Gå til innhold

Leieboer - da har jeg opplevd det også

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ingen måte - jeg har bare litt mer samfunnssamvittighet enn deg når jeg leier ut.

Anonymous poster hash: 039c4...c79

Vil tro de fleste som leier ut er avhengig av å få inn husleia. Husleieinntekta dekker som oftest lån og er med i budsjettet når man kjøper/bygger en bolig.

Anonymous poster hash: 86aff...f30

Fortsetter under...

Skrevet

Vil tro de fleste som leier ut er avhengig av å få inn husleia. Husleieinntekta dekker som oftest lån og er med i budsjettet når man kjøper/bygger en bolig.

Selvfølgelig - poenget mitt til den anonyme var at jeg mener det er feil av en huseier å ikke gidde å gjøre noe for å skaffe en ny leietaker tidligere når leietakeren må flytte ut før kontrakten går ut.

Jobben med å skaffe ny leietaker må uansett gjøres, og belastningen på leietaker blir svært stor når de må betale dobbel husleie i den perioden + må skaffe et nytt depositum før det første blir frigitt. Dette er en av de tingene som dessverre er med på å skape større klasseskiller i Norge, noe ingen er tjent med.

Om huseier virkelig forsøker å skaffe ny leietaker, setter inn annonser og er like aktiv som de uansett må være ved utløp av eksisterende leiekontrakt og likevel ikke finner noen før tiden - da må selvfølgelig leietaker betale leie i den perioden for at huseier ikke skal lide et økonomisk tap pga. leietakers valg.

Men å velge å ikke søke etter ny leietaker bare fordi man ikke gidder og heller vil sitte og ha inntekt på en leilighet som det ikke bor noen i og drite i de vansker det kan skaffe for leietakeren, det mener jeg er stygt og egoistisk og viser et elendig samfunnsansvar.

Det er kun det å ikke gidde å ta jobben som man uansett snart må ta jeg reagerer på.

Som jeg allerede har svart til Hi så har hun gjort alt rett, hun satte ut annonser så fort hun fikk oppsigelsen. Når det da er tørke i leiemarkedet der hun bor og hun ikke har fått tak i noen enda, da skal hun selvfølgelig ikke bære tapet for at leietakeren må flytte før tiden.

Skrevet (endret)

Jeg leier også ut, jeg vil vi si at vi er meget snille utleiere. Vi leier ut til en hyggelig pris og er ekstremt service minded. Feks nå er det litt fuktig i leiligheten dems sa de, så da har vi kjøpt avfukter til 4000 kr. Nettet hakket litt, da fikk du ny router til 2500 kr.

Hvis de har noe problemer med noe er vi på plass og fikser med en gang. Jeg bruker mye penger på pene planter til inngangs partiet deres.

Men når det kommee til oppsigelse så er kontrakt en kontrakt, man kan ikke bare sutre seg ut av en avtale. Vi er dønn korrekte mot de vi leier ut til og ønsker den samme respekten tilbake.

En oppsigeøsestid er for at begge partene skal kunne finne seg et nytt alternativ.

Endret av Mrs druestein
Skrevet

På ingen måte - jeg har bare litt mer samfunnssamvittighet enn deg når jeg leier ut.

Har absolutt ikke noe med samfunnssamvittighet som du kaller det å gjøre. Men skriver man under på en kontrakt forholder man seg til den. Der står ingenting om at HI ikke prøver å få inn nye folk nå.

Anonymous poster hash: 7d411...b68

Skrevet

Ble nettopp beskyldt av leieboer (som har sagt opp) for å være firkantet. Hun vil ikke betale for oppsigelsestiden og vil heller ikke gjøre noe for å få inn ny leieboer slik at betalingstiden hennes blir kortere (det var jo nemlig helt urimelig - for det var ikke hennes leilighet)......

Kjenner at jeg ikke burde la meg plage av slik urimelighet fra ei som vi virkelig har prøvd å legge til rette for på absolutt alle måter. Vi har virkelig strukket oss langt i alle retninger. MEN jeg oppfatter meg selv som et hederlig menneske som alltid ønsker å både være rimelig og gjøre det rette. Dette oppfatter jeg som dypt urettferdig. Dame som jeg er, så går jeg i meg selv for å se om det er jeg som er den store stygge ulven, men jeg finner ikke den noe sted....

Anonymous poster hash: 36357...2b6

At man skal betale ut oppsigelsestiden er en selvfølge, og du er ikke firkantet. Jeg oppfatter dette som at hvis nåværende leietaker finner en ny leietaker til deg, så er du villig til å la f.eks. den siste måneden gå hvis ny leietaker flytter inn da? Det er jo helt fair hvis nåværende leietaker ønsker å slippe unna kontrakten tidligere. Gidder ikke leietaker det, og også nekter å betale ut oppsigelsestiden, går det av depositumet. Dette er jo en typisk situasjon som er årsaken til at man har depositum. Du vil få pengene, men det tar mer tid og det er mer styr. Og det blir ikke akkurat noen god referanse for leietaker... Nei, stå på ditt. Begge parter må forholde seg til det som står i kontrakten.

Anonymous poster hash: 93a37...188

Skrevet

Jeg leier også ut, jeg vil vi si at vi er meget snille utleiere. Vi leier ut til en hyggelig pris og er ekstremt service minded. Feks nå er det litt fuktig i leiligheten dems sa de, så da har vi kjøpt avfukter til 4000 kr. Nettet hakket litt, da fikk du ny router til 2500 kr.

Hvis de har noe problemer med noe er vi på plass og fikser med en gang. Jeg bruker mye penger på pene planter til inngangs partiet deres.

Men når det kommee til oppsigelse så er kontrakt en kontrakt, man kan ikke bare sutre seg ut av en avtale. Vi er dønn korrekte mot de vi leier ut til og ønsker den samme respekten tilbake.

En oppsigeøsestid er for at begge partene skal kunne finne seg et nytt alternativ.

At det er fuktig i leiligheten er utleiers problem. Hvis internett er inkludert i leia, skal internett fungere så optimalt det er mulig. Det dere har gjort for leietaker er ikke å være super serviceminded, det er å ta ansvar for at ting i leiligheten fungerer.

Annonse

Skrevet

Har absolutt ikke noe med samfunnssamvittighet som du kaller det å gjøre. Men skriver man under på en kontrakt forholder man seg til den. Der står ingenting om at HI ikke prøver å få inn nye folk nå.

Anonymous poster hash: 7d411...b68

Selvfølgelig har det med samfunnssamvittighet å gjøre. Det at man har rett til noe betyr ikke at man alltid bør holde på den retten - spesielt ikke hvis det vil gå veldig utover andre, men ikke vil gå ut over en selv i særlig grad. Medmenneskelighet kaller jeg det, empati, evnen til å sette seg inn i andres situasjon. Og være villig til å se løsninger, være litt fleksibel.

Hi har gjort det - om du ser hva jeg har skrevet tidligere så har jeg også sagt dette til HI. Hun satte inn annonse for å finne ny leietaker med det samme hun fikk høre av leietaker at hun ønsker å flytte tidligere og håper å slippe husleie i den perioden.

Huseier må forsøke å finne ny leietaker litt tidligere, men det er ikke noe merarbeid for huseier.

Får huseier inn noen før kontrakten med nåværende leietakers oppsigelsestid, så er det supert.

Om huseier ikke greier å finne noen før, så må leietaker selvfølgelig betale ut oppsigelsestiden.

Men normal anstendighet burde få huseier til å i det minste gjøre et forsøk på å finne ny leiekontrakt. Noe Hi har gjort, men som mange her tydeligvis ikke gidder.

Skrevet

At det er fuktig i leiligheten er utleiers problem. Hvis internett er inkludert i leia, skal internett fungere så optimalt det er mulig. Det dere har gjort for leietaker er ikke å være super serviceminded, det er å ta ansvar for at ting i leiligheten fungerer.

Når de insisterer på å tørke klær i stua så er ikke det utleiers problem nei. Og ha supert raskt nett så ikke nettet henger når de skal game er heller ikke en selvfølge.

Jeg har selv leid flere steder og ingen vi har leid av har vært så service minded som vi er ihvertfall.

Skrevet

Når de insisterer på å tørke klær i stua så er ikke det utleiers problem nei. Og ha supert raskt nett så ikke nettet henger når de skal game er heller ikke en selvfølge.

Jeg har selv leid flere steder og ingen vi har leid av har vært så service minded som vi er ihvertfall.

Nå kom du med tilleggsopplysninger jeg ikke visste noe om da jeg svarte deg. Selvfølgelig blir det noe annet når jeg vet det du skriver nå.

Skrevet

Det er null problemhud årsaken er at leietaker ikke har betalt husleie! Det tar litt lenger tid hvis leietaker ikke signerer på at utleier har krav i depositumet, men det lar seg løse!

Har nettopp gjort det selv!

Mari

Anonymous poster hash: 74b73...e3a

Da var du heldigere enn venninna mi, hun måtte gå rettens vei.

Skrevet

Får du ikke pengene fra leieboer, så tar du det bare gjennom husleietvistutvalget. Du betaler en 1000 lapp for å få kjørt saken, noe du krysser av for at leieboer skal betale, når du vinner frem i saken mot leieboer.

Gjorde dette med min egen leieboer, som i all stillhet bare flyttet ut, uten å engang sende oppsigelse..

http://www.htu.no

Anonymous poster hash: 6d852...f56

Skrevet

Alt i orden. Skikkelig kontrakt og ordentlig depositumskonto osv osv. Det er bare det at jeg alltid er så ordentlig av meg at når noen påstår noe annet og blir indignerte, så tar jeg dessverre det til meg.

Pengene er sikret osv, men jeg liker jo ikke at det skal bli så dårlig stemning.

Her er det ikke du som har gjort noe galt... jeg er som deg og tar slike ting veldig til meg fordi jeg mener selv jeg er vennlig og rettferdig og liker ikke konflikter. Men... de møter man innimellom allikevel desverre. Mange forskjelllige mennesketyper der ute. Shake IT of, tenk at du ikke skal la deg herse med og gjør deg du føler er rettferdig her.

Anonymous poster hash: 06759...163

Skrevet

Meg, meg og meg og drit i alle som ikke har det like godt som deg selv. Flott holdning...

Er du helt rar? Selvfølgelig passer utleier på sin egen økonomi! Utleiere er altså ikke sosialkontor for folk uten egen bolig. Sykt mye rare, kravstore mennesker her inne.

Anonymous poster hash: 0fbe2...0d9

Annonse

Skrevet

men i alle dager! har hun ikke lest kontrakten sin? Selvfølgelig kan hun ønske seg ut av kontrakten tidligere, men hun har ingen rett til det. både oppsigelsestid og depositum er til for en grunn. Man kan ikke bryte en kontrakt bare fordi man ønsker det selv, selv om det å følge kontrakten innebærer en litt vanskeligere økonomisk periode. Da burde man heller sagt opp tidligere, evt ikke inngått kontrakten til å begynne med! Jeg forstår deg godt hi, det er veldig kjedelig å bli beskyldt for noe man selv vet ikke er sant.

Dersom noen lurer, nei jeg har aldri leid ut en leilighet, jeg har vært leietaker i 12år på 5 ulike steder og jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå punktet om oppsigelsestid i kontrakten.

Anonymous poster hash: 99696...755
Skrevet

Toppen av kransekaka! (Det er jeg som er HI).

Nå har vi klart å få tak i aktuelle kandidater! MEN jaggu så vil hun ikke flytte ut før kontrakten går ut nå.....

Hun vil bare at hun skal betale halv leie den siste mnd...... DET kan jeg garantere blir HELT uaktuelt. Jeg har mine grenser jeg også.

HJELPES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kjempelett å være seriøs utleier med sånne festlige leieboerem som man etter beste evne prøver å gjøre til lags......

Skrevet

Nå har vi klart å få tak i aktuelle kandidater! MEN jaggu så vil hun ikke flytte ut før kontrakten går ut nå.....

Hun vil bare at hun skal betale halv leie den siste mnd...... DET kan jeg garantere blir HELT uaktuelt. Jeg har mine grenser jeg også.

Kjempelett å være seriøs utleier med sånne festlige leieboerem som man etter beste evne prøver å gjøre til lags......

... Halv leie siste måneden? Hva slags planet bor hun på? 😂

Anonymous poster hash: 93a37...188

Skrevet

Hvor skulle de ellers tørke klær da enn inne i leiligheten et sted? De aller fleste må det halve året.

En leilighet skal ikke få problemer med fukt fordi det en gang eller to per uke tørkes klær innendørs, da har leiligheten i så fall svært utilstrekkelig ventilasjon, noe som igjen medfører at ansvaret er utleiers.

Anonymous poster hash: 01bf2...b4c

Skrevet

Hvorfor mener hun at hun har rett til det?

Anonymous poster hash: 01bf2...b4c

Skrevet

Du får si at det blir uaktuelt og lager hun mer trøbbel nå vil du fakturere henne for jobben du har lagt ned i å finne nye leietakere for at HUN skulle få slippe fra før.

Regner med at de du har funnet nå ikke kan vente til hun har flyttet ut og da må du gjøre jobben enda en gang.

Anonymous poster hash: 145e5...8f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...