Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #26 Skrevet 21. oktober 2016 Er vel ingenting galt med det. Men jeg er kun tante til mine søsken sine barn og søsken av mannen sine barn. På jobb er jeg Lise. Helt uavhengig av hvilken utdanning jeg har. Jobbet i bhg i ti år både som fagarbeider, barnevernsped og master i psykisk helse. Om foresatte kaller meg "tante" eller Lise bryr jeg meg svært lite om(men kan ikke komme på at noen har gjort det). Det viktige for meg er at barna drar nytte av min utdanning. For jeg kan gi barna noe ingen av mine kollegaer kan. På lik linje med at de kan gi barna noe jeg ikke kan. Så mitt motspørsmål er: hvorfor kan man ikke kalle de barnehageansatte med navn? Anonymous poster hash: c4203...1fb Fordi at i en bhg med 80 ansatte og eks antall vikarer er det så himla vanskelig å huske hva alle heter! Men sånn helt alvorlig. Jeg ville aldri henvendt meg og sagt "du barnehagetanta". Det er jo kun i samtale med andre, hvis jeg skal omtale de som en gruppe. Anonymous poster hash: ecab0...abe
Snøfnugget Skrevet 21. oktober 2016 #27 Skrevet 21. oktober 2016 Fordi at i en bhg med 80 ansatte og eks antall vikarer er det så himla vanskelig å huske hva alle heter! Men sånn helt alvorlig. Jeg ville aldri henvendt meg og sagt "du barnehagetanta". Det er jo kun i samtale med andre, hvis jeg skal omtale de som en gruppe. Anonymous poster hash: ecab0...abe Hvis du skal omtale dem som gruppe er det vel ikke vanskeligere å kalle dem barnehageansatte enn barnehagetanter? Det er heller ikke utelukkende kvinner som jobber i barnehager lenger, så å henvise til barnehagetantene dekker vel heller ikke hele gruppen i barnehagen?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #28 Skrevet 21. oktober 2016 Hvis du skal omtale dem som gruppe er det vel ikke vanskeligere å kalle dem barnehageansatte enn barnehagetanter? Det er heller ikke utelukkende kvinner som jobber i barnehager lenger, så å henvise til barnehagetantene dekker vel heller ikke hele gruppen i barnehagen? Jeg er vokst opp med at det kalles barnehagetanter. De overlever nok at jeg kaller de det "bak ryggen" på de. Samme som at jeg overlever å bli kalt kontordame. Forøvrig er jordmor en tittel som og brukes på menn så ser ikke helt problemet... Anonymous poster hash: ecab0...abe
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #29 Skrevet 21. oktober 2016 Er selv utdannet førskolelærer (ja, vet det heter barnehagelærer nå, men på mitt vitnemål står det førskolelærer) og har aldri blitt fornærmet om noen har kalt meg barnehagetante.. Er stort sett besteforeldre (som ikke vet navnet mitt) som har kalt meg det og nekter å tro de mener det som noe negativt eller at jeg er et underdanig kjønn. Vi hadde "tanter" i barneparken da jeg var liten og i en av de første barnehagene jeg jobbet som vikar (før jeg utdannet meg) møtte jeg min gamle "tante Turid". Vi skulle plutselig være kolleger. Hun lyste opp da hun så meg, jeg sa litt forsiktig "tante Turid?". Og hun gliste fra øre til øre. Anonymous poster hash: cfbd5...a9f
Gjest Antarctica Skrevet 21. oktober 2016 #30 Skrevet 21. oktober 2016 Sammenligningen er dårlig. Hvorfor? Fordi i barnehagen er det små barn som taes vare på av de voksne som jobber der. De voksne får en rolle ovenfor barna som kan minne litt om et familiemedlem, som, en tante! Når man jobber med regnskap har man da ikke noe med barn å gjøre direkte, så å kalle seg tante/mamma osv blir jo da rart. Det heter jo også dagmamma. Skal man si dag-barndomskonsulent? Lol Anonymous poster hash: 085b0...956 Ungene i bhg sier ikke "tante" til de ansatte. De sier navn. I alle fall i følge de andre i tråden her. (Og hva ungene sier er heller ikke tema. Temaet er å bytte ut tittel med "barnehagetante", fordi det liksom skal forklare hva man jobber med.)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #31 Skrevet 21. oktober 2016 Har ikke lest noen av kommentarene, men da jeg så overskriften din poppe opp på veggen her, tenkte jeg bare: "Kødder du??". Vi er lærere, vi jobber for en profesjon og er en svært viktig del av barns utdanningsløp. Kaller du læreren til barnet ditt lærertante? Tenkte meg ikke det nei. Beklager om jeg virker krass, men jeg tar jobben min seriøst og er ikke noen form for tante for de barna, jeg har fire tantebarn jeg. Tidligere, i gamlelaget, da barnehagene ikke hadde rammeplan som styringsdokument og ikke hadde noen krav til pedagoger, var vel begrepet tante mer akseptert på de som jobbet i barnehage. Ikke riktig, men mer akseptert. Så, vær så snill, ikke kall oss barnehagetanter. Takk. Anonymous poster hash: 3836c...24e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #32 Skrevet 21. oktober 2016 Fordi at i en bhg med 80 ansatte og eks antall vikarer er det så himla vanskelig å huske hva alle heter! Men sånn helt alvorlig. Jeg ville aldri henvendt meg og sagt "du barnehagetanta". Det er jo kun i samtale med andre, hvis jeg skal omtale de som en gruppe. Anonymous poster hash: ecab0...abe Og hvorfor omtaler du hele gruppen som barnehagetanter, i stedet for å omtale de som barnehageansatte? Anonymous poster hash: 625f0...713
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #33 Skrevet 21. oktober 2016 Barnehagefolk må være utrolig hårsår eller lide av et mindreverdighetskompleks. Jeg blir ofte kalt "regnskapsdame" faktum er at jeg er utdannet revisor. Jeg blir ikke støtt hvis en kollega sier "du er regnskapsdame, kan du svare på....." Anonymous poster hash: 10524...278 Jeg er også revisor, og blir heldigvis aldri kalt "regnskapsdame". Det ville faktisk ikke vært greit. Anonymous poster hash: 3b047...b5d
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #34 Skrevet 21. oktober 2016 Fordi at i en bhg med 80 ansatte og eks antall vikarer er det så himla vanskelig å huske hva alle heter! Men sånn helt alvorlig. Jeg ville aldri henvendt meg og sagt "du barnehagetanta". Det er jo kun i samtale med andre, hvis jeg skal omtale de som en gruppe. Anonymous poster hash: ecab0...abe Vil tro ditt barn omgås en brøkdel av disse? Hvis det er 80 ansatte, og 80 vikarer å lære seg navnet på hadde jeg byttet bhg. Anonymous poster hash: c4203...1fb
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #35 Skrevet 21. oktober 2016 Dette er veldig enkelt. Når noen ikke liker at du kaller en de, så gjør du ikke det! Hvis du blir kalt kjerring, så og ikke liker det, så skal vedkommende ikke gjøre det. Så enkelt er det! OG det bør vi også lære våre barn. Anonymous poster hash: b5e3b...120
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #36 Skrevet 21. oktober 2016 Vil tro ditt barn omgås en brøkdel av disse? Hvis det er 80 ansatte, og 80 vikarer å lære seg navnet på hadde jeg byttet bhg. Anonymous poster hash: c4203...1fb Det er selvsagt ikke 80 vikarer der. Det forstår du og. Men det er ekstremt mange vikarer, hver dag er det et nytt fjes. Over halvparten er utenlandske og har veldig vanskelige navn. Jeg kan navnene på de som er ansatt på hans base (hvertfall 2 av 4, nettopp bytta) og noen av de som har jobba der bestandig. Men det er mye sykdom og mange vikarer. Men om jeg sier "de barnehagetantene" til min mann eller mor eller venninne,så betyr ikke det at jeg ikke anerkjenner utdannelsen dems, det betyr bare at jeg ikke orker å ramse opp "hun med brillene. Hun med det lange håret. Hun som er litt rund...". Jeg er vant med at begrepet er helt legitimt! Btw, min nabo, fagarbeideren, hun vil ikke omtales som barnehageansatt. Hun er nemlig fagarbeider! Og som om det ikke er vanskelig nok å holde styr på alle navnene så er det enda verre og vite hva slags utdannelse de har! Anonymous poster hash: ecab0...abe
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #37 Skrevet 21. oktober 2016 Her må jeg faktisk være enig med hi. Syns man blir litt selvhøytidelig når man blir fornærmet av å bli kalt barnehagefakte.....kjønnsdiskriminerende er det vel ikke for vi sier jo barnehageonkel også. Naiv som jeg tydeligvis er, har jeg alltid tenkt at man ble kalt tante og onkel i denne sammenhengen, fordi man er sammen med barna mye og får en nær relasjon til dem. Som sykepleier gjennom mange år, har jeg da titt og ofte blitt kalt søster. Helt greit, forventer ikke at pasientene skal kunne oss på navn og heller ikke vite hvilken tittel vi har. Alle i hvit frakk ble kalt søster, også mannlige kollegaer. Sykepleiere,hjelpepleiere,renholdere alle var søster. Man må ikke bli for selvhøytidelig heller. Anonymous poster hash: d2369...2fe
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #38 Skrevet 21. oktober 2016 ....barnehagetante, skulle det selvsagt være, ikke barnehagefakte Anonymous poster hash: d2369...2fe
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #39 Skrevet 21. oktober 2016 Er det virkelig noen som kaller de ansatte i barnehagen for "barnehagetante"? Og "regnskapsdame" høres helt fjernt ut... Aldri opplevd å bli kalt noe annet enn yrkestittelen min, eller navnet mitt. Og aldri kalt de ansatte i barnehagen for tante? Anonymous poster hash: f8a67...ea7
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #40 Skrevet 21. oktober 2016 Det er selvsagt ikke 80 vikarer der. Det forstår du og. Men det er ekstremt mange vikarer, hver dag er det et nytt fjes. Over halvparten er utenlandske og har veldig vanskelige navn. Jeg kan navnene på de som er ansatt på hans base (hvertfall 2 av 4, nettopp bytta) og noen av de som har jobba der bestandig. Men det er mye sykdom og mange vikarer. Men om jeg sier "de barnehagetantene" til min mann eller mor eller venninne,så betyr ikke det at jeg ikke anerkjenner utdannelsen dems, det betyr bare at jeg ikke orker å ramse opp "hun med brillene. Hun med det lange håret. Hun som er litt rund...". Jeg er vant med at begrepet er helt legitimt! Btw, min nabo, fagarbeideren, hun vil ikke omtales som barnehageansatt. Hun er nemlig fagarbeider! Og som om det ikke er vanskelig nok å holde styr på alle navnene så er det enda verre og vite hva slags utdannelse de har! Anonymous poster hash: ecab0...abe Selv om hun er fagarbeider, så er hun jo en barnehageansatt. Men når folk sier at de ikke synes det er greit, så synes du fremdeles det er greit å ignorere det og fortsette å kalle de barnehagetante? Anonymous poster hash: 625f0...713
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #41 Skrevet 21. oktober 2016 Syns det er helt greit. Snakk om å bli høye på seg selv! Er sykepleier (med mastergrad) og blir kalt både søster, sykesøster og pleier. Faller ikke av stolen av den grunn. Jeg er trygg på min kompetanse og lar meg ikke true av fraværende titler Anonymous poster hash: ea307...1da
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #42 Skrevet 21. oktober 2016 Syns det er helt greit. Snakk om å bli høye på seg selv! Er sykepleier (med mastergrad) og blir kalt både søster, sykesøster og pleier. Faller ikke av stolen av den grunn. Jeg er trygg på min kompetanse og lar meg ikke true av fraværende titler Anonymous poster hash: ea307...1da Man er ikke høy på seg selv fordi man ikke vil bli kalt tante. Makan til sprøyt. Man er derimot nokså selvgod når mn synes det er greit å kalle andre ting de ikke vil bli kalt. Fordi man selv ikke ser problemet? Hallo narsissister, dette dreier seg ikke om dere. Anonymous poster hash: c11b7...d69
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #43 Skrevet 21. oktober 2016 Har fem års høgskoleutdannelse (bachelor og videreutdanning) og jobber som pedagogisk leder. Identifiserer meg ikke med betegnelsen tante, det høres ut som en tittel alle kan ha uten å inneha noe kompetanse. Har blitt kalt tante noen ganger i jobben (da spesielt når besteforeldre henter). "Si hade til tante nå". Ungen ser alltid like forvirra ut og skjønner ikke hva bestemor mener. At jeg er en viktig omsorgsperson i mange barns liv ja, tante nei. Hvorfor gidder du å jobbe i barnehage ??? Anonymous poster hash: 4ea4c...f8a
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #44 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg synes det er helt ok å bli kalt "tante". Jeg er jo som en tante når jeg er på jobb med alt det innebærer og velger å ta den benevnelsen som et kompliment. Litt mer personlig det enn "pedledern". Aller helst liker jeg å bli benevnt med mitt eget navn. Hvorfor er folk så forferdelig opptatt av titler? I dont get it... Anonymous poster hash: 38a82...510
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #45 Skrevet 21. oktober 2016 Er det så grusomt vanskelig å huske navnet til de som er med barna dine hele dagen? Uansett, vi har jobbet for likestilling i mange, mange år. Å kalle kvinner for barnehagetante, sykesøster, frøken ol er et skritt tilbake. Har aldri hørt om brannonkel, bussbror (eller sykebror for den saks skyld) eller noe sånt på det som i gamledager ble sett på som "mannsyrker", og som noen andre her skriver her: hvorfor tror du det er sånn?Anonymous poster hash: 314c1...882 Jeg har blitt kalt "søstermann" av en pasient :-p Anonymous poster hash: f4ca3...8ef
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #46 Skrevet 21. oktober 2016 Det er selvsagt ikke 80 vikarer der. Det forstår du og. Men det er ekstremt mange vikarer, hver dag er det et nytt fjes. Over halvparten er utenlandske og har veldig vanskelige navn. Jeg kan navnene på de som er ansatt på hans base (hvertfall 2 av 4, nettopp bytta) og noen av de som har jobba der bestandig. Men det er mye sykdom og mange vikarer. Men om jeg sier "de barnehagetantene" til min mann eller mor eller venninne,så betyr ikke det at jeg ikke anerkjenner utdannelsen dems, det betyr bare at jeg ikke orker å ramse opp "hun med brillene. Hun med det lange håret. Hun som er litt rund...". Jeg er vant med at begrepet er helt legitimt! Btw, min nabo, fagarbeideren, hun vil ikke omtales som barnehageansatt. Hun er nemlig fagarbeider! Og som om det ikke er vanskelig nok å holde styr på alle navnene så er det enda verre og vite hva slags utdannelse de har! Anonymous poster hash: ecab0...abe Da kan du si "de som jobber i barnehagen". Anonymous poster hash: 68f07...6d4
MarshOfDecay Skrevet 22. oktober 2016 #47 Skrevet 22. oktober 2016 Jeg sier det ikke til dem (for jeg vet det er fy-fy), men om jeg skal snakke om gruppen som en helhet, hender det at de blir kalt barnehagetanter. Men jeg synes ordet barnehagetante er så koselig. Jeg føler virkelig at de som jobber der, bryr seg om barnet mitt slik en tante gjør. Så jeg legger masse varme og omsorg i betydningen av ordet, jeg. Synes de gjør en fantastisk uavhengig av hva man skal kalle dem Ps. Jeg kan navnet på alle, altså.
soleia Skrevet 22. oktober 2016 #48 Skrevet 22. oktober 2016 Hvorfor gidder du å jobbe i barnehage ??? Anonymous poster hash: 4ea4c...f8a Kva meiner du? Er det fem års utdanning, eller å ikkje like å bli kalla for "tante" som skulle diskvalifisere snøfnugget frå å "gidde" å jobbe i barnehage? Skjønar ikkje kvifor ein skal tvihalde på ei titulering som dei det gjeld mislikar, berre fordi ein sjølv synes det er så "koselig"
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #49 Skrevet 22. oktober 2016 Selv om hun er fagarbeider, så er hun jo en barnehageansatt. Men når folk sier at de ikke synes det er greit, så synes du fremdeles det er greit å ignorere det og fortsette å kalle de barnehagetante? Anonymous poster hash: 625f0...713 Hva jeg omtaler de som når de ikke hører er egentlig ikke noe de har noe med. De må slutte å være så jævla høye på seg selv så tenker jeg mye er gjort Anonymous poster hash: ecab0...abe
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2016 #50 Skrevet 22. oktober 2016 Jeg synes det er helt ok å bli kalt "tante". Jeg er jo som en tante når jeg er på jobb med alt det innebærer og velger å ta den benevnelsen som et kompliment. Litt mer personlig det enn "pedledern". Aller helst liker jeg å bli benevnt med mitt eget navn. Hvorfor er folk så forferdelig opptatt av titler? I dont get it... Anonymous poster hash: 38a82...510 Dette!! Det må jo være hyggeligere å bli assosiert med et hyggelig familiemedlem enn bare en pedagogisk riktig ansatt...? Anonymous poster hash: ecab0...abe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå