Gå til innhold

Hyperemesis og zofran

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper å komme i kontakt med andre som bruker/ har brukt zofran pga. hyperemesis i 1. trimester. Erfaringer osv.? Jeg har hyperemesis for 2. gang og har nå fått zofran i uke 10 etter 2 innleggelser, jeg kan ikke bruke stemetil og postafen har ikke tilstrekkelig effekt. Med zofran er jeg litt kvalm, men kaster ikke opp. Jeg er i utgangspunktet en som aldri bruker medisiner og ønsket det ikke nå heller, men legene på KK mente dette var veien. Alternativet har vært så og si ingen næring, og sengeliggende hele døgnet med oppkast. Fort ned i vekt og ketoner i urinen. Vitamin mangel. Så nå prøver jeg zofran, selv om jeg syns det er skummelt og særlig i 1. Trimester så må jeg stole på legene. Andre? Hadde vært godt å høre fra noen. Hilsen engstelig, men uten noe særlig valg

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144296543-hyperemesis-og-zofran/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukte Zofran smeltetabletter i hele mitt forrige svangerskap ettersom det ikke var noen andre medikamenter som virket og jeg var så dårlig at det ikke gikk an å få i seg noe som helst næring. Hadde flere sykehusinnleggelser. Zofran brukes MYE i både USA og UK og det er ikke noen påviste bivirkninger for hverken mor eller foster. I USA kjører de også på med veldig mye høyere doser enn det som brukes her til lands. Ta Zofran med god samvittighet, har en alvorlig HG så har en alvorlig HG.

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg har ikke brukt zofran, men har brukt phenergan i begge mine svangerskap. Det holder kvalmen i sjakk men har spydd nesten daglig fra uke 5 og er snart i uke 18 så håper det gir seg snart. Jeg har de siste ukene prøvd å slutte men klarer ikke å ikke ta pillen hver dag likevel. Blir dårligere de dagene jeg dropper den men overlever jo så syntes det er vanskelig å avveie.. får jo dårlig samvittighet av å ta dem selv om jeg har fått dem av legen.. sist spøy jeg til uke 20 så jeg krysser fingrene for at deg bare er et par uker igjen!

Har du prøvd Afipran? litt usikker på stavingen.

Finnes i stikk piller å..så de ikke spys opp med en gang!

All medlidenhet til deg. Spydde som en gris fra uke 5-selve fødseln sjøl...sikkert 20 ganger per dag! 

Er gravid på nytt nå,men er lite plaget en så lenge! tvi tvi

Jeg har hatt EKSTREM svangerskapskvalme i flere svangerskap. Så dårlig at mat, Medisiner og væske måtte inn intravenøst og hvor store deler av svangerskapet har vært på sykehuset.

Jeg har prøvd det som kan prøves. Har du prøvd Stemetil? ?

Hei jenter og takk for svar! Klarer meg nå på 2 postafen og 1 zofran hver dag. Fått klar signal på zofran alle steder og tror det er vanlig blant oss hyperemesis jenter. Prøvd å slutte på zofran, men går helt i bunn da :( må jo få i meg litt mat, så jeg tar det litt til. Håper dere er i fin form! Ønsker ingen å være så kvalm, er på 8. uke med kvalme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...