Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #1 Skrevet 22. oktober 2016 De er 6 år, og kan da leke og beveger seg isteden for å sitte med den j... iPaden. Hver gang det er besøk her er det mas, mas, mas etter iPad. Vi er litt strenge og lar ikke ungene våre sitte med den på dagtid. Lar dere andre foreldre ungene sitte med iPad hele dagen? Blir litt sjokka når seksåringen kommer hjem fra kompiser og sier de har spilt iPad og drukket brus hele ettermiddagen (på en hverdag?) Anonymous poster hash: 94219...019
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #2 Skrevet 22. oktober 2016 Jeg er streng med det der. Men jeg opplever at en del kompiser av gutten er alene hjemme etter skolen - og da henger de på skjermen. Jenta mi får heller ikke lov, men når venninner kommer til oss har de telefonen med og da sitter jentene igjen med nesen i den pokkers skjermen hele tiden. De gangene jeg griper inn blir de først litt irritert og forsøker gjerne å lure meg. Men etter 5 minutter er de i full gang med Lego eller noe annet og glemmer skjermen for en stund. Om jeg ikke grep inn hadde de sittet med nesen i skjermen hele dagen. Anonymous poster hash: 4a96b...81c
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #3 Skrevet 22. oktober 2016 Nei vet du hva,min på 7 har ikke tilgang til ipad eller pc i det hele. Jeg har en laptop han kan bruke hvis han MÅ gjøre noe skolearbeid på den, ellers er det nada. Har med vilje ikke kjøpt ipad. Verdsetter frilek og at de får bruke kroppen. Heldigvis har de fleste kameratene hans foreldre med samme verdier, selv om noen av dem har ipader. Anonymous poster hash: ee176...f6a
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #4 Skrevet 22. oktober 2016 Vi er moderat strenge der. Ofte spiller de, ofte ikke. Kommer litt an på formen til meg, til ungene og på vêret. Når vi kommer til Torsdag, Fredag er ungene ofte trøtte, og de trekker mer mot elektronikken. Når det er helg er det ofte litt latskap på formiddag. Det er helt OK, for oss. Når de har besøk får besøket en litt større stemme i å bestemme aktivitet. Anonymous poster hash: 20b55...56b
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #5 Skrevet 22. oktober 2016 Vi er moderat strenge der. Ofte spiller de, ofte ikke. Kommer litt an på formen til meg, til ungene og på vêret. Når vi kommer til Torsdag, Fredag er ungene ofte trøtte, og de trekker mer mot elektronikken. Når det er helg er det ofte litt latskap på formiddag. Det er helt OK, for oss. Når de har besøk får besøket en litt større stemme i å bestemme aktivitet. Anonymous poster hash: 20b55...56b Så hvis de begge vil spille på ipaden, så er det ok for deg? Ser du ikke at det ødelegger for det sosiale? De lærer ikke hverandre å kjenne, å spille på ipad sammen er ikke å være sammen. Da kunne ungene like gjerne sittet alene uansett hva man prøver å påstå av det motsatte Anonymous poster hash: 7dc17...d4b
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #6 Skrevet 22. oktober 2016 Så hvis de begge vil spille på ipaden, så er det ok for deg? Ser du ikke at det ødelegger for det sosiale? De lærer ikke hverandre å kjenne, å spille på ipad sammen er ikke å være sammen. Da kunne ungene like gjerne sittet alene uansett hva man prøver å påstå av det motsatte Anonymous poster hash: 7dc17...d4b Det kommer jo an på hva de spiller det.... Er det bare en iPad må de samarbeide, dele, ta på tur. De leker jo ikke bare iPad, de kjenner hverandre godt fra barnehage og skole. På iPad er det nå et sånt kle på dukker spill som er veldig populært. Hvilke sko til hvilken kjole. Annen elektronikk som er populær her er play station, men vi har flere kontrollere. Der spiller de mine craft både gutter og jenter. Det er i alle fall mye prat og latter som kommer fra stua oppe. Liberale, men det er ikke alltid. Anonymous poster hash: 20b55...56b
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #7 Skrevet 22. oktober 2016 Vi har en regel vi alltid har hatt - ingen ipad når det er besøk. Det er jo besøk, da skal man ikke sitte og glo i en skjerm! Anonymous poster hash: f53cf...9e6
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #8 Skrevet 22. oktober 2016 Her er det bare skjerm (valg mellom ipad og tv) til kveldsmaten hver dag samt om morgenen i helgene. Eller hvis jeg har noe veldig viktig jeg må gjøre og trenger fred og ro. (Men det siste er ikke så ofte altså.) Men aldri ved besøk, med mindre besøket overnatter. Da har han jo noen å leke med og trenger ikke den underholdningen tenker jeg. Hos en av vennene hans spiller de hele tiden når han er på besøk, det er visst toppen av lykke. Men det er sjelden han får lov til å komme inn hos dem, så det går greit. De andre han er hos har jeg inntrykk av har omtrent samme grenser som oss. Anonymous poster hash: 35d9d...e16
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #9 Skrevet 22. oktober 2016 Vi har en gutt som elsker elektroniske spill, han er seks nå. Han har en venn i gata som han er mye ute med, men når de er inne er det iPad eller Xbox som gjelder. Ofte får de lov av meg å spille. Det har også hendt at de har fått et lite glass brus på en hverdag! Jeg tror at det å lære måtehold er bra, de kan spille litt, men ikke hele dagen. Litt av dette og litt av datt, så blir totalen ganske grei allikevel. Anonymous poster hash: 0f77f...c2f
februarprins2013 Skrevet 22. oktober 2016 #10 Skrevet 22. oktober 2016 ser ikke helt problemet da de har vert aktiv en hel dag, om de kan sitte en halv times tid og slappe av
TinaK 1990 Skrevet 22. oktober 2016 #11 Skrevet 22. oktober 2016 ser ikke helt problemet da de har vert aktiv en hel dag, om de kan sitte en halv times tid og slappe av Halv time er jo greit...er vel når de sitter timesvis
Isola&Lille+julegave Skrevet 22. oktober 2016 #12 Skrevet 22. oktober 2016 Hos oss får de leke når de har besøk. Når de er alene, kan de holde på med ipad'en. Ikke vits i besøk hvis de skal sitte å se på hver sin skjerm.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #13 Skrevet 23. oktober 2016 Har ikke restriksjoner på iPad eller spill. Synes de regulerer det greit. Jeg er en mamma som oppfordrer til å lære koding tidlig, forstå datamaskinen. Lage egne spill osv. Nå er hjernene deres som svamper som suger til seg læring. Men nå har ikke sønnen min så mye tid på ettermiddager, kveld eller morgener midt i uka. Er som regel opptatt 4 kvelder høst og vår og 5 kvelder på vinteren med aktiviteter. Samt noen helger. Anonymous poster hash: 3fe8d...2ff
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #14 Skrevet 23. oktober 2016 Her er det litt styrt av at det ikke er så mange å velge mellom, og at unger har sagt at de ikke gidder å komme fordi vi har vært strenge. Er jo kjedelig at venner ikkevil ta turen så lenge det ikke er lov å spille 😳 Anonymous poster hash: f1a8b...108
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #15 Skrevet 23. oktober 2016 Her er det NULL spilling når venner er på besøk. Ved overnattingsbesøk får de spille litt. Unger som kommer ens ærend for å spille sender jeg hjem om de ikke vil leke. Det er en gutt som stadig prøver seg. Vi har et spillerom i kjelleren (mannens idiotiske idé 🙄) dette trekker stadig unger hit i håp om å spille. Greit å spille innimellom men min erfaring er at får venner spille litt så maser de alltid om det, derfor sier vi bare nei til all spilling. Anonymous poster hash: 89146...d2d
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #16 Skrevet 23. oktober 2016 Har ikke nettbrett hjemme. Hadde før men var et evig mas (fra min femåring).Ble bare konflikter og mas, så nå lever vi fint uten. Ser at noen av vennene hans bruker nettbrett mye, og gjerne vil se på det selv om vi er på besøk, de kunne lekt osv. Anonymous poster hash: c0e1e...8c6
februarprins2013 Skrevet 23. oktober 2016 #17 Skrevet 23. oktober 2016 Halv time er jo greit...er vel når de sitter timesvis det er jeg enig i ikke er greit,men da må jo foreldrene var strenge der
Jippipippi Skrevet 23. oktober 2016 #18 Skrevet 23. oktober 2016 Dere som ikke lar barna spille når de har besøk: Hvor ofte har dere besøk? Her er det opptil flere barn nesten hver eneste dag. Jeg lar de største barna regulere det selv. Jeg klarer ikke å passe på de hele tiden. Barna er 4,9 og 11. Minste ser ikke på TV og bruker iPad lite. Jeg synes mine har en fin balansegang mellom lek/aktivitet og spilling. Blir det for mye skjermtid innfører jeg regler og det er barna klar over.
Plutselig_gravid Skrevet 23. oktober 2016 #19 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg er klok av skade etter eldstemann (som nå er 13 år). Lillesøster på 7 år (og hun på 5 år) har ikke tilgang til hverken tvspill, mobil, ipad eller pc. Hun får låne min pc til leksebruk eller googlesøk, men da sitter jeg der sammen med henne. Mobilen hennes kan kun ringes og sende melding med. Hun har ikke smartphone. Så her i huset er det aldri mas om noe som helst skjermbruk. Ikke er det et savn heller. Her lekes det dagen lang. Da sønnen i huset var på samme alder hadde han DS. Det var et mas uten like. Vi regulerte bruken, men tiden imellom ble egentlig ikke brukt til så mye annet enn å vente/mase til neste spilletid. Så jeg utsetter dette skjermgreiene så lenge som mulig. Forhåpentligvis et på år til
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #20 Skrevet 23. oktober 2016 Dere som ikke lar barna spille når de har besøk: Hvor ofte har dere besøk? Her er det opptil flere barn nesten hver eneste dag. Jeg lar de største barna regulere det selv. Jeg klarer ikke å passe på de hele tiden. Barna er 4,9 og 11. Minste ser ikke på TV og bruker iPad lite. Jeg synes mine har en fin balansegang mellom lek/aktivitet og spilling. Blir det for mye skjermtid innfører jeg regler og det er barna klar over. Det er barn her på besøk mesteparten av tiden, men siden skjermtiden er til kveldsmaten og om morgenen i helgene, så er han jo alene da hvis han ikke har overnattingsbesøk. Tv'en og ipaden er i stua, så det er ikke vanskelig å passe på. Jeg har bare ett barn da, og han er 5. Regner med å la ham styre litt mer selv når han blir eldre. Hadde han balansert det greit selv så hadde det ikke vært noen sak, men han kan gjerne sitte med ipaden hele dagen hvis jeg ikke begrenser ham. Og ettersom han er enebarn så synes jeg det er greit å spare "kvoten" til de tidspunktene han faktisk ikke har noen å leke med. Anonymous poster hash: 35d9d...e16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå