Gå til innhold

Gresskarlykt, lager du det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja 🎃 Også godt å lage gresskarpai og har prøvd ut gresskar marmelade og suppe. Rister greskarfrøene i ovnen og strør på salt 😃

Anonymous poster hash: 29fb5...3a6

Blir det god pai av de gresskar man skjærer ut ansikt på? 🎃

Fortsetter under...

Skrevet

12,90 på Rema 1000 i går :)

Det var det jeg sa - Rema er alltid best på gresskar :).

Skrevet

9.80 betalte jeg på kiwi per kilo på gresskar i går 🎃

Skrevet

Lager alltid gresskarlykter 🎃🎃🎃🎃

Skrevet

Det må vi vist ha men ungene, og når det er det ungeneg vil ha så er det igrunn greit. Skumle halloween ting syns ikke ungene er så gøy, så da kan jeg ofre meg med å lage lykter. De lyser også veldig fint ute nå i høstmørket, så det er koselig. For øyeblikket har jeg appelsiner som lyse ute.

Har laget fire stk i år, men ingen er til oss. Har laget for jobben da han som egentlig skal lage de ikke klarer har jeg og ungee ordnet. Minsta er dreven til å renske gresskaret. Vi skjører av toppen og tar den av. Vi bruker isskje for å få ut innmaten. Isskjeen er det best og enkleste har vi funnet ut etter endel prøving. Åpner en børepose og legger gresskaret litt inn i posen slik at innmaten går rett inn i posen, da slipper vi mye gris.

Gode og skarpe kjøkkenkniver gjør jobben enklere når du begynner å skjære. Har du ikke gjort det før, begynn med noe enkelt. Når du har kuttet litt i gresskaret finner du fort ut hvor enkelt det er og du får teken på det.

Her ett år tok det helt av for oss og vi fant frem Dremmelen. Med den så kan kunne vi kutte, skjære, forme og gjøre mer enn hva vi kunne med en kniv. Men mye av hva som finnes i kjøkkenskuffen kan brukes. Har du en slik kutter til kjernehus kan du bruke den om du skal ha små hull. Vi lagerr ofte små gresskar med bare små hull i mønster. Veldig enkelt med kjernehuskutteren. Ungene har gjort dette alene fra de var ganske små.

Anonymous poster hash: 53c7b...eee

Annonse

Skrevet

60 kr per gresskar på Coop.

Gjør alltid det ja. Fryser innmaten og bruker i rundstykker og brød. Har også ristet frøene noen ganger, men det syns jeg er litt mye jobb for lite. 

Skrevet

Coop extra, åtte kg gresskar til 49,90. Pris uavhengig av str. og da fant jeg det største de hadde. Kilopris på litt over seks kroner er bra!

Skrevet

Pynter gjerne med litt mindre gresskar om høsten, men har aldri laget lykt eller pyntet til halloween. Vi markerer ikke halloween, og det er vel det jeg forbinder meg gresskarlykt.

Skrevet

Pynter gjerne med litt mindre gresskar om høsten, men har aldri laget lykt eller pyntet til halloween. Vi markerer ikke halloween, og det er vel det jeg forbinder meg gresskarlykt.

Elsker livet,

dere bor på gård, mener jeg å huske? Dyrker dere gresskar selv? Det er jo så mange morsomme (pynte)gresskar i morsomme fasonger man kan dyrke og de er kjempeenkle å få til - https://www.impecta.se/sv/artiklar/gronsaker/fruktgronsaker/pumpa/index.html - men trenger litt mer plass enn det jeg har (evt jeg prioriterer plassen til blomstervekster, da).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...