Gå til innhold

Skal ha privatisteksamen i Historie..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min historielærer på vgs fikk ikke sagt "årsak-virkning" nok. Det var ikke noe poeng å lære noe som helst i historie hvis ikke man kunne fortelle noe om årsaken og virkningen. Så det er mitt tips til deg mens du "øver" spør deg selv hele veien om "årsak-virkning".

Skrevet

Jeg har 4,2 i snitt. Og jeg vet at jeg består i historie, er såpass selvsikker. Legger inn litt sjarm også så ordner det seg. Må kunne endel av stoffet også men skal nok gå bra:)

Anonymous poster hash: 223a2...93d

Hvis du tror sjarm har noe å si på eksamen, vil du gå på en smell. "Må kunne en del av stoffet også?" Også? Vi som vurderer er profesjonelle. Kandidatens utseende, sjarm eller kroppslukt, for den saks skyld, har ingen ting å si. Ikke bekledningen heller. Vi har klare vurderingskriterier. Har flere ganger opplevd at kandidater har prøvd å smiske. Jeg er profesjonell nok til ikke å la det telle negativt, men jeg lover deg at det ikke er positivt!

Anonymous poster hash: cdd80...ace

Skrevet

Hvis dette er holdningen du hadde første gang, er det ikke rart du strøk. Hvorfor gidde å gå på skole om du er så ufattelig lat? Skal du videreutdanne deg etter VGS kan jeg love deg at man ikke kan ligge å klø seg i ræva til en uke før eksamen.. 

Anonymous poster hash: c80e7...be9
Skrevet

Det finnes to slike bøker: "Å lykkes med eldre historie" og "Å lykkes med nyere historie". Det er den siste som oppsummerer pensum på VG3. De koster vel rundt 300 kr pr stk. Men det holder ikke å kunne den utenat for å få 6 på historieeksamen. Hvis noen har opplevd det, har sensor ikke vurdert riktig. Det er nemlig ikke hukommelse som skal testes, men forståelse. Det holder ikke å ramse opp hendelser, man må kunne peke på årsaker, sammenhenger og konsekvenser. Trekke lange linjer og vurdere kilder.

Anonymous poster hash: cdd80...ace

Hvilken bok anbefaler du meg? Den originale vg3 boka eller den denne du snakker om?

Skrevet

Hvis dette er holdningen du hadde første gang, er det ikke rart du strøk. Hvorfor gidde å gå på skole om du er så ufattelig lat? Skal du videreutdanne deg etter VGS kan jeg love deg at man ikke kan ligge å klø seg i ræva til en uke før eksamen..

Anonymous poster hash: c80e7...be9

Hadde første gang? Var vel ca 5 prøver i historie.

Skrevet

Kontakt skolen og du skal ta eksamen på og be om leseliste.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hadde første gang? Var vel ca 5 prøver i historie.

Fem eksamener du har strøket på? Eller fem kapittelprøver i løpet av 3.året på vgs?

Skrevet

Tråden er moderert da samme bruker har svart som anomyn og med nick i samme tråd.

MB, moderator

Skrevet

Fem eksamener du har strøket på? Eller fem kapittelprøver i løpet av 3.året på vgs?

Nei 3 kapittelprøver har jeg strøket på. Fikk 3 på de to andre

Skrevet

Tråden er moderert da samme bruker har svart som anomyn og med nick i samme tråd.

MB, moderator

Hvorfor? Aldri hørt om denne regelen. Så hvis jeg svarer som anonym og så senere svarer med nick så blir svarene mine slettet? Av og til glemmer man anonymknappen og andre ganger er anonymknappen huket av fra før selvom du ikle tenkte å svare som anonym..

Anonymous poster hash: 7c1a1...7cb

Skrevet

Nei 3 kapittelprøver har jeg strøket på. Fikk 3 på de to andre

Du har strøket på 3 kapittelprøver og nå tror du at du skal kunne klare å lære deg hele boken på en uke?

Skrevet

MB, moderator

Merkelig regel. Vet at man ikke kan opprette en tråd selv enten som anonym eller med nick, og så fyre opp selv  med det motsatte. Hva om man glemmer å krysse for anonym neste gang man svarer i en tråd og ender med nick så må svaret slettes?

Skrevet

Jeg har 4,2 i snitt. Og jeg vet at jeg består i historie, er såpass selvsikker. Legger inn litt sjarm også så ordner det seg. Må kunne endel av stoffet også men skal nok gå bra:)

Ok, dette var dagens latter for meg :D Enten du nå virkelig er en som skal ha eksamen eller en som bare troller (jeg heller mot det siste), så kan jeg love deg at sjarm ikke hjelper stort. Nå har jeg vært sensor i ganske mange år, og sjarm har aldri vært effektivt. Senest i vår måtte jeg gi stryk til en utrolig sjarmerende gutt som sikkert er vant til å få det som han vil, men som overhode ikke klarte å se noen sammenhenger og vise refleksjon.

Anonymous poster hash: 9944a...e61

Skrevet

Hvorfor? Aldri hørt om denne regelen. Så hvis jeg svarer som anonym og så senere svarer med nick så blir svarene mine slettet? Av og til glemmer man anonymknappen og andre ganger er anonymknappen huket av fra før selvom du ikle tenkte å svare som anonym..

Hei.

Reglene våre sier dette:

- Det er ikke tillatt å svare seg selv i innlegg, ved å for eksempel starte en tråd som anonym og deretter svare under brukernavn, eller utgi seg for å være to forskjellige brukere, for å booste egen tråd eller skape debatt. Moderatorene kan se IP-tallene ved hvert innlegg, og selv om dette ikke forteller hvem som står bak (ettersom det kun er en rekke tall som de ikke kan søke på) vil det være lett å se om flere innlegg under hverandre er skrevet av den samme personen uten å måtte sjekke AB. Innleggene som besvarer egen post vil da kunne bli slettet.

Her bruker vi selvfølgelig skjønn, og ser at man ved et uhell kan hake av for f.eks anomym bruker uten å tenke seg om. Så her vurderer vi i hvert enkelt tilfelle, om dette er et uhell, eller en bevist handling. Men som en regel så er dette ikke tillatt.

Tråden er også igjen moderert for samme regelbrudd.

MB, moderator

Skrevet

Jeg tror du lyver så det renner, om du har hatt faget vet du hva du skal lese på. Og så lenge du ikke gidder å skaffe deg boka, så er vel saken grei? Gratulerer med en ny 1-er.

Skrevet

Hei.

Reglene våre sier dette:

- Det er ikke tillatt å svare seg selv i innlegg, ved å for eksempel starte en tråd som anonym og deretter svare under brukernavn, eller utgi seg for å være to forskjellige brukere, for å booste egen tråd eller skape debatt. Moderatorene kan se IP-tallene ved hvert innlegg, og selv om dette ikke forteller hvem som står bak (ettersom det kun er en rekke tall som de ikke kan søke på) vil det være lett å se om flere innlegg under hverandre er skrevet av den samme personen uten å måtte sjekke AB. Innleggene som besvarer egen post vil da kunne bli slettet.

Her bruker vi selvfølgelig skjønn, og ser at man ved et uhell kan hake av for f.eks anomym bruker uten å tenke seg om. Så her vurderer vi i hvert enkelt tilfelle, om dette er et uhell, eller en bevist handling. Men som en regel så er dette ikke tillatt.

MB, moderator

Det var ikke det du skrev tidligere... men da vet vi at dette er troll.

Skrevet

Ok, dette var dagens latter for meg :D Enten du nå virkelig er en som skal ha eksamen eller en som bare troller (jeg heller mot det siste), så kan jeg love deg at sjarm ikke hjelper stort. Nå har jeg vært sensor i ganske mange år, og sjarm har aldri vært effektivt. Senest i vår måtte jeg gi stryk til en utrolig sjarmerende gutt som sikkert er vant til å få det som han vil, men som overhode ikke klarte å se noen sammenhenger og vise refleksjon.

Okey.

Men hvilken historie bok kan jeg bruke til pugging? Den originale vg3 boka i historie eller denne? (Skal kjøpe Idag) http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84276820&ref=conversation&fks=84276820

Skrevet

Jeg tror du lyver så det renner, om du har hatt faget vet du hva du skal lese på. Og så lenge du ikke gidder å skaffe deg boka, så er vel saken grei? Gratulerer med en ny 1-er.

Jeg vet hva jeg skal lese på ja.

Men denne boka, funker den? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84276820&ref=conversation&fks=84276820 Eller må jeg ha den originale historieboka vg3?

Skrevet

Jeg stryker sjarmerende kandidater på hver muntligeksamen. Bare til opplysning. Det er nemlig ikke eksamen i sjarm.

Skrevet

Jeg har gjort det samme i denne tråden. Ikke med vilje, men det er bare å begynne å slette.

Jeg skjønner regelen dersom man svarer mot seg selv ev. gjentat seg selv for at det skal virke som om flere mener det samme, men sånn ellers må man vel kunne se på det med skjønn?

Anonymous poster hash: 956a3...bd6

Skrevet

Hei.

Reglene våre sier dette:

MB, moderator

Aaaah, jeg var litt kjapp med kritikken ser jeg. Takk for oppklaring ;)

Skrevet

Okey.

Men hvilken historie bok kan jeg bruke til pugging? Den originale vg3 boka i historie eller denne? (Skal kjøpe Idag) http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84276820&ref=conversation&fks=84276820

Jeg ville kjøpt den til påbygg fordi den har både eldre og nyere historie. Hvis ikke må du kjøpe både for VG2 og VG3. Det er ikke helt uvanlig å trekke antikken for eksempel, og hvordan antikken har påvirket ettertiden.

Skrevet

Jeg ville kjøpt den til påbygg fordi den har både eldre og nyere historie. Hvis ikke må du kjøpe både for VG2 og VG3. Det er ikke helt uvanlig å trekke antikken for eksempel, og hvordan antikken har påvirket ettertiden.

Så jeg må kunne hele historie boka? Både vg2 og vg3?

Nå vet jeg ikke hvor mye av det som står bare i påbygg boka

Skrevet

Hvorfor gidde å svare mer på denne tråden? Dettte er samme person som viser bilder av det barberte skrittet sitt, har vondt i halebeinet, trenger tips om shampo og fjerning av polypper. Bare tull alt sammen!!

Skrevet

Hvorfor gidde å svare mer på denne tråden? Dettte er samme person som viser bilder av det barberte skrittet sitt, har vondt i halebeinet, trenger tips om shampo og fjerning av polypper. Bare tull alt sammen!!

Ja selvfølgelig lager jeg slike tråder for å tulle.

Gaaaaad...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...