Gå til innhold

Lyrica, røykeslutt og vektoppgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste 18 mnd brukt LYrica og div nervemedisinog har gått opp 16 kg. Jeg var 59 kg, og nå er jeg 75 kg. Det er flett umulig å gå ned i vekt. Jeg har aldri opplevd noe lignende.

Spiser tre knekkebrød med smøreost og kanskje litt kalkunpålegg til frokost. Tre halve frukt til lunsj og en liten middagsporsjon med et eller annet kalorifattig. I helgene spiser jeg litt smågodt på lørdagen. Drikker aldri brus, saft eller kaffe "skjulte kalorier".

Det er dessverre ikke mulig for meg å være i mye fysisk aktivitet, men jeg går daglig en tur (nesten), hvis ikke unnagjør jeg husarbeid. Når jeg går, så mener jeg gå, ikke spasere.

Utenom henter jeg i bhg, handler, lager middag, legger barn, rydder for kveldem, og det er det jeg orker.

I helgene tror jeg at jeg blir mer mentalt enn fysisk sliten.

Jeg sluttet å røyke samtidig som jeg begynte på medisinene.

Det har aldri vært et problem for meg å gå ned noen kg før, akkurat når jeg vil. Det har jo som regel alltid en årsak, så da er det bare å gjøre den rette endringen. Sant?

Nå klarer jeg rett og slett ikke å luke ut hva som kan være årsaken. I mellomtiden løper kg'ene avgårde, og jeg lurer på hvor det skal ende og hva jeg skal gjøre med det. Kost og fysisk aktivitet kommer jeg ikke p så mye mer jeg kan gjøre. Slutte med medisiner er helt uaktuelt. Mulig jeg må begynne å røyke igjen? :D

Anonymous poster hash: 0886a...467
Skrevet

Jeg vil anta at det er medisinene, og om da er det jo ikke stort å gjøre. Du spiser jo også veldig lite mat. Kanskje du skal prøve å spise litt mer og se om forbrenningen din øker litt?

Anonymous poster hash: c0f2b...6b6
Skrevet

Jeg vil anta at det er medisinene, og om da er det jo ikke stort å gjøre. Du spiser jo også veldig lite mat. Kanskje du skal prøve å spise litt mer og se om forbrenningen din øker litt?

Anonymous poster hash: c0f2b...6b6

Spiser jeg mer, "hopper" vekten opp. Jeg vet ikke om jeg klarer å akseptere at det ikke er noe å gjøre. Jeg virkelig vantrives med ny kropp. Jeg klarer ikke å ta innover meg at den virkelig er min og føle meg hjemme. Jeg kjenner at det disser på ryggen når jeg går, og jeg er nødt til å gi beinet et lite sleng til siden når jeg går for at det bakerste låret skal komme seg forbi det andre :P

Skrevet

Både Lyrica og Neurontin hadde samme effekt på meg. Gikk opp 30 kilo og uansett hva jeg gjorde så klarte jeg ikke å gå ned.

Når jeg sluttet på dem så var det ingen problem i ned igjen... For meg så skapte vektoppgangen mer problemer enn hva Lyricaen gjorde godt så har det bedre nå enn når jeg brukte dem. Er dessverre en kjent bivirkning.

Anonymous poster hash: af203...c93

Skrevet

Både Lyrica og Neurontin hadde samme effekt på meg. Gikk opp 30 kilo og uansett hva jeg gjorde så klarte jeg ikke å gå ned.

Når jeg sluttet på dem så var det ingen problem i ned igjen... For meg så skapte vektoppgangen mer problemer enn hva Lyricaen gjorde godt så har det bedre nå enn når jeg brukte dem. Er dessverre en kjent bivirkning.

Anonymous poster hash: af203...c93

Jeg har prøvd Neurontin også, men det døyvet ikke smertene tilstrekkelig, syns jeg. Er så mye livskvalitet som går tapt av å bruke dagene på smertemestring og bare komme seg gjennom det. Jeg vil ha kvalitetstid med barna...mens jeg er slank, hehe :)

Off...

Noen som har prøvd andre alternativer enn Lyrica og Neurontin med hell? Har hørt at Sarotex er ordentlige forfeitningspiller. Foruten har jeg fått utskrevet Tramagetic (depotutgaven av Tramadol) i noen mnd, men det fungerte heller ikke helt som smertestillende foruten at det ikke er heldig å gå på dem for lenge.

Skrevet

Har også samme erfaring med Lyrica, har sluttet med dem, da de hadde flere ulemper for meg enn fordeler. Nå bruker jeg Trileptal, eller trapper ned, samme effekt med disse også.

Det er så frustrerende, tør nesten ikke spise, og mens jeg spiser så tenker jeg på vekt. Er så lei, forstår deg godt!

Sarotex har jeg stått på i 12 år nå, men de påvirker ikke vekten som de andre medikamentene nevnt her, men tar bare 10 mg da.

Skal nå inn å prøve annen behandling, botox, for å lamme nervene i et område, det skal visst være en god måte å behandle på. Operasjoner har ikke fungert optimalt og har også påført meg andre smerter.

Har ikke annet råd enn at du kan prøve å få byttet medikament. Lykke til!

Anonymous poster hash: af8f9...d01

Skrevet

Er det Lyrica som gjør dette med vektoppgang altså?!

Har tatt Lyrica i tre uker nå, og gått opp noen kilo allerede. Har tatt dem tre ganger tidligere (fra én til tre måneder i gangen, ulike år). Jeg har nervesmerter som kommer og går, så trenger heldigvis ikke å ta dem fast. Jeg var ikke klar over at Lyrica førte til vektoppgang, men det kan jo forklare mye...Neurontin fikk jeg ingen effekt av, og Sarotex ble jeg bare veldig trett av. :(

Anonymous poster hash: 37f12...35e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...