Gå til innhold

Hva er galt med "barnehagetante"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at betegnelsen barnehagetante og sykesøster er et utdøende begrep. De som bruker det er stort sett eldre mennesker og det vil naturlig fades ut etterhvert.

Jeg skjønner at det kan irritere å få feil yrkestittel, men at det provoserer så veldig blir litt morsomt. Det er jo ingen skade skjedd, liksom.

Skrevet (endret)

Tror ikke det er noen lærere som liker å bli kalt "frøken" heller. På tide å komme seg inn i det 20. århundret kanskje? 

Anonymous poster hash: e444b...f1e

Alle yrkestitler med kjønnsreferanser er greit å unngå så lenge kjønnet ikke er nødvendig for å beskrive den jobben en gjør. En mannlig og kvinnelig barnehagelærer gjør da samme jobb, samme med sykepleiere/lærere/politibetjent/branntjenestefolk. Ingen yrkesutøvelse skal defineres ut fra kjønn, og begge kjønn kan gjennomføre jobbe hvis de er gode nok. 

Forresten i det 20. århundre altså på 1900-tallet, var det svært vanlig å bruke kjønnsreferanse på yrkestitler. 2000-tallet er det 21-århundre. Første århundre var fra 0-100, andre fra 100-200, 3. fra 200-300, dermed er vi i det 21. århundre. 

Dette handler om dagens samfunn. Vi presenterer oss med navn, svært sjeldent titler. Kongehusets titler er av de få som er i bruk i dagligtale. Som regel presenterer vi oss med navn først og dernest tittel. Selv om det var greit før, er det ikke det i dag. Det er nedlatende å bruke ordet tante eller frøken, dette er i sammenheng med kvinnekampen og feminisme. 

Ord som var ok og ikke nedlatende å bruke for 50 år siden kan ha blitt nedlatende og frekke i dag, sånn er det med et språk som er i utvikling. 

Endret av LennyPenny
Skrevet

Alle yrkestitler med kjønnsreferanser er greit å unngå så lenge kjønnet ikke er nødvendig for å beskrive den jobben en gjør. En mannlig og kvinnlig barhagelærer gjør da samme jobb, samme med sykepleiere/lærere/politibetjent/branntjenestefolk. Ingen yrkesutøvelse skal defineres ut fra kjønn, og begge kjønn kan gjennomføre jobbe hvis de er gode nok.

Forresten i det 20. århundre (1900-tallet, var det svært vanlig å bruke kjønnsreferanse på yrkestitler. 2000-tallet er det 21-århundre. Første århundre var fra 0-100, andre fra 100-200, 3. fra 200-300, dermed er vi i det 21. århundre).

Men "branntjenestefolk" er greit!

Anonymous poster hash: ecab0...abe

Skrevet

Dette!!

Det må jo være hyggeligere å bli assosiert med et hyggelig familiemedlem enn bare en pedagogisk riktig ansatt...?

Ja, tanter er jo bestandig trivelig. Tante Sofie 😂

Men jeg er jo allerede tante! Jeg jobber jo ikke som tante.

Anonymous poster hash: be091...0a5

Skrevet

Dette!!

Det må jo være hyggeligere å bli assosiert med et hyggelig familiemedlem enn bare en pedagogisk riktig ansatt...?

Ja det er veldig hyggelig å bli sett på som en tante når en samarbeider med ppt, barnevern, veileder foreldre og studenter ol. Og Ikke minst når vi prøver å få en lønn som vi kan leve av er det veldig koselig å bli kalt tante.

Anonymous poster hash: bbc93...c5a

Skrevet

I barnehagen til ungene mine snakkes det om "de voksne" når personalet blir omtalt samlet, barna sier av ukjent grunn "de voksene". Datteren min sier at "når noe dumt skjer må man si fra til en voksen". Det nedgraderer kanskje de ansatte fra fagpersoner til hvemsomhelst, men det fungerer godt både for barn og voksne (foreldre og ansatte).

Det viktigste; begrepet kommer fra barnehagen, det blir ikke tredd ned over dem.

Anonymous poster hash: efd3f...9f3

Skrevet

Hvorfor gidder du å jobbe i barnehage ???

Anonymous poster hash: 4ea4c...f8a

Det er vel nettopp slike holdninger som gjør det problematisk å bli kalt tante. Mange kan liksom ikke forestille seg at høyt utdannede folk jobber i barnehage. Tantene skal jo bare passe ungene til folk som har skikkelig jobb, liksom.

Skrevet

Dere er så sinnsykt hårsåre!!

Jeg anerkjenner alle som jobber i bhg til mitt barn, og jeg setter pris på hver og en av de som er dyktige, flinke og flotte damer! Men om de er fagarbeider eller pedagog eller hva, det spiller faktisk ikke noen rolle! Jeg har vel så ofte opplevd at assistenter og fagarbeidere er de som har best kontakt med barnet, mens pedagogen er de som sitter mest på kontoret og planlegger. Dessuten har de en helt fjern arbeidstid så jeg ser de aldri.

Hurra for alle som jobber i barnehage!!!! De er like mye verdt uansett hva jeg velger å omtale de som!

Skrevet

Jeg anerkjenner alle som jobber i bhg til mitt barn, og jeg setter pris på hver og en av de som er dyktige, flinke og flotte damer! Men om de er fagarbeider eller pedagog eller hva, det spiller faktisk ikke noen rolle! Jeg har vel så ofte opplevd at assistenter og fagarbeidere er de som har best kontakt med barnet, mens pedagogen er de som sitter mest på kontoret og planlegger. Dessuten har de en helt fjern arbeidstid så jeg ser de aldri.

Hurra for alle som jobber i barnehage!!!! De er like mye verdt uansett hva jeg velger å omtale de som!

Hva slags fjerne arbeidstider har de siden du aldri ser de da?

Anonymous poster hash: 625f0...713

Skrevet

Hva slags fjerne arbeidstider har de siden du aldri ser de da?

De begynner hvertfall aldri før 8 og jobber aldri til 16 i vår barnehage

Skrevet

De begynner hvertfall aldri før 8 og jobber aldri til 16 i vår barnehage

Men det er nok ganske uvanlig, jeg har aldri opplevd i noen barnehager jeg har jobbet i at pedagogene ikke går samme vakter som alle andre

Skrevet

Men det er nok ganske uvanlig, jeg har aldri opplevd i noen barnehager jeg har jobbet i at pedagogene ikke går samme vakter som alle andre

Men selv om du aldri har opplevd det så betyr jo ikke det at det er uvanlig?

I kommunen her er det hvertfall helt vanlig at pedagogene aldri har verken tidlig eller senvakt

Skrevet

Visste ikke at det fantes så mange sure kvinnfolk i barnehage.

Anonymous poster hash: 15332...792

Skrevet

Du anerkjenner alle som jobber i barnehagen, men veldig mange ser ned på jobben som gjøres i barnehagen. Du er farlig nær du også når du skriver at det ikke spiller noen rolle om det er pedagoger i barnehagen.

Jeg har hatt mitt barn i en barnehagen med mange pedagoger og i en barnehage med få. Barnet fikk god omsorg i begge men det var stor forskjell på kvaliteten på samlingsstundene og aktivitetene. Jeg reagerte ikke da han gikk i den "dårligste", men jeg ser kjempeforskjell nå når jeg kan sammenligne.

Alle med omsorgsevne kan passe barn som leker, men det krever mer enn å være hyggelig tante for å gi barna opplegg som utvikler dem. Veldig mange ser bare omsorgsoppgavene, men barnehagen tilbyr så mye mer i dag.

Skrevet

Du anerkjenner alle som jobber i barnehagen, men veldig mange ser ned på jobben som gjøres i barnehagen. Du er farlig nær du også når du skriver at det ikke spiller noen rolle om det er pedagoger i barnehagen.

Jeg har hatt mitt barn i en barnehagen med mange pedagoger og i en barnehage med få. Barnet fikk god omsorg i begge men det var stor forskjell på kvaliteten på samlingsstundene og aktivitetene. Jeg reagerte ikke da han gikk i den "dårligste", men jeg ser kjempeforskjell nå når jeg kan sammenligne.

Alle med omsorgsevne kan passe barn som leker, men det krever mer enn å være hyggelig tante for å gi barna opplegg som utvikler dem. Veldig mange ser bare omsorgsoppgavene, men barnehagen tilbyr så mye mer i dag.

I denne kommunen, hvor det spinkes og spares på hver ei krone og ingen vikar blir satt inn før det har gått 16 dager, ja da er jeg særs fornøyd med omsorgsevne! Man kan ha så flotte og fine opplegg man bare ønsker, men når alt kommer til alt er jeg mer opptatt av at mitt barn blir sett og hørt, og får god omsorg. En fagarbeider er vel så dyktig på å lage et pedagogisk opplegg som det en pedagog er. Det er litt som å mene at et helsefagarbeider ikke duger til annet enn stell av pasientene.

Vi må tørre og la de med mindre utdanning skinne, ikke la de være den med "kun fagbrev". Der hjelper ikke å ha bachelor og master om ikke den personlige egnetheten er til stede. Den som ser, forstår, lytter og er der!

Skrevet

Har hatt barnehagebarn i mange år og gar aldri hatt noe stort behov for å bruke de ansattes tittel. Har alltid brukt fornavn eller fellesbetegnelse "de som jobber i barnehagen". Skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av tittel?

Jeg er selv både cand.philol. og seniorrådgiver, men pleier bare å si hvor jeg jobber/hva jeg gjør - når der er relevant.

Anonymous poster hash: 792a1...f3f

Skrevet

Har hatt barnehagebarn i mange år og gar aldri hatt noe stort behov for å bruke de ansattes tittel. Har alltid brukt fornavn eller fellesbetegnelse "de som jobber i barnehagen". Skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av tittel?

Jeg er selv både cand.philol. og seniorrådgiver, men pleier bare å si hvor jeg jobber/hva jeg gjør - når der er relevant.

De er ikke spesielt opptatt av tittel. De vil derimot ikke omtales med kjønnsdiskriminerende liksomtitler som historisk sett devaluerer jobben de gjør. Med din utdanning burde det være veldig enkelt å forstå.

Anonymous poster hash: c11b7...d69

Skrevet

De er ikke spesielt opptatt av tittel. De vil derimot ikke omtales med kjønnsdiskriminerende liksomtitler som historisk sett devaluerer jobben de gjør. Med din utdanning burde det være veldig enkelt å forstå.

Jeg tror problemet er marginalt nå til dags, ikke mange som bruker tante-begrepet. Det er nok verre for folk å skille mellom assistenter, fagarbeidere og førskole/barnehagelærere. Vi foreldre merker ikke all verdens til dette i hverdagen, jeg har lun hatt en vag aning om hvem som hadde hvilken tittel/utdanning i våre barnehager.

Skrevet

Jeg tror problemet er marginalt nå til dags, ikke mange som bruker tante-begrepet. Det er nok verre for folk å skille mellom assistenter, fagarbeidere og førskole/barnehagelærere. Vi foreldre merker ikke all verdens til dette i hverdagen, jeg har lun hatt en vag aning om hvem som hadde hvilken tittel/utdanning i våre barnehager.

Jada, det er et marginalt problem i dag, og godt er det. Det sjal likevel alltid være noen som insisterer på å bruke det fordi det er så "koselig" og de ansatte i barnehager må ikke være så "høye på seg selv".

Det er litt som å høre bestemor på 80 insistere på å bruke neger, for hun legger jo ikke noe vondt i det.

Skrevet

Å kalle kommunalt ansatte for "tante" er gammeldags og det kommer til å forsvinne tror jeg. Tror ikke jeg hadde blitt så veldig fornærmet hvis noen hadde kalt meg det (hvis jeg jobbet i barnehage) men jeg hadde synes det hørtes latterlig ut.

Har heller aldri hørt at sykepleiere blir kalt for "sykesøster" eller hørt dem omtalt som "søster" når jeg har vært på sykehus. Men disse benevnelsene er levninger fra eldre tider.

Bestemoren min var sykepleier. Da hun giftet seg med bestefaren min, fikk hun ikke bruke gifteringen sin på jobb - dette var fordi menn ikke skulle oppfatte henne som en "kvinne". En giftering kunne minne dem på at hun var "kvinne" og dette var galt. Hun skulle være en pleier og en "søster".

Dette høres rart ut for oss, men det er ikke lenge siden. Så jeg tror benevninger på typiske kvinneyrker, som søster og tante er levninger fra eldre tider, da kvinner i yrkeslivet skulle være pleiende, diskré og på ingen måte "fagpersoner". Heldigvis har dette forandret seg, men benevnelsene henger litt igjen. Holdninger forandrer seg ofte litt fortere en språket, er min oppfatning.

Skrevet

I denne kommunen, hvor det spinkes og spares på hver ei krone og ingen vikar blir satt inn før det har gått 16 dager, ja da er jeg særs fornøyd med omsorgsevne! Man kan ha så flotte og fine opplegg man bare ønsker, men når alt kommer til alt er jeg mer opptatt av at mitt barn blir sett og hørt, og får god omsorg. En fagarbeider er vel så dyktig på å lage et pedagogisk opplegg som det en pedagog er. Det er litt som å mene at et helsefagarbeider ikke duger til annet enn stell av pasientene.

Vi må tørre og la de med mindre utdanning skinne, ikke la de være den med "kun fagbrev". Der hjelper ikke å ha bachelor og master om ikke den personlige egnetheten er til stede. Den som ser, forstår, lytter og er der!

Det er ingen motsetning mellom egnethet og utdanning. Hvis du tenker enhver person uten noen pedagogisk fagkunnskap er like skikket til å lage et pedagogisk opplegg som en med denne kunnskapen, får meg til å lure på hva du tenker utdanningen består i. Hvis utdanning er meningsløst, kan vi like gjerne sette inn ufaglærte i skolen også. Vi har jo alle gått der og kan pensum, liksom.

Barnehagen er ment å ha et pedagogisk tilbud også. At det ikke alle steder fungerer etter hensikten er en annen ting.

Skrevet

Hvorfor gidder du å jobbe i barnehage ???

Anonymous poster hash: 4ea4c...f8a

Nå var det ikke jeg som skrev det innlegget over, men velger å svare. Jeg har også fem års høyskole og jobber i bhg. Hvorfor? Fordi det er den største forebyggende arenaen. Jeg får bli kjent med barna ved å være sammen med de hver eneste ukedag, og planlegge opplegg ut i fra det.

Anonymous poster hash: c4203...1fb

Skrevet

Det er ingen motsetning mellom egnethet og utdanning. Hvis du tenker enhver person uten noen pedagogisk fagkunnskap er like skikket til å lage et pedagogisk opplegg som en med denne kunnskapen, får meg til å lure på hva du tenker utdanningen består i. Hvis utdanning er meningsløst, kan vi like gjerne sette inn ufaglærte i skolen også. Vi har jo alle gått der og kan pensum, liksom.

Barnehagen er ment å ha et pedagogisk tilbud også. At det ikke alle steder fungerer etter hensikten er en annen ting.

Men her rakker du jo ned på fagarbeidere? Jeg mener på ingen måte at det jeg sier gjelder alle, men det finnes fryktelig mange dyktige gode fagarbeidere rundt om i barnehagene, som er like dyktige som pedagoger. Derfor er det jo ett fett hva man er utdannet som, når alt kommer til alt! Fagarbeidere lager baseplan, årsplan, årshjul, har foreldresamtaler, leder foreldremøter... alt på lik linje med en pedagog. Hvertfall her hos oss. Så for meg personlig er det revnende likegyldig hva de er så lenge de gjør jobben sin og de gjør den bra!

Skrevet

For meg er tante forbundet med kos og gøy. Det kan de fleste tanter. Og onkler for den saks skyld. Greit, det er masse kos og gøy i en barnehage, men for å jobbe der, kreves det mer enn å være kosete. Derfor kaller jeg ikke de som jobber i barnehage tanter eller onkler.

Anonymous poster hash: 68f07...6d4

Skrevet

Men her rakker du jo ned på fagarbeidere? Jeg mener på ingen måte at det jeg sier gjelder alle, men det finnes fryktelig mange dyktige gode fagarbeidere rundt om i barnehagene, som er like dyktige som pedagoger. Derfor er det jo ett fett hva man er utdannet som, når alt kommer til alt! Fagarbeidere lager baseplan, årsplan, årshjul, har foreldresamtaler, leder foreldremøter... alt på lik linje med en pedagog. Hvertfall her hos oss. Så for meg personlig er det revnende likegyldig hva de er så lenge de gjør jobben sin og de gjør den bra!

Hun snakker jo om ufaglærte, ikke fagarbeidere. Selv om fagarbeidere gjør alt dette, så er det pedleder som står med ansvaret til syvende og sist

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...