Gå til innhold

permisjon for lege/sykehus/tannlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke regler har dere for permisjon fra jobb til å dra på egne legetimer og tannlegetimer, både akutt og litt mer planlagt. 

Jeg fikk beskjed om at jeg ville bli trukket i lønn den tiden jeg er vekke, og dette har aldri skjedd før. 

Jeg har lest lovdata og ia-avtalen, og vet dette varierer, permisjon med lønn er ikke lovpålagt. Jeg vil gjerne høre hvordan deres arbeidsgiver løser dette. 

Jeg er lærer. Min skole skryter av at vi har så mye fri, så lite bunden tid, at det ikke er noe problem å få til. De mener vi har mulighet til å flekse veldig mye. Jeg har bunden tid fra 0815-1515/1540 og har 15 min kjøring for å komme til tannlege/lege. Dvs at det for meg er umulig å få til når jeg jobber 100% stilling. Jeg må bli trukket i lønn. Dette vil bety at min tannlegetime koster 300-500 mer og det er jo ganske mye. 

Jeg mener dette er et gode vi trenger å ha, muligheten til å dra til tannlege og fastlege/spesialist. Dersom det er noen som drar ofte, kan de ha egne avtaler (tenker de som går i behandling osv). 

Anonymous poster hash: aa8bf...704
Skrevet

Jeg er også lærer.

Jeg går i min bunden tid (noe annet er umulig), men ikke i min undervisnings- eller møtetid.

Har aldri blitt trukket i lønn.

Jobben jeg skulle gjort i min bundentid tar jeg jo igjen før eller etter. Og jeg er tilgjengelig på telefon og it's learning for elevene når jeg feks sitter på venterommet (selv om det ikke har vært nødvendig).

Anonymous poster hash: b9567...755

Skrevet

Får kun perm med lønn hvis det er snakk om spesialhelsetjeneste. Alt annet, lege, tannlege o.l må tas utenom arbeidstid eller på slutten/begynnelsen av dagen. Ganske vanskelig når man jobber 8-16 jobb. Vi får knapt nok fri uten lønn den tiden det tar. Har måttet utsette mange legetimer. 

Anonymous poster hash: 6297e...2cb
Skrevet

Du har krav på fri for å gå til lege so føle egen sykdom eller barns sykdom. Om du har krav på lønn eller ikke avhenger av avtalen på din arbeidsplass, evt. tariffavtale. Er du lærer vil sannsynligvis dette være hjemlet i tariffavtalen din, så det kan være lurt å lese der.

Jeg er ansatt i staten. Vi får fri med lønn til både lege, tannlege og fysioterapeut så fremt det ikke er regelmessige avtaler. Er det regelmessig, kan vi bli pålagt å bruke fleksitiden, evt. Kan det gis velferdspermisjon.

Anonymous poster hash: 8b6ef...e66

Skrevet

Fri med lønn for lege/sykehus, inntil 2 timer om dagen. Inntil 1 dag ved henvisning til spesialist (med lengre reisevei). Ingenår restriksjoner på hyppighet.

Inntil 2 timer i året for tannlege.

Fysioterapi, inntil 2 timer om dagen, maks 12 ganger i året, etter henvisning.

Jobberi en større privat bedrift.

Anonymous poster hash: 87e5b...5c3

Skrevet

Hvilke regler har dere for permisjon fra jobb til å dra på egne legetimer og tannlegetimer, både akutt og litt mer planlagt.

Jeg fikk beskjed om at jeg ville bli trukket i lønn den tiden jeg er vekke, og dette har aldri skjedd før.

Jeg har lest lovdata og ia-avtalen, og vet dette varierer, permisjon med lønn er ikke lovpålagt. Jeg vil gjerne høre hvordan deres arbeidsgiver løser dette.

Jeg er lærer. Min skole skryter av at vi har så mye fri, så lite bunden tid, at det ikke er noe problem å få til. De mener vi har mulighet til å flekse veldig mye. Jeg har bunden tid fra 0815-1515/1540 og har 15 min kjøring for å komme til tannlege/lege. Dvs at det for meg er umulig å få til når jeg jobber 100% stilling. Jeg må bli trukket i lønn. Dette vil bety at min tannlegetime koster 300-500 mer og det er jo ganske mye.

Jeg mener dette er et gode vi trenger å ha, muligheten til å dra til tannlege og fastlege/spesialist. Dersom det er noen som drar ofte, kan de ha egne avtaler (tenker de som går i behandling osv).

De planlagte tannlege timene ol kan du vel legge i en ferie/avspaseringsperiode? Sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie.

Anonymous poster hash: 351cb...d87

Skrevet

De planlagte tannlege timene ol kan du vel legge i en ferie/avspaseringsperiode? Sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie.

Anonymous poster hash: 351cb...d87

Selvfølgelig legger jeg utenom det jeg kan. Men det oppstår også situasjoner der tannlege/lege er aktuelt uten at det er akutt på dagen. Det regnes ikke som akutt-time. F. eks knakk jeg en bit av en tann, fikk ikke time på dagen og det kan vente noen dager. Dermed  regnes det ikke som akutt, men jeg kan heller ikke vente til juleferie. 

Med et snitt på 9 timers arbeidsdag, der 7-7,5 av timene er bundet til arbeidsplass ser jeg det er en utfordring å få til. Jeg vet jeg ikke har krav på fri med lønn, det er ikke lovfestet. Men det handler litt om hvilken holdning en ønsker blant personalet. De aller fleste legger utenom alt de klarer, de aller fleste benytter ferier til slikt, de aller fleste ønsker et samarbeid og løsninger som ikke går ut over arbeidet. Når jeg blir trukket i lønn for en akutt time tenker jeg det handler om personalpolitikk. Handler det om at alle skal gi og ta, eller at jeg som arbeidstaker skal gi  og arbeidsgiver skal ta. Et best mulig samarbeid handler ofte om tillit og de fleste samarbeider godt om dette. En endring fra fri med lønn til fri uten lønn føles som jobben ikke har tillit til meg og at jeg kan vurdere selv om jeg trenger den timen nå, eller om det kan vente. 

Med en holdning om at jobben ikke skal gi, blir jo jeg og litt sånn, jeg vil ikke gi. Det er ikke det beste for jobben. Mange lærere bryr seg mer om å gjøre ferdig sin jobb enn å holde seg til satt antall timer i arbeidstidsavtalen, dvs at mange jobber mye overtid for å få gjort alt. Med en holdning som dette ang permisjon med lønn (for meg er det snakk om kanskje 3 ganger i året), mister jeg lysten til å bidra ekstra, dvs ikke jobbe de 5-10 timene overtid jeg har hver uke. Men det er an annen diskusjon. Jeg er nysgjerrig på hvilke retningslinjer som gjelder for folk flest. Jeg skal jo klare å finne en løsning for meg selv, om det er med trekk eller utenfor arbeidstid, men jeg ønsker å vite hvordan det er på andre arbeidsplasser. Lovdata presiserer at dette tolkes ulikt, derfor vil jeg se de forskjellige løsningene. 

Skrevet

Vi har 7,5 timer betalt fri per år til disposisjon for slikt. Hvis man bruker opp det er det trekk i lønn eller avspassering som gjelder.

Anonymous poster hash: eef00...192

Skrevet

Jobber på kontor i privat sektor.

2 timer fri for lege.

5 timer fri for spesialist.

Inntil ti dagers velferdspermisjon med lønn hvis barn ligger på sykehus (barn under 12 år)

I tillegg har vi massør på jobb, der får vi lov å bruke én time per måned med lønn.

Vi har også massasjestol og relaxrom, det kan benyttes 1/2 time i uka.

De er opptatt av ansattes ve og vel her jeg jobber. Vi føler oss godt ivaretatt. Vi har sykefravær på ca 1%.

Godt arbeidsmiljø og lojale medarbeidere.

Anonymous poster hash: 7835d...e77

Skrevet

Jobber i privat bedrift. Ikke fri med lønn til verken lege, sykehus eller tannlege.

I tidligere bedrifter har vi fått fri med lønn opp til 2 timer for lege. Ingenting for tannlege.

Anonymous poster hash: 61644...e4d

Skrevet

Privat bedrift og får ikke fri med lønn til slikt, vi må ta det utenom arbeidstid eller ta fri uten lønn

Anonymous poster hash: 4caf0...6d9
Skrevet

Er vel kun spesialisthelsetjenesten man har krav på å få fri med lønn til.

Jeg jobber på sykehus og vi får fri med lønn til alt. Tannlege, lege, sykehus, følge barn til lege/tannlege etc etc.

Anonymous poster hash: 5d39f...ca2

Skrevet

Er vel kun spesialisthelsetjenesten man har krav på å få fri med lønn til.

Jeg jobber på sykehus og vi får fri med lønn til alt. Tannlege, lege, sykehus, følge barn til lege/tannlege etc etc.

Anonymous poster hash: 5d39f...ca2

Man har da ikke krav på fri med lønn til ved avtale med spesialisthelsetjenesten. Hvor har du det fra?

Anonymous poster hash: eef00...192

Skrevet

Fri med lønn til alt som trengs. Men så har jeg ikke nødvendigvis en 8-16 jobb, må ofte trå til litt i helger og kvelder uten at jeg får betalt for det, så det går definitivt begge veier.

Anonymous poster hash: 4c645...87a
Skrevet

Her får jeg fri med lønn, er også lærer. Men prøver mitt ytterste for å legge alt uten undervisningen min. I år har jeg hatt prolaps i ryggen og vært jevnlig til behandling, da er det ikke alltid det går, og det må være bedre sånn enn at jeg blir sykemeldt.

Skrevet

Jobber i en statlig bedrift og der kan vi selv legge inn fravær i timeregistrering på nett. Skal jeg til legen selv eller med barna, velger jeg bare koden for lege/tannlege og har aldri hørt noe om max tid her eller noe annet. Men det er vel et datasystem som kommer med varsel om man når en grenseverdi antar jeg. Så langt, intet hørt :-) 

Nå går jeg ikke til lege/tannlege i utide heller da, så sikkert derfor det ikke er noe problem

Sier ikke at du gjør det, men din skole har tydeligvis valgt en annen linje enn min statlige arbeidsplass. Veldig deilig å ikke måtte styre med minustid og annet når man må til helsevesenet enten selv eller med ungene

Anonymous poster hash: eb381...39f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...