Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #1 Skrevet 14. oktober 2016 Vi skal ha selskap med "fintfolk" som de sa i gamledager. Min nylige samboers vennelag. Standarden for maten er ikke hverdagskost som jeg bruker å lage og jeg er i tillegg elendig på kjøkkenet:( Skjønner tegninga? Jeg har kun møtt ett par av de tidligere. Det skal være forrett, middag og dessert. Jeg lurte på reinsdyrskav med potetmos til hovedrett, går det? Men HVA til forrett og dessert? Det må være litt enkelt samt se bra ut. HJELP BARE HJELP!!! Anonymous poster hash: 170e0...f8b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #2 Skrevet 14. oktober 2016 Alt1: Hva med får-i-kål? Det er festmat som lager seg selv! Kjøp inn fårekjøtt, hodekål, he sort pepper og laurbærblader. Legg kjøtt og kål lagvis i en stor gryte ig fyll på vann. Tilsett hel sort pepper og 2-3 laurbærblad. Kok i min 1,5 timer. Server med kokte poteter. For økt fanciness: skrekk potetene før du koker dem. Blir ikke lettere Alt2: Høstgryte. Skjær kjøtt (storfe/lam) i terninger og stek lett på høy varme. Skjær grønnsaker som gulrot, kålrot, potet, pastinakk, løk i medium store biter: Legg alt i gryte og kok til grønnsakene er møre (30-45 min) krydre med salt og pepper. Reinsdyrskav og potetmos er LANGT vanskeligere å få bra enn mine forslag Lykke til Anonymous poster hash: d2569...f30
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #3 Skrevet 14. oktober 2016 Alt1: Hva med får-i-kål? Det er festmat som lager seg selv! Kjøp inn fårekjøtt, hodekål, he sort pepper og laurbærblader. Legg kjøtt og kål lagvis i en stor gryte ig fyll på vann. Tilsett hel sort pepper og 2-3 laurbærblad. Kok i min 1,5 timer. Server med kokte poteter. For økt fanciness: skrekk potetene før du koker dem. Blir ikke lettere Alt2: Høstgryte. Skjær kjøtt (storfe/lam) i terninger og stek lett på høy varme. Skjær grønnsaker som gulrot, kålrot, potet, pastinakk, løk i medium store biter: Legg alt i gryte og kok til grønnsakene er møre (30-45 min) krydre med salt og pepper. Reinsdyrskav og potetmos er LANGT vanskeligere å få bra enn mine forslag Lykke til Anonymous poster hash: d2569...f30 skrekk= skrell Anonymous poster hash: d2569...f30
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #4 Skrevet 14. oktober 2016 Forslag til forrett: røkt laks med avokadomousse. Dette kan du lage dagen i forveien. Forslag til dessert: Ostekake i porsjonsglass. Kan også lages dagen i forveien. Blir superfancy til fintfolka og du vil fremstå som en gudinne på kjøkkenet!!! Anonymous poster hash: d2569...f30
skinnfilla Skrevet 14. oktober 2016 #5 Skrevet 14. oktober 2016 Fikk en himla god, enkel dessert tidligere i høst: Knuste safarikjeks, pisket fløte over kjeksene og rørte bringebær på toppen. Må settes sammen rett de servering , enten porsjon eller stor skål.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #6 Skrevet 14. oktober 2016 Kjøp litt røkelaks i skiver. Dander porsjoner med det og litt grønt og majones e.l. på hver tallerken (google tilbehør) Dessert: Multekrem er en mulighet. Ev en ostekake. Det er ganske lett å lage og krever ikke engang ovn. Anonymous poster hash: 11183...a78
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #7 Skrevet 14. oktober 2016 Fikk en himla god, enkel dessert tidligere i høst: Knuste safarikjeks, pisket fløte over kjeksene og rørte bringebær på toppen. Må settes sammen rett de servering , enten porsjon eller stor skål. Det ville jeg ikke anbefale. Jeg er nok en sånn "fintfolk" som hi får på besøk, og om desserten hadde bestått av safarikjeks (æsj!!) så hadde jeg ikke vært særlig imponert. Da er det mye bedre å kjøpe en god is og ha bær til. Anonymous poster hash: c2ed7...9a2
skinnfilla Skrevet 14. oktober 2016 #8 Skrevet 14. oktober 2016 Forrett kan jo være en vri på rekecocktail: Legg litt grønn salat på tallerken , legg over en god neve med ferske reker, avocadobåter ved siden av, kokt egg i båter og en dæsj druesalat ( del druer i to, hakk opp rødløk, bland med rømme og litt majones. Focaccia
skinnfilla Skrevet 14. oktober 2016 #9 Skrevet 14. oktober 2016 Det ville jeg ikke anbefale. Jeg er nok en sånn "fintfolk" som hi får på besøk, og om desserten hadde bestått av safarikjeks (æsj!!) så hadde jeg ikke vært særlig imponert. Da er det mye bedre å kjøpe en god is og ha bær til. Anonymous poster hash: c2ed7...9a2 Jeg var og skeptisk men det var overraskende godt🤔 Evt lage en karamellpudding dagen før. Det tar tid ,men er veldig godt
sug lut Skrevet 14. oktober 2016 #10 Skrevet 14. oktober 2016 For det første: hans venner, hans ansvar, hans kokkelering. Ellers, forrett: anrett på tallerken løvtynne skiver av rå jordskokk med bittelitt god olivenolje og så tar man på flaksalt selv. Dessert: kjøp god vaniljeis, server med varm jordbærsaus, det trenger ikke være mer fancy enn det. Matsnobberiet skal ikke ødelegge for den hyggelige anledningen.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #11 Skrevet 14. oktober 2016 Forrett kan jo være en vri på rekecocktail: Legg litt grønn salat på tallerken , legg over en god neve med ferske reker, avocadobåter ved siden av, kokt egg i båter og en dæsj druesalat ( del druer i to, hakk opp rødløk, bland med rømme og litt majones. Focaccia Mm. Det hørtes veldig godt ut. Men også avansert. For folk som ikke er vant med kjøkken og steker fiskepinner fra Findus til middag og tror det er sunn mat, kan mange av elementene i forretten din bli vanskelig. Hvilken type grønn salat? Hvordan snitte den? Ferske reker blir reker i lake fra first price og de vet ikke hvordan en moden avokado kjennes ut i butikken. Blandingsforhold druer/rødløk og majones/rømme blir feil og krydderet blir rart. :-) Anonymous poster hash: c2ed7...9a2
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #12 Skrevet 14. oktober 2016 Min favorittforrett er soppfylt ravioli med parmesansaus og frisk persille. Nå ble jeg sulten... Til dessert er det vel enklest å lage porsjoner med ostekake, pannacotta eller lignende ferdig dagen før. Google langtidssteking! Fikk en stek engang som hadde stått i ovnen på lav varme i 13 timer eller der omkring. Var helt sykt digg, og kommer aldri til å glemme den matopplevelsen! Anonymous poster hash: 92f66...9f7
skinnfilla Skrevet 14. oktober 2016 #13 Skrevet 14. oktober 2016 Mm. Det hørtes veldig godt ut. Men også avansert. For folk som ikke er vant med kjøkken og steker fiskepinner fra Findus til middag og tror det er sunn mat, kan mange av elementene i forretten din bli vanskelig. Hvilken type grønn salat? Hvordan snitte den? Ferske reker blir reker i lake fra first price og de vet ikke hvordan en moden avokado kjennes ut i butikken. Blandingsforhold druer/rødløk og majones/rømme blir feil og krydderet blir rart. :-) Anonymous poster hash: c2ed7...9a2 Altså,særlig enklere blir det ikke😉 Få hjelp til å klemme på avocado i butikk, Ha rømmen over druene og løken til det er sausete👌 Vri pepperkvern to ganger over hele sulamitten. Ikke reker i lake😖
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #14 Skrevet 14. oktober 2016 Hvis man er fintfolk og matsnobb hadde flere av rettene over havna i kategorien pølse og potetmos... Anonymous poster hash: a3cd7...eab
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #15 Skrevet 14. oktober 2016 Min erfaring er at selv matsnobber setter pris på tradisjonsmat Vi har også noen slike i omgangskretsen, de lager uhyre avansert mat når de inviterer til middag. Mens vi serverer mye enklere mat, og folk er strålende fornøyd likevel. Ikke stress deg ihjel, lag mat du er komfortabel med å lage, senk skuldrene og stol på at du og dine vaner er bra nok. Ikke legg en standard for deg selv som du ikke klarer leve opp til og som blir et stressmoment for det hver gang dere skal være med venner Vi har med stort hell droppet forrett og servert mat som fiskesuppe, biff stroganoff, chili con carne, lammegryte o.l som er enkel mat å lage fra bunnen og som smaker kjempegodt Til dessert foreslår jeg en Iskake, veldig lett å lage og kan lages flere dager i forveien. Iskake med hjemmelaget bringebæris f.eks, supergodt. Anonymous poster hash: 73ff5...8e8
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #16 Skrevet 14. oktober 2016 Jeg ville gått for: - laksesashimi med ponzosaus og vårløsalat (trines matblogg for eksempel) - lammestek stekt sammen med grønnsaker i ovn. Står gjerne på steken hvordan den tilberedes, bare pass på at du har et steketermometer. - og pannacotta til dessert. Alt dette er enkle saker som i stor grad kan forberedes tidligere på dagen. Er ellers enig i at dette må da mannfolket kunne fikse selv! Lykke til! Anonymous poster hash: f6696...415
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #17 Skrevet 14. oktober 2016 Hadde det ikke vært lurt å overlate maten til samboeren din siden det er hans venner og han som vet hva de forventer? Anonymous poster hash: a3db4...d63
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #18 Skrevet 14. oktober 2016 Samboern kan stå for maten - du kan hjelpe til! Er hans venner så han bør ta litt ekstra ansvar! Anonymous poster hash: 29cc6...454
Mia_73 Skrevet 14. oktober 2016 #19 Skrevet 14. oktober 2016 (endret) Fårikål syns jeg ikke er festmat i det hele tatt, aldri vært aktuell å servere. Dessuten lukter det meget sterkt, kållukt er ikke sjarmerende når du kommer inn i huset. Vi skal ha gjester i helga og menyen er Blomkålsuppe (Creme Dubarry). Hovedrett blir boeuf bourguignon, kjøttgryte med bacon, gulrøtter, sopp og rødvin. Den burde du faktisk lage dagen før, den smaker enda bedre dagen etter. En klassiker er det og. Dessert er simpel, lages dagen før og det er noe som alle liker godt: Creme brulee. Noen bær og sitronmynte på toppen, og vips tiltalende slutt på et suverent måltid. Endret 14. oktober 2016 av Mia_73
Bringebæret Skrevet 14. oktober 2016 #20 Skrevet 14. oktober 2016 Hvis du synes det blir vanskelig med rekecocktail, hva med å bestille mat fra en restaurant du liker? Eller et cateringselskap.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #21 Skrevet 14. oktober 2016 Fårikål syns jeg ikke er festmat i det hele tatt, aldri vært aktuell å servere. Dessuten lukter det meget sterkt, kållukt er ikke sjarmerende når du kommer inn i huset. Vi skal ha gjester i helga og menyen er Blomkålsuppe (Creme Dubarry). Hovedrett blir boeuf bourguignon, kjøttgryte med bacon, gulrøtter, sopp og rødvin. Den burde du faktisk lage dagen før, den smaker enda bedre dagen etter. En klassiker er det og. Dessert er simpel, lages dagen før og det er noe som alle liker godt: Creme brulee. Noen bær og sitronmynte på toppen, og vips tiltalende slutt på et suverent måltid. Svært uenig! Får-i-kål er en klassiker som fint kan serveres til gjester. Til forrett ville jeg servert en lett salat; Saltbak rødbeter (hell grovt salt i form, skjær bunnen av rødbetene og sett dem oppi, stekes i ca 60 min ++på 220 grader) og skjær dem i fine biter, legges sammen med salat (gjerne babyleaf som du får ferdig vasket på pose👍🏻) og smuldre chevre over. Dressing lages av balsamico eddik, honning og olivenolje. Dessert; eplekake med vailjeis. Rød tråd i måltidet - høstens råvarer. Anonymous poster hash: f4cf6...e11
Havhesten Skrevet 14. oktober 2016 #22 Skrevet 14. oktober 2016 Mange gode forslag her. En genial og lett dessert ingen har nevnt er sjokolademousse. Utrolig god og lett oppskrift i familiekokeboka. Kan lages dagen før i porsjonsglass eller bolle. Kan ha rørte jordbær til, setter en ekstra piff, eller bare et bær på toppen til pynt. Men, som mange sier her, hvorfor lager ikke mannen maten når det er hans venner? Eventuelt sammen med deg?
Luksusdyret Skrevet 14. oktober 2016 #23 Skrevet 14. oktober 2016 Vi skal ha selskap med "fintfolk" som de sa i gamledager. Min nylige samboers vennelag. Standarden for maten er ikke hverdagskost som jeg bruker å lage og jeg er i tillegg elendig på kjøkkenet:( Skjønner tegninga? Jeg har kun møtt ett par av de tidligere. Det skal være forrett, middag og dessert. Jeg lurte på reinsdyrskav med potetmos til hovedrett, går det? Men HVA til forrett og dessert? Det må være litt enkelt samt se bra ut. HJELP BARE HJELP!!! Anonymous poster hash: 170e0...f8b Siden du har en ny samboer og det er hans venner som du så å si ikke kjenner vil den beste løsningen bli å overlate matlagingen til samboeren din. Er de så fine som du sier, så får han stå på kjøkkenet i flere timer for å møte deres behov. Ellers er reinsdyrskav med hjemmelaget potetmos veldig godt, suppler gjerne med tyttebærrømme og grønnsaker. Forrett kan være en kald suppe, salat, vårruller med viltkjøtt eller laks. Dessert kan være så enkel som god vaniljeis med forskjellige sauser, nøtter og annet til, så folk selv velger hva de vil ha på isen.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #24 Skrevet 14. oktober 2016 Jeg tror jeg elsker dere alle sammen !!!! Det mener jeg virkelig.. Tusen tusen hjertelig takk! Mannen min er verdens fineste lille ting. Han skal vaske hele huset, vinduer osv. Greia er at de folka kommer på fredag og blir til søndag! (Ja, jeg vet! Aint it just a thrill) *hør ironien runge*! Så han skal ha de med på aktiviteter, og jeg tilbudte meg å lage mat. Han synes også det ble feil at jeg skulle lage mat. Men, alternativt å fly rundt med disse legespesialistene eller lage mat, så gikk jeg for the second best. Anonymous poster hash: 170e0...f8b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #25 Skrevet 14. oktober 2016 Jeg tror jeg elsker dere alle sammen !!!! Det mener jeg virkelig.. Tusen tusen hjertelig takk! Mannen min er verdens fineste lille ting. Han skal vaske hele huset, vinduer osv. Greia er at de folka kommer på fredag og blir til søndag! (Ja, jeg vet! Aint it just a thrill) *hør ironien runge*! Så han skal ha de med på aktiviteter, og jeg tilbudte meg å lage mat. Han synes også det ble feil at jeg skulle lage mat. Men, alternativt å fly rundt med disse legespesialistene eller lage mat, så gikk jeg for the second best. Anonymous poster hash: 170e0...f8b I en sånn setting tror jeg ikke du trenger lage selskapsmat. Det er hyggelig med god mat, men du trenger nok ikke tre retter hver dag. Anonymous poster hash: a3db4...d63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå