Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #1 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg synes det er koselig, jeg. Det er ikke noe verre enn at noen skulle ønske å kalle læreren "frøken". Anonymous poster hash: 4490d...8c8
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #2 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg synes det er koselig, jeg. Det er ikke noe verre enn at noen skulle ønske å kalle læreren "frøken". Anonymous poster hash: 4490d...8c8 Jobber du i barnehage? Ikke det nei. Har tilgode å møte en barnehageansatt som ønsker å bli kalt for tante. Hvorfor noen da insisterer på at det er så koselig er for meg et mysterium. Kjempekoselig å kalle noen for noe de ikke liker.... Anonymous poster hash: 2abd0...7ab
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #3 Skrevet 21. oktober 2016 Tror ikke det er noen lærere som liker å bli kalt "frøken" heller. På tide å komme seg inn i det 20. århundret kanskje? Anonymous poster hash: e444b...f1e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #4 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg ser virkelig ikke at det skal være nødvendig å lage en stor sak ut av det. Barnehagetante er ikke negativt ladet, i mine ører. Mener virkelig alle her at det er så ille å kalle noen som jobber i bhg for barnehagetante? Hi Anonymous poster hash: c45e5...e9f
Surogvanskelig Skrevet 21. oktober 2016 #5 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg ser virkelig ikke at det skal være nødvendig å lage en stor sak ut av det. Barnehagetante er ikke negativt ladet, i mine ører. Mener virkelig alle her at det er så ille å kalle noen som jobber i bhg for barnehagetante? Hi Anonymous poster hash: c45e5...e9f Hvis de som du kaller barnehagetanter ikke vil bli kalt det er vel det er større argument enn at du synes det er koselig.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #6 Skrevet 21. oktober 2016 Etter at de fleste som jobber i barnehage er blitt utdanna pedagoger har tantebegrepet i barnehagene blitt noe de som har tatt tre års utdannelse (eller mer) ikke synes er dem verdige. Jeg synes det er snobberi. Anonymous poster hash: a683f...abb
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #7 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg ser ikke noe galt i det. Men de i bhg synes visst det er et skjellsord. Jeg er sykepleier og har bkitt kalt for søster. Jeg syns faktisk det er koselig jeg. 😍 Men så er jeg også trygg på jobben min og vet at tittel ikke har noe å si om en er flink i jobben sin eller ikke. Jeg har en følelse på at det er ped lederne som blir hysteriske av å bli kalt for tante.. ( redde for å bli sammenlignet med en ufaglært eller noe sånnt)🤓 Anonymous poster hash: f9495...2ce
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #8 Skrevet 21. oktober 2016 Frøken, tante og søster er begreper som systematisk devaluerer og ubetydeliggjør kvinners yrkespraksis. At enkelte i dag ikke vet dette, skjønner dette og respekterer dette er skremmende kunnskapsløst. Anonymous poster hash: c11b7...d69
Snøfnugget Skrevet 21. oktober 2016 #9 Skrevet 21. oktober 2016 Har fem års høgskoleutdannelse (bachelor og videreutdanning) og jobber som pedagogisk leder. Identifiserer meg ikke med betegnelsen tante, det høres ut som en tittel alle kan ha uten å inneha noe kompetanse. Har blitt kalt tante noen ganger i jobben (da spesielt når besteforeldre henter). "Si hade til tante nå". Ungen ser alltid like forvirra ut og skjønner ikke hva bestemor mener. At jeg er en viktig omsorgsperson i mange barns liv ja, tante nei.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #10 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg ser ikke noe galt i det. Men de i bhg synes visst det er et skjellsord. Jeg er sykepleier og har bkitt kalt for søster. Jeg syns faktisk det er koselig jeg. 😍 Men så er jeg også trygg på jobben min og vet at tittel ikke har noe å si om en er flink i jobben sin eller ikke. Jeg har en følelse på at det er ped lederne som blir hysteriske av å bli kalt for tante.. ( redde for å bli sammenlignet med en ufaglært eller noe sånnt)🤓 Anonymous poster hash: f9495...2ce De som kaller deg søster er vel de over 70 også regner jeg med? Synes man skal respektere tittelen til folk. Barnehagetanter er ikke noe som eksisterer lenger. Det finnes pedagoger, fagarbeidere og assistenter som jobber i barnehager nå. Samme med frøken i skolen, hun finnes ikke lenger. Det samme med mannlige lærere som ble tiltalt ved etternavn. Nå går det på fornavn på begge kjønn. Det finnes ikke vaskedamer lenger, med rengjøringspersonale eller renholdere. Det finnes ikke trailersjåfører lenger, men yrkessjåfører. Det er ikke søppelmann/tømmer som henter søpla di lenger, det er det renovasjonsarbeidere som gjør. Jeg kan komme med flere eksempler. Jeg har selv en uforandret tittel, men skulle den bli endret en dag, håper jeg andre respekterer det. Samme om de synes den første var "koselig" eller ikke. Anonymous poster hash: 18da0...0cd
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #11 Skrevet 21. oktober 2016 En barnehagelærer er ikke tanta til mine barn. Tante er en familie-tittel! Jeg jobber som lønnskonsulent. Jeg hadde syntes det hadde vært veldig snodig å bli kalt lønnstante... Anonymous poster hash: 1cc23...ef2
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #12 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg ser ikke noe galt i det. Men de i bhg synes visst det er et skjellsord. Jeg er sykepleier og har bkitt kalt for søster. Jeg syns faktisk det er koselig jeg. Men så er jeg også trygg på jobben min og vet at tittel ikke har noe å si om en er flink i jobben sin eller ikke. Jeg har en følelse på at det er ped lederne som blir hysteriske av å bli kalt for tante.. ( redde for å bli sammenlignet med en ufaglært eller noe sånnt) Anonymous poster hash: f9495...2ce Barnehagetante begrepet hører ikke hjemme i barnehage, uavhengig om man er pedleder, barne.og ungdomsarbeider eller ufaglært. ¨Hvorfor er det så innmari vanskelig å kalle de ansatte ved navn Anonymous poster hash: 625f0...713
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #13 Skrevet 21. oktober 2016 En barnehagelærer er ikke tanta til mine barn. Tante er en familie-tittel! Jeg jobber som lønnskonsulent. Jeg hadde syntes det hadde vært veldig snodig å bli kalt lønnstante... Anonymous poster hash: 1cc23...ef2 Lønnskonsulent? Du mener vel kontordame? Anonymous poster hash: 18da0...0cd
Snøfnugget Skrevet 21. oktober 2016 #14 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg ser ikke noe galt i det. Men de i bhg synes visst det er et skjellsord. Jeg er sykepleier og har bkitt kalt for søster. Jeg syns faktisk det er koselig jeg. 😍 Men så er jeg også trygg på jobben min og vet at tittel ikke har noe å si om en er flink i jobben sin eller ikke. Jeg har en følelse på at det er ped lederne som blir hysteriske av å bli kalt for tante.. ( redde for å bli sammenlignet med en ufaglært eller noe sånnt)🤓 Anonymous poster hash: f9495...2ce Er riktig nok pedleder selv, men har aldri hørt noen på jobb som har vært fornøyde med betegnelsen uavhengig av utdanning. Både faglærte og assistenter jeg har vært borti misliker betegnelsen like mye som pedagogiske ledere.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #15 Skrevet 21. oktober 2016 Hi, tenk litt over hvorfor kvinnelige yrker har fått "titler" basert på slektskap/relasjon (tante/søster/frøken). Hvor mange typiske mannsyrker har noe tilsvarende? Hørt om elektrikere som bli kalt "strømonkler" eller piloter som heter "flybrødre"? Også kan du tenke litt på hvorfor det har vært sånn. Som ei over sier: det er kun en devaluering av yrke og kompetanse, og den er retter mot kjønn. Som kvinne burde du gå foran og kalle kvinnelige arbeidstakere for det de er og har utdannet seg som. Er det noe denne verden trenger så er det at kvinner står opp for hverandre. At du synes "barenehagetante" er så fryktelig koselig er av underordnet betydning. Anonymous poster hash: 1b772...aa7
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #16 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg synes det er koselig, jeg. Det er ikke noe verre enn at noen skulle ønske å kalle læreren "frøken". Anonymous poster hash: 4490d...8c8 Det hører ikke hjemme å kalle noen for tante, søster eller frøken. At det er stort sett damer, som insisterer på å holde på sånne gammeldagse begreper forstår jeg ikke. Hvordan skal yrket får respekt når de blir kalt for tanter? Anonymous poster hash: 625f0...713
Mamma_til_2 Skrevet 21. oktober 2016 #17 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg liker ikke og bli kalt tante på jobb, i mine ører er en bhg tante en som sitter på ræva og drikker kaffe og leser hjemmet mens barna vimser rundt. Jeg er meg og barna kjenner meg som ...... og takk gud for at jeg har en foreldre gruppe som vet det😊
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #18 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg ser ikke noe galt i det. Men de i bhg synes visst det er et skjellsord. Jeg er sykepleier og har bkitt kalt for søster. Jeg syns faktisk det er koselig jeg. 😍 Men så er jeg også trygg på jobben min og vet at tittel ikke har noe å si om en er flink i jobben sin eller ikke. Jeg har en følelse på at det er ped lederne som blir hysteriske av å bli kalt for tante.. ( redde for å bli sammenlignet med en ufaglært eller noe sånnt)🤓 Anonymous poster hash: f9495...2ce At du ikke ser noe galt i det er egentlig helt uinteressant. Jeg jobbet som assistent først, så fagarbeider og nå studerer jeg barnehagelærer. Jeg har aldri vært barnehagetante. Jeg har et navn og jeg er har en yrkestittel. Tante er jeg for barna til søstra mi. Det er gammeldags og utdatert med barnehagetante, dessuten er barnehagen en helt annen institusjon enn den var for 30 år siden. Bare for å avslutte så må jeg si at jeg synes det er respektløst å kalle en yrkesgruppe for noe de ikke er bare fordi en selv synes det ikke gjør noe eller er koselig. Er ikke lenge siden jeg hadde et foredrag for bestemor om hvorfor jeg ikke synes hun skulle kalle mørkhuda folk for neger. Hun sier selv hun ikke er rasist, men han alltid sagt det så da er det vel greit? NEI det er ikke det! For det er ikke henne det handler om! Anonymous poster hash: be091...0a5
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #19 Skrevet 21. oktober 2016 Barnehagefolk må være utrolig hårsår eller lide av et mindreverdighetskompleks. Jeg blir ofte kalt "regnskapsdame" faktum er at jeg er utdannet revisor. Jeg blir ikke støtt hvis en kollega sier "du er regnskapsdame, kan du svare på....." Anonymous poster hash: 10524...278
Gjest Antarctica Skrevet 21. oktober 2016 #20 Skrevet 21. oktober 2016 Barnehagefolk må være utrolig hårsår eller lide av et mindreverdighetskompleks. Jeg blir ofte kalt "regnskapsdame" faktum er at jeg er utdannet revisor. Jeg blir ikke støtt hvis en kollega sier "du er regnskapsdame, kan du svare på....." Anonymous poster hash: 10524...278 Kanskje du ville synes det var litt mer fjollete om du gikk under tittelen "regnemamma"?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #21 Skrevet 21. oktober 2016 Barnehagefolk må være utrolig hårsår eller lide av et mindreverdighetskompleks. Jeg blir ofte kalt "regnskapsdame" faktum er at jeg er utdannet revisor. Jeg blir ikke støtt hvis en kollega sier "du er regnskapsdame, kan du svare på....." Anonymous poster hash: 10524...278 Nettopp! Jeg er utdannet helsesekretær, men blir da støtt og stadig omtalt som kontordame. Litt som at renholdere hos oss ikke blir støtt av å bli kalt vaskedame. Anonymous poster hash: ecab0...abe
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #22 Skrevet 21. oktober 2016 Lønnskonsulent? Du mener vel kontordame? Anonymous poster hash: 18da0...0cd Ja, så klart 😂😂😂 Anonymous poster hash: 1cc23...ef2
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #23 Skrevet 21. oktober 2016 Er vel ingenting galt med det. Men jeg er kun tante til mine søsken sine barn og søsken av mannen sine barn. På jobb er jeg Lise. Helt uavhengig av hvilken utdanning jeg har. Jobbet i bhg i ti år både som fagarbeider, barnevernsped og master i psykisk helse. Om foresatte kaller meg "tante" eller Lise bryr jeg meg svært lite om(men kan ikke komme på at noen har gjort det). Det viktige for meg er at barna drar nytte av min utdanning. For jeg kan gi barna noe ingen av mine kollegaer kan. På lik linje med at de kan gi barna noe jeg ikke kan. Så mitt motspørsmål er: hvorfor kan man ikke kalle de barnehageansatte med navn? Anonymous poster hash: c4203...1fb
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #24 Skrevet 21. oktober 2016 Kanskje du ville synes det var litt mer fjollete om du gikk under tittelen "regnemamma"? Sammenligningen er dårlig. Hvorfor? Fordi i barnehagen er det små barn som taes vare på av de voksne som jobber der. De voksne får en rolle ovenfor barna som kan minne litt om et familiemedlem, som, en tante! Når man jobber med regnskap har man da ikke noe med barn å gjøre direkte, så å kalle seg tante/mamma osv blir jo da rart. Det heter jo også dagmamma. Skal man si dag-barndomskonsulent? Lol Anonymous poster hash: 085b0...956
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #25 Skrevet 21. oktober 2016 Er det så grusomt vanskelig å huske navnet til de som er med barna dine hele dagen? Uansett, vi har jobbet for likestilling i mange, mange år. Å kalle kvinner for barnehagetante, sykesøster, frøken ol er et skritt tilbake. Har aldri hørt om brannonkel, bussbror (eller sykebror for den saks skyld) eller noe sånt på det som i gamledager ble sett på som "mannsyrker", og som noen andre her skriver her: hvorfor tror du det er sånn? Anonymous poster hash: 314c1...882
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå