Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #1 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg sykler en del selv, og er skremt hvordan mange bilister oppfører seg ovenfor en syklist i trafikken. Og selv om en moped har motor, så har den fartsbegrensning og jeg ser jo at bilene presser seg forbi dem også. Selv på trange steder hvor det ikke er mye slingringsmonn. Nå ønsker eldste seg scooter, men jeg blir engstelig ved tanken. De er så utrolig utsatt. Vanligvis pakker jeg ikke barna mine inn i bomull altså, men akkurat denne trafikksituasjonen synes jeg er skummel. Det er svær god bussdekning her vi bor, og vi tilbyr oss alltid å kjøre/hente når det måtte være. Har lyst å si nei til denne scooteren, men er det skikkelig slemt ? Han har penger på konto, men disse kan han like gjerne bruke på sin første bil. Hva tenker dere andre? Vi bor ikke på bygda, men i nærheten av by. Anonymous poster hash: dc2cc...177
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Nei det får de ikke. Jeg ser hvor dårlig trafikkforståelse veldig mange på sykkel og moped/scooter har og hvordan de daglig bryter trafikkreglene. Skremmende å være fotgjennger rundt disse menneskene. Burde vært mye strengere krav for å få brukke dette og oppfriskningskurser ofte. Spessielt sykklistene burde ha kurs. Anonymous poster hash: a8ba3...d74
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #3 Skrevet 12. oktober 2016 Nei, aldri i verden. Her var det nettopp en dødsulykke hvor en 16-åring omkom i moped-ulykke, så aldri aldri aldri. Anonymous poster hash: ee0c8...75f
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 Nei det får de ikke. Jeg ser hvor dårlig trafikkforståelse veldig mange på sykkel og moped/scooter har og hvordan de daglig bryter trafikkreglene. Skremmende å være fotgjennger rundt disse menneskene. Burde vært mye strengere krav for å få brukke dette og oppfriskningskurser ofte. Spessielt sykklistene burde ha kurs. Anonymous poster hash: a8ba3...d74 Enig i at en 16-åring er for ung til å håndtere det komplekse trafikkbildet. Men det er jaggu mange uansvarlige, godt voksne sjåfører også som gjør det utrygt å ferdes på to hjul på veien. De MÅ presse seg forbi. HI Anonymous poster hash: dc2cc...177
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #5 Skrevet 12. oktober 2016 Nei, det sitter langt inne i så fall. Jeg ville nok brukt mye tid og energi på å overtale poden til heller å spare de pengene til en bil, kanskje til og med lovet at jeg skulle betale litt også dersom han heller venter. Ellers er det nok litt både og med disse ungdommene. Jeg jobber i VGS og har en del yrkesfagsgutter som kjører moped. De fleste av dem er åpenbart ganske forsiktige av seg og blir helt oppgitt over de få som kjører som tullinger. Jeg kan høre på måten de snakker på at de selv er ganske ansvarlige og forsiktige, og det er jo beroligende. Samtidig har jeg en gutt som trist fortalte at mopeden for andre gang på bare noen måneder var på verksted fordi han var blitt påkjørt av bil. Begge gangene! Heldigvis ingen alvorlige ulykker, men nok til at jeg helst ikke vil at min 14-åring skal kjøpe moped om to år ... Anonymous poster hash: 0b731...8aa
HvittHus Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 Alle mine har hatt scooter/atv. Her vi bor er dette nesten en nødvendighet skal man komme seg hjem fra jobb og skole i normal tid. Dårlige bussforbindelser og ingen buss etter kl 1600. For ungdommene er det ikke mye fristende å komme hjem halvannen time etter skoleslutt når de tar buss, mot for 20 min med scooter. Aldri opplevd ulykker/skader på ungdommene, men mannen derimot har kjørt av to ganger på scooter. :-( Ungdommene blir instruert om å kjøre inn til siden på de strekningene hvor fartsgrensen er over 60. Og har alltid godt utstyr. Aldri scooter og kort skjørt. Tykk jakke, tykk bukse og hansker må til. Jeg synes du bør gå i dialog med ungdommen heller enn å sette ned foten. Kanskje dere sammen klarer å finne en løsning som tilfredsstiller begge parter.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #7 Skrevet 12. oktober 2016 Ja. Anonymous poster hash: 0cea8...9ed
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #8 Skrevet 12. oktober 2016 Ja, sønnen min driver og tar lappen nå, han fyller 16 over jul En moped som går i 45 km i timen er helt uaktuelt da, fryktelig mange farlige trafikksituasjoner rundt disse fordi de sinker trafikken Sønnen min tar lappen på lett motorsykkel og kjøper seg det. Det gjør også 90% av kompisene hans. Å være den eneste mammaen i gjengen som nekter det går bare ikke an. Det er ogsp viktig at de tar lappen så de ikke kjører ulovlig når de prøver hverandres kjøretøy Anonymous poster hash: 95607...b77
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #9 Skrevet 12. oktober 2016 Her har eldste lyst på ATV når han blir gammel nok, tenkte å gi det i konfirmasjonsgave og la ham øvelseskjøre med meg til han blir gammel nok. Vi bor i gok og jeg har mange barn som skal hit og dit - hadde vært mye lettere for meg hvis barna etter hvert kunne komme seg fra A til B på egen hånd. Han har drevet med snøscootercross i flere år og har hatt eksepsjonell kontroll på kjøretøyet, så er ikke bekymret for ham i trafikken egentlig. Her vi bor er det mest 50-grense og svært lite trafikk sammenlignet med storbyer. Anonymous poster hash: bc6de...b3a
Anyne Skrevet 12. oktober 2016 #10 Skrevet 12. oktober 2016 Betal for lett mc for dem da, så kan de i det minste hindre farlige situasjoner pga for lav fart. De får også mer opplæring da.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #11 Skrevet 12. oktober 2016 ja Jeg hadde selv scooter som 16-åring. Kjørte bare om våren, sommeren og tidlig høst. Når frosten kom kjørte jeg ikke lengre. Opplevde aldri noe skummelt de 4 årene jeg kjørte Her vi bor er kollektivtrafikken elendig, og det går ikke en enste buss ut av kommunen etter kl 14. Moped/scooter er en grei måte å komme seg rundt på, ihvertfal her vi bor! Anonymous poster hash: df76b...52a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå