Gå til innhold

Leieboer - da har jeg opplevd det også

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble nettopp beskyldt av leieboer (som har sagt opp) for å være firkantet. Hun vil ikke betale for oppsigelsestiden og vil heller ikke gjøre noe for å få inn ny leieboer slik at betalingstiden hennes blir kortere (det var jo nemlig helt urimelig - for det var ikke hennes leilighet)......

Kjenner at jeg ikke burde la meg plage av slik urimelighet fra ei som vi virkelig har prøvd å legge til rette for på absolutt alle måter. Vi har virkelig strukket oss langt i alle retninger. MEN jeg oppfatter meg selv som et hederlig menneske som alltid ønsker å både være rimelig og gjøre det rette. Dette oppfatter jeg som dypt urettferdig. Dame som jeg er, så går jeg i meg selv for å se om det er jeg som er den store stygge ulven, men jeg finner ikke den noe sted....

Anonymous poster hash: 36357...2b6

Fortsetter under...

Skrevet

Noen mennesker spiser armen om du gir dem en lillefinger...

Skrevet

Ja ja, det er det bare å la det gå inn det ene øret og ut det andre.

Betaler hun ikke tar du bare tilsvarende av depositumet.

Anonymous poster hash: d6518...7b3

Skrevet

Hvis depositum står på depositumkonto er det vel ikke bare for ts å ta pengene derfra, begge må vel signere for å få penger ut derfra..men blir ikke noe problem å dokumentere at husleia ikke er betalt (leieboer kan heller ikke dokumentere at den ER betalt) så vil tro det ordner seg etterhvert likevel.

Har du ikke depositum kan du fakturere henne? Da vil du også kunne sende purring og inkasso. Søk litt på det på nettet, finnes litt oppskrifter om hvordan man går frem som privatperson. Det kan hende det er mye styr, men jeg er så sta at jeg neppe hadde gitt meg på det :P hun satser nok bare på at du ikke kan gjøre noe med det ;)

Anonymous poster hash: d85e8...53b

Skrevet

Alt i orden. Skikkelig kontrakt og ordentlig depositumskonto osv osv. Det er bare det at jeg alltid er så ordentlig av meg at når noen påstår noe annet og blir indignerte, så tar jeg dessverre det til meg.

Pengene er sikret osv, men jeg liker jo ikke at det skal bli så dårlig stemning.

Annonse

Skrevet

Alt i orden. Skikkelig kontrakt og ordentlig depositumskonto osv osv. Det er bare det at jeg alltid er så ordentlig av meg at når noen påstår noe annet og blir indignerte, så tar jeg dessverre det til meg. Pengene er sikret osv, men jeg liker jo ikke at det skal bli så dårlig stemning.   Anonymous poster hash: 36357...2b6

Synd for henne. Da vil hun ikke få noe referanse fra deg.

Anonymous poster hash: 8b6c4...e93

Skrevet

Du får sette det på kontoen for piss

Skrevet

Vi har 3 måneders oppsigelsesfrist på leiligheten vi leier ut. Siden det er null problem å leie ut har vi likevel latt alle våre leieboere flytte tidligere dersom vi har fått inn ny leietaker. Da får jo vi uansett pengene. Så personlig syns jeg du burde la henne slippe å betale dersom du får leid ut på ny. Du taper jo ingenting på det?

Skrevet

Hun er ansvarlig for å betale husleie ut oppsigelsestiden. Men det bør vel være huseier som får tak i ny leietaker. At du, Hi, mener at hun bør gjøre noe for å få en ny leietaker mener jeg blir feil, for den jobben må du gjøre uansett når hennes kontrakt er over.

I tillegg bør det være i din egen interesse å ha kontroll på prosessen med å finne riktig leietaker.

Jeg har sett flere ganger at huseiere bare ikke gidder prøve å finne noen, men krever husleien hele kontraktstiden, og tar heller imot penger for tom leilighet og tar jobben med å finne ny leietaker først når den tidligere leietakeren betaler siste leien. Det synes jeg er dårlig av huseierne. Jobben med å finne ny leietaker må gjøres av huseier uansett, har leietakeren vært ordentlig er det ingen grunn til at du/dere ikke skal prøve å skaffe ny leietaker nå, Hi.

Men du kan selvfølgelig holde på dine juridiske rettigheter, det har du all rett til.

Anonymous poster hash: 039c4...c79
Skrevet

Hun er ansvarlig for å betale husleie ut oppsigelsestiden. Men det bør vel være huseier som får tak i ny leietaker. At du, Hi, mener at hun bør gjøre noe for å få en ny leietaker mener jeg blir feil, for den jobben må du gjøre uansett når hennes kontrakt er over.

I tillegg bør det være i din egen interesse å ha kontroll på prosessen med å finne riktig leietaker.

Jeg har sett flere ganger at huseiere bare ikke gidder prøve å finne noen, men krever husleien hele kontraktstiden, og tar heller imot penger for tom leilighet og tar jobben med å finne ny leietaker først når den tidligere leietakeren betaler siste leien. Det synes jeg er dårlig av huseierne. Jobben med å finne ny leietaker må gjøres av huseier uansett, har leietakeren vært ordentlig er det ingen grunn til at du/dere ikke skal prøve å skaffe ny leietaker nå, Hi.

Men du kan selvfølgelig holde på dine juridiske rettigheter, det har du all rett til.

Ikke "gidder" å finne nye leietakere?

Å skifte leieboer er seriøst noe herk, og som utleier tar ikke jeg fem øre for å la leietaker betale ut oppsigelsestiden sin. Leietaker er hjertelig velkommen til å bebo leiligheten i oppdigelsestiden, hvis han velger å flytte ut så nyter jeg da heller noen måneder med fullstendig ro i huset enn å mase etter å få nye for å korte ned hans leieperiode.

Nå tror ikke jeg HI mener at leietaker skal skaffe nye leieboere, men leietaker må jo gjerne bidra med å rydde og stille leiligheten til disposisjon for visning.

Anonymous poster hash: 0186b...7d8

Skrevet

Å skifte leieboer er seriøst noe herk, og som utleier tar ikke jeg fem øre for å la leietaker betale ut oppsigelsestiden sin. Leietaker er hjertelig velkommen til å bebo leiligheten i oppdigelsestiden, hvis han velger å flytte ut så nyter jeg da heller noen måneder med fullstendig ro i huset enn å mase etter å få nye for å korte ned hans leieperiode.

Nå tror ikke jeg HI mener at leietaker skal skaffe nye leieboere, men leietaker må jo gjerne bidra med å rydde og stille leiligheten til disposisjon for visning.

Ja, nettopp slike som deg jeg snakker om!

Det å leie er sinnsykt dyrt i dag, for mange er det helt umulig å greie å spare opp egenkapital for å kjøpe seg noe eget fordi de må leie, spesielt de som ikke er to.

At huseiere da ikke gidder å fremskynde jobben de uansett selv er ansvarlig for, bare fordi de "har rett til det" forteller mye om deg og andre som gjør det.

Følgen for leietakeren som kanskje må flytte pga. f.eks. jobb bli at den i opptil flere måneder må betale dobbel leie.

Det du velger å gjøre er en av de tingene som er med på å umuliggjøre for andre å spare opp en egenkapital.

Og du gjør det kun fordi du ikke gidder å ta den jobben som uansett er din.

Skrevet

Jeg la ut annonse så fort jeg kom hjem fra reise og hun hadde sagt opp. Det er da ikke snakk om å ikke gidde!

Jeg har aldri opplevd maken til "tørke". Som regel har jeg hatt ny leieboer på plass veldig fort. MEN jeg kan jo ikke akkurat tvinge noen til å leie hos meg heller.

Det jeg mente var at dersom leieboer er så oppsatt på å komme ut av leieforholdet og mine forsøk ikke har fungert slik det pleier (annonse mv), så er det jo ikke noe i veien for at hun yter litt selv. Kunne jo f.eks. bedt meg om å lage en plakat og hengt opp i butikker, sagt fra til omgangskrets osv.

Jeg forholder meg til kontrakten og har en pottesur leieboer. Jeg tar til meg det en del av dere skrev her. Så lenge jeg gjør alt riktig og virkelig prøver å få inn noen nye, så er det ikke min "feil" at hun er sur.

Denne personen har virkelig visst å prøve seg så det holder på alle områder også. Har hatt mye bryderi i et veldig kort leieforhold. OG det er faktisk utrolig mye arbeid å skaffe leietaker. Har opplevd mange useriøse folk som avtaler visning og så ikke dukker opp f.eks.

Annonse

Skrevet

For en drittholdning

Anonymous poster hash: 18d54...c16

Skrevet

Ja, nettopp slike som deg jeg snakker om!

Det å leie er sinnsykt dyrt i dag, for mange er det helt umulig å greie å spare opp egenkapital for å kjøpe seg noe eget fordi de må leie, spesielt de som ikke er to.

At huseiere da ikke gidder å fremskynde jobben de uansett selv er ansvarlig for, bare fordi de "har rett til det" forteller mye om deg og andre som gjør det.

Følgen for leietakeren som kanskje må flytte pga. f.eks. jobb bli at den i opptil flere måneder må betale dobbel leie.

Det du velger å gjøre er en av de tingene som er med på å umuliggjøre for andre å spare opp en egenkapital.

Og du gjør det kun fordi du ikke gidder å ta den jobben som uansett er din.

Jeg har vel ikke investert i utleiebolig for å hjelpe andre med oppsparing av egenkapital eller på noe som helst vis utøve en form for samfunnsansvar! Leieinntektene går til å nedbetale gjeld og å sikre en levestandard nå og i pensjonsalder! Det å finne ny leieboer kan være tidkrevende og vanskelig, og det er ikke alltid det passer å sette inn ekstra krefter på å finne en ny raskt.

Selvfølgelig skal du ikke ha dårlig samvittighet for å kreve at leietaker betaler i oppsigelsestiden HI!!

Anonymous poster hash: 74b73...e3a

Skrevet

Jeg har vel ikke investert i utleiebolig for å hjelpe andre med oppsparing av egenkapital eller på noe som helst vis utøve en form for samfunnsansvar! Leieinntektene går til å nedbetale gjeld og å sikre en levestandard nå og i pensjonsalder! Det å finne ny leieboer kan være tidkrevende og vanskelig, og det er ikke alltid det passer å sette inn ekstra krefter på å finne en ny raskt.

Selvfølgelig skal du ikke ha dårlig samvittighet for å kreve at leietaker betaler i oppsigelsestiden HI!!

Meg, meg og meg og drit i alle som ikke har det like godt som deg selv. Flott holdning...

Skrevet

Jeg la ut annonse så fort jeg kom hjem fra reise og hun hadde sagt opp. Det er da ikke snakk om å ikke gidde!

Jeg har aldri opplevd maken til "tørke". Som regel har jeg hatt ny leieboer på plass veldig fort. MEN jeg kan jo ikke akkurat tvinge noen til å leie hos meg heller.

Det jeg mente var at dersom leieboer er så oppsatt på å komme ut av leieforholdet og mine forsøk ikke har fungert slik det pleier (annonse mv), så er det jo ikke noe i veien for at hun yter litt selv. Kunne jo f.eks. bedt meg om å lage en plakat og hengt opp i butikker, sagt fra til omgangskrets osv.

Jeg forholder meg til kontrakten og har en pottesur leieboer. Jeg tar til meg det en del av dere skrev her. Så lenge jeg gjør alt riktig og virkelig prøver å få inn noen nye, så er det ikke min "feil" at hun er sur.

Denne personen har virkelig visst å prøve seg så det holder på alle områder også. Har hatt mye bryderi i et veldig kort leieforhold. OG det er faktisk utrolig mye arbeid å skaffe leietaker. Har opplevd mange useriøse folk som avtaler visning og så ikke dukker opp f.eks.

Meg som den andre over her har blitt så sur på.

Når du har gjort ditt, lagt ut annonse og aktivt forsøker å finne ny leietaker, da har hun som flytter ut ingenting å være sur for om du ikke får en ny inn.

Kontrakten skal jo være en sikkerhet også for huseier nettopp i slike tilfeller, for å skape forutsigbarhet også for huseier.

Og her mener jeg du gjør det rette. Kanskje du skal være glad for at hun med de holdningene ikke hører i sin omgangskrets om noen vil leie der ;)

Jeg mener du gjør alt riktig, Hi - det er holdningen til hun andre i tråden jeg ikke liker.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet!

Skrevet

Leietaker signerte kontakt og har dermed gått med på betingelsene. Det er nav som driver med sosialhjelp, ikke private utleiere. Enkelte utleiere er vel avhengig av å få inn pengene også i forhold til egne lån

Nei synes du gjør det rette.

Anonymous poster hash: 63b03...c6b

Skrevet

Tråden er ryddet for dobbeltposter

MB, moderator.

Skrevet

Alt i orden. Skikkelig kontrakt og ordentlig depositumskonto osv osv. Det er bare det at jeg alltid er så ordentlig av meg at når noen påstår noe annet og blir indignerte, så tar jeg dessverre det til meg.

Pengene er sikret osv, men jeg liker jo ikke at det skal bli så dårlig stemning.

Lykke til med å få ut penger fra depositumskonto dersom leietaker på pur f.. nekter å signere.

Skrevet

Lykke til med å få ut penger fra depositumskonto dersom leietaker på pur f.. nekter å signere.

Det er null problemhud årsaken er at leietaker ikke har betalt husleie! Det tar litt lenger tid hvis leietaker ikke signerer på at utleier har krav i depositumet, men det lar seg løse!

Har nettopp gjort det selv!

Mari

Skrevet

Det er null problemhud årsaken er at leietaker ikke har betalt husleie! Det tar litt lenger tid hvis leietaker ikke signerer på at utleier har krav i depositumet, men det lar seg løse!

Mari

Haha.. autocorrect! Problemhud!

Jeg skulle skrive:

Det er null problem om årsaken er at leietaker ikke har betalt husleie! Det tar litt lenger tid hvis leietaker ikke signerer på at utleier har krav i depositumet, men det lar seg løse!

Man må ha litt is i magen!

Skrevet

Siden du har depositum så ordner dette seg. Ingenting å bry seg om at det ikke er super stemning mellom dere.

Skulle jeg leid ut, ville jeg brukt utleiemegler jeg da. Da slipper man alt styret rundt utleie, kontrakt, innkreving, og får pengene til tiden uansett om leietaker ikke betaler. Koster litt ekstra men det hadde jeg gledelig betalt for å slippe 😊

Skrevet

Meg, meg og meg og drit i alle som ikke har det like godt som deg selv. Flott holdning...

Du er tydeligvis en sånn som HI sin leietaker, en som forventer at andre skal ordne opp for deg.

Anonymous poster hash: 7d411...b68

Skrevet

Du er tydeligvis en sånn som HI sin leietaker, en som forventer at andre skal ordne opp for deg.

Anonymous poster hash: 7d411...b68

På ingen måte - jeg har bare litt mer samfunnssamvittighet enn deg når jeg leier ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...