Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #26 Skrevet 14. oktober 2016 Jeg tror jeg elsker dere alle sammen !!!! Det mener jeg virkelig.. Tusen tusen hjertelig takk! Mannen min er verdens fineste lille ting. Han skal vaske hele huset, vinduer osv. Greia er at de folka kommer på fredag og blir til søndag! (Ja, jeg vet! Aint it just a thrill) *hør ironien runge*! Så han skal ha de med på aktiviteter, og jeg tilbudte meg å lage mat. Han synes også det ble feil at jeg skulle lage mat. Men, alternativt å fly rundt med disse legespesialistene eller lage mat, så gikk jeg for the second best. Anonymous poster hash: 170e0...f8b Om han synes det blir litt feil at du står på kjøkkenet for hans venner så ring nærmeste slakter/catering og bestill f.eks spekemat. Veldig kjekt, vi gjorde det en gang og fikk flere trefjøler med pent dandert spekekjøtt i alle varianter og fasonger, rømme og hjemmelaget flatbrød til. Så kjøpte vi et godt stenovnsbakt brød på en bondegård i nærheten, laget eggerøre og hadde jordbær, melon o.l. ved siden av. Det ble skrytt i skyene av gjestene, også de litt snobbete Øl og spekemat glir ned hos matsnobbene også det skjønner du Anonymous poster hash: 73ff5...8e8
jojoen Skrevet 14. oktober 2016 #27 Skrevet 14. oktober 2016 Her er en knallgod, superenkel men luksuriøs forrett: Kjøp rå kongekrabbeklør. Klipp oppi biter på ca 15 cm og deretter klipper du på midten. Legg i smør med hvitløk, chili, revet ingefær, persille og koriander. Gratiner på høy varme under grillelementet i ovnen til den er ferdig (den skifter farge). Det tar ca 5 min. Kan servers bare sånn, eller du kan servere med en avocadomos evt. mango/avocadosalat
Himmel og hav Skrevet 14. oktober 2016 #28 Skrevet 14. oktober 2016 Gå for tradisjonsmat! Det er både godt, ikke noe alle lager og selskapsmat så bra som noe. Om du f.eks lager fersk kjøtt og suppe, så har du forrett og hovedrett i ett. Suppe til forrett og kjøtt, poteter, grønnsaker og løksaus til hovedrett. til dessert kan du også være tradisjonell og lage tilslørte bondepiker.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #29 Skrevet 14. oktober 2016 Jeg tenker også at det er bedre med enkel, rustikk mat, som fårikål eller lignende, enne en litt oppstylta treretters som ikke helt klarer å følge opp. Hvis noen serverer meg avocado med reker, ovnsbakt laks og sjokoladepudding for eksempel, synes jeg det er litt stusselig (men jeg setter pris på forsøket og liker personen akkurat like godt, bare tenker at kjøkkenet ikker er deres arena). Men hvis noen serverer meg en skikkelig ertesuppe med godt brød til, og kanskje det har kjøpt makroner til (den skikkelig gode) kaffen hos pascal, så tenker jeg at de har klasse i matveien. Anonymous poster hash: f6696...415
Chupa chups Skrevet 15. oktober 2016 #30 Skrevet 15. oktober 2016 Enkel, hjemmelaget mat er det alltid mest klasse over. Har alltid min tante som inspirasjon når jeg planlegger menyen; hun er overklassefrue i Manhattan, men hun kokkelerer fram de enkleste, mest smakfulle rettene til sine beste venner og familie; coq au vin, beuf bourgignon, supper laget på 5 ingredienser, nydelige rustikke paier til dessert. Ingen pretensiøse retter, men heller ingenting som roper 'snarvei'. Enkel og ekte mat, laget på gode ferske råvarer er helt klart det beste, uansett hvor fin eller normal man er.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #31 Skrevet 15. oktober 2016 Fårikål syns jeg ikke er festmat i det hele tatt, aldri vært aktuell å servere. Dessuten lukter det meget sterkt, kållukt er ikke sjarmerende når du kommer inn i huset. Vi skal ha gjester i helga og menyen er Blomkålsuppe (Creme Dubarry). Hovedrett blir boeuf bourguignon, kjøttgryte med bacon, gulrøtter, sopp og rødvin. Den burde du faktisk lage dagen før, den smaker enda bedre dagen etter. En klassiker er det og. Dessert er simpel, lages dagen før og det er noe som alle liker godt: Creme brulee. Noen bær og sitronmynte på toppen, og vips tiltalende slutt på et suverent måltid. Jeg håper jeg er invitert! Dette hørtes VELDIG godt ut! Anonymous poster hash: 02c8e...dd3
Ophiophagus Hannah Skrevet 15. oktober 2016 #32 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg har ofte "ansvaret" for maten når min storfamilie skal feire noe, så da har jeg lært meg litt hva som funker for meg. Forrett liker jeg at skal være kald, slik at den kan forberedes. Eksempelvis kongekrabbe med mangochutney eller annet kaldt tilbehør. Hovedrett bør være en gryte, som skal koke lenge. Som hun over foreslo - fransk oksegryte er genialt. Alt skal i gryta, og så lar du det trekke leeeenge. Kjøtt og rødvin som trekker lenge blir alltid godt! Eventuelt ville jeg gått for lammelår. Dessert må også kunne forberedes. Siden det er høst ville jeg ha laget en eplekake. Så ville jeg ha varmet den litt på forhånd og servert vaniljeis til.
*flux* Skrevet 15. oktober 2016 #33 Skrevet 15. oktober 2016 Ingen som har sagt bacalao men det er en flott festrett. Med godt brød og persille på toppen ser det ikke så verst ut. En fjøl med litt spekemat eller småtapas til forrett. Men det trengs strengt tatt ikke. En enkel dessert lager du dagen før.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #34 Skrevet 15. oktober 2016 Hva med denne? http://www.tv2.no/a/3628322 Anonymous poster hash: cfa34...e0e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #35 Skrevet 15. oktober 2016 Mm. Det hørtes veldig godt ut. Men også avansert. For folk som ikke er vant med kjøkken og steker fiskepinner fra Findus til middag og tror det er sunn mat, kan mange av elementene i forretten din bli vanskelig. Hvilken type grønn salat? Hvordan snitte den? Ferske reker blir reker i lake fra first price og de vet ikke hvordan en moden avokado kjennes ut i butikken. Blandingsforhold druer/rødløk og majones/rømme blir feil og krydderet blir rart. :-) Anonymous poster hash: c2ed7...9a2 Oh dear! Anonymous poster hash: a843b...fb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå