ifra 20 stk i klasserommet for å hjelpe én.

Du kan jo det.

Jeg jobba i barnehage et år. Da var jeg jo nødvendigvis alene på senvakt en halvtime-tre kvarter, ofte med 15 unger mellom 3 og 5.

Var en på do da, så tørket jeg den jo. Jeg dro ikke med meg de 14 andre inn på badet først.

Hvordan tror du seinvaktene pleier å gjøre det i barnehagen når noen går på do??

Du kan jo det.

Jeg jobba i barnehage et år. Da var jeg jo nødvendigvis alene på senvakt en halvtime-tre kvarter, ofte med 15 unger mellom 3 og 5.

Var en på do da, så tørket jeg den jo. Jeg dro ikke med meg de 14 andre inn på badet først.

Hvordan tror du seinvaktene pleier å gjøre det i barnehagen når noen går på do??

Vel, for min del hadde det vært helt uaktuelt å gå ifra klassen for å hjelpe den ene, i alle fall. Jeg går jo heller vanligvis ikke ifra klasser på vgs heller. Det lengste er ut på gangen, rett utenfor døra, til fagsamtale, da jobber klassen ellers med individuelle oppgaver.

Jeg er også lærer, og nei, jeg har heller ikke lyst til å hjelpe til med bæsj.

Det er ikke ofte at elever kaster opp i klasserommet eller begynner å blø neseblod etc. Det er unntakstilstand. Dette her får jeg inntrykk av at skjer mer eller mindre jevnlig. Det blir altså noe annet. Og nei, det er ikke min jobb å fikse!

Dette må dere rett og slett trene barnet til å håndtere selv.

Anonymous poster hash: b9fea...dc7

Annonse

Jeg har ett barn (med en diagnose) i 2. klasse, som bruker bleier. Barnet har egen assistent, men om det passer seg slik, bytter gjerne lærerne eller sfo-damene bleier. Har ALDRI hørt noe negativt om det!!

Anonymous poster hash: 133d3...b32

Du kan jo det.

Hvordan tror du seinvaktene pleier å gjøre det i barnehagen når noen går på do??Anonymous poster hash: 3a9b4...d92

Er noe helt annet med en brhg hvor toalett i umiddelbar nærhet, ikke langt nede i skolekorridoren. Og når en skoletime varer 45 minutter, skal læreren bruke 20 minutter til titt og ofte tørke bæsj mens de andre 25 venter alene i klasserommet? Her har de ikke noen assistenter, bare en lærer.

Selv om sønnen din ikke klarer å holde seg bør dere trene på at han vasker seg selv. Å dra en vårserviett på rumpa: er det tomt er han ferdig, er det bæsj på servietten må han tørke mer.

Sier sønnen din han har bæsjet på seg eller må læreren i tillegg avbryte undervisningen for å " lokke" det utav han?

Anonymous poster hash: 62428...be7

Vel, for min del hadde det vært helt uaktuelt å gå ifra klassen for å hjelpe den ene, i alle fall. Jeg går jo heller vanligvis ikke ifra klasser på vgs heller. Det lengste er ut på gangen, rett utenfor døra, tOil fagsamtale, da jobber klassen ellers med individuelle oppgaver.

En normal klasse klarer seg fint alene mens læreren må en tur ut for hjelpe noen andre. Alternativt går det an å rope bort på kontoret eller opp på arbeidsrommet eller til en klasse man vet har ekstraresurser å ble om hjelp. Det er ikke så vanskelig. Faktisk er det utrolig enkelt om man bare bestemmer seg for det.

Dette syns jeg var et virkelig ufint svar! Her er det ikke snakk om et barn som ikke er pottetrent, du store verden, det er snakk om et barn som har en medisinsk tilstand som noen få ganger trenger assistanse.

Hva skjer om en av elevene dine skader seg? Må de ordne med plaster ev legebesøk selv? Er man lærer er man også en omsorgsperson. Om man ikke takler utfordringer man kan få i småskolen får man satse på å jobbe med eldre barn.

Jeg hadde tatt saken til hi først til rektor, jeg kan ikke tenke meg at det å nekte et barn hjelp kan være greit.

For all del. Det er viktig å bygge gode relasjoner til sine elever. Det er viktig å se eleven i et helhetlig perspektiv.

Det er imidlertid avgjørende å være tydelig når det gjelder hvilken rolle pedagogen har i sitt forhold til eleven. Det handlet om grenser og profesjonalitet. Pedagogen skal ikke gjøre foreldrenes oppgaver.

Pedagoger er heller ikke omsorgsarbeidere. Pedagoger viser selvsagt omsorg i situasjoner hvor det er naturlig, men skolen er i første en institusjon for læring.

Endret av MammantilNurket

For all del. Det er viktig å bygge gode relasjoner til sine elever. Det er viktig å se eleven i et helhetlig perspektiv.

Det er imidlertid avgjørende å være tydelig når det gjelder hvilken rolle pedagogen har i sitt forhold til eleven. Det handlet om grenser og profesjonalitet. Pedagogen skal ikke gjøre foreldrenes oppgaver.

Pedagoger er heller ikke omsorgsarbeidere. Pedagoger viser selvsagt omsorg i situasjoner hvor det er naturlig, men skolen er i første en institusjon for læring.

Jeg er pedagog. Jobber i barnehagen, så jo pedagoger er i høy grad omsorgsarbeidere.

Hi

Anonymous poster hash: 6bd6b...02b

Jeg er ofte svært uenig med Nurkemamma, men denne gang er jeg enig så det synger!

Lær ungen å tørke seg selv bak, eller få skolen til å sette inn egenressurs. Læreren skal ikke avbryte undervisningen for å tørke bæsj hele tiden.

Anonymous poster hash: 62428...be7

Dette syns jeg var et virkelig ufint svar! Her er det ikke snakk om et barn som ikke er pottetrent, du store verden, det er snakk om et barn som har en medisinsk tilstand som noen få ganger trenger assistanse.

Hva skjer om en av elevene dine skader seg? Må de ordne med plaster ev legebesøk selv? Er man lærer er man også en omsorgsperson. Om man ikke takler utfordringer man kan få i småskolen får man satse på å jobbe med eldre barn.

Jeg hadde tatt saken til hi først til rektor, jeg kan ikke tenke meg at det å nekte et barn hjelp kan være greit.

Det var ikke rettet mot barnet i tråden, men mer generelt: seksåringer skal være stand til å håndtere egne toalettbesøk/uhell.

Sette inn assistent for å tørke barn i stumpen?? Flott bruk av ressurser. Blås i lesing, skriving og regning - her er det rumpetørking som gjelder.

Du vil ikke hjelpe til selv,og assistent vil du ikke prioritere - hvem mener du skal gjøre det da? Jada,barnet burde kanskje klart det selv,men når det ikke gjør det da? Kjenner at jeg gruer meg til barnet mitt skal begynne på skolen, det klarer seg fint på do alene,men jeg får klump i magen av holdningene dine...

Anonymous poster hash: cb7fe...620

Barn som ikke håndterer egne toalettbesøk må ha assistent! Både for egen del, de skal slippe uverdige situasjoner, og for klassens del. De andre kan ikke fratas undervisning hver gang slikt skjer. Men ikke fordi læreren synes det er ekkelt og har en snever stillingsbeskrivelse. Makan til rigiditet!

Hilsen sykepleier som inn i mellom skifter lyspærer, renser tette sluker og pynter juletrær.

Anonymous poster hash: a9dd0...069

Du vil ikke hjelpe til selv,og assistent vil du ikke prioritere - hvem mener du skal gjøre det da? Jada,barnet burde kanskje klart det selv,men når det ikke gjør det da? Kjenner at jeg gruer meg til barnet mitt skal begynne på skolen, det klarer seg fint på do alene,men jeg får klump i magen av holdningene dine...

Anonymous poster hash: cb7fe...620

Kjenner bare at jeg blir utrolig provosert. Vi lærere strekker oss langt. Ressursene er knappe, men når vi setter en grense ... da blir det rabalder.

Det virker som _alle_ mener noe om jobben vi gjør og uttaler seg i hytt og pine. Joda, alle har gått på skolen, men det gir likevel ikke spisskompetanse til å mene i øst og vest.

Det var ikke rettet mot barnet i tråden, men mer generelt: seksåringer skal være stand til å håndtere egne toalettbesøk/uhell.

Det er vel de fleste enig i, men det er store individuelle forskjeller på unger og jeg mener at spesielt det første året bør en lærer bestrebe seg på å trygge ungene istede for å tviholde på sine arbeidsinnstrukser.

Og med et barn som alt sliter med f.eks avføring bør man virkelig bestrebe seg på et godt samarbeid med foresatte for å forhindre lukt og stigmatisering. En god pedagog ser hele menneske og skjønner at man ikke kun kan fokusere på den delen som har med læring å gjøre, spesielt i småskolen.

Jeg har vært mamma til skolebarn i 18 år og ser stor forskjell på de lærerene som evner å få ungene til å tro på at hn liker dem, liker å være sammen med dem og som gjerne gjør det lille ekstra man ikke lærte på lærerskolen. De lærerene får som regel de beste faglige resultatene.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...