Gå til innhold

Førstegangsbruk av linser. Hva er normalt/ikke normalt. Hvilke skal man velge osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til synstest da jeg hadde mistanke om at jeg behøver briller. Er nærsynt. Forsøkt tidligere med briller men klarte ikke venne meg til disse.

Hadde -0.75 og -1 på øynene samt skjeve hornhinner.

Sa at jeg ønsket å prøve linser og fikk faktisk på meg med en gang slike heldøgns linser. Skulle ha disse på til neste gang vi møttes for å venne meg til de.

Så jo veldig godt, men er uvant og kjenner jeg får hodepine nå. I tillegg kjenner jeg jo at jeg har de på. Ikke vondt, men anderledes. Nesten som å ha rusk i øyet bare at det ikke gjør vondt. Vil det føles sånn hele tiden.

Er det normalt å få hodepine første dagen?

I tillegg må jeg nå fokusere mer når jeg skal lese/skrive på telefonen. Blir nok litt mer sliten av det.

Hvor lang tilvenningstid trenger jeg?

Til slutt hva koster linser egentlig? Hva er lurest å bruke?

Syns jo det er kjekt å "slippe" å tenke på å skifte hver dag, men så er det noe med å ha noe på øynene hele tiden?

Skal til nu time om 1.5 uke. Da skal vi prate mer om linser, om vi må endre noe og opplæring i å ta dem av og på.

Anonymous poster hash: 9f2aa...636

Fortsetter under...

Skrevet

Litt smak og behag her. Jeg har også skjeve hornhinner og ser egentlig klarere med briller som korrigerer for skjevheten.

Jeg foretrekker dagslinser. Har vært plaget med tørre øyne. Hjelper veldig å ta ut linser etter arbeid og bruke briller.

Min optiker sier hun er skeptisk til linsebruk døgnet rundt..men det er vel forskjellig syn på dette.

Skrevet

Ja er nok det. Litt skeptisk selv, men min optiker brukte disse selv og snakket varmt om disse.

Kjenner jeg har lyst å ta de av for alt er så intenst, men kan jo ikke det da jeg ikke har noe tilbehør i det hele tatt. Må nok bare holde ut.

Men hodepine er det vanlig?

Skrevet

Gå tilbake med en gang og forlang at optikeren tar den av. Så går du til en annen optiker og får opplæring i bruk av linser. Man skal aldri begynne med å bruke linser døgnet rundt og man skal aldri ha linser uten å kunne ta dem av. Stor sannsynlighet for at du får problemer med øynene uten opplæring. Generelt er det mye større sannsynlighet for at du får infeksjoner og problemet hvis du sover med linser en hvis du bruker den kun på dagtid.

Og jeg vet du ikke kan svare på dette, men jeg lurer veldig på hvor du har vært og hvilken optiker som har gjort dette...

Anonymous poster hash: 222fc...8a6

Skrevet

Ja er nok det. Litt skeptisk selv, men min optiker brukte disse selv og snakket varmt om disse.

Kjenner jeg har lyst å ta de av for alt er så intenst, men kan jo ikke det da jeg ikke har noe tilbehør i det hele tatt. Må nok bare holde ut.

Men hodepine er det vanlig?

Er det ukeslinser du har fått? Er de veldig plagsomme er det bare å ta dem ut.

Hodepine er ikke uvanlig etter å ha fått briller/linser. Hjernen er vant til å korrigere synsfeil og trenger tid til å omstille seg.

Skrevet

Er slike heldøgns månedslinser tror jeg. Skulle kunne være på hele døgnet i 29 dager.

Fikk jo beskjed om å ha veldig lav terskel for å komme tilbake før den tid. Ved minste rødhet eller om det var noe annet. Bor 5 minutt unna så er ikke så redd for det.

Mest bare at det er så uvant. Blir sliten kjenner jeg. Men nå har jeg ikke brukt briller en gang heller. Tar nok litt tid.

Annonse

Skrevet

Er slike heldøgns månedslinser tror jeg. Skulle kunne være på hele døgnet i 29 dager.

Fikk jo beskjed om å ha veldig lav terskel for å komme tilbake før den tid. Ved minste rødhet eller om det var noe annet. Bor 5 minutt unna så er ikke så redd for det.

Mest bare at det er så uvant. Blir sliten kjenner jeg. Men nå har jeg ikke brukt briller en gang heller. Tar nok litt tid.

Det hjelper ikke at du kan gå tilbake i åpningstiden hvis du får problemer om kvelden. Da vil det problemet bli veldig stort i løpet av natta. Jeg hadde aldri satt på mine kunder linser på den måten og jeg syns det er skremmende at noen gjør det. Det er mange som strever med å ta ut linser, så det er ikke bare å ta dem ut selv heller.

Anonymous poster hash: 222fc...8a6

Skrevet
Linser skal tilvennes og evt tilpasses. Man setter ikke på noen en Lise for aller første gang, som skal sitte inne i nesten to uker. Dessuten reagerer vi ulikt.
Jeg ble kjempetørr på øynene med døgnlinser som skulle tas ut hver 14. dag. Dagslinser fungerte best på meg, mens mannen min foretrekker månedslinser som tas ut hver kveld.

Hodepine er vanlig, spesielt hvis de også korrigerer litt skjevhet i hornhinnen. Ville uansett ringt optiker i dag og forhørt meg.

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: f2a29ea4dce104df98e020c763dce481"] f2a29...481 [/acronym]
Skrevet

Jeg har samme problem, får vondt i hode og det blir for intens ved nærarbeid i lengden. Bruker linser når jeg trener håndball, skal på byen osv. Bruker briller når jeg kjører bil, hvis jeg ikke allerede har linser da. Men på jobb bruker jeg ingenting. Sitter med skjerm hele dagen, og da hviler øynene mine bedre uten korrigering.

Jeg har prøvd mange typer linser, og alle kjenner du litt, men det er stor forskjell, og en må prøve seg frem. Jeg begynte med de dyreste. Trodde jo dyrere jo mer behagelige, men er endt opp med noen billige. Kjenner de ikke til vanlig, men hvis jeg har brukt de over mange timer, så blir de tørre, og det føles som rusk i øye.

Anonymous poster hash: 53cbb...230
Skrevet

Jeg fikk også vondt i hodet da jeg begynte med linser, og det gikk heldigvis over etter 1 uke.

Når det gjelder linser, så bruker jeg også døgnet rundt linser pga komfortabel, men tar dem alltid ut før jeg går og legger meg. Syns det er greit at øynene får hvile ordentlig og får nok oksygen ;) Jeg er veldig fornøyde med linsene jeg bruker nå. Kjenner faktisk ikke at dem er på før sent utpå kvelden.

Anonymous poster hash: ddfad...991

Skrevet

Noen som har hørt om drømmelinser? http://www.interoptik.no/kontaktlinser/om-kontaktlinser/drommelinser/

Vurderer disse. Du tar dem på deg på kvelden og sover med dem så tar du dem av deg om morgenen. Du vil korrigere synet over natten slik at du ikke trenger linser på dagtid, effekten vil vare lengre og lengre og til slutt vil du kunne se godt i opp til flere dager av gangen. Høres helt science fiction ut men mange er vistnok veldig fornøyd med det. Skal få det når jeg er ferdig med linsene jeg allerede har :)

Skrevet

Ville gått tilbake som noen sier. Man bruker da virkelig ikke linser i 2 uker sammenhengende første gangen! Hadde aldri brukt mer penger i den butikken! Ikke rart du har vondt i hodet... Man begynner jo noen timer og øker etterhvert. Og man lærer å ta av og på seg linser FØR man begynner å bruke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...