Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #1 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg forstår ikke noe...! Av sikkerhetsmessige årsaker gjorde jeg det samme selv når ungene var små. Enkelte stoler kom med sele til og med... Ring barnevernet?!🙄 http://www.nettavisen.no/nyheter/uklare-retningslinjer-for-bruk-av-tvang-i-barnehager/3423273384.html Anonymous poster hash: 1bff4...6ee
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #2 Skrevet 17. oktober 2016 Vi bruker det ikke der jeg jobber. Anonymous poster hash: 07538...f09
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #3 Skrevet 17. oktober 2016 Er jo forskjell å ha sele på et barn fordi det ikke skal falle ned og det å ha sele på et barn for å holde det på plass. Sele på unger under 1.5 i godt humør med makk i rumpa er noe annet enn sele på en sint 3åring. Anonymous poster hash: 4fc56...1c6
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #4 Skrevet 17. oktober 2016 Men dette er jo ekstremt da... "Evensen mener eksempelet med pottetrening og barnet som blir spent fast, er over grensen for hva som er akseptabelt. Å ta på en genser ved bruk av tvang, er vanskeligere å ta stilling til, synes hun." Altså, vanskelig å ta stilling til? Ja, det kan jo tenkes at det er bedre å la 2-åringen gå naken i vinterkulda mens vi mildt oppfordrer til å kanskje vurdere å ta på seg litt klær. Anonymous poster hash: ceb79...e41
Mamma_til_2 Skrevet 17. oktober 2016 #5 Skrevet 17. oktober 2016 (endret) De minste trenger bøyle pga sikkerheten men ikke store barn 2.5 år og opp. Sele har jeg vært borti 1 gang det var og sikkerhet og barn på ca 1 år. Endret 17. oktober 2016 av Mamma_til_2
Gjest Muji81 Skrevet 17. oktober 2016 #6 Skrevet 17. oktober 2016 Å sele fast en unge som nekter å sitte er ikke ok. Samme med å tvinge barn til å sitte 20-30 min på potte! Pottetrening med anspent unge fører ikke frem, snarere tvert i mot. Angående genser så er nok ikke dette barn som viser litt motvilje mot å bli påkledd, men barn som blir helt fra seg og må holdes av flere voksne. Noen barn med ulike diagnoser kan få veldig sterke reaksjoner i påkledningsituasjoner. Om det er ok? Tja..nei. Det er andre måter å angripe dette problemet enn tvang flere ganger daglig. Når slike saker kommer til fylkesmannen så ligger det garantert mer bak enn 3-åring som ikke ville ha på seg genser en dag.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #7 Skrevet 17. oktober 2016 Her er det jo tvang når barnet ikke vil. I vår barnehage brukes sele fordi det er umulig å ha et blikk på alle samtidig. De er lynraske til å reise seg i stolen. Sele brukes på et barn som vil sitte i stolen som en ekstra sikkerhet i tilfelle de finner ut at i dag er en god dag å øve på å stupe. Anonymous poster hash: 15e04...889
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #8 Skrevet 17. oktober 2016 Her er det jo tvang når barnet ikke vil. I vår barnehage brukes sele fordi det er umulig å ha et blikk på alle samtidig. De er lynraske til å reise seg i stolen. Sele brukes på et barn som vil sitte i stolen som en ekstra sikkerhet i tilfelle de finner ut at i dag er en god dag å øve på å stupe. Anonymous poster hash: 15e04...889 Skal de få bestemme selv om de vil sitte ved bordet til måltidene eller ikke da? Blir det ikke rimelig kaotisk på småbarnsavdelingene da..? Anonymous poster hash: ceb79...e41
Mamma til 2 søte Skrevet 17. oktober 2016 #9 Skrevet 17. oktober 2016 Så for å dra den enda lengre... Unger skal ikke ha på seg seler i vogna når de sover heller da. Her er det snakk om sikkerhet. Men å binde fast unger (slik jeg tolket det da jeg hørte på radioen isted) er selvfølgelig ikke ok. Men seler på 1 åringer som nettopp har funnet ut hvordan man får seg opp fra tripptrapp stol i en bhg med 10 unger som gjør det samme er helt innafor mener jeg. Har aldri reagert på det. Og seriøst, hva er galt med bøyle??? Mi er så lita at om hun ikke har bøyle på og sitter der med ullstrømpebuksa si, så sklir hun ned og under bordet. Ja, det er jo helt ok! Men pottetreninga, det er så utenfor at jeg har ikke ord... Det er jo bare trist og vitner om mangel på kunnskap og sosial intelligens.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #10 Skrevet 17. oktober 2016 Min sønn, da 2,5 år, var ett av de barna som satt ekstremt urolig ved bordet i barnehagen. Reiste seg opp, klatret ned fra stolen osv. En dag skjedde det som måtte skje, han stod og balanserte omtrent på toppen/ryggen av tripptrapp-stolen- og falt ned! Han slo bakhodet mot et av beina på stolen og fikk et kjempekutt i bakhodet og en skikkelig hjernerystelse! Han var i dårlig form pga dette i lang tid! Anonymous poster hash: badc1...5b6
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #11 Skrevet 17. oktober 2016 Hvorfor skal folk som ikke har noen ide om hvordan det fungerer i en barnehage uttale seg. De er hjertelig velkommen til å komme å se hvordan det fungerer på en travel småbarnsavdeling, kanskje de får opp øyenene da. Så kan de se når hvor lett det er når 4 voksne skal passe på at 15 ettåringer ikke reiser seg i stolen fordi de ikke kan bruke sele. Det skal man gjøre mens man man må hjelpe Petter og Line å spise, tørke opp og finne ny mat til Mathias som veltet bollen i gulvet, gå å legge Mette som sovnet med panna i leveposteiskiva, hente/smøre mer mat til de som vil ha, hente mer drikke fordi det er tomt osv osv. Vi bruker de hvite ikeastolene, og bruker selvfølgelig selene som hører til. Jeg skjønner virkelig ikke hva som er galt med det, det er jo for barnas sikkerhet. Anonymous poster hash: 91e42...12a
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #12 Skrevet 17. oktober 2016 Er ikke 4 voksne på 15 stk 1- åringer. Bare for å nevne det. Men uansett, sikkerhetsmessig bør de i tripp trapp med bøyle sitte i seler. Anonymous poster hash: 6bcb6...10c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #13 Skrevet 17. oktober 2016 Er ikke 4 voksne på 15 stk 1- åringer. Bare for å nevne det. Men uansett, sikkerhetsmessig bør de i tripp trapp med bøyle sitte i seler. Anonymous poster hash: 6bcb6...10c Eh! Jo det er det faktisk mange steder!! Anonymous poster hash: 180f0...d4c
Sokkedyret Skrevet 17. oktober 2016 #14 Skrevet 17. oktober 2016 Litt sykt å sammenligner seler ved bordet med pottetvang i 30 min. Jeg vil mye heller at barnet mitt får på seler ved bordet enn at han faller og slår seg. Vi har brukt seler hjemme fordi han ellers falt av stolen og slo seg.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #15 Skrevet 17. oktober 2016 Det står om dette i BT i dag også. Det er ikke snakk om nødvendig sikkerhetsutstyr som bøyle og sele kan være for små barn, men å bruke det for å holde større barn i ro. Anonymous poster hash: 2dce6...6f5
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #16 Skrevet 17. oktober 2016 Er ikke 4 voksne på 15 stk 1- åringer. Bare for å nevne det. Men uansett, sikkerhetsmessig bør de i tripp trapp med bøyle sitte i seler. Anonymous poster hash: 6bcb6...10c Ehh, jo vi er det. Og vi er langt fra de eneste Anonymous poster hash: 91e42...12a
Mamma til 2 søte Skrevet 17. oktober 2016 #17 Skrevet 17. oktober 2016 Er ikke 4 voksne på 15 stk 1- åringer. Bare for å nevne det. Men uansett, sikkerhetsmessig bør de i tripp trapp med bøyle sitte i seler. Anonymous poster hash: 6bcb6...10c Hæ? Hvordan kan du si det? På mange småbarnsavdelinger er det 1 voksen pr 3.unge. Og det er heller ikke uvanlig.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #18 Skrevet 17. oktober 2016 Er ikke 4 voksne på 15 stk 1- åringer. Bare for å nevne det. Men uansett, sikkerhetsmessig bør de i tripp trapp med bøyle sitte i seler. Anonymous poster hash: 6bcb6...10c Min beste venninne jobber på småbarn og er ofte alene med 12 ettåringer. 12 stk!!! Det er én voksen på tidligvakt og én på senvakt. De skal være 4 midt på dagen, men om én da er syk, én er vognvakt og én skifter bleier... ja da er det en eneste vokse igjen! Til alle barna! Anonymous poster hash: f246d...ef4
Hjertefru Skrevet 17. oktober 2016 #19 Skrevet 17. oktober 2016 Min lille rebell ville ikke sitte i ro ved bordet da han startet i barnehagen. Vips kom selen på, og det var helt ok. Mye vi tvinger barn til, tannpuss fex. Må tenke både praktisk og sikkerhet. Små barn som mangler språk trenger fysiske rammer.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #20 Skrevet 17. oktober 2016 Er ikke 4 voksne på 15 stk 1- åringer. Bare for å nevne det. Men uansett, sikkerhetsmessig bør de i tripp trapp med bøyle sitte i seler. Anonymous poster hash: 6bcb6...10c Jo absolutt , og vi er neppe den eneste plassen. Anonymous poster hash: 51ba8...587
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #21 Skrevet 17. oktober 2016 Åh hjelpes. Vel da er jeg glad jeg ikke har hatt mine barn i en av de bhg med over 3 ettåringer pr voksen.... det er latterlig. Jobbet for 18 år siden noen år i bhg og da var vi 4 voksne på 9 under 2. Dette ble sagt var regel om kun 2 så små ca per voksen. Anonymous poster hash: 6bcb6...10c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #22 Skrevet 17. oktober 2016 Åh hjelpes. Vel da er jeg glad jeg ikke har hatt mine barn i en av de bhg med over 3 ettåringer pr voksen.... det er latterlig. Jobbet for 18 år siden noen år i bhg og da var vi 4 voksne på 9 under 2. Dette ble sagt var regel om kun 2 så små ca per voksen. Anonymous poster hash: 6bcb6...10c Det finnes ingen lov om hvor mange barn pr voksen det kan være, det finnes kun en lov om hvor mange barn en pedagog kan ha ansvaret for. 3 ettåringer pr voksen er "normalnormen" og helt ok, men når det kommer opp i 4 pr voksen og mer så er det altfor lite.Vi var ett år 4 voksne på 18 ettåringer, det var et mareritt. Og jeg er helt enig med deg, det er latterlig og trist at det ikke finnes en lov om dette. Dette er noe alle barnehageansatte ønsker. Anonymous poster hash: 91e42...12a
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #23 Skrevet 17. oktober 2016 Hvis man skal unngå tvang helt så må vi få lovfestet flere voksne pr antall barn i barnehagen! Vi er i praksis 5 voksne på 30 ett og to åringer. Pedagogene er alltid i møter, lager planer eller skriver rapporter. Så er det alltid noen som er syk eller hjemme med sykt barn. Anonymous poster hash: d3dfd...f35
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #24 Skrevet 17. oktober 2016 Er ikke 4 voksne på 15 stk 1- åringer. Bare for å nevne det. Men uansett, sikkerhetsmessig bør de i tripp trapp med bøyle sitte i seler. Anonymous poster hash: 6bcb6...10c Vi er tre på 12stk... Anonymous poster hash: 48f87...d86
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2016 #25 Skrevet 17. oktober 2016 Hvis man skal unngå tvang helt så må vi få lovfestet flere voksne pr antall barn i barnehagen! Vi er i praksis 5 voksne på 30 ett og to åringer. Pedagogene er alltid i møter, lager planer eller skriver rapporter. Så er det alltid noen som er syk eller hjemme med sykt barn. Anonymous poster hash: d3dfd...f35 Men de skriver vel ikke planer og rapporter i arbeidstiden, det gjør de vel i planleggingstiden? Og hvor mange møter er de på da? Anonymous poster hash: 91e42...12a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå