Gå til innhold

Hvor mange her lufter ut hele huset daglig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her hjemme er mannen veldig nøye på at vi lufter ut daglig, 10 min. Ellers vil det ødelegge inneklima, føre til sopp og faenskap, og være skadelig for oss beboere...

Jeg er ikke så hysterisk på det, og lufter ut ordentlig en gang i uken, helst. 

Men hva er egentlig vanlig? Lufte ut godt daglig, altså at alle vinduer er helt åpne i 10 min, eller lufte ut ukentlig? Eller sjeldnere?

Anonymous poster hash: cd56e...0f5

Fortsetter under...

Skrevet

Vi har akkurat begynt å lukke utgangsdøra. Den står som regel åpen fra vi kommer hjem til vi legger oss fra mai til september. Utover det lufter vi ikke bevisst, men når det blir varmt

Anonymous poster hash: a0145...6a0

Skrevet

Lufter vel ca 10-15 i stuen hver dag. Må ha frisk luft inn. Vinduene på soverommene står på gløtt hele dagen.

Anonymous poster hash: e56fd...9b4
Skrevet

Har dere ikke ventiler og blir det ikke kaldt?

Vi har ventiler som sørger for rotasjon i lufta og lufter litt ved siden av (ubevisst sådan)...

Anonymous poster hash: 66594...ea3

Skrevet

Har dere ikke ventiler og blir det ikke kaldt?

Vi har ventiler som sørger for rotasjon i lufta og lufter litt ved siden av (ubevisst sådan)...

Anonymous poster hash: 66594...ea3

Jo jeg er jo en ekstrem frysepinne, så jeg hater at det skal luftes så voldsomt ut hver eneste dag :P tviler ikke på at det er sunt, men jeg ville gjerne høre hvor mange andre som gjorde det like slavisk.

HI

Skrevet (endret)

Vi lufter hver dag, blir det kaldt så har jeg masse pledd i sofaen 😊

Endret av Mamma_til_2

Annonse

Skrevet

Vi har balansert ventilasjon og vannbåren varme, så har godt inneklima. Men lifter ved behov og når det er for varmt inne. Eller om vi vil ha frisk luft inn.

Anonymous poster hash: a7a1e...bbf

Skrevet

Jo jeg er jo en ekstrem frysepinne, så jeg hater at det skal luftes så voldsomt ut hver eneste dag :P tviler ikke på at det er sunt, men jeg ville gjerne høre hvor mange andre som gjorde det like slavisk.

HI

Lufter aldri bevisst, det må da bli helt nedkjølt med 10 min lufting hver dag? Hvor har han dette fra? At det må luften så voldsomt?

Anonymous poster hash: fba37...1f3

Skrevet

Hva i all verden er vitsen med det da?

Vi lufter hvis det er for varmt, og ellers står vinduene på soverommene åpne året rundt. Dørene åpnes jo x ganger pr dag, så det blir ikke innestengt her.

Skrevet

Nei. Vi har et hus fra 1901, som således ikke er hermetisk tett slik som nye hus/leiligheter.

Anonymous poster hash: fd161...876

Skrevet

Ja, her blir det innestengt lukt fort. Lufter rett før jeg legger meg. Vi skrir av tven, setter opp verandadøra og et par vinduer, går å pusser tenna og evt andre plikter som ¨å henge opp tøy. Lukker rett før vi går å legger oss

Anonymous poster hash: 90c30...36f
Skrevet

Lufter sjelden bare for å lufte. Har terrassedøren og evt inngangsdøren åpen hvis det er for varmt inne. Bor i et gammelt, trekkfullt hus da, så god gjennomlufting får vi uansett. Vi har fuktmåler i flere rom.

Skrevet

Vi har balansert ventilasjon og vannbåren varme, så har godt inneklima. Men lifter ved behov og når det er for varmt inne. Eller om vi vil ha frisk luft inn.

Anonymous poster hash: a7a1e...bbf

Samma her :) Utrolig deilig med balansert ventilasjon.

Anonymous poster hash: a5b15...125

Annonse

Skrevet

Lufter aldri "med vilje", men 5-åringen er utrolig treg med å gå gjennom døra, så det blir litt lufting flere ganger om dagen likevel. :P Men 10 minutter hørtes fryktelig kaldt ut, det hadde jeg ikke orket.

Anonymous poster hash: d5de5...7e0
Skrevet

Snakket nylig med en ekspert på fukt- og inneklima, og han sa at altfor mange er skremmende dårlige med å lufte skikkelig. Han hadde mange ganger målt og funnet helseskadelige verdier inne hos folk. Så det er absolutt en grunn til å lufte skikkelig hver dag ja!!!

Anonymous poster hash: 5bde1...9c2
Skrevet

Lufter aldri for å lufte, men så har vi ganske nytt hus (4 år) med balansert ventilasjonssystem, så det er ikke nødvendig heller.

Anonymous poster hash: 6b851...7a7
Skrevet

Aldri luftet bevisst, men har alltid soveromsvinduet åpent, og ofte kjøkkenvinduet.

Anonymous poster hash: ff8d8...447

Skrevet

Bor i leilighet fra 1900, trenger ikke å lufte så ofte :-)

Anonymous poster hash: 75174...aa6

Skrevet

Vi har ventilasjon, så er ikke nødvendig. Soverommene står åpent døgnet rundt hele året da.

Skrevet

Lufter hver dag! Nettopp begynt å lukke ytterdøren her også, pleier å være åpen hele dagen når tempen er grei.

Vinduene på soverommene er åpne hele dagen, men lukkes på kvelden nå siden det er kaldt ute.

Må ha frisk luft inn hver dag selv om huset er fra 50-tallet og ikke pottetett.

Anonymous poster hash: 9d939...46f

Skrevet

Vi har akkurat begynt å lukke utgangsdøra. Den står som regel åpen fra vi kommer hjem til vi legger oss fra mai til september. Utover det lufter vi ikke bevisst, men når det blir varmt

Anonymous poster hash: a0145...6a0

Hva ER greia med å ha ytterdøra stående åpen i tide og utide?

Anonymous poster hash: e970c...c1b

Skrevet

Om sommeren har vi som regel alltid vinduer åpne. Om vinteren lufter vi aldri, men har ventiler i veggene. Blir ikke dårlig luft inne.

Skrevet

Snakket nylig med en ekspert på fukt- og inneklima, og han sa at altfor mange er skremmende dårlige med å lufte skikkelig. Han hadde mange ganger målt og funnet helseskadelige verdier inne hos folk. Så det er absolutt en grunn til å lufte skikkelig hver dag ja!!!   Anonymous poster hash: 5bde1...9c2

Helseskadelige verdier på hva da?

Når man vurderer inneklima, så måler man temperatur, luftfuktighet og CO2.

Luftfuktighet er sjelden noe problem i bolighus, med mindre man har fuktproblemer. Ved fuktproblemer vil uansett ikke utlufting hjelpe.......

CO2 er også sjelden et problem, med mindre man bor veldig mange mennesker i veldig små leiligheter og alle oppholder seg samtidig i samme rom over lang tid...... Men ja, utlufting hjelper på CO2-nivået. Det er imidlertid ikke nødvendig å gjennomlevde hele huset i 10 minutter.

Temperatur kan bli et problem ja. Men det kan man regulere på andre måter enn ved å lufte!

Husk også at ved å lufte slipper man inn partikler, f.eks pollen forurensning i byene. Dette er jo i seg selv ikke spesielt bra!

Anonymous poster hash: 53185...728

Skrevet

Her var det mange som aldri lufter. Mener dere hele huset? "Alle" lufter vel på soverommene?

Vi lufter ikke hele huset daglig, men alle soveromsvinduene står åpne mens vi er på jobb. Åpner vindu/ytterdør/verandadør for å få gjennomtrekk i stue og kjøkken 3-4 ganger i uka.

Anonymous poster hash: eb630...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...