Gå til innhold

Allergivennlig katt, nervøs!

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert ikke så lett å forstå for en del her inne, men jeg prøver likevel. Hele livet mitt har jeg elsket dyr. Jeg var (og delvis fortsatt er) den som alltid synker ned på huk og puser når jeg møter på katter, spør om å få klappe hunden osv. For meg er dyr generelt helt fantastisk, men jeg er også veldig opptatt av at man skal ha tid og overskudd til dyr. Som barn ønsket jeg meg bare et dyr til hver bursdag og jul, men fikk det aldri pga allergisk stefar. Som voksen klarte jeg å ende opp med småallergisk mann og fikk da barn med allergi. Typisk.

Nå er det uansett slik at barna er blitt så store at det går å teste litt mer ut. 12-åringen, som er den som er allergisk, skal være med i et besøkshjem neste uke for å se om han reagerer på Sibirkatter. Normalt reagerer han allergisk ganske fort på katter, men er ikke sånn kjempeallergisk heller. Han blir litt rød/blank i øynene, klør litt og nyser litt dersom han er helt oppi katter, men tåler fint å være hos folk som har katt i noen timer uten å måtte ta noen medisin. Så ble vi da altså opplyst om denne katterasen som visst nok mangler et enzym i spyttet som mange katteallergikere reagerer på, og at mange derfor tåler akkurat denne rasen.

Jeg har visst om dette lenge, men utsat å teste det ut rett og slett fordi at om gutten reagerer allergisk (noe han sikkert gjør, det ville være typisk min uflaks), så blir drømmen om katt knust for alltid. Nå kan jeg fortsatt drømme om det, leke med tanken osv. Så jeg er rett og slett nervøs for neste uke. Uff, noen med erfaringer? Og beklager at det ble langt dette, men jeg måtte bare få det ut et sted, jeg vet at det sikkert høres teit ut ...

Anonymous poster hash: fece5...a87
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144296940-allergivennlig-katt-nerv%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du høres Ikke teit ut i det hele tatt :-) lykke til! Ikke erfaring i akkurat det, men det er vel ofte sånn at man kan gruglede seg litt når noe er viktig for en.. Lykke til!

Tusen takk for det! Jeg håper jo selvsagt på at det skal gå fint slik at vi kan få oss en slik katt selv, men gutten min er viktigst, så hans velvære og helse kommer selvfølgelig først.

HI

Annonse

Nakenkatt?

Men om gutten også vil ha katt,eller vet hvor mye du vil ha er det et stort ansvar å vite at "om han ikke tåler katten blir mors drøm knust".

Kan det være han later som han er mindre allergisk enn han er, eller "det går nok bra", selv om han reagerer?

Anonymous poster hash: a85a1...cbd

Det finnes IKKE allergivennlige katter!

Allergenene til katter finnes i huden, pelsen, sikkel, urin og avføring!

Anonymous poster hash: 3ec9c...838

Pass på å sett deg inn i saker du kommenterer på. Har man ikke peiling i det hele tatt er det best å la det være!

Anonymous poster hash: 532f5...e25

Annonse

Mannen er allergisk for katter, men vi har o katter han ikke reagerer på. Mulig han reagerer litt, men så lite at det ikke har betydning. Han reagerer på alt og ingenting, så han er nesten konstant tett. Når alt pollen er ferdig kommer svevestøvet og alle julestjernene, så går det sin runddans. Kattene kan kose med han i ansiktet uten noen reaksjon. Han kan komme inn i hjem med katter og øyne hovner opp såfort han er innenfor døra. Kattene våre er helt vanlige bakgårdskatter, så ingen spesiell rase. Ungene falt pladask for katten og vi hadde den på låns for å se om han reagerte. Til alles glede var det ingn reaksjon.

Men kattene må i dusjen noen ganger i året. I pollensesongen må de få seg noen vasker, for de får så mye rart i pelsen. Mannen reagerer ikke stort, eller han merker ikke så mye men jeg hører det på snorkinga om natta. Når ikke nesesprayen virker om natta lengre, da må kattene bade,å. Heldigvis syns kattne det er greit, ikke gøy men helt ok.

Anonymous poster hash: 70238...11b

Nakenkatt?

Men om gutten også vil ha katt,eller vet hvor mye du vil ha er det et stort ansvar å vite at "om han ikke tåler katten blir mors drøm knust".

Kan det være han later som han er mindre allergisk enn han er, eller "det går nok bra", selv om han reagerer?

Anonymous poster hash: a85a1...cbd

Han vet IKKE hvor mye jeg ønsker meg katt, det har jeg selvsagt ikke delt med ham. Jeg prøver også å ha veldig lave forventninger nettopp fordi jeg ikke vil verken skuffe ham eller meg selv for mye. Ovenfor gutten har jeg en veldig lett tone med en munter "vi får nå se", det er bare inni meg at jeg er skikkelig nervøs.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...